Vláda ČR vstoupila na sociální síť TikTok. Za kampaň utratila půl milion korun a jako hlavní tváře si zvolila influencery Annu Šulcovou a Jakuba Gulaba. V zahraničí běžná praxe. V případě české vlády je však ale všechno opět špatně.

Vláda ve čtvrtek oznámila, že se rozhodla vstoupit na sociální síť TikTok. Na účtu, který nese název @Strakovka se v příspěvcích se snaží šířit osvětu o očkování. No a taky ukázat, jaké lustry jsou ve Strakově akademii a z jakého okna kouká premiér. Divák se samozřejmě ve videu nedozví, že Strakova Akademie je obehnaná plotem a nikdo se k ní nedostane. Důležité je ale vidět jak to vypadá uvnitř, ne?

Vláda celou kampaň svěřila do rukou firmy, která vznikla teprve na podzim a stojí za ní Jakub Gulab. Ten je znám především jako kamarád jedné z nejznámějších českých influencerek Aničky Šulcové. Sám se však prezentuje jako odborník na sociální sítě. Každý jsme nějaký.

Reakce na sebe dlouho nenechaly čekat a ze všech koutů i temnot internetu se ozývá kritika. A nutno říct, že ve většině případů oprávněná. V asijských zemích je spojení známého influencera a vlády kvůli osvětě vcelku běžné. Stále však platí, že ke správné osvětě jen známý ksicht nestačí. Důležité je, jak společnost daného influencera vnímá, jakou má tento influencer cílovku a v neposlední řadě obsah sdělení.

Řešit, jestli je v současné době, kdy kultura umírá a očkování u nás nefunguje tak, jak má,  vhodné utratit půl milionu na kampaň na sociálních sítích, je bohužel v celé věci naprosto to nejmenší. Samozřejmě, že to většina kulturních subjektů vnímá jako flusanec do ksichtu. Není se čemu divit. Společnost je však k flusancům od vlády už imunní. Nikoho to vlastně už nepřekvapuje. Nebo?

Důležité je však zmínit, že celá částka, tedy pět set tisíc korun, nešla do kapes samotným influencerům. Podle jejich vlastního vyjádření byly peníze určeny na propagaci a reklamu na sociálních sítích tak, aby se dostala k co nejvíce lidem.

Tím hlavním, co se vůbec nepovedlo, je zkrátka Anička Šulcová, Jakub Gulab a @Strakovka. Nepochopme se špatně. Anička Šulcová je bezesporu úspěšná a zkušená influencerka. Osvětu o covidu a očkování šíří už nějaký ten pátek, což je rozhodně záslužné. Takových influencerů bychom v Čechách totiž napočítali sotva na prstech jedné ruky. Problémem ale je, že Anička je hlavně influencerkou pro náctileté dívky. Jejích 850 tisíc sledujících zajímají hlavně všemožné sketche, tanečky, oblečení a další věci, kterým jako středně pokročilý mileniál a muž, který svou pubertu strávil hraním World of Warcraft, prostě nerozumím.

Takže tu máme Annu Šulcovou, která má úplně jinou cílovku, než na kterou kampaň míří. Tím se nám naprosto smazává přidaná hodnota jejího známého obličeje. Stejnou práci by zvládla i ministryně financí Alena Schillerová, která má například Instagram v malíčku víc než kdejaká influencerka.

Tam, kde je Anna Šulcová, tak si můžete být jisti, že vždycky bude i Jakub Gulab. Klukovi nejspíš před pár lety Šulcová hodila ponožku a on je od té doby její věrný sluha. Bude někdy Gulab volný? Nebude. Jemu to totiž vyhovuje, veze se na kariéře své mnohem úspěšnější kamarádky. Být análním horolezcem je těžká disciplína. Když se něco nepovede, tak vás vždycky čeká pád do údolí sraček.

Gulab si tedy na podzim založil firmu, která pro vládu Andreje Babiše vymýšlí osvětovou kampaň. Rčení, že každý má svou cenu, se v tomto případě promítlo s největší přesností. Sám Gulab totiž ještě v květnu roku 2019 na Twitteru na premiéra nadával. Svou odbornost na sociální sítě později prokázal tím, že si po jedné hádce všechny zablokoval a síť smazal.

Takže tu máme Annu Šulcovou, Jakuba Gulaba a chybí někdo? Ano, chybí. Obsah! V prvním videu, které @Strakovka zveřejnila na svém účtu, je prohlídka samotné vládní budovy. Tady je hezký lustr, tady hezký výhled, támhle kouká premiér z okna. Následují videa, kde zmínění dva influenceři a odborníci fakticky informují o účincích vakcíny. Což o to, tento formát má i smysl. Rozhodně ale ne na Tik Toku, kde je 38 % populace mladších 18 let. Já bych si přál, aby tohle video viděla moje babička a Standa z Horní Dolní. Nainstalujte jim TikToky. Pomyslným hřebíčkem do rakve jsou poté titulky. Výjimečný od slova jímka.

zdroj: Úřad vlády ČR
zdroj: twitter.com/strakovka

Otázkou zůstává, proč se vláda nerozhodla oslovit například poslance TOP09 Dominika Feriho. Ten se na sociálních sítích od začátku epidemie stal tváří důležitých informací, které rychle a srozumitelně předává jeho sledujícím. Jeho instagramový účet před pár dny dokonce překročil hranici 950 tisíc sledujících, což je úctyhodné číslo, kterého se bojí i Leoš Mareš. No, snad ta kampaň vyjde příště líp.

Podpoříte nás?

“Alternativní sonda do hlubin české kultury.” Jak už náš slogan napovídá, snažíme se být magazínem, který přináší čtenářům alternativní pohled na život kolem nás. Už od roku 2014 fungujeme jako nezávislý projekt několika autorů a přinášíme reportáže ze špinavých a divokých hlubin undergroundu, natáčíme a informujeme o subkulturách, zajímavých projektech, akcích a osobnostech, nebo jen píšeme články vlastním stylem. Jedeme zkrátka autorskou tvorbu, kterou nyní můžeš podpořit. Odvděčíme se ti pravidelným přísunem kvalitního obsahu, zahrnujícího originální články, videa a podcasty. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Podpořit