Instagram se v poslední době stává předmětem mnoha psychologickejch výzkumů, sociálních analýz a důvodem depresí mnoha jedinců užívajících sociální sítě. Proč tomu tak je?

Asi proto, že z Instagramu, kterej se dřív prezentoval sympatickou formou přidávání fotek, se čím dál víc stává oběť znásilnění moderní doby ve spojení s uživatelskou hloupostí. Instagram se tak stal prakticky jen nástrojem pro to, jak někoho přesvědčit o tom, jak super vypadáte a jak si skvěle užíváte na dovolené. K tomu je třeba přičíst nutkání přesvědčovat ostatní o tom, že jste někdo, kým ve skutečnosti vůbec nejste, společně s potřebou sbírání co největšího množství lajků a followerů. Přepózovanost a přetvářka na Instagramu začíná pomalu trhat už tak opotřebovanou duši a tak jsem se v rámci obsáhlýho a dlouhodobýho osobního výzkumu rozhodl podrobit tuto sociální síť detailní analýze. Psaní mi šlo skutečně od ruky a výsledkem je taková poloviční bakalářská příručka, která přináší výčet těch nejvíce bolestivejch typů uživatelskejch profilů na který můžete narazit, společně s podrobným rozborem typickejch projevů a poznávacích znaků. Stranou jdou již zaběhlý nešvary jako focení jídel či focení svejch svalů v posilovně. Tak se pojďme společně kouknout na to, jaký uživatelský profily teď momentálně frčí a co se za nimi skrývá.

Neumělkyně

V poslední době jste si určitě mohli všimnout rapidního nárůstu rádoby uměleckejch profilů holek, který se skrze svoji vlastní přepózovanou prezentaci snaží přetvořit v další Terku Hodanovou. Takže pro začátek je důležitý si koupit Vogue a vyfotit se s ním. K dotvoření image umělecké osobnosti poslouží i nějaký tetování, kteý by mělo být jednoduchý, ale zároveň by mělo mít i nějakej jedinečnej hlubokej význam. Samozřejmě, u uměleckýho pojetí profilu je nutností zavedení nějakýho osobitýho contentu plnýho napózovanejch fotek, doplněnejch o svoje selfíčka a nějaký ty občasný citáty. Umělkyně totiž musí dokázat svoje komplexní estetický cítění a v neposlední řadě taky prvotřídní fotogenický vlohy. S tím jdou ruku v ruce pečlivě nacvičený pózy a pohledy do blba, který mají mít maximálně hlubokej feeling. Ten ještě umocní nějakej anglickej sebereflexní popisek, filosofický zamyšlení nebo emociální výnatěk z knížky. Samozřejmě, další věcí na seznamu jsou fotky s velkou emoční ozvěnou, kterou vyvolá například moře, paprsky slunce, stíny, neony, sunsety a podobně, aby estetika z fotek tekla jak patnáctiletý holky ve Filách na koncertě PTK. Důležitý je udržovat laťku fotek hodně vysoko a nejlíp ji postupně navyšovat a to od svejch vlastních selfíček s kilem make-upu k fotomodelkovskejm produktům od kamarádů na jejich třicet pětku. V rámci vytvářejícího se rádoby influencerství s 500+ followers a oblíbenosti je třeba začít brát svoji prezentaci fakt vážně a najít si nějakej svůj vytříbenej originální styl v oblíkání. To znamená nahodit značkový oblečení, který však nesmí být úplně mainstreamový, protože jinak by to zavánělo ztrátou té osobní unikátnosti a umělecké jedinečnosti. Takže černý oldschooly jsou jistotou, popřípadě Martensky. Postupem času přichází na řadu taky nějaký nenásilný aranžování oblíbenejch produktů, který je potřeba nenápadně položit hned vedle šálku kávy nebo knížky.

Poznávací znaky / typické projevy:

  • Přepózovaný umělecký fotky sebe sama / selfíčka s tunou make-upu a vypilovaným uměleckým pohledem.
  • Několik téměř totožnejch fotek v jednom postu (zpravidla bývají 3), který se liší pohledem jinam nebo natočením hlavy pod jiným úhlem.
  • Fotka s Vogue, vínem, kyticí nebo s vyhrnutejma plavkama do pasu.
  • Tetování, většinou slovo nebo věta, s nějakým hlubokým filosofickým významem.
  • Minimalistický fotky kladoucí velkej důraz na jednoduchost a přirozenost v životě, tzn. fotky obyčejnejch věcí, oblíbenejch spotů, budov nebo sebe sama bez make-upu.
  • Zachycování pamětihodností / krásnejch míst v přírodě / sunsetů / hlubokejch citátu na zdech nebo oblíbenejch úryvků z knih s nějakým tím hlubokým popisným komentářem.
  • Užívání anglickýho jazyka v postech nebo v biu.
  • Občasný navštěvování výstav a vernisáží, kvůli vlastní fotce u obrazu, navozující efekt hlukobýho uměleckýho cítění.

