Jedna z offroadových legend Východu nese stejný název jako kravský sýr s modrou plísní uvnitř. Řeč je o modelu LADA NIVA, která je v ČR známá především díky seriálu NÁVŠTĚVNÍCI.
Dnes se tento model jmenuje LADA 4×4, jelikož je název NIVA ve vlastnictví společnosti General Motors (Opel, Vauxhall, Chevrolet…). Modernizovaná varianta legendárního vozu LADA NIVA se prodává jako Chevrolet Niva, což je společný projekt automobilek GM a VAZ. Lada Bronto vychází z varianty LADA 4×4 Urban. Bronto je úpravce, který vůz Lada 4×4 modifikoval pro použití v nejtěžším terénu. Testovaným modelem byla ještě varianta AMC, upravená na PICK-UP.
LADA 4×4 Urban
Samotným názvem URBAN se nenechte zmást se, ač vyznačuje třídveřovou samonosnou karoserií, a proto by se zdálo, že bude určena výhradně do města. Není tomu tak, LADA 4×4 disponuje permanentním pohonem všech čtyř kol a zvládá i těžký terén. Karoserie nepodléhá módním vlivům, oproti prvním modelům se liší pouze v detailech. Důvod je prostý, lidé kupují vůz LADA 4×4 právě pro jeho vzhled, bytelnost a jednoduchost.
Interiér také moc změn nedostal. Na první pohled vás provedení spíše vyděsí. Zvyklosti moderních pohodlných interiérů tady totiž neplatí. Když se však podíváte blíže, zjistíte, že vozidlo disponuje komfortní výbavou. LADA 4×4 je vybavena klimatizací, rádiem na USB, posilovačem řízení, elektrickými okny a zrcátky. Sedadla jsou překvapivě pohodlná a vozidlo je dokonce vybaveno indikátorem zapnutí bezpečnostního pásu. Velkým nezvykem je spínací skříňka, která je umístěna nalevo. Tento systém dnes používají například automobily pro závody v LE MANS.
Zvenčí překvapí i denní svícení a kvalitní lakování karoserie. Převodovka je výhradně manuální a má 5 rychlostních stupňů. Řazení jde překvapivě hladce a rychlost není potřeba řadit násilím jako u starých koncepcí automobilů. Samozřejmostí je i přídavná redukční převodka, která má své využití v terénu. Když ve finále motor pořádně vytočíte, budete překvapeni z jeho dynamiky. Zkrátka o nových ruských automobilech již neplatí, že se jedná o nevybavené a obtížně říditelné vozy.
LADA Bronto AMC
Kompaktní brontosaurus do terénu s PICK-UP karoserií. Bronto vychází z modelu LADA 4×4 URBAN. V AMC jej vzali a upravili na PICK-UP. Motor je stejný jako v modelu URBAN, čili benzínová 1.7 s výkonem 85 koní. Moderní varianta legendárního motoru má elektronické vstřikování a elektronickou škrtící klapku. Po úpravách lze tento motor provozovat dokonce i pod vodou.
Karoserie má speciální „gumové“ zelené lakování. Nejen že působí vojenským dojmem. ale hlavně chrání proti poškrábání. Proto s LADA BRONTO AMC můžete jezdit klidně lesem a karoserie bude stále jako nová. Zvýšenému podvozku dominují 15“ kola s terénními balonovými pneumatikami. Pro brodění ve vodě je sání vyvedené na střechu. Pokud byste přeci jen uvízli, na předním pevnostním nárazníku je umístěn odolný naviják.
Tento kompaktní tank se nebojí projet kdekoli. Na svoje cesty je vybaven uzávěrkami obou diferenciálů, automatickým samosvorem, dvourychlostní redukční převodovkou a malým nájezdovým úhlem. V interiéru potěší celokožená sedadla s širokým bočním vedením. V kombinaci s podvozkem najdete ve voze nezvyklé pohodlí. Poslední věcí je vysoká atraktivita automobilu. Díky jeho unikátnosti budete středem pozornosti naprosto kdekoli a v terénu budete konkurovat i větším a dražším terénním offroadům.
Sečteno, podtrženo
Ač obě vozidla nedisponují nejmodernějšími technologiemi a jízda v nich může být pro někoho obtížná, tak po krátké chvíli si takovéhle vozy zamilujete. LADA 4×4 a LADA Bronto AMC vám dávají jistotu, že nastartujete při jakékoli teplotě. Model BRONTO je kompaktním tankem, který si navíc prorazí i vlastní cestu. Poslední faktorem je cena bez DPH. Urban: 274 900 Kč, Bronto: 309 400 Kč.