Z Nissan rodiny je dalším zajímavým vozem větší bratr Nissanu Qashqai. Jmenuje se X-Trail a velice radikálně změnil vzhled. Minulé generace, které připomínaly terénní vozy, jsou pryč. X-Trail je nyní komfortní vozidlo do města i lehkého terénu.
Karoserie
Nově přepracovaný design přidal vozu velkou porci aerodynamiky. Z původního designu hranatého terénního vozu tu nyní máme atletický vzhled, který připomíná spíše městský crossover, ale prostorem, rozměry a výbavou bychom jej kategorizovali spíše k SUV. Tak či onak, novému Nissanu X-Trail dominují přední bi-LED světlomety, které osvítí noční vozovku takřka jako ve dne, a typická maska ve tvaru V. Zadní části musím vytknout zadní světla. Ty totiž působí postarším designovým dojmem, jako by byly převzaty ze starého vozu. Bytelnost automobilu dokreslují 19“ litá kola a fakt, že je X-Trail vybaven přepínatelným pohonem všech čtyř kol. Tímto argumentem má v jízdě navrch oproti vozům jiných značek, které kouzelným přepínačem nedisponují.
Jízdní vlastnosti
Pohon všech čtyř kol lze přepnout i do automatického režimu. Graf na palubním počítači ukazuje, kolik a kam výkonu počítač poslal. Systém ASR funguje jako elektronická uzávěrka, která přibrzdí jednotlivá kola v případě ztráty adheze. Neustálé sledování podvozku a aktivní pohon 4×4 ve finále znamená, že žádná zatáčka pro X-Trail není problém, a to i za zhoršených podmínek. Někomu může tento vůz přijít jen jako velká nákupní taška, ale v rozbahněné cestě a vyjetých kolejích od traktoru si X-Trail dokáže prorazit svou vlastní cestu.
Motory
Vznětový motor má objem 1.6 litru, výkon 130 koní a 320 Nm točivého momentu. Se spotřebou na dálku umí jít i pod 5 litrů, což je dobré, jelikož váží přes 1600 kg. Čekali byste, že auto bude neochotné a pomalé jako státní úředník, ovšem opak je pravdou. Doby velkoobjemových motorů, které by Nissanu X-Trail slušely, jsou bohužel pryč. X-Trail si umím představit s nějakým pořádným šestiválcem. Nedávno se však na trhu objevil i nový motor. Benzínový, turbem přeplňovaný agregát o objemu 1.6 litrů s výkonem 160 koňských sil.
Převodovka
Na výběr máte bezestupňový automat CVT nebo šestistupňovou manuální převodovku. Motor má dost síly na to, aby se v městském provozu dalo jezdit i na šestý rychlostní stupeň. Ruční brzdu tady nehledejte, je tu elektronická brzda, které se samočinně aktivuje když zaparkujete. Ledové radovánky přes ruční brzdu si s novým Nissanem X-Trail pravděpodobně neužijete.
Interiér
Hodně atraktivním prvkem výbavy jsou precizní sedadla, jenž byly vyvinuty ve spolupráci s NASA. Jsou příjemné na posezení, ergonomické a komfortní. Ideální na dlouhé cestování bez bolestivých následků. Světlo do interiéru vnese i prosklená střecha s integrovaným střešním oknem. Zavazadlový prostor lze za příplatek osadit třetí řadou sedadel a jeho páté dveře jsou elektronicky ovládané. X-Trail se dá vybavit i automatickou aktivací světlometů a stěračů.
Shrnutí
Komfortní výbava a funkční podvozek vytvořily z Nissanu X-Trail funkční každodenní automobil. Celkově se vyrovná i luxusnějším cestovním limuzínám a těží z výhod SUV. Pokud totiž asfaltová cesta končí, neznamená to, že nemůžete pokračovat dál. Pokud však prahnete po vysokém luxusu, potřebě pohonu 4×4 a exkluzivitě, tak sáhněte po modelu Nissan Murano.