Rapové fanynky

Rostoucí nebo už získaná popularita některejch rapovejch interpretů a labelů CZ/SK scény s sebou přináší kromě spousty hudby taky příliv extrémně try hardících fanoušků na Instragramu. Co je výsledkem? Profily fanynek, který fanaticky prokazují svoji náklonnost ke svejm rapovejm idolům. Cílem těchto poblázněnejch dušiček je stát se tou největší instagramovou fanynkou ever i přes to, že Yzomandiase znají díky tracku Holly Molly. A tím  tak vzniká krásnej instagramovej obsah, kdy se 15 letá holčina snaží životem plnýho strastí probít skrze úryvek z textu svýho oblíbence, kterej si umístí do svýho bia nebo pod  svoji fotku. Jelikož je život v tomhle věku fakt těžkej, tenhle úryvek se samozřejmě musí motat kolem zhrzený lásky, sexu, alkoholu, drog a peněz, protože tohle všechno samozřejmě holky po patnáctce prožívají. Vyšperkování přináší například přímo označení svýho oblíbence v biu nebo pojmenování výběru s jeho fotkama a videama z koncertů z první řady jako “miláček <3”. Tyhle holky jsou někdy tak moc zamilovaný a odhodlaný, že dokonce sjížděj každou zastávku probíhající tour v rámci ČR a jsou pokaždý v první řadě. Z mejch tajnejch zdrojů dokonce vím, že se holčiny pokaždé snaží dostat do backstage nebo si počkat na odvoz na hotel. Koneckonců, o tomhle výskytu se může každej jednoduše přesvědčit sám, když si najede na profil jednoho z níže vyjmenovanejch rapperů (nebo Dorianů, Earthů, Rriadů nebo něčeho podobně náhodně vygenerovanýho) a koukne se do jeho označení na fotkách. Rozhodně tam najdete nějakou dívenku, která se v životě bláznivě zamilovala do svýho oblíbenýho umělce a chce se stát number 1 mezi fanouškama a dokázat, že ona je ta největší. V lepším případě narazíte hned na celou skupinku těchto holek, který mají přerozdělený, kdo je zamilovanej do Yza, kdo do Tenda a kdo do Hasana.

Poznávací znaky / typické projevy:

  • Dost typickej projev je vlastní fotka / selfíčko (často taky s filtrem psích uší) a označení svýho oblíbenýho umělce na fotce, s přiloženým úryvkem textu z tracku, kterej má s fotkou nula společnýho.
  • Pravidelný obrážení Addictů v outfitu: old school vansky, adidas tepláky nebo vysoký černý kalhoty s chainem a do nich zakasanej merch Addict nebo jakýkoliv jiný triko černé barvy.
  • Tetování v oblasti předloktí, zápěstí nebo kotníku.
  • Označení svýho oblíbenýho umělce v biu (aby bylo při navštívení profilu všem hned jasný, koho dotyčná miluje). Obvykle se jedná o jména z následujícího seznamu: PTK, Stein, Yzo, Niktendo, Hasan, Sheen, Calin, Dorian, AMCO, Barber, Ektor, a spousty dalších.
  • Nějaký hezký pojmenování svejch oblíbenejch rapperů na fotce, aby bylo vidět, že to jsou jejich soulmates, třeba jako “fotka s láskou”, “jedna s miláčkem po koncertu:*” apod.
  • Výběry: všechny pečlivě seřazený podle místa konání, kde jsou videa z koncertů z první řady nebo výběry, kde jsou uložený všechny možný storky, ve kterejch je dotyčnej interpret označenej nebo výběry, kde jsou fotky s kámoškama z koncertu.
  • Pořádání skupinovejch dýchanků s poslechem oblíbenejch interpretů, popíjením vodky a přidáváním opileckejch storek na IG, kde se hromadně zpívají oblíbený skladby.
  • V neposlední řadě velkej počet uměle naboostěnejch followers, aby je veřejnost mohla brát za významný fanynky.

Moderní maminky

Asi by málo kdo tušil, že se rodičovství může díky sociálním sítím stát takovou noční můrou pro veřejnost. Chudák Instagram tak přebral štafetu po Facebooku a posouvá celý maminkovstí na úplně novej level. Z tohoto relativně běžnýho nešvaru přidávání nekonečnýho množstí fotek svejch dětí se totiž stal životní styl a moderní profese! Všechno to vlastně začíná už fotkou bříška a komentářem, jak je to náročný, ale vlastně krásný období. Tak trochu mě to přivádí na myšlenku, že si snad některý holky pořizují dítě kvůli tomu, aby si z něj udělaly content na svým profilu za účelem zisků… Aktualizace: Díky Tarymu a Stáně za potvrzení mojí teorie. Ve skutečnosti mi však připadá maminkovská porucha asi tou nejsmutnější ze všech. Hrdý novopečený maminky, přidávající fotky svýho novorozenýho štěstí ho totiž vystavují na veřejnost jako atrakci a dítě pak ve výsledku přichází o jakoukoliv svobodu, kterou si v tomhle věku prostě nevybere. Ostatní tak na Instagramu mají dokonale zmapovanej celej jeho život od narození až po x-tý narozeniny. Stačí, aby náhodnej člověk dal follow a vidí: první fotku z porodnice, první návštěvu u dědečka a babičky, první usnutí s tatínkem za prstík, první slůvko, kroky, oslavu narozenin a první Vánoce. Doufám, že se v budoucnosti něco stane a tahle maminkovská blbost skončí, protože se jedná skoro o trestnej čin a je mi jen líto dětí, který tak jsou všem 24/7 na očích bez jejich vědomí. O to horší, že si díky tomu maminky zařizují “kariéru” v podobě blogu, ambassadorství a influencerství. To má zárodky skoro hned po tom, co se děťátko narodí, aby se pak z dotyčné osoby přes noc z ničeho nic stala stylová moderní maminka a influencerka pro všechny budoucí prvorodičky. V tomhle ohledu je proto nutností sypat na IG dennodenní posty o tom, jak se měly jejich novorozený štěstíčka a jak jsou už velký a hrozně chytrý. Jelikož je tenhle fenomém dost rozjetej, maminky se začínají navzájem cenit a shlukovat pod fotkama miminek a tím vzniká obří maminovská kultura. S progresivním instagramovýn účtem se pak děti stávají zdrojem příjmů, protože moderní maminky uzavírají dealy s Niveou a Notinem a stávají se z nich ambassadorky pro pudry na zadeček a krémy proti osypání. A tak vznikají soutěže o produkty a další podobný blbosti a z holek, co před si před rokem zapomněly vzít prášek, jsou teď profesionální maminky/bloggerky/influencerky/ambassadorky / dutý ovce.

