Čím dál častěji se setkávám s pojmem “multi–level marketing”. Co je to ale vůbec zač? Proč je čím dál tím populárnější? A je tento typ “přivýdělku” vůbec bezpečný? Tyto i další otázky jsem si poslední dobou sám kladl více než často a rozhodl jsem se o své poznatky podělit s celým světem. No, třeba aspoň s někým.

Možná to znáte, možná ne. Otevřete svou oblíbenou sociální síť. Začnete projíždět nejnovější příspěvky a najednou prásk. Z čista jasna na vás vyskočí Cukříčková Denča a upoutávka na její nejnovější video o menstruaci a holení. Když se ale zakoukáte pozorněji, zjistíte, že toto video nebude jen o již zmíněných tématech, ale hlavním cílem bude možná něco úplně jiného. Začnete si totiž prohlížet produkt, který drží pevně v rukou. Začnete si totiž prohlížet nejnovější krém Aloe Vera vhodný na růst vlasů, kvalitnější orgasmus nebo pro bezproblémový domácí porod. To vše v jednom. Stačí ji napsat na Instagramu a krém je váš.

První setkání s MLM a bůh jménem Marek

Já jsem se s lidmi z oblasti multi–level marketingu (síťový marketing, nebo jednoduše MLM) setkal poprvé nedávno. Jedna osoba z mého blízkého okolí se totiž MLM, aniž bych to věděl, začala věnovat. Já tak měl možnost se osobně zúčastnit “open meetingu” jedné takové společnosti. O tom mi ale bylo řečeno, že jde pouze o přednášku “úspěšného a finančně nezávislého člověka”. Hned po příchodu do přednáškového sálu jsem se musel zapsat do tabulky příchozích.

Kromě mého jména jsem však byl nucen vyplnit i jméno člověka, který mě sem dovedl. “Ok,” řekl jsem a sedl si na místo. Během chvíle přišel na pódium zhruba třicetiletý nadějný řečník, který se představil jako Ing. Marek – člověk, který po studiích nikdy nenastoupil do práce. Ať už to mělo být v pozitivním či negativním slova smyslu, bouřliví diváci ho za to ocenili ještě bouřlivějším aplausem.

I ty můžeš mít luxusní auto a dům

Po zhruba padesáti minutách motivujících řečí, ze kterých jsem si odnesl vlastně jen to, že můj život teď stojí za exkrement, ale s Markem můžu mít luxusní auta a domy, přišel zlom. V prezentaci se najednou objevilo velké, elegantní, řekl bych možná až příliš dokonalé logo jedné nejmenované společnosti. Sálem zachvělo ticho. Kdyby mi spadl špendlík, nebo v mém případě spíše vypsaná tužka, se kterou jsem si v ten moment hrál, tak by se na mě sesypaly pohledy všech přítomných.

Od té doby jsem jen urputně sledoval Markovu gestikulaci, jeho nekonečné odkazování na jakéhosi Romana (člověk, který ho do MLM přivedl) a čelisti posluchačů, které padaly pokaždé, když se řeklo slovo peníze. Marek pak už jen další hodinu vysvětloval, že pokud vstoupíte do jeho byznysu, tak jich můžete vydělat spoustu, a dalších nekonečných deset minut věnoval důkazům o tom, že firma, pro kterou pracuje je vážně velká, tím pádem i plně legální a bezpečná. Celý výstup završil vášnivý potlesk a bylo vidět, že Marek dokázal vykouzlit úsměv na tváři i těm, u kterých byste neřekli, že nějaké emoce vůbec mají.

Aniž bych to tušil, hned jsem se ocitl v kruhu lidí poměrně úzce spjatých se samotným “speakerem”. Dokonce jsem byl pozván na meet & greet s naší celebritkou, které se uskutečnilo v nedalekém McDonaldu. Ještě že je Marek tak ohleduplný a myslí i na lidi, kteří toho v životě holt ještě nedokázali tolik, co on. Marek si dokonce všiml, že jsem “nová tvář” a zeptal se mě, zda mám nějaké otázky. “Jak to teda vlastně funguje?” zeptal jsem se. Tím jsem si proti sobě však poštval všechny přítomné markeťáky i markeťačky. I přes zamračené výrazy na jejich tvářích, způsobené mou dotěrnou a zbytečnou otázkou se mi to dokonce jedna z nich snažila pomocí tužky, papíru a fráze “ono je to strašně složitý a nedá se to pochopit za jedno sezení vysvětlit”. Pochopitelné odpovědi jsem se pochopitelně nedočkal, a musel jsem se tak dát do psaní tohoto článku.

Síťový marketing, pyramidy a sekty

Jelikož jsem chtěl mít co nejvíce informací tzv. z první ruky, měl jsem možnost mluvit s mnoha lidmi napříč firmami, kteří se se mnou o svých praktické zkušenosti nějakým způsobem podělili. Někteří dosti otevřeně a někteří trochu méně. Tak či tak jsem všem dotyčným slíbil zachování anonymity, jež se pokusím dle mého nejlepšího svědomí splnit. Zároveň jím chci tímto poděkovat za jejich ochotu a doufám, že se tímto článkem nikoho z nich nedotknu.

