Užitková auta jsou většinou nudná a jízda v nich je nezajímavá denní rutina, ale je nudné i tohle auto? Ne! Jedná se totiž o 100% elektrickou malou dodávku e-NV200.

5

Vyrábí se ve variantě 4 nebo 5 dveřový VAN či 5 a 7 místné COMBI.  Je postavená na základě technologií jejího menšího bratra, LEAFa. Není to žádný „flákač“, užitečné zatížení je 649 kg, 703 kg nebo 770 kg (dle varianty). Dnes si jej v Čechách kupují různí doručovatelé zboží, obědů či vozy servisní nebo výjezdové a v cizině funguje i jako taxi nebo zásobování do nízkoemisních zón.

05

Motor

Střídavý třífázový elektromotor má výkon 109 koní a primárně je e-NV200 určeno do města, na trasy do 100km, časté zastavování, startování a tomu je podřízen motor i systém brzdné rekuperace.  Maximální rychlost je 123 km/h, homologovaný dojezd je 163 km, 167 km nebo 170 km (dle varianty). Reálně v letním provozu zvládnete kolem 140 km, ovšem v zimě počítejte se 100-120 km. Faktorem ovlivňujícím spotřebu energie je styl jízdy, poté klimatizace, která klidně 6-10 km dojezdu ubere, v zimě samozřejmě topení, které je řešeno plynule regulovatelným topným článkem, který hřeje prakticky okamžitě, ale ubere klidně i 20 km. Tyto prvky pracují na stejném napětí, jako motor. Nevýhoda odběru topení je ovšem kompenzovaná plně vyhřívanými sedadly a vyhřívaným volantem už ve standardní výbavě.

IMG_9988

Převodovka

e-NV200 má pouze jeden stálý převod a pan Newton má číslo 254. Tento točivý moment je k dispozici už od 0 otáček. Režim ECO prodlouží dojezd, sníží reakci na plynový pedál a podpoří ekonomickou jízdu, budete-li v autě sami, klimatizace umí nastavit rozvod vzduchu pouze na řidiče. Velkou výhodou je systém silné brzdné rekuperace, který nejen že vůz velmi účinně brzdí, ale zároveň dobíjí baterie. Lehké brzdění je vždy zajištěno rekuperací, kolové brzdy se využívají jen minimálně, proto je jejich životnost více než 100 000 km.

07

Baterie

Jednotlivé články baterií jsou uloženy v podlaze, ve 48 modulech po čtyřech, celkem tedy 192 článků s celkovou kapacitou 24 kWh. Baterie jsou plně klimatizované, lépe snesou tedy i častější rychlodobíjení (ochlazují se při něm). Nabíjet lze doma ze zásuvky za 12-14 hodin nebo použít příplatkové nabíjecí kabely, domácí nabíjecí stanice, kdy se dobíjení zkracuje na 8 nebo i 4 hodiny. Rychlodobíjecích stejnosměrných stanic je u nás zatím tolik jako kvalitních výrobků na asijské tržnici. Majoritní hráč na trhu s dobíjením je společnost ČEZ. Jejich dobíjecí stanice lze za 150 Kč měsíčně neomezeně využívat a některé jsou dokonce zdarma. Další možností bezplatného dobití elektromobilu je u jejich prodejců. Na rychlodobíjecí stanici za 30 minut nabijete baterie na 80 %. Ve voze je i klasická 12 V autobaterie, která slouží pro napájení palubní el. soustavy, osvětlení, centrální zamykání apod. Tu si vůz udržuje stále nabitou z hlavní baterie. Jako bonus dává Nissan odtah k nejbližší nabíjecí stanici zdarma a to po dobu 1 roku.

