Spojení Sheena a Jicksona už několikrát skvěle zafungovalo, a tak se oba autoři rozhodli spojit síly a vytvořit společné album. Jejich momentální pozice na scéně je do určité míry odlišná, a tak bude velice zajímavé zjistit, jak se deska povedla.

Jsou to už více jak dva roky, co vyšla, v té době, neprůhledná předzvěst desky Grál. Myslím tím společnou skladbu obou autorů z roku 2016, která nesla stejnojmenný název a velice pozitivní ohlasy. Nestává se často, aby se na desce spojili dva autoři, kteří nejsou členy stejného labelu. I když Sheen v poslední době úzce spolupracuje téměř se všemi členy labelu Milion+, pod křídla tohoto uskupení nepatří, nicméně to vypovídá o tom, že autorsky si jsou všichni velmi blízcí.

Nejen neotřelý koncept, ale album Grál přináší také zajímavé kolabo dvou autorů, kteří se nachází v různých obdobích kariéry. Jickson má za sebou nespočet úspěšných projektů a kolaborací a na albu vystupuje již jako zkušený autor. Po svém nejpovedenějším albu Origami se ovšem odsunul do featuringového ústraní, které ovšem bylo v rámci možností relativně plodné. Naopak Sheenova přítomnost na albu je důsledkem rozkvětu jeho kariéry z předchozího roku. Po odchodu z Blakkwood labelu spatřilo v roce 2017 světlo světa Viktorova sólovka Jungler, kterou jsme bez váhání zařadil mezi top 10 desek uplynulého roku. Viktorova kariéra díky tomuto skvělému albu nabrala na obrátkách. Grál je tak vlastně spojením dvou autorů, kteří se momentálně nachází na odlišných cestách svých dosavadních kariér. Do jisté míry vzbuzuje Sheen dojem určitého impulzu, který Jicksona nakopl k nové tvorbě a vzdal se další možné sólovky, kdo ví.

Teď už k samotné desce. Grál nabízí celkem 13 skladeb, tedy necelých 45 minut poslechu. Hosté jsou zde zastoupení pouze v rámci Milion+, jmenovitě jsou to Yzomandias, Hasan, Zmrd, Nik Tendo a Robin Zoot,ten se nachází rovnou na dvou skladbách. Co musím ihned na úvod pochválit, je velmi povedené digitální promo. Oba autoři (Jickson ovšem v daleko početnější formě) přidávali na svůj Instagram posty ohledně připravovaného alba. Jednalo se o fotky v barevném konceptu coveru alba, které obsahovaly mimo fotky z bookletu také zajímavosti, které se k albu vztahovaly. Fans se tak mohli dozvědět daleko více informací o albu a to ještě před samotným vydáním, jako například to, že si oba “dali málem několikrát po držce”. Co mě mírně zklamalo je cover, který je poměrně jednoduchý a hodně barevný. Sice je jeho barevný koncept efektivně provázán s instagramovým promem, každopádně ve mně, vzhledem k povaze alba, vzbuzuje trošku kontrastní pocity. Jedná se o můj osobní názor, který více rozvedu v recenzi.

Největší otázkou této desky byla asi provázanost obou autorů a jak jejich spolupráce funguje po čas celého poslechu. Hned na úvod musím říci, že stejně jako na jejich předchozích kolaboracích zkrátka výborně. Sheen i Jickson skvěle kooperují, doplňují se v rámci témat, osobních názorů a kritických pohledů. Oba tak zastupují roli dvou autorů při cestě k nalezení grálu, který je symbolem celého alba. Důkazem fungující provázanosti je například skladba “Depo”, kde Jickson uvádí album slovy “Budem do p*** dělat hudbu nebo o ní jenom kecat?” a Viktor navazuje “Do p*** jdeme dělat love nebo o nich jenom kecat?”. Tím oba dokazují, že na desku přišli s velkou zarputilostí a jasným cílem. Autoři se  na desce opírají o mnoho kvalitně zpracovaných témat a vůbec jeden druhému nepřekáží. Na tracku “Važ Slova” oba autoři vypovídají o váze slov a jejich hodnotě a v podobném znění se nese track “Čísla”, kde je zdůrazněna důležitost čísel v životě, ve všech možných podobách. Skladba “Tak Přijď” zase pojednává o věrnosti k sobě samotnému, svým lidem a falešnosti kolem a “Karusel” je metaforou pro kolotoč života, jeho náročnosti a divokosti, což dokládá i ruská ruleta v povedeném jednoduchém klipu. Tento krátký výčet má poukázat na to, že různorodost témat se odráží v mnoha osobních pocitech, prožitcích, výpovědích a pohledech na životní strasti.

Symbolika grálu v pozadí se do jisté míry odráží v konceptu celého alba. Tedy že životní cesta obou autorů je abstraktním obrazem cesty k nalezení něčeho, co oba považují za grál.