Konečně se dostáváme k odstavci pro ty, kteří čekají na nějakou definici nebo vysvětlení toho, jak síťový marketing vlastně funguje. Zprvu někdo založí společnost. Místo investice do marketingu si ale najme jednoho distributora, kterému dává produkty za nižší cenu. Ten ji pak prodá za plnou a marži si nechá. Takže buď prodává, nebo může udělat to stejné, co udělala samotná firma. Najme si další distributory a marže z prodaných produktů se rozdělí mezi všechny, kteří jsou v daném schématu nad nimi. V tomto případě první distributor a firma. Takové schéma se ale může opakovat do nekonečna, nebo dokud nebudou v systému všichni lidičky světa.

Pro lepší a jednodušší představu bych si teď rád dovolil rozdělit MLM společnosti na tři základní druhy – “klasické”, pyramidové a ty, které připomínají spíše něco jako sektu. Klasické jsou společnosti, u kterých často ani nevíte, že na systému síťového marketingu fungují a některé z jejich produktů máte možná sami doma. Může jít o kosmetické, drogistické nebo jakékoliv jiné firmy. Jednotliví distributoři si vybírají jak, kdy a kolik toho budou prodávat. Nikdo je do ničeho prakticky nenutí, ale když prodávají, tak to mohou být zajímavé drobné navíc. Zároveň je důležité podotknout, že většina příjmů distributorů jde z přímého prodeje, nikoliv z marží těch, které do systému dostal.

Pyramidy či letadla

Dalším typem jsou tzv. pyramidy či letadla. Tento druh podnikání je ve většině zemí světa nicméně nelegální. Jde o systém, který někdo založí, aniž by měl jakýkoliv produkt. Další členy pak získává tím, že jim za vstupní poplatek (často v řádu desítek i více tisíc korun) slíbí mnohem větší peníze. Ti pak dělají to samé a vstupní poplatky se opět rozdělují mezi všechny lidi nad nimi. Tohle samozřejmě není udržitelný typ podnikání, který se na konci zákonitě zhroutí a peníze zůstanou pouze těm v nejvyšších částech pyramidy. Na to, jak může někdo vůbec do takového systému dobrovolně vstoupit, se mě neptejte. V následující kategorii však možná najdeme výrazné podobnosti.

Dostáváme se totiž k poslední skupině. Pravděpodobně té nejrozšířenější, nejkomplikovanější a pro mě nejzajímavější. Zkoumání této skupiny společností jsem totiž věnoval nejvíce času. Doteď však nevím, jak tyto firmy nazývat. Doufám, že nikoho nepohorším, když prozatím použiji pracovní název “sekty”. Ty totiž kombinují obě výše zmíněné dohromady a vzniká poměrně propracovaný cyklus na verbování “distributorů”. Ti však pak často zapomínají na svůj původní život a stávají se z nich chodící prodejny.

Knížky, nahrávky a semináře

Celý systém takových společností už totiž zdaleka nefunguje jen na prodeji produktu, nýbrž na rekrutování nových členů – podobně jako u pyramidy. Otázkou zůstává, kdo si produkty, ze kterých plynou peníze, koupí. Inu, to zůstává na samotných distributorech a distributorkách. Od jedné z nich jsem se totiž dozvěděl, že “distributor je zároveň sám zákazník”.

V praxi to funguje tak, že si osoby v síti musí samy kupovat takové produkty. Jedna z nich mi řekla, že za měsíc tak utratí zhruba deset tisíc Kč. Za tyto peníze dostane spoustu jídla a přípravky do domácnosti, které ale údajně spotřebuje. Na stránkách dané firmy jsou však akorát dva druhy těstovin a šest druhů kávy. Každý má asi jiné choutky a jinou spotřebu pracího prášku.

Abyste dosáhli svého cíle a mohli se do konce života válet u moře, tak musíte logicky nabírat další členy. Tím vzniká jednoduchá smyčka. Buď budete shánět další lidi, ze kterých vám půjdou peníze, nebo budete pouze nakupovat, až vám nic nezbyde. Nabírání pak probíhá tak, že si sepíšete seznam všech lidí, které znáte a postupně je kontaktujete. To vás mají naučit různé motivační i výukové knížky, nahrávky, semináře a další akce. Pokud vám tak zavolá bývalý spolužák, kterého jste 20 let neviděli s otázkou: “Ahoj, jak se máš?” nebo “Jsi spokojený sám se sebou?”, tak víte, o co se snaží.

Nejvtipnější pokus o získání nového člena týmu jsem pak sledoval živě na streamu rappera Maniaka. Jedna slečna se ho v chatu zeptala, zda “je spokojen se svými příjmy a nemá zájem i o jiný byznys.” Když jsem se jí optal, jestli si myslí, že Maniak není spokojen se svými příjmy, tak odpověděla, že “člověk by neměl být nikdy spokojen a stále by měl chtít víc”.

