Niki Lauda vešel do historie jako závodník Formule 1, který se stal trojnásobným mistrem světa. Bohužel do historie se zapsal také díky své nehodě, která se mu stala na trati v Nürburgringu, kde Lauda málem uhořel. I přes zásadní nehodu, která mu značně ovlivnila život, dokázal Niki Lauda odjet a vyhrát dalších několik desítek závodů a dokonce znovu obhájit titul mistra světa.

Z Vídně až na vrchol

Niki Lauda žil odmalička ve velmi bohaté rodině, která podnikala v průmyslu. Jeho dědeček byl ve Vídni známý továrník, který si zakládal na tom, aby Niki pokračoval v jeho řemeslu a učil se ekonomice a podnikání. Nebylo překvapením, že se tato vize Nikimu ani trošku nezamlouvala, protože chtěl jediné – závodit.

Ze začátku jezdil v laciných automobilech v podstatě v neznámých soutěžích, ale to vše se mělo brzy změnit. Chtěl se posunout někam dál, do vyšších soutěžích s pořádnými auty. Jelikož Niki nebyl profík, tak si byl vědom toho, že do takových týmů se může dostat jedinou cestou – a to doslova zaplacením. Ovšem částka, která měla zajistit Nikimu místo v takovém týmu, byla na tehdejší poměry víc než vysoká. Proto se Niki rozhodl požádat o peníze Austrian Bank, jenže představenstvu předsedal právě jeho dědeček, který žádost o peníze zamítl, protože chtěl, aby se Niki věnoval byznysu. Niki proto zažádal půjčku v konkurenční bance, kde se musel zaručit celu svou životní pojistkou. Peníze investoval do týmu March, kde závodil ve Formuli 2 a později i 1, ale tým March na tom, co se týče technické stránky, nebyl moc dobře. Lauda byl bezradný, a proto se rozhodl k zoufalému kroku. I když měl velké dluhy, půjčil si další peníze a investoval tentokrát do stáje BRM. Tato investice se kupodivu vyplatila. Zanedlouho po ní totiž mohl závodit za tým Ferrari. Což bylo něco.

NIKI LAUDA

V roce 1975 získal Niki Lauda svůj první titul mistra světa. Pro tým Ferrari to byl velký úspěch. Známým faktem však je, že Lauda svoje vítězství zas tak moc nežral, prostě jednoduše vyhrál. Přišlo mu to automatické vzhledem k jeho postavení a jeho schopnostem. To však nevěděl, že ho jeden z nejzásadnějších závodů jeho kariéry teprve čeká. Svůj doslova životní závod v Nürburgringu totiž Niki Lauda nedojel.

Auto v plamenech

V tehdejší době byly nehody na tratích naprosto normálních, závody Formule 1 se stávaly sportem, kde šlo často i o život. Niki Lauda si začal všímat čím dál tím častějších nehod, které bohužel většinou končily smrtí závodníků. V roce 1976 byl blízko obhajobě svému titulu mistra světa, ale to mu překazil závod v již zmiňovaném Nürburgringu. Lauda dokonce před závodem svolal všechny týmy a závodníky a závod jim rozmlouval, protože podle něj byl při hnusném počasí a stavu trati závod životu nebezpečný. Jeho návrh neuspěl a závod odstartoval.

Po několika minutách závodu se Niki Lauda hnal do nebezpečného místa rychlostí přes 250 km/h. Následoval nekontrolovatelný náraz do oplocení, který ho vymrštil zpět na dráhu, a jeho auto se ocitlo v plamenech díky explozi jeho nádrži. Niki se ocitl několik sekund bez helmy v plamenech při teplotě, která dosahovala 900 stupňů. Naštěstí ho od jisté smrti zachránili piloti, kteří jeli skoro těsně za ním a z hořícího auto ho vytáhli. Byl převezen ihned do nemocnice, i když Laudovi nikdo nedával šanci na přežití.

Uzdravení za 46 dní

V nemocnici Laudovi řekli, že rekonvalescence potrvá několik měsíců, ale Lauda tvrdohlavě trval na tom, že prostě musí obhájit titul. Lékaři trvali na tom, aby podstoupil několik plastických operací obličeje, ale Niki se nechtěl ničím „zbytečným“ zdržovat. Po zhruba 46 dnech byl zpátky na dráze, sice v obvazech, ale byl, což je opravdu úctyhodné. Niki byl ambiciózní a titul mistra světa chtěl obhájit za každou cenu. Tehdy mu sice titul mistra světa utekl o malý kousek, ale pro diváky byl skutečným vítězem právě on. Zřejmě nikdo z nás si nedokáže představit tu neuvěřitelnou bolest, kterou musel Niki Lauda trpět po celou dobu v nemocnici i na dráze. Stal se doslova symbolem Formule 1.

Konec legendy

V roce 1977 se mu podařilo titul mistra světa opět získat a prohlásil, že dočasně ukončuje svoji kariéru závodníka. Ale netrvalo to zase tak dlouho a po pár letech byl Niki zpět. V roce 1984 získal dokonce již třetí titul mistra světa, který byl jeho poslední.

Po kariéře pilota Formule 1 se Lauda věnoval své aerolince, kterou založil a nesla název LAUDA AIR. Tu sice později prodal, ale jeho vášeň jak k autům, tak k letadlům v něm nikdy nezemřela.

Niki Lauda po neuvěřitelných 42 letech od nehody podstoupil transplantaci plic, které měl poškozené právě díky oné nehodě. Bohužel Lauda 20. května roku 2019 umírá a to ve věku 70 let. Jeho životní příběh inspiroval spoustu závodníků a stal se tak vzorem pro tento nebezpečný sport. Laudova vášeň a ambice k závodění jsou snad až za hranicí skutečnosti. V roce 2019 odešla jedna z největších legend Formule 1 všech dob.

NIKI LAUDA UMÍRÁ V ROCE 2019 VE SVÝCH 70 LETECH

Podpoříte nás?

„Alternativní sonda do hlubin české kultury.“ Jak už náš slogan napovídá, snažíme se být magazínem, který přináší čtenářům alternativní pohled na život kolem nás. Už od roku 2014 fungujeme jako nezávislý projekt několika autorů a přinášíme reportáže ze špinavých a divokých hlubin undergroundu, natáčíme a informujeme o subkulturách, zajímavých projektech, akcích a osobnostech, nebo jen píšeme články vlastním stylem. Jedeme zkrátka autorskou tvorbu, kterou nyní můžeš podpořit. Odvděčíme se ti pravidelným přísunem kvalitního obsahu, zahrnujícího originální články, videa a podcasty. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Podpořit