Na jedné straně tu máme legendární auto LADA NIVA a její varianty, které těží ze své jednoduchosti, robustnosti a spolehlivosti. Na druhé straně je tu elektronikou nabitý Ford Ranger Wildtrack. Jedná se o souboj Davida a Goliáše, nicméně výsledek je překvapující.
LADA NIVA Pick-Up 2329 AMC
O přestavbu na delší variantu PICK-UP se postaral ruský úpravce Super-Avto. Jednoduše vzali klasickou třídveřovou Nivu a upravili ji na dlouhý PICK-UP. Vznikl tak regulérní ruský pracant, který je možno doplnit o pevnou zadní nástavbu (hardtop) a disponuje trvalým pohonem všech čtyř kol. Možná byste si řekli, že pouhým prodloužením rozvoru kol se změnil pouze vzhled zadní části, ovšem není tomu tak.
Delší rozvor má za následek mnohem lepší jízdní vlastnosti oproti třídveřové variantě. Pick-up už je bez problémů použitelný na silnice všeho druhu a celkově zkrásněl. Super-Avto na vůz montuje i jiné ocelové disky, které však vypadají jako netradiční litá kola. Jelikož mají kola menší ET a nejsou tak zapadlá, tak nejen že opticky působí lépe, ale zlepšilo se i držení stopy na silnici i v terénu.
Stále se tedy díváme na léty prověřenou a zákazníky milovanou Nivu, ovšem nyní od Super-Avto vylepšenou a společností AMC homologovanou pro evropský provoz. Cesta ruských vozů do Evropy není snadná, ale překvapivě to stojí za to.
Spotřeba benzínové 1.7 s výkonem 85 koní zůstává na hranici 10 litrů na sto kilometrů. Úspornou jízdou na silnici se lze dostat i méně, klidně na 8 l/100 km. Po dálnici můžete uhánět i 130 km/h a užívat si obdivuhodné pohledy ostatních řidičů, tato verze totiž není zcela běžná.
Interiér je stále stejný, už několik desítek let, tady vás žádné překvapení nečeká. Pro zadní cestující nenabídne Niva Pick-Up mnoho prostoru. Jste-li vyššího vzrůstu, tak vzadu budete jen těžko hledat pohodlí. Je to daň za kompaktní rozměry a provozní hmotnost pod 1400 kg. Tohle je David, ale co Goliáš?
Ford Ranger Wildtrack
Spolu s modelem MUSTANG máme v Evropě další „Ameriku ve spreji“. Ranger je totiž mladší bratr nejprodávanějších modelů značky FORD v USA, Ford série F. Na první pohled osloví masivní maska chladiče s logem FORD a nápisem RANGER.
Ranger byl dříve výsledkem spolupráce automobilky MAZDA a Ford Motor Company, nyní se jedná o čistokrevný „poevropštělý“ americký PICK-UP. Nejvyšší výbavová řada WILDTRACK nabídne jako nejsilnější agregát pětiválcový turbodiesel o objemu 3.2 litrů s výkonem rovných 200 koní. O síle motoru hovoří jeho točivý moment, který činí 470 Newton metrů. Testovaný model byl vybaven 6-stupňovou automatickou převodovkou.
Na silnici to máte s Rangerem na pohodu. Vědomí o síle motoru, který pokoří lecjaký osobní automobil a zvýšený posez, že byste mohli s řidičem autobusu mastit karty na semaforech, zkrátka vyvolají pocit bezpečí. Stojíte-li na křižovatce, tak vám před autem umí zmizet kdejaký malý hatchback. Dalo by se říct, že mění i pravidla přednosti v jízdě v zúžení, jelikož s takhle masivním autem projedete vždy jako první.
Interiér je plně sjednocený s ostatními modely, takže se zde cítíte jako doma. Nechybí ani komfortní dvou-zónová automatická klimatizace, navigace, luxusní polokožená vyhřívaná sedadla WILDTRACK nebo světelný a dešťový senzor. V Rangeru můžete zkrátka mít vše, co potřebujete k pohodlnému cestování. Celá symfonie výbavy je doplněna o kouzelné tlačítko, kterým elektronicky přepínáte pohon kol (zadní, 4×4, 4×4 – redukce).
David vs Goliáš – v terénu
A já vám to napíšu rovnou. Ford Ranger Wildtrack v testované výbavě vyjde na 1 200 000 Kč a Lada Niva Pick-Up AMC na 310 500 Kč bez DPH. Takže za jednoho Rangera máte 4 Nivy. V terénu jsou tyhle auta naprosto vyrovnaná.
V blátivém prostředí si Ranger s hmotností přes 2 tuny a silným motorem proráží svoji cestu. Nutno dodat – za neustále asistence elektroniky, jež různě posílá výkon na jednotlivá kola dle jejich adheze. Máte tak šanci se silničními pneumatikami zdolat náročný terén i přes to, že nejste zkušený řidič v terénu.
Lada Niva těží z nízké hmotnosti, proto místo hrnutí bláta před a od sebe jím jen ladně protančí. Kromě posilovače řízení a systému ABS nedisponuje NIVA Pick-Up AMC žádnými elektronickými jízdními asistenty. Dokazuje, že nebylo nutné v Rusku investovat do vývoje technologií obrovský balík peněz, aby se dalo stvořit použitelné auto na silnici i v terénu.
Nespornou výhodou Nivy je také možnost instalace doplňků a jejich a zápis do technického průkazu. Například ochranný rám 12 550 Kč bez DPH, naviják za 13 930 Kč bez DPH, LPG se speciálním umístěním nádrže za 23 950 Kč bez DPH. Na Rangera se samozřejmě doplňky koupit dají, jen budou o něco dražší a cesta k nim složitější.
Spotřeba téhle poloviční Ameriky začíná na 10 litrech nafty na sto kilometrů, takže uvažovat o instalaci úsporné podpory vznětového motoru systémem LPG je u N1 užitkového auta prozatím sci-fi (u vznětových lze LPG vstřikovat do sání – využívá se především u kamionů).
Co říci závěrem
Ranger je moderní PICK-UP, co vás má vystřelit na měsíc svým zpracováním, výbavou a komfortem. Jedná se o reprezentativní vůz, který se nebojí sjet ze silnici a pořádně se ušpinit. Ovšem má svoji vysokou cenu. V neposlední řadě je dlouhý skoro 6 metrů a v městském provozu tudíž nepraktický. Sami si jej můžete prohlédnout ve Ford Store AUTO IN – Pardubice.
Niva je koncepčně zastaralá, nemoderní interiér a tvary, horší dílenské zpracování a vyšší hlučnost. V tomto ohledu se nemůže rovnat evropským standardům. Silně však předčí cenou a užitnou hodnotou, jelikož v práci zvládne to samé, co její 4x dražší konkurent.