9

Jízdní vlastnosti, podvozek

Motor vpředu, pohon předních kol a hodně nízko položené těžiště. Díky tomu se tahle „tramvaj“ v zatáčkách takřka nenaklání. Vzadu jsou jednolistové pružiny, avšak na jízdní komfort to nemá příliš negativní vliv. Posilovač řízení je proměnlivý a zajisté plně elektrický. Jízda v něm je velice tichá, dynamická a budete-li chtít, tak ze světelně řízené křižovatky budete odjíždět vždy na 1. místě. „Řezat zatáčky“ e-NV200 umí s nadhledem a drží na silnici jako přibité. Zkrátka umí jezdit ekonomicky, ale i velmi dynamicky. Pokud budete někdy řídit elektromobil, mějte na paměti, že čerstvě po dobití jet následně rychle, agresivně a naplno, je to nejhorší, co můžete pro baterie udělat. Celkově se pro efektivní řízení elektromobilu musí styl jízdy výrazně uzpůsobit.

IMG_9934

Interiér

Uvnitř stojí za zmínku budíky s užitečnou informační hodnotou o rychlosti, dojezdu, stavu a teploty baterií, které spolu s hlavicí řadicí páky, vypadající jako hlava novodobého filmového mimozemšťana. Co tady postrádám, je místo na velkou PET láhev a celkově mi tu chybí více odkládacích prostorů. Místa pro nohy je v e-NV200 opravdu hodně, ale na levé horní straně u řidiče se musím uskromnit a oželet malou plochu pro opření levé ruky. Sedadlo řidiče má zvýšený posez a pod ním se skrývá inteligentní odkládací prostor. Jste-li vyššího vzrůstu, mám pro Vás špatnou zprávu, sedadlo nejde nastavit výškově, takže pohodlnou polohu a dobrý rozhled se musí nastavit pomocí sklopení. V příplatkové výbavě najdeme mimo jiné i druhé posuvné dveře, příslušenství na střechu a systém Nissan Connect, který v sobě obsahuje rádio, CD přehrávač, USB port, AUX vstup, Bluetooth pro přehrávání hudby či spárování mobilního telefonu a satelitní navigaci. Testovaná verze e-NV200 VAN byla určena pro NĚMECKÝ trh a má v sobě zabudovaný systém CARWINGS. Ten kompletně zajišťuje multimédia a nastavení vozu, podrobná navigace má databázi dobíjecích stanic, funguje jako nezávislé topení s nastavením klimatu. Dálkové ovládání klimatu vozu má i verze pro ČESKÝ trh a to pomocí speciální aplikace v mobilním telefonu, či v základu přímo na klíči zapalování.

IMG_9962

Závěr

Cena COMBI je nastavená na  746 000 Kč bez DPH, verze VAN 720 000 Kč bez DPH. Pořád se jedná o velkou investici, nicméně díky minimálním provozním a servisním nákladům se začne postupně vracet. Takovýto vůz dokáže i pozvednout image firmy, je úzký a kompaktní, takže v městské džungli zaparkujete skoro kdekoli a s pomocí volitelné parkovací kamery i na centimetry přesně. Bohužel v ČR neplatí žádné daňové úlevy, tak jako v jiných zemích, kde lze elektromobil pořídit za cenu běžného automobilu se spalovacím motorem. Záruka na životnost baterií, které jsou z 90 % recyklovatelné, je 5 let nebo 100 000 km. Z praxe však u pracovníků s akumulátorovým  vysokozdvižným vozíkem, který využívá stejnou technologii baterií, víme, že i po deseti letech každodenního používání, zůstává kapacita kolem 59 %. Dnes by výměna baterie stála necelých 200 000 Kč, ovšem za 5 nebo 10 let, bude cena výrazně nižší.

1

Jediné čeho se obávám, je to, že pokud by došlo k většímu rozšíření elektromobility, stoupne i cena elektrické energie, a to by ekonomickému provozu vůbec neprospělo.

Podpoříte nás?

„Alternativní sonda do hlubin české kultury.“ Jak už náš slogan napovídá, snažíme se být magazínem, který přináší čtenářům alternativní pohled na život kolem nás. Už od roku 2014 fungujeme jako nezávislý projekt několika autorů a přinášíme reportáže ze špinavých a divokých hlubin undergroundu, natáčíme a informujeme o subkulturách, zajímavých projektech, akcích a osobnostech, nebo jen píšeme články vlastním stylem. Jedeme zkrátka autorskou tvorbu, kterou nyní můžeš podpořit. Odvděčíme se ti pravidelným přísunem kvalitního obsahu, zahrnujícího originální články, videa a podcasty. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Podpořit