Motivace udržet vás

Všechny již zmíněné knížky, nahrávky i semináře pak slouží hlavně k motivaci, udržet vás v systému a donutit vás v něj věřit. Je na nich založen “vzdělávací systém” jednotlivých společností, který lidi, se kterými jsem se bavil, často naprosto pohltil. Rozzářili se jim oči, když mluvili o tom, jak jednou nebudou muset nic dělat, budou mít luxusní dům na Floridě a jezdit budou v limuzínách, protože jim budou vydělávat lidé pod nimi. S kým jsem bohužel neměl tu možnost diskutovat, byly takové osoby za několik let. Ty, které byly tolik posednuti cílem, až zapomněli na tu cestu, která k němu vede.

Na internetu jsou stovky videí z různých akcí a seminářů, na které chodí ti nejlepší v oboru, aby motivovali nové talenty. Ti se pak utrhnou ze řetězu, chtějí si své idoly často i pohladit a vydrží tleskat za doprovodu svých vibrujících hlasivek dlouhé minuty. Přes to všechno musím uznat, že jsou schopní udělat solidní show a nástupy by jim mohla závidět nejedna celebrita. Na druhé straně jsou zde stovky videí lidí, kteří se do takové pasti nechali zlákat. Lidí, kteří vložili poslední úspory do čistících produktů, které nikdy neprodali ani nepoužili. Lidí, kteří si uvědomili, že do podobných systému nechtějí zatahovat jiné nevinné lidi.

Jeden z těch, které jsem zpovídal, je zatím v takovém systému rok a půl. Jeho cílem je “pasivní příjem” a mít pod sebou dostatek lidí, kteří pro něj budou pracovat, aniž by musel on. Na otázku, kdy toho chce dosáhnout, odpověděl: “No, už to mělo být.”

Závěr

Tento článek je adresován hlavně mladším lidem. Věkový průměr těch, které jsem zpovídal (nezávisle na místě ani společnosti) byl okolo 18 let. Tedy hned v době, kdy se do něčeho takového mohou legálně přidat. Stejně je prý i lidem v jejich týmech. Drtivá většina z nich tím byla pohlcena, přesvědčena o kvalitě produktů a snažila se do jejich systému nalákat i mě, během toho, co jsem je zpovídal. Někteří dokonce však přiznali, že je tato práce nebaví a dělají to čistě kvůli penězům – mezitím co říkali, že jejich největší motivací je to, že je nebaví jejich práce nebo škola.

Multi–level marketing nemusí být špatná obchodní strategie, která zároveň nemusí být vždy používaná jen k prodeji pevných produktů, ale třeba i různých výcviků, kurzů atd. Jak jsem již zmiňoval, některé firmy využívají MLM k lehčí distribuci a nikoliv k prodávání produktů, které by si nikdo jinak nezakoupil. Některé ovšem ano. Pokud nějakou nabídku na připojení se k MLM dostanete, můžete ji zvážit, třeba se bude jednat o skvělý přivýdělek. Pokud však budete nuceni si sami něco kupovat, věřte, že dočasná radost z vytisknutého obrázku Lamborghini, které vám má připomenout vaši “budoucnost”, nemusí být věčná. Nechci tu nikomu kazit sny, každému přeji jen to nejlepší, ale možná právě proto vás chci před některými pochybnými praktikami varovat.

Pokud hledáte pouze novou cestu k penězům a najdete ji v síťovém marketingu, gratuluji a přeji vám to. Pokud ji však budete hledat v poslední zmiňované kategorii společností, ve kterých půjde více o nabádání dalších, než o produkt samotný, budete pravděpodobně hledat marně. Jak mi řekla sama majitelka podnikání jedné takové firmy, nejde tu jen o peníze, je to “pro lidi, kteří nejsou spokojení”. Pokud to budete chtít dělat správně, budete se muset změnit. Tyto firmy vědí, jak toho docílit a rádi vám v tom pomůžou. To, že to dělá vaše oblíbená influencerka, neznamená, že to bude fungovat vám.

Pokud máte jakékoliv zkušenosti s MLM, o které se chcete podělit. S něčím nesouhlasíte, nebo máte jakékoliv konkrétní dotazy ohledně článku, neváhejte mě kontaktovat přes některou ze sociálních sítí na mém profilu. Rád s vámi podiskutuji.

Podpoříte nás?

“Alternativní sonda do hlubin české kultury.” Jak už náš slogan napovídá, snažíme se být magazínem, který přináší čtenářům alternativní pohled na život kolem nás. Už od roku 2014 fungujeme jako nezávislý projekt několika autorů a přinášíme reportáže ze špinavých a divokých hlubin undergroundu, natáčíme a informujeme o subkulturách, zajímavých projektech, akcích a osobnostech, nebo jen píšeme články vlastním stylem. Jedeme zkrátka autorskou tvorbu, kterou nyní můžeš podpořit. Odvděčíme se ti pravidelným přísunem kvalitního obsahu, zahrnujícího originální články, videa a podcasty. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Podpořit