Na jednรฉ stranฤ tu mรกme legendรกrnรญ autoย LADA NIVA a jejรญ varianty, kterรฉ tฤลพรญ ze svรฉ jednoduchosti, robustnosti a spolehlivosti. Na druhรฉ stranฤ je tu elektronikou nabitรฝ Ford Ranger Wildtrack. Jednรก se o souboj Davida a Goliรกลกe, nicmรฉnฤ vรฝsledek je pลekvapujรญcรญ.
LADA NIVA Pick-Up 2329 AMC
O pลestavbu na delลกรญ variantu PICK-UP se postaral ruskรฝ รบpravce Super-Avto. Jednoduลกe vzali klasickou tลรญdveลovou Nivu a upravili ji na dlouhรฝ PICK-UP. Vznikl tak regulรฉrnรญ ruskรฝ pracant, kterรฝ je moลพno doplnit o pevnou zadnรญ nรกstavbu (hardtop) a disponuje trvalรฝm pohonem vลกech ฤtyล kol. Moลพnรก byste si ลekli, ลพe pouhรฝm prodlouลพenรญm rozvoru kol se zmฤnil pouze vzhled zadnรญ ฤรกsti, ovลกem nenรญ tomu tak.
Delลกรญ rozvor mรก za nรกsledek mnohem lepลกรญ jรญzdnรญ vlastnosti oproti tลรญdveลovรฉ variantฤ. Pick-up uลพ je bez problรฉmลฏ pouลพitelnรฝ na silnice vลกeho druhu a celkovฤ zkrรกsnฤl. Super-Avto na vลฏz montuje i jinรฉ ocelovรฉ disky, kterรฉ vลกak vypadajรญ jako netradiฤnรญ litรก kola. Jelikoลพ majรญ kola menลกรญ ET a nejsou tak zapadlรก, tak nejen ลพe opticky pลฏsobรญ lรฉpe, ale zlepลกilo se i drลพenรญ stopy na silnici i v terรฉnu.
Stรกle se tedy dรญvรกme na lรฉty provฤลenou a zรกkaznรญky milovanou Nivu, ovลกem nynรญ od Super-Avto vylepลกenou a spoleฤnostรญ AMC homologovanou pro evropskรฝ provoz. Cesta ruskรฝch vozลฏ do Evropy nenรญ snadnรก, ale pลekvapivฤ to stojรญ za to.
Spotลeba benzรญnovรฉ 1.7 s vรฝkonem 85 konรญ zลฏstรกvรก na hranici 10 litrลฏ na sto kilometrลฏ. รspornou jรญzdou na silnici se lze dostat i mรฉnฤ, klidnฤ na 8 l/100 km. Po dรกlnici mลฏลพete uhรกnฤt i 130 km/h a uลพรญvat si obdivuhodnรฉ pohledy ostatnรญch ลidiฤลฏ, tato verze totiลพ nenรญ zcela bฤลพnรก.
Interiรฉr je stรกle stejnรฝ, uลพ nฤkolik desรญtek let, tady vรกs ลพรกdnรฉ pลekvapenรญ neฤekรก. Pro zadnรญ cestujรญcรญ nenabรญdne Niva Pick-Up mnoho prostoru. Jste-li vyลกลกรญho vzrลฏstu, tak vzadu budete jen tฤลพko hledat pohodlรญ. Je to daล za kompaktnรญ rozmฤry a provoznรญ hmotnost pod 1400 kg. Tohle je David, ale co Goliรกลก?
Ford Ranger Wildtrack
Spolu s modelem MUSTANG mรกme v Evropฤ dalลกรญ „Ameriku ve spreji“. Ranger je totiลพ mladลกรญ bratr nejprodรกvanฤjลกรญch modelลฏ znaฤky FORD v USA, Ford sรฉrie F. Na prvnรญ pohled oslovรญ masivnรญ maska chladiฤe s logem FORD a nรกpisem RANGER.
Ranger byl dลรญve vรฝsledkem spoluprรกce automobilky MAZDA a Ford Motor Company, nynรญ se jednรก o ฤistokrevnรฝ „poevropลกtฤlรฝ“ americkรฝ PICK-UP. Nejvyลกลกรญ vรฝbavovรก ลada WILDTRACK nabรญdne jako nejsilnฤjลกรญ agregรกt pฤtivรกlcovรฝ turbodiesel o objemu 3.2 litrลฏ s vรฝkonem rovnรฝch 200 konรญ. O sรญle motoru hovoลรญ jeho toฤivรฝ moment, kterรฝ ฤinรญ 470 Newton metrลฏ. Testovanรฝ model byl vybaven 6-stupลovou automatickou pลevodovkou.
Na silnici to mรกte s Rangerem na pohodu. Vฤdomรญ o sรญle motoru, kterรฝ pokoลรญ lecjakรฝ osobnรญ automobil a zvรฝลกenรฝ posez, ลพe byste mohli s ลidiฤem autobusu mastit karty na semaforech, zkrรกtka vyvolajรญ pocit bezpeฤรญ. Stojรญte-li na kลiลพovatce, tak vรกm pลed autem umรญ zmizet kdejakรฝ malรฝ hatchback. Dalo by se ลรญct, ลพe mฤnรญ i pravidla pลednosti v jรญzdฤ v zรบลพenรญ, jelikoลพ s takhle masivnรญm autem projedete vลพdy jako prvnรญ.