Poznávací znaky / typické projevy:

  • Zbytečný rozepisovat.

Blogeři

Kdybych před pár lety věděl, že se na IG objeví pojem “influencer”, byl bych k blogerům asi o něco milejší. I když je pravda, že moc rozdílů tyhle typy uživatelskejch profilů nesdílí, resp. do jisté míry by se dalo influencerství označit za výslednej evoluční článek blogerství. Každopádně i samotná blogerská kolej nevymírá a stále nabízí hned několik forem, který mají jedno společný: neutuchající cpaní svejch každodenních zážitků ostatním v sáhodlouhé formě, kterou je takřka nemožný přečíst, asi jako Andrejovy reporty z poslanecké sněmovny. Jelikož je Instagram svobodnou platformou, se skvělou dostupností, mnoho blogerů přešlo z pouhýho staromódního vedení blogu na své stránce na vytvoření instagramovýho blogu, aby to, že si dneska byli zaběhat nebo že byli v kavárně na Lattéčku, mohli nacpat širší veřejnosti. Těžko hledat nějaký obecný rozdělení blogerů, jelikož jejich zaměření nezná meze. Stylový maminky s děťátkama, 16 letý holky s návodem na make-up, specialisti přes outfity, profesionální motivátoři a řečníci, fotografové, vegetariáni, vegani, bodybuildeři, beautyblogerky, DIYeři, výletníci, travelloveři, foodloveři, coupleloveři, fotomodelky, kloni Alex Sedláčkové a Terky Hodanové, propagátoři výrobků od Vichy nebo recenzenti krémů. Fotit se dá ledacos a psát se dá o všem, tudíž jak bylo na dovolené, co za místa blogeři navštívili, co měli na jídlo, v jakým klubu byli, kolik měli včera večer horečku a jakej čaj jim pomohl se z toho dostat. Inspirace se meze nekladou, důležitý je spamování tunama odstavců o svým všedním dnu, o svejch zážitcích s povinnou otázkou na konec, za účelem rozvíjení konverzace a udržení svejch fans v aktivním stavu, po vzoru: “Dnes jsem měla super den, jaký den jste měli vy?”. Ale pozor, ne každej, kdo si dá do bia “osobní blog” je bloger…

Poznávací znaky / typické projevy:

  • Rozpoznávací označení v biu: osobní blog / veřejně známá osobnost / motivátor / řečník apod. a pod tím vypsaný všechny druhy zálib a “odbornýho” zaměření.
  • Astronomicky obsáhlý bloky textů v postech, kladení otázek na rutinní záležitosti typu “Jaké jídlo je vaše nejoblíbenější?” a lajkování všech komentářů pod fotkama.
  • Velkej počet followers tvořenejch buď: reálnejma lidma (v těch seriózních případech), lidma, který automaticky hodí follow při projíždění hashtagu #f4f nebo lidma, který jsou dohozený přes nějakou appku za pár desítek korun.
  • Tématicky rozčleněný a popsaný výběry na profilu podle druhu aktivit s jejich vystihující úvodní fotkou nebo počátečním písmenkem, po příkladu: “Dovolená”, “Jídlo”, “Běhání”, “Outfity”, “Beauty”, “Myšlenky” apod.
  • Velkej počet hashtagů pod postama, za účelem oslovení co největšího okruhu uživatelů.
  • Občasně taky jednotnej koncept vedení Instagramu, především co se použití filtrů a grafickejch úprav na fotkách týče.
  • Užívání funkce “otázky” ve storkách, díky kterejm se můžou fanoušci ptát na nějaký otázky.