Přítomná lyrická stránka alba je velmi osobitá a nabízí velkou výpovědní hodnotu obou autorů. Jickson i Sheen zpracovávají témata skladeb na výbornou především proto, že jejich osobní pohledy vždy nabízí výslednou podobnost a vzájemně sdílí stejný pohled a to i v rámci jejich různorodého podání. To může do jisté míry vypovídat o tom, že k sobě mají oba blízko nejen hudebně ale i osobně. Sheen je z tohoto hlediska lyrickém tahounem a na Grál si přináší skvělou formu z Junglera. Ta se projevuje především v jeho tvrdé flow, ze které jdou v mnoha případech doslova cítit emoce, taktéž v barvitých popisech životních událostí a storytellingem, jehož nápaditost vás vtáhne hlouběji do vyprávění a často se opírá o osobní postoje a pocity osamělosti na tomhle světě:

“Nepotřebuju nikam patřit, pro mě jste ryby, jste kapři, každej rok mi mizej bratři, už nevim kdo jsou mí bratři, sám za sebe jsem vždy napřed, zvu se na drink a pozvu se na křest, já napíšu sám sebe na guest, za večer utratim za sebe pade” (Tak Přijď)

Stejně tak se Viktor vyžívá ve využívání metafor a originálních přirovnání typu “Ti hadi syčej jako soda” (Važ Slova) nebo “Záběry z mýho života jsou krásný, jako by je režíroval Nolan” (Tak Přijď). Jickson je z hlediska textů zase věrný sám sobě a servíruje široké spektrum vzpomínek a příběhů, které vzbuzují dojem velké realističnosti. Krom rapu sází také na zpěv a na škodu zde vůbec není ani jeho perfektně sedící autotune. Co musím také vyzdvihnout, je variabilita obou autorů na skladbách. Grál tak nepůsobí prvoplánově a žádný z interpretů nemá nad desce předdefinovanou práci, kterou musí na každém tracku odvést. Refrénů se chopí pokaždé někdo jiný, stejně tak si někdy více prostoru vezme Viktor, jindy zase Jickson.

Zvuková složka alba zúročuje jak témata, tak texty a vytváří výborný sound. Ve většině případů se deskou rozléhají atmosferické trapové beaty, které jsou v pevném vztahu s autory a jejich flows. Autoři v tomto případě vsadili na osvědčená jména jako jsou Kyle Junior, Decky, Dokkey, Day Six, Vae Cortez a další. Co se týče hudební složky z hlediska zpracování, není si na co stěžovat. Poslech ovšem doprovází i jeden citelný nedostatek, a to je mírně rozházený koncept. Album trpí na citelnější nestálost, kdy atmosferické, duševně hlubší skladby jako “Karusel”, “Važ Slova”, “Tak Přijď” nebo “Poslední Grál” doplňují tracky jako “Ben Jerrys”, “46” nebo “Kitkat”. Ano, tyto skladby se snaží album svojí čerstvostí obohatit, jenže svojí přítomnost spíše nabourávají tu převažující, atmosferickou osobní povahu skladeb. Možná zde naráží na útes menší rozličnost obou autorů a jejich tvorby nebo zkrátka pokus o nějaký experiment. Koncept tak je ve výsledku takový neuspořádaný a skladby na sebe mnohdy trpce navazují. Právě i zmíněný cover tak trochu svojí barevnou pestrostí reflektuje rozházenost konceptu a možná by neuškodila více jednotvárnější a ucelenější forma konceptu. Naopak faktor, který úspěšně desku obohacuje jsou featuringy, které sklízí úspěch až na Zmrda, kterého bych si dokázal představit na jiné, více atmosferické skladbě.

Grál ve výsledném součtu nabízí velmi kvalitní porci muziky, která boduje skvělou kooperací obou autorů a jejich vzájemnou provázaností. Tento nejvýraznější prvek desky se výrazně projevuje především v těch skladbách, které se dotýkají duševních témat, poskytují osobitý storytelling a vytváří obraz hodnot, které oba autoři zastávají. V rámci těchto skladeb pak vyniká zmíněná kvalitní spolupráce, které se nese na stejných vlnách, avšak v rámci rozdílného autorského podání. Zvuková stránka poskytuje podobně kvalitní složku a všechny zmíněné faktory dokresluje. Jen je škoda, že se nepodařilo po celých 42 minut udržet stejnorodý koncept. Ten totiž bývá často narušován tématicky i povahově odlišnými skladbami. Ve výsledku se ovšem jedná o velice povedené album, které dokazuje, že si oba autoři perfektně rozumí a dokáží svoje autorské umění zdařile přenést na plátno jednoho společného projektu.

HODNOCENÍ: 8/10

Oblíbené skladby: Karusel, Važ Slova, Tak Přijď, Depo, Voliéry