Většina z evropských řidičů upřednostňuje manuální převodovku, ve Spojených státech na manuální řazení a spojkový pedál koukají jako Thomas Alva Edison na xenonovou výbojku. V Japonsku si také oblíbili automat, ale trochu jiný automat. Necítíte totiž, že by řadil, zrychluje, aniž by narůstaly otáčky, ovládat se dá plynovým pedálem a chování otáčkoměru při plném plynu se dá přirovnat k adolescentce, která právě dostala lístky na One Direction.

Řeč je o variátoru, neboli  bezestupňové převodovce CVT, kterou hojně montuje do svých vozů společnost Nissan pod názvem Xtronic. Ovšem nejsou jediní, AUDI a SEAT ji říkají Multitronic, Daimler-Benz zase Autotronic, dalšími uživateli jsou automobilky SUBARU a SUZUKI. CVT převodovek je více druhů a liší se použitím ocelového nebo gumotextilního řemenu či řetězu. Mimo automobilů najdeme CVT v některých skútrech, motocyklech a v pracovních strojích.

Automat jinak

Ve vozidle pozorujeme chování CVT převodovky tak, že při sešlápnutí pedálu akcelerátoru se motor vytočí na optimální otáčky, které si stále udržuje stejné, přičemž automobil zrychluje. Po dosažení požadované rychlosti, například 50 km/h, stačí dát jemně nohu z plynu a otáčky klesnou na optimální hodnotu kvůli spotřebě. Když však plynový pedál sešlápnete naplno, otáčkoměr vystřelí tam, kde má motor maximální výkon. V těchto otáčkách je opět udržován a vozidlo svižně a plynule nabírá rychlost. U moderních CVT je již strategické řízení převodů, takže za určitých podmínek se CVT chová jako běžná samočinná převodovka. Důvod je prostý, řidiči nevnímali pozitivně chování převodovky samotné.

IMG_9703

Pohoda beze spojky

Nissan Qashqai Xtronic má ve standardu čtyřválcové srdce o objemu 1.2 litru, které je přeplňované turbodmychadlem a poskytuje výkon 115 koňských sil. Kromě toho, že je Qashqai moderní, dobře vybavené a povedené auto, tak díky CVT se z něho stane opravdu pohodový společník. Při stání na křižovatce či stopce není potřeba řadit neutrál, když chci ustálit rychlost, jen jemně uvolním pedál plynu. V prostorném autě se mohu pohodlně usadit, opřít se, relaxovat, užívat si pohodu, klid a nechat se nabíjet okolní energií skrze prosklenou panoramatickou střechu (příplatkovou). Žádné šlapaní na spojku, systém START/STOP funguje na dotknutí plynu, oproti běžnému automatu CVT lépe přenáší točivý moment a rychleji reaguje. Ovšem co když chci jet o něco ostřeji?

IMG_9714

Jeď, jeď, jeď!

Převodovka umožňuje i režim SPORT, toto nastavení drží motor ve vysokých otáčkách a nemusím se zdržovat řazením, jen si prostě užívám jízdu. Nissan do modelu Qashqai standardně montuje systém aktivního ovládání podvozku, který hlídá jednotlivá kola a informuje mě o míře zásahu elektroniky na displeji palubního počítače. Při průjezdu ostřejší zatáčkou umí dle potřeby rozdělit výkon či přibrzdit kolo a tím snižuje nedotáčivost. Díky pokročilé technologii, si mohu nasimulovat pevné převody jako u sekvenčního řazení, a to dokonce 7 převodových stupňů. Navíc umí pomoci i s brzděním, při deceleraci sama zvýší otáčky motoru, což snižuje opotřebení brzd. Kdo tvrdí, že s automatem není zábava, zkuste CVT. Umí být spořádané a šílené zároveň, prostě je to takový Saturnin.

IMG_9698

Temná stránka věci

Ovšem je tu i stinná stránka CVT. Největší slabinou je tu řemen, ten je opravdu hodně namáhán a nevydrží věčně, jeho životnost je kolem 200 000 km. Hodně jde o nastavení přesného svěru a napnutí, což je u ocelového řemenu skutečně přesná práce, protože nepruží, nesmí prokluzovat, ani být svíraný přespříliš. CVT většinou neumí přenášet velké točivé momenty a k mazání potřebuje unikátní typ drahého převodového oleje. Spoustě řidičů také vadí chování samotné převodovky. V reálném světě s nimi nastaly potíže klidně i v 80 000km, na CVT hodně pohořel FORD a AUDI. Výjimkou překvapil model Nissan Murano Z51, ten i přesto, že má vidlicový šestiválec navrtaný na objem 3,5 litrů, výkon 188 kW a 334 Nm točivého momentu, tak u něho žádné potíže s převodovkou nenastaly.

IMG_9713

Bezestupňová pohoda

Nový Qashqai s CVT je ve standardu již velmi slušně vybaven, akční cena startuje na 451.900 Kč s DPH (ke 6/2015), Qashqai se standardní 6 stupňovou manuální převodovkou je potom o 67.000 Kč levnější. CVT umí u necitlivých řidičů snížit spotřebu, protože dokáže některé řidičské chyby napravit, například když před přeřazením na vyšší stupeň CVT nepotřebuje “vytočit předchozí stupeň“, nebo když někdo neumí moc řadit a vznikají tím rázy či “pálení spojky při rozjezdu“, to se u CVT nestane, protože tu žádná spojka není. Ale u citlivých řidičů, co umí s manuální převodovkou jezdit na spotřebu, ji spíše zvýší. Servisní náklady jsou u vozidla s CVT také vyšší, ovšem jízdní komfort, v kombinaci s Nissanem Qashqai dosahuje vysoké úrovně.

Je to zkrátka bezestupňová pohoda.

Podpoříte nás?

“Alternativní sonda do hlubin české kultury.” Jak už náš slogan napovídá, snažíme se být magazínem, který přináší čtenářům alternativní pohled na život kolem nás. Už od roku 2014 fungujeme jako nezávislý projekt několika autorů a přinášíme reportáže ze špinavých a divokých hlubin undergroundu, natáčíme a informujeme o subkulturách, zajímavých projektech, akcích a osobnostech, nebo jen píšeme články vlastním stylem. Jedeme zkrátka autorskou tvorbu, kterou nyní můžeš podpořit. Odvděčíme se ti pravidelným přísunem kvalitního obsahu, zahrnujícího originální články, videa a podcasty. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Podpořit