Influcanceři

Evoluční skok nás přenáší dál, k finálnímu evolučnímu článku všech youtubersko-blogersko-instagramovejch konceptů. Rakovina jménem influencerství se nedávno z ničeho nic přiřítila přes všechny sociální sítě až do všech vrstev společnosti a postihla nebezpečně velkou masu lidí. Proto se tak za influencerku považuje snad každá třetí rádoby veřejně známá osobnost, co si před před týdnem byla vyzvednout občanku na úřadě, a díky tomu, že je hezká, má na sobě kilo makeupu a v kapsách peníze od rodičů, se stává další z řady vygenerovanejch pseudoslavnejch osobností, který jdou všem na Instagramu vzorem. Podobně třeba jako člověk, co si založí profil na Tik Toku a na Instagramu se pak prezentuje jako velkej motivátor pro davy. Většina lidí se však považuje za influencera jen proto, že si zaplatili reklamu a přes appky se jim podařilo vygenerovat 10k followers, což je zelená pro označení svýho influencerství v biu. Při tom je úplně jedno, jakej koncept je fanouškům servírovanej, protože většina slepejch ovcí se na to stejně chytí. Nicméně dosažení maximální mety tkví v partnerství s nějakou značkou nebo rovnou pěticí značek a nekonečný podsouvání produktů na posty a videa, ze kterých se pak těmhle lidem i firmám sypou peníze. Oslovování těchto osobností je proto dnes už víceméně rutinní záležitostí, jelikož firmy efektivně získávají pro svý marketingový kampaně pozornost a skrze influencery dokáží svoje produkty dostat k daleko větší komunitě. Každopádně nejvtipnější je na influencerství asi to, že se jím může stát snad každej Kajumi nebo Tery Dušková z Robinsona, co si prošla měsícem na Robinsonově strově. Tak trochu se dá považovat influencerství za vykradení všech dosavadních konceptů, jelikož v sobě obnáší skoro všechny druhy možnejch instagramovejch profesí. Blogersky bolestivej spam na stories, obsýlhý odstavce textů u postů a nekonečný otázky na totální zbytečnosti. Potom umělecký pojetí osobnosti a fotek, až po finální metu, ambassadorství. Dokonce, pokud si zadáte do Googlu slovo “influencer” vyjede vám rovnou i definice slova s rozdělením na jednotlivý typy nebo třeba rovnou návod na to, jak se influencerem stát.

Poznávací znaky / typické projevy:

  • Astronomicky nereálně velkej počet followers, přičemž jako u mnoha jinejch druhů profilů, followeři jsou často uměle a účelně dohozený prostřednictvím aplikací nebo hashtagů (vysokej výskyt jmen jako Mohammed nebo jinejch pochybnejch jmen a názvů účtů jako důkaz).
  • Trefný označení v biu (influencer/blogger / veřejně známá osobnost / moderní maminka) aby měl influencer jasně vyhrazenej okruh působnosti.
  • Označování značek každýho kusu oblečení na sobě, společně s označením produktů, který jsou hrozně nenásilnou cestou v postu naaranžovaný.
  • Odkaz na firmu v biu, se kterou influencer spolupracuje a samozřejmě s tím spojenej nekonečnej product placement, doprovázející pořádání soutěží o produkty firmy.
  • V neposlední řadě odkaz na svůj jinej účet, třeba na Tik Toku a podobnejch “umělecky” založenejch platformách pro děti, skrze který může influencer promlouvat a motivovat.

Vegani

Podle odborníků je rok 2019 rokem veganství. Lidi totiž napadlo, že by se dal Instagram vlastně perfektně využít na vyjádření svýho postoje vůči konzumaci masa a všech živočišnejch produktů. Použiju teď informace z jednoho nejmenovanýho serveru, který uvádí zjištění z nedávnýho měření v UK. “Za deset let se počet veganů více než ztrojnásobil a spoustě z těchto nových veganů není ani dvacet let.” Lidem totiž z ničeho nic došlo, že veganství je správnej životní směr, kterej nejen že zachrání planetu, ale taky vám pomůže najít duševní spokojenost… Samozřejmě, dá se tomu věřit a uznat, že se skutečně někdo snaží něco změnit a nebo taky ne. Nebo jde spíš o to, že veganství je teď hrozně trendy a cool a na Instagramu se na tom dá trhnout slušná pozornost. Pokud si najdete třeba pod hashtagem vegan nějakej profil, zjistíte, že všichni jsou maximálně spokojení, zdraví víc než kdy jindy a taky nějakej komentář, jako např. že jim veganství otevřelo oči. Aby si někdo nemyslel, že jsem v tomhle článku nějak genderově zaujatej, tak doložím i fakta z výzkumu, pojednávající o tom, že se tenhle fenomén týká především mladých dívek. No a většina těchto holek to bez pochyby dělá za tím účelem, aby byl svět lepším, ne kvůli tomu, že chtějí bejt na Instagramu hrozně moderní a mít krásný fotky na svým profilu. Opět je však důležitý, jako u všech profilů, lidi selektovat. Veganství je svobodná volba, kterou je třeba respektovat, ale už není moc co respektovat, když se někdo 15 let krmí vším možným, dává si vajíčka k snídani, na oběd spráská hovězí burger a v 16 letech si dá do bia “vegan” a přepne se do modu velkýho odpůrce jen proto, že je to teď trendy. A samozřejmě čirou náhodou se pak na veganskejch profilech začínají objevovat odkazy na firmy, který produkty prodávají a který mají shodou okolností podepsanou smlouvu s tímto člověkem, který pak produkty firmy propaguje.

Poznávací znaky / typické projevy:

  • Samozřejmě vyznačení svýho veganství v biu, případně datum začátku tohoto progresivního životního směru.
  • V biu taky nesmí chybět označení druhu diety a od kdy do kdy probíhá.
  • Překrásný fotky veganskejch jídel s přihozeným receptem k tomu, případně s nějakou zajímavostí o použitejch surovináchm s odkazem na firmu, co je prodává.
  • Fotky sebe sama vyzařující maximální spokojenost se svým veganstvím a komentářem o tom, jak je veganství super a člověk se díky tomu cítí daleko líp a šťastnější než kdy dřív.

