Zayo, člen slovenského uskupení HAHA CREW, vydává pod hlavičkou F*CK THEM svoje debutové album “Navždy Mladý”. Stává se tak druhým členem košického tria, který fanoušky potěšil sólovým projektem. Zayova dosavadní tvorba se vždy potýkala s vlnou kontroverze, která v sobě skrývala oblíbenost a opovržení zároveň. Konečně tak přichází autorův debutový počin, který by měl dát všem jasně najevo, jakým směrem se Zayo vydal.

Po rozjezdu influencerské Vlny slovenské Haha Crew asi málo kdo tušil, že se za několik let dočkáme debutové desky, toho nejméně výrazného člena – Zaya. Nicméně postupem času se začal tento autor daleko více projevovat a jeho sólová kariéra se začala pomalu rýsovat. Z počátku se tak dělo díky spolupráci s Dalybem, která přinesla mnoho singlů. Jejich povaha vždy dokázala vzbudit pořádný ohlas a reakce na ně víceméně odpovídala dvojímu názorovému spektru celé scény vůči košické HHC – oblíbenost nebo hate. Nicméně z celé řady rozpačitých singlů vzešlo několik vydařených, jako např. “Trippin” s Pil-C, “Hudba Love Moda Hoes” s Yzomandiasem nebo čistá sólovka “Hey”. Všechny tyto skladby ukázaly autorův potenciál, který do budoucna sliboval mnohé. S postupem času jsme mohli Zaya zastihnout také na několika významných projektech jeho rapových kolegů, kde sklízel velice pozitivní ohlasy. Zayo totiž přešel do vokálů, které do rapových skladeb přinášely svěží vítr. Stalo se tak na například na deskách Sbohem Roxano, 7, Egově Precedens nebo na Samovom MNKPD.

První ukázkou autorova několikaletého progresu a budoucí debutovky se stala povedená atmosferická záležitost “TICHÉ MESTO”, ve spolupráci s bývalým členem HHC – Karlem. Trošku opačný obraz serioznosti zase přinesla skladba “NAVŽDY MLADÝ”, která nabídla opět trochu více té mladistvé roztěkanosti. Poslední vlaštovkou před vydáním alba se stala povedená skladba YYASMIN s Yzem, která zase fanoušky dokázala dostat do varu před autorovým debutem. Ten spatřil světlo všech hudebních platforem 13.12. a přinesl s sebou 11 skladeb a 6 hostů. Mezi ně patří Zayovi nejbližší: Samey, Dalyb, Yzomandias, Karlo, dohlížející mentor Ego a Yakshova senzace letošního roku Khans. Zvuková složka je tvořena očekávaně Dalybovými beaty, s přispěním beatmakerů jako jsou Nuri, Dokkey, Kyle Junior nebo Abe. Velkou pochvalu si zaslouží cover (banned_studios), který zaujme nejen svojí kreslenou formou, ale také svojí tématikou. Ta vesměs věrně zachycuje autorův bouřlivý vesmír, který ho obklopuje.

Nenechte se zmást blesky a lávou, Zayo totiž konečně přináší sebe samotného v té nejserióznější a především nejucelenější podobě. Hned na úvod vás určitě zaskočí skladba JAZDA, která skvěle desku uvádí svojí neotřelou kytarovou povahou a gradacemi emocí. Postupem času deska nabírá svůj směr a až do konce přináší velmi vyrovnanou poslechovou linii, která nijak výrazně nekolísá. Zayo zároveň ukazuje svůj nepopiratelný progres, jelikož ho můžeme zastihnout ve velmi vyrovnané poloze, vypilované flow a také očekávaně, v mnoha vokálech. Ano, sem tam to zaskřípe, ale pokud nahlédneme do zahraničí, tam se na tyhle nedokonalosti hází těžký ignore. Ve výsledku tak Zayo na desku přináší velice fresh koncept vokálů s příležitostnou autotunovou dopomocí a utváří tak vlastní osobitý koncept, který jsme mohli slyšet už na zmíněných hostovačkách.