Interiรฉr je plnฤ sjednocenรฝ s ostatnรญmi modely, takลพe se zde cรญtรญte jako doma. Nechybรญ ani komfortnรญ dvou-zรณnovรก automatickรก klimatizace, navigace, luxusnรญ polokoลพenรก vyhลรญvanรก sedadla WILDTRACK nebo svฤtelnรฝ a deลกลฅovรฝ senzor. V Rangeru mลฏลพete zkrรกtka mรญt vลกe, co potลebujete k pohodlnรฉmu cestovรกnรญ. Celรก symfonie vรฝbavy je doplnฤna o kouzelnรฉ tlaฤรญtko, kterรฝm elektronicky pลepรญnรกte pohon kol (zadnรญ, 4×4, 4×4 – redukce).
David vs Goliรกลก – v terรฉnu
A jรก vรกm to napรญลกu rovnou. Ford Ranger Wildtrack v testovanรฉ vรฝbavฤ vyjde na 1 200 000 Kฤ a Lada Niva Pick-Up AMC na 310 500 Kฤ bez DPH. Takลพe za jednoho Rangera mรกte 4 Nivy. V terรฉnu jsou tyhle auta naprosto vyrovnanรก.
Vย blรกtivรฉm prostลedรญ si Ranger s hmotnostรญ pลes 2 tuny a silnรฝm motoremย prorรกลพรญ svoji cestu. Nutno dodat – za neustรกle asistence elektroniky, jeลพย rลฏznฤ posรญlรก vรฝkon na jednotlivรก kola dle jejich adheze. Mรกte tak ลกanci se silniฤnรญmi pneumatikami zdolat nรกroฤnรฝ terรฉn i pลes to, ลพe nejste zkuลกenรฝ ลidiฤ v terรฉnu.
Lada Niva tฤลพรญ z nรญzkรฉ hmotnosti, proto mรญsto hrnutรญ blรกta pลed a od sebe jรญm jen ladnฤ protanฤรญ. Kromฤ posilovaฤe ลรญzenรญ a systรฉmu ABS nedisponuje NIVA Pick-Up AMC ลพรกdnรฝmi elektronickรฝmi jรญzdnรญmi asistenty. Dokazuje, ลพe nebylo nutnรฉ v Rusku investovat do vรฝvoje technologiรญ obrovskรฝ balรญk penฤz, aby se dalo stvoลit pouลพitelnรฉ auto na silnici i v terรฉnu.
Nespornou vรฝhodou Nivy je takรฉ moลพnost instalace doplลkลฏ a jejich a zรกpis do technickรฉho prลฏkazu. Napลรญklad ochrannรฝ rรกm 12 550 Kฤ bez DPH, ย navijรกk za 13 930 Kฤ bez DPH, LPG se speciรกlnรญm umรญstฤnรญm nรกdrลพe za 23 950 Kฤ bez DPH. Na Rangera se samozลejmฤ doplลky koupit dajรญ, jen budou o nฤco draลพลกรญ a cesta k nim sloลพitฤjลกรญ.
Spotลeba tรฉhle poloviฤnรญ Ameriky zaฤรญnรก na 10 litrech nafty na sto kilometrลฏ, takลพe uvaลพovat o instalaci รบspornรฉ podpory vznฤtovรฉho motoru systรฉmem LPG je u N1 uลพitkovรฉhoย auta prozatรญm sci-fi (u vznฤtovรฝch lze LPG vstลikovat do sรกnรญ – vyuลพรญvรก se pลedevลกรญm u kamionลฏ).
Co ลรญci zรกvฤrem
Ranger je modernรญ PICK-UP, co vรกs mรก vystลelit na mฤsรญc svรฝm zpracovรกnรญm, vรฝbavou a komfortem. Jednรก se o reprezentativnรญ vลฏz, kterรฝ se nebojรญ sjet ze silnici a poลรกdnฤ se uลกpinit.ย Ovลกem mรก svoji vysokou cenu. V neposlednรญ ลadฤ je dlouhรฝ skoro 6 metrลฏ a v mฤstskรฉm provozu tudรญลพ nepraktickรฝ. Sami si jej mลฏลพete prohlรฉdnout ve Ford Store AUTO IN – Pardubice.
Niva je koncepฤnฤ zastaralรก, nemodernรญ interiรฉr a tvary, horลกรญ dรญlenskรฉ zpracovรกnรญ a vyลกลกรญ hluฤnost. V tomto ohledu se nemลฏลพe rovnat evropskรฝm standardลฏm. Silnฤ vลกak pลedฤรญ cenou a uลพitnou hodnotou, jelikoลพ ย v prรกci zvlรกdne to samรฉ, co jejรญ 4x draลพลกรญ konkurent.