Jak moc může být instagramový veganství real…

Ne všem veganství sedne, o čemž vypovídá následující příběh. Jedním z hlavních vzorů pro tuhle masu lidí na Instagramu je/byla například blogerka/influencerka a jedna z nejvlivnějších veganek na světě – Rawvana. Ta však bohužel kvůli svýmu zdravotnímu stavu byla nucena na základě doporučení doktorů po pár letech upravit svůj jídelníček a zařadit do něj věci ze zakázanýho veganskýho seznamu – vajíčka a ryby. Situace, kterou lze ze zdravotního hlediska pochopit, JENŽE háček je v tom v tom, že tahle informace o přidání neveganskýho jídla do jídelníčku přišla od samotné Rawvany až po přistižení v restauraci při tom, jak se cpe rybou. Každopádně do tohoto přistižení byla pro veřejnost stejnou veganskou inspirací, jako posledních 6 let, jen s tím rozdílem, že její věrní následovníci nevěděli, že vlastně svoji veganskou dietu už dávno porušila, jen to nikomu z nich neřekla. Chudák holčina se pak musela setkávat v dalších dnech a týdnech s tím, že pod každým veganským postem schytávala stovky komentářů s emoji ryby. Takže obrázek o tom, jak moc je někdy tohle instagramový veganství real, si udělejte sami.

Fashion gurus

Pod pojmem “fashion guru” si můžete vybavit prakticky kohokoliv, jelikož dneska se za znalce v oblasti módy a streetwearu považuje kde jakej borec, kterej sleduje The Mag, Queens, nedávno dal follow Honzovi Černýmu a zkoukl pár Zachyho a Láďovejch haulů. Může to třeba bejt osoba, co jednou za měsíc obrazí sekáče, kde nakoupí levný Champion mikiny, Hilfiger svetry nebo zašlý Polo trika a pak je na svým účtu na Vinted prodává o stovku dráž. Taky to může bejt random vygenerovanej reseller fake Supreme věcí, který sehnal na netu nebo člověk, co má tyhle věci v originálu koupený z peněz taťky nebo mamky. Některý tyhle osoby si dokonce zakládají i vlastní značky, protože jsou ve své pseudorealitě tak moc přesvědčený o svejch skills a že jsou ready na to rozjet vlastní produkty, který budou mega originální a nápaditý, asi jako namáčení věcí do sava. Představivost u těchto osob je většinou na bodu nula, resp. na bodu “ovce”, protože průměrnej outfit rádoby fashion gurua je shodnej s dalšíma tisícema podobnejch milovníků módy. Aby byl navozenej pocit obřího fejmu dokreslenej k dokonalosti, je třeba si pořádně naboostovat followers a lajky, k čemuž ideální poslouží appky nebo hashtagy pod postem typu #outfitoftheday, #instadaily #fashionlover a další.

Poznávací znaky / typické projevy:

  • Yeezy, Yeezy, Yeezy.
  • Na IG profilu má tenhle jedinec většinou fotky ve stejnejch hadrech, protože si myslí, že když si koupí jedny předražený odporný Yeezy a drahou mikinu, tak je z něj největší fashion lover s obřím přehledem v módních trendech.
  • Průměrnej outfit: kombinace oldschoolů nebo zebrovanejch Yeezýček, ripnutejch skinny jeans zastrčenejch v půlmetrovejch ponožkách Adidas nebo Champion, mikiny ASSC nebo Thrasher, waist bagu Supreme, s občasným doplňkem v podobě kšiltovky New Era s nějakým hokejovým klubem.
  • Železný zásoby vintage Tommy Hilfiger mikin, svetrů a Adidas bund ze sekáče.
  • Označení v biu: fashion / fashion lover / outfits.

Enormní anomálie v počtu followers a lajků na fotkách, který jsou z 92,77% boostnutý přes appky nebo nahoněný díky tunám hashtagů pod fotkou.

Profesionální modelky

Jelikož je v dnešní době už prostě nuda se fotit v hezkým oblečení a s krásnou tvářičkou, přišla na řadu nahota, která je teď na Instagramu mega fresh. Holkám totiž došlo, že vlastně nevědí, co se životem, a tak se prostě svlíkly. Takže mezitím, co před pár lety se za modelku považovaly holky, co si hodily pár póz u lesní cesty, tak si dnes dá do bia “photomodel” jakákoliv hvězda, která se vyfotí ve spodním prádle značky Calvin Klein na posteli nebo se vyfotí nahá s 10% cenzurou, která tam je pak jen kvůli tomu, aby se mohly fotky zveřejnit, protože je stejně všechno vidět. Samozřejmě je třeba nějak tenhle koncept odůvodnit, takže k fotce přidat vyjádření ve smyslu “lidská nahota je přirozená a já se za svoje tělo nestydím, jsem totiž žena a jsem hrdá na to, jaká jsem” nebo “ráda se fotím, fotky jsou umělecká záležitost a mě to baví”. Tyhle věty jsou na startovní čáře, po úspěšným startu přichází mega ego boost, jelikož se na světě najde spoustu 40 letejch týpků, kteří přijdou z práce a chtěj si nějak doma odfrknout, nejlíp lajkováním rádoby uměleckejch fotek polonahejch až nahejch 18 letejch borek. Takže po několika vysoce lajkovanejch fotkách musí logicky přijít progresivnější prezentace sebe samotné v daleko víc sexy pózách a v daleko umělečtějším pojetí od “profesionálních” fotografů.