Pokud bych měl po prvním poslechu celé desky vypíchnout hlavní poznatek, bude to asi znatelná inspirace ze zahraničí. Proto pak zní velmi autenticky věta z tracku EDAY – “Každý deň sledujem USA, každý deň sledujem sám seba”. Zayo totiž působí jako zdatný student, který má zahraniční music pořádně nastudovanou a úspěšně aplikuje její postupy. Ty sází především na feelings z poslechu, energii a jednodušší texty. Zároveň si sám Zayo uvědomuje svoje kontroverzní postavení na scéně v poslední skladbě alba RMCDT. V té vypovídá o svém statusu milovaného a nenáviděného, ve spojení s chytlavou interpretací této skutečnosti: “Ronaldo McDonald Trump”. Podobně trefně pak Zayo přirovnává influencerskou pozici Haha Crew k Migos: “Dôkaz je, že Haha Crew je culture jak Migos”. No a paradoxně možná i proto byste na desce neměli hledat obsáhlé lyrické pasáže a hluboké osobní výpovědi. Jako důkaz poslouží jednodušší výroky ze skladby EDAY: “Každý deň hrávame UFC, každý deň vygrcám KFC”… I přes občasné lyrické výkyvy tohoto typu Zayo relativně zdařile proplouvá různými tématickými skladbami a přináší do nich vlastní rukopis. Často se mu tak daří nastínit svůj osobní lifestyle, jeho pohledy na svět a to vše v rámci nekončícího flexu.

Čím naopak dokáže album výrazně zapůsobit, je atmosféra a rozličnost pocitů, které si z něj můžete odnést. Je to zásluhou kvalitní a chytlavé zvukové stránky. Zaya můžete zastihnout v houpavých bouncech po vzoru Cartiho na skladbách BAG, LOVE NA STOL nebo NAVZDY MLADY, o které se postarali trendoví beatmakers jako Abe, Kyle Junior nebo Dokkey. Daleko větší pozornost si však zaslouží zbytek skladeb. Zajímavý kompromis atmosferických melodických beatů a autorovy osobité flow skvěle funguje. Je tomu tak především na skladkách jako jsou IN DA CLUB, EDAY nebo TUTU. Největší zásluhu na tomto úspěchu má slovenský producer Nuri. Pro mnohé, bystré pozorovatele a posluchače známé jméno, jedná se totiž o jednoho z členů slovenských KHANS. Nuri na albu exceluje a jeho beaty desku výrazně obohacují a ve výsledku i samotného Zaya vyzývají k lepším výkonům. Právě možná více ztráveného času s touto mladou senzací přineslo Zayovi nový pohled na jeho vlastní tvorbu, a možná proto mnohdy zastihneme Zaya v doposud neslyšené podobě.

Jak už z recenze vyplývá, album sází především na pocit z poslechu. Ten je do jisté míry skvěle dotvářen featuringy. V tomto ohledu Zayovo obsazení hostů na desce nelze zpochybnit, jelikož každý featuring desku obohacuje a samotného autora vůbec nelimituje. Skvěle fungující duo Zayomandias vykresluje svoje vinařské zážitky při flausu v okolí hotelu YYASMIN, zatím co Dalyb se se Zayem pouští do barvitých představ ohledně žen. KHANS, Karlo a Samey se zase stávají autorovým doprovodem v rámci nekončícího nočního života plného rozmanitostí. Zbývá nám už jen Ego, který si na tracku IN DA CLUB opět vzal přímý dohled nad debutovým projektem dalšího z pasovaných nástupců KF. No a zároveň se postaral o suverénně nejlepší featuring alba. Společně se Zayem opisují obrazy všemožných klubových prožitků, přičemž Ego postupně graduje svoje střídavé flows a vlastním osobním příspěvkem vytváří podle mě jeden z nejlepších momentů alba, nejen co se featuringů týče.

Shrnutí

Zayova debutovka ve výsledku přináší jednoduchý koncept, který je citelně inspirován americkou scénou. Proto deska sází především na feelings z poslechu, ve kterém hrají texty sekundární roli. Díky tomu se však povedlo perfektně vyladit zvukovou složku, která tak vytváří nejatraktivnější prvek alba. Zároveň deska dokazuje Zayovu vyzrálost a že jako autor ušel od prvních singlů velký kus cesty. Po prvé ho totiž můžeme zastihnout v podobě, která ho samotného nějakým způsobem definuje a není jen pouhým pokusem o kopírování moderních trendů, jak si mnozí doposud mysleli. Výsledné hodnocení trochu sráží zmíněná jednoduchost textů, která místy skutečně zabolí. Také si musím nechat menší rezervu do budoucna, jelikož debut milovaného a nenáviděného považuji teprve za startovní čáru. Věřím, že po této desce řada kritiků opustí od svých kritických názorů a konečně si uvědomí, že zkrátka… Haha Crew je Culture jak Migos.

HODNOCENÍ: 7,5/10

Oblíbené skladby: IN DA CLUB, YYASMIN, EDAY, JAZDA, TUTU, NETOPIER

Podpořte nás!

CZECHMAG funguje již od roku 2014 jako nezávislý a neziskový projekt několika tvůrců, kteří produkcí vlastního obsahu informují o zajímavých jménech, projektech, akcích a veškerém dění (nejen) na české undergroundové a alternativní kulturní scéně. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Nejčerstvější novinky do e-mailu?

CZECHMAG STORE