Tzv. akustický komfort se výrazně podílí na zážitku z jízdy. Interiér, který je zbavený hluku od okolí i nepříjemných zvuků a vibrací pocházejících přímo z některých částí auta, nabízí příjemnější jízdu pro cestující i řidiče, jehož pozornost navíc není nepříjemným hlukem rušena. V případě odhlučněného interiéru spolu cestující mohou snadno komunikovat, volání přes hands-free je čisté a nerušené, a i poslech hudby z rádia nabízí řádově větší požitek než v autě, které odhlučněné není.
I přes velký význam akustického komfortu mu však ne všichni výrobci věnují opravdu dostatečnou pozornost, a kromě vozů nejvyšších kategorií je řešení tohoto problému u továrních modelů značně nedostatečné. Mnoho majitelů vozů se proto obrací na profesionály, se kterými mohou společně nalézt řešení a vůz kvalitně odhlučnit. Pro odhlučnění vozů platí některá základní pravidla a postupy, přesto je nutno k problému přistupovat vždy s ohledem na konkrétní typ vozu. Jaká specifika má tedy odhlučňování vozů typu kombi?
Pryč s hlukem a vibracemi
Na hlučnosti interiéru se podílí celá řada zdrojů, hluk se šíří přes podběhy karoserie, dveře, mezimotorový prostor i prostřednictvím vibrací plastových a kovových dílů vozu. Proces odhlučňování vozu spočívá v aplikaci antihlukových a antivibračních materiálů na příslušná místa ve voze. Při odhlučňování se většinou soustředíme především na podběhy kol. a karoserie či dveře, jejichž odhlučnění má zásadní význam pro kvalitu reprodukované hudby. Odhlučnění zavazadlového prostoru je většinou zařazováno na konec seznamu a často k němu majitel vůbec nepřistoupí. Především u aut typu kombi, které mají zavazadlový prostor přímo spojený s interiérem je ale odhlučnění zavazadlového prostoru velmi významné a nelze jej opomenout.
Odhlučnění zavazadlového prostoru
Zavazadlovým prostore proniká do vozu hluk od kol vozidla i aerodynamický hluk vznikající při rychlé jízdě. Samotné odhlučnění musí začít kompletní demontáží veškerého čalounění, platových částí či elektroniky uložené v zavazadlovém prostoru (často zde bývá uložen např. subwoofer). Když odkryjeme maximální plochu kufru, na podlahu i boční části aplikujeme antivibrační materiál (např. 2.3 mm StP Black Gold), protihlukový materiál (StP Accent 6) potom bude tvořit druhou vrstvu na podlaze. K docílení maximálního efektu je třeba odhlučnit i podběhy z vnitřní a vnější strany a samozřejmě také páté dveře. Vždy je třeba volit kvalitní a dostatečně silný materiál. Některé nabízené „univerzální“ materiály typu 3 v 1 nejsou účinné a majitel vozu je potom z výsledku prakticky vždy zklamaný.
Nejlepší cestou k dobrému odhlučnění vozu, nejen typu kombi, je oslovení profesionálů, kteří mají dostatečné zkušenosti k tomu, aby byl výsledek jejich práce maximálně kvalitní.
– advertorial –