Poznávací znaky / typické projevy:

  • Typicky pózování v posteli ve spodním prádle značky Calvin Klein nebo ve vytaženejch plavkách v pozadí moře nebo ležící na břiše s vystrčeným zadkem.
  • Nahodilý fotky ve spodním prádle, kde je z nějakýho důvodu umístěnej nějakej filosofickej citát, jenž má vyznačovat obří odvahu ukázat svoje tělo a nestydět se za něj.
  • Extrémně náhodnej koncept prezentace nahoty, tzn. přísun polonahejch až nahejch fotek například z prostředí lesa, kostela, ulice, vlakovýho nádraží, kavárny, který mají značit ten jedinečnej ďábelskej pud a odvahu ukázat tělo, jakou součást přírody, naprosto kdekoliv.
  • Tuny hashtagů pod fotkama, za účelem oslovení komunity. Takže typicky #czechgirl #photomodel #photoshooting.

Pornstarky

A máme tu další super dívčí záležitost, která se začíná projevovat už v hodně brzkým věku, zpravidla po dovršení patnáctky. Holčiny totiž začínají dospívat a jejich tvary konečně nabývat určitejch rozměrů. To je zelená pro to, ukázat na Instagramu svoje narostlý zadky ve vytaženejch černejch kalhotkách. Osamělý nadržený holky si totiž řekly, že je vlastně cool bejt na Instagramu štětka a tak se rozhodly si dávat na svůj profil fotky po vzoru pornohereckejch hvězd. To si žádá zakleknout od postele, roztáhnout nohy a vyfotit si zadek nebo pokud jsou míň odvážný, stoupnout si před zrcadlo v tričku a vyfotit si svoje sexy široký boky zepředu a třeba to doplnit černejma punčochama. Super věcí na tom je to, že těchto typů profilů je na IG fakt hafo a kolikrát se holky mezi sebou podporují tím, že profil svojí neméně sexy dravé kamarádky umístí do bia a přidají k němu emoji srdíčka nebo si rovnou střihnou společnou fotku svejch 15 letejch zadků v Calvin Klein kalhotkách a hodí to do svýho výběru. Samozřejmě, s jídlem roste chuť a jelikož je odezva nadrženejch svalnatejch týpků víc než pozitivní, fotky se musí přidávat denodenně i na storky, aby šlo vidět, že jsou tyhle pornstarky v nekonečným sexy moodu.

Poznávací znaky / typický projevy:

  • Průměrný věkový rozhraní 15-20 let.
  • Černobílý fotky v černým spodním prádle (nebo spodním prádle značky CK) a to před zrcadlem nebo v posteli.
  • Typický podoby fotek: před zrcadlem ve spodním prádle, buď zepředu ve stoje s tričkem či bez / podřep před zrcadlem a následnej záběr na zadek / fotka na posteli v kleče s roztaženejma nohama / fotka na posteli v leže na břichu, s vystrčeným zadkem.
  • Instagramový storky ve spodním prádle s přiloženou skladbou, třeba od Labella nebo Niktenda a množstvím emojis.
  • Výběry s označením “me” nebo emoji srdíčka či ďábla, kde jsou uložený výše zmíněný storky nebo fotky se svejma bff.
  • Nějaký provokativní popisky fotek nebo užítí emojis broskví nebo ďábla.
  • Fotka detailně zabraná na vyšpulenej zadek v upnutejch džínách, který jejich pozadí ještě víc zvýrazní, k tomu nesmí chybět bílý Fila boty nebo Airmaxy.

Bohémové

Bohémové jsou borci na Instagramu, kteří si hrozně moc libují v pití alkoholu a chtějí svůj rádoby bohémskej lifestyle přetvořit v hrozně moc zábavnej content na svým profilu. Pití alkoholu je pro ně totiž jediným životním štěstím a jedinou věcí, ve které dokážou být dobří a okolí je díky tomu konečně dokáže nějak vnímat, takže proč si z toho neudělat rovnou celej lifestyle že jo. Aby tenhle člověk navodil atmosféru toho, že je fakt mistr v chlastání a nic jinýho, než chlast ho nezajímá, je dobrý, aby se každá druhá fotka na profilu motala kolem pití alkoholu a piva, přičemž k tomu navíc neuškodí i sbírka náhodnejch fotek s flaškou a nějakým vtipným komentářem o tom, jak je chlast fajn a že dotyčnej ani neví co je za den. Samozřejmě tenhle lifestyle je třeba s někým sdílet, tudíž není na škodu zaangažovat i další svoje feláky a sdílet tak slasti bohémskýho života z hospody a laviček se svojí partou. Protože není na světě nic lepšího, než si odmakat svejch pět dní a pak se jít brutálně sejmout se svojí bandou kámošů, chovat se u toho jak opice a pak dávat hrozně srandovní, třeba že i nahý, fotky a videa na Instagram a považovat se při tom za hroznou hvězdu a baviče davů.

Poznávací znaky / typické projevy:

  • Fotka z hospody nebo fotka s flaškou v ruce.
  • Většina fotek pochází z noci, protože bohémové ožívají na noc, aby mohli neřízeně pít až do němoty. Občasně je třeba content taky rozšířit o fotky z rána, aby šlo vidět, že se z kalby chodí zásadně ráno.
  • Projevování lásky svýmu oblíbenýmu chlastu či označení oblíbenýho druhu alkoholu v biu.
  • Fotky, kde je dotyčnej člověk totálně mimo, může například ležet někde na zemi nebo vypnutej na lavičce, samozřejmě nesmí chybět nějakej vtipnej komentář.
  • Výběry, který obsahují videa opilejch kámošů, kteří dělají hrozně srandovní věci nebo zpívají starý ožralecký vykopávky.
  • Bonusem může bejt i bezdomoveckej styl oblíkání, aby dotyčnej dotáhl pocit z bohémství k dokonalosti a to za pomocí vytahanejch a zašlejch věcí ze sekáčů.

Broken girls

Bohužel, z nějakýho důvodu je v dnešní době hrozně cool být broke. A tak se již poměrně známej nešvar broknutejch uživatelů dostal na brand new level. Něžný pohlaví zažívá svý první třítýdenní / půlroční lásky, který je pak opustí a jsou z toho na další rok v životní krizi, ze které se nemůžou dostat. No a to je ideální doba na to rozjet instagrámkovej neutuchající sadness. Někdy ani ten vztah a rozchod není třeba, protože děti si v dnešní době prostě vyberou bejt smutný a broknutý a jelikož se lidi rádi přidají, rakovina se rozšiřuje dál. A tak má náhlý přepnutí v hlavě těchto uživatelů za následek nekonečný postování smutnejch černobílejch fotek a storek v doprovodu písniček od Peepa, XXXe, Billie Elish a dalších, který mají vyjadřovat aktuální pocity, myšlenky nebo mají posílat na dálku message jejich ex příteli/přítelkyni. Další položkou na seznamu je sdílení hlubokejch citátů z jinejch účtů nebo z filmů, seriálů nebo taky sdílení fotek s milostnou párovou tématikou plnou moudrosti, se kterejma se daná osoba může totálně ztotožnit. Jelikož je daná osoba totálně poznamená a neví už co je radost, musí si dát nějaký hluboký tetování, který má značit tu neskutečnou bolest a nevyléčitelný poznamenaní na duši. Případná fáze uvědomění a rozhodnutí nechat vše za sebou se projevuje taky ve změně celýho profilu, odstranění všech fotek, ve znění nastartování nový životní kapitoly. To s sebou většinou přináší hrozně na sílu vytvořenej pozitivní content, plnej usměvavejch selfíček, silnejch motivačních textů a pozitivních vyhlídek do budoucna.

Poznávací znaky / typické projevy:

  • Černobílý smutný depresivní fotky v doprovodu smutnejch či milostnejch citátů o zhrzené lásce.
  • Instagram stories v obvyklé podobě: selfíčko nebo fotka vlastní osoby (smutná, veselá, zasněná, přemýšlející, plakající), jenž doprovází text skladby, značící aktuální mood, myšlenky nebo message pro svýho ex.
  • Depresivní fotky s cigaretou nebo vínem, ty slouží jako prostředek pro utišení bolesti, dál například fotka s upřeným pohledem na řeku nebo noční město (= hluboký přemítání o životě) nebo nasranej prostředníček do kamery (= fuck love).
  • Procítěnej a hlubokej popisek v biu, vztahující se k aktuální fázi, ve který se momentálně osoba nachází.
  • Tetování: srdíčko, smutnej smajlík, slza, procítěná věta nebo slovo, třeba “pain” nebo “love”.
  • Odkaz v biu na profil na tumblr, nebo druhej profil, kde se odehrává ještě intenzivnější hra se smutkem.

Zhrzenky

Na první pohled splývající druh uživatelky IG s předchozím označením je však v rámci porozchodovýho moodu naprosto odlišnou záležitostí. Zhrzenky se snaží přesvědčit okolí a někdy i sebe samotný o tom, že jim je teď stokrát líp než ve vztahu. Ve finále je tak cílem těchto uživatelek vytvoření obrazu reality, kde jsou po rozchodu naprosto šťastný, žíjící lepší život plnej alkoholu, nespoutanejch párty, výletů, to vše v rámci svobody. To doprovází nekonečný předhazování fotek se svejma kamarádkama s komentářem typu “my true love” nebo “who needs love”, což má zdůrazňovat, že život s kámoškama je daleko lepší, než ten vztahovej, kterej stál za nic. Další fází zhrzenek je změna image a smazání všech fotek na IG, aby tak konečně odstartovaly novou životní kapitolu, která se nese v duchu enormního nárůstu návštěv klubů a různejch akcí, na který před tím ve vztahu dotyčná vůbec nechtěla chodit, ale jelikož je sama a má konečně svobodu a může si užívat, tak je teď účastníkem každé párty v okolí. Pokud se přes rozchodový období zhrzenky přenesou, jedním z možnejch scénářů je koupě domácího mazlíčka, nejčastěji pejska, kterej nikdy nenaštve a nepodvede a stává se tak tím nejcennějším v životě, dostává tuny dárků, oblečení a je na každé druhé fotce.

Poznávací znaky / typické projevy:

  • Kompletní přeměna profilu, tzn. vymazání všech fotek, výběrů a změna profilovky společně s biem.
  • Nově vzniknuvší závislost na přidávání fotek s kámoškama z kaváren, fitka a všemožnejch akcí, jelikož kámošky jsou teď po několika letech to nejdůležitější v životě.
  • Fotky se svým novým domácím mazlíčkem a komentářema o tom, jak svýho novýho pejska hrozně miluje.
  • Zdůraznění dříve chybějící svobody, v podobě opilejch fotek z mejdanů, fotek sebe sama, na kterejch je dotyčný mega šťastná, přidávání nebývale velkýho množtví radostnejch emojis nebo fotky s klukama, se kterýma se před tím nemohla kvůli vztahu vídat.
  • Nárůst fotek z různejch eventů, aby se mohla daná osoba ukázat před ostatníma, jak je happy, jak teď skvěle vypadá a jak od rozchodu pokročila.

Renovovači

Renovovači jsou věčně nespokojení uživatelé Instagramu, kteří mají obrovský nutkání si z nějakýho důvodu do nekonečna obměňovat svůj profil. Stejně jako u téměř všech ostatních typů, by se určitě i v tomhle případě dala najít nějaká skrytá podstata konání. Svoje profily si totiž většinou editují ti, co se za sebe styděj nebo resp. za to, jací byli v minulosti, jak vypadali, co nosili, a co na IG přidávali. To znamená, že příspěvky, který jsou třeba víc jak půl roku starý už jsou off topic a vlastně nikdy neexistovaly, stejně jako jejich vlastní verze v té době. Tohle renovování totiž nepřipouští projevovat jedinou známku odlišnosti, která by se nerovnala aktuální image a aktuálnímu pojetí osobnosti. A nebo je prostě za obměňováním profilu něco jinýho, co vede člověka k tomu, aby si třeba jedenkrát týdně předělal výběry a třeba z archivu vytáhnul starý fotky a pár stávajících zase zaarchivoval. V tom extrémním případě je super si třeba pravidelně po 3 měsících nebo půlroce všechny fotky z Instagramu smazat a začít na novo. Pokud teda nejdete na IG někoho, kdo nemá ani jednu fotku (nebo podezřele málo fotek), přitom vypadá aktivně (má výběry, followers atd.), víte, že se jedná o profil tzv. renovovače.

Poznávací znaky / typické projevy:

  • Malej počet fotek nebo žádný fotky, který jasně poukazují na stav renovace profilu.
  • Neustálý obměňování profilové fotky, výběrů, jejich obsahu, popisku v biu, emoji v biu a taky samozřejmě všech fotek na profilu.
  • Nenadálej výskyt jinejch fotek, než který na profilu byly dříve.

Uživatelé na druhou

Určitě se každej setkal na Instagramu s člověkem, kterej má z nějakýho důvodu druhej účet. Z hlediska lidí, který využívají dva účty na IG je ale třeba rozlišovat jejich záměr. Naprosto normální mi přijde si vytvořit druhej účet jako pracovní, uměleckej, fotografickej nebo kterejkoliv jinej, kterej s primárním profilem přímo nesouvisí. Bohužel se s rapidně rostoucí tendencí vyskytují lidi, kteří si zakládají druhej účet, aby tam mohli dávat věci, který na svůj primární účet z nějakýho záhadnýho důvodu dát nemůžou. Ze startu byla tohle záležitost 15 letejch holek, který chtěly zužitkovat svoje každodenní fotky sunsetů a nechtěly mít na svým vymazleným profilu jen sunsetovej spam nebo chtěly udělat profil svýmu králíkovi, křečkovi nebo kočičce. Tenhle double account swag se však začal docela slušně rozjíždět a dnes má svůj sekundární účet každej pátej uživatel Instagramu, hned po svým primárním, aby na něj mohl přidávat opilecký fotky z akcí, nepovedený fotky kamarádů, fotky z postele se svojí drahou polovičkou, svoje polonahý fotky, memečka nebo svoje tajný pocity, který na hlavním účtu nemůže zveřejnit. Často bývaj tyhle druhý účty soukromý, jelikož jsou určený jen pro určitou sortu lidí, kterejm chce dát uživatel přístup a otevřít tak pro ně bránu k poznání jeho pravé osobnosti, která je tak vlastně ve výsledku jiná, než na profilu primárním.

Poznávací znaky / typické projevy:

  • Odkaz na svůj sekundární účet v biu na svým primárním profilu a opačně odkaz na svůj primární na tom sekundárním.
  • Trefně pojmenovanej sekundární účet, ve smyslu @jannovak2 @honzovokaleni @honzovysrandicky apod. s případným opatřením popisku v biu “tohle je můj druhej účet”, “můj druhej účet jen pro friends”.
  • Druhej účet se pozná tak, že má má menší počet sledujících, než primární a taky, že často bývá soukromej.

Tak to by byla taková moje skromná sondička do útrob Instagramu a jeho uživatelských profilů. Jelikož jsem navštívil za dobu psaní neskutečně velký množství profilů a nejtemnější zákoutí této platformy, budu si muset dát na chvíli pauzu. Zároveň doufám, že se moje slova nikoho příliš nedotkly, přeci jen, článek byl psán s menší nadsázkou… i když  vlastně fakt jen s malou.

Který typ uživatelů tě štve nejvíc?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Podpořte nás!

CZECHMAG funguje již od roku 2014 jako nezávislý a neziskový projekt několika tvůrců, kteří produkcí vlastního obsahu informují o zajímavých jménech, projektech, akcích a veškerém dění (nejen) na české undergroundové a alternativní kulturní scéně. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Nejčerstvější novinky do e-mailu?