Souboj offroadovรฝch titรกnลฏ, vozidel proflรกklรฝch vรญc neลพ prsa Pamely Anderson. Prรกvฤ se dรญvรกte na dva odliลกnรฉ tรกbory, dvฤ odliลกnรฉ zemฤ a mentality.
UAZ Hunter je modernizovanou verzรญ slavnรฉho vojenskรฉho UAZ 469, kterรฝ byl v armรกdรกch vรฝchodnรญho bloku ฤlenem takลka kaลพdรฉ jednotky.
Land Rover Defender byl vyvรญjenย jako zemฤdฤlskรฝ stroj, kterรฝ byl konstruovรกn jako nenรกroฤnรฉ, spolehlivรฉ a praktickรฉ vozidlo. Vznikl totiลพ v tฤลพkรฝch ฤasech po konci druhรฉ svฤtovรฉ vรกlky a jelikoลพ byla ocel tehdy silnฤ nedostatkovรฉ zboลพรญ, dostal svoji nezamฤnitelnou hlinรญkovou karoserii, kterou disponuje dodnes.
UAZ Hunter
Tenhle stroj je konstruovanรฝ pro moลพnรฉ pouลพitรญ do jakรฝchkoli podmรญnek, vojenstvรญm nabitรฉ zkuลกenosti se zde uplatลujรญ v plnรฉ mรญลe. S vรฝrobou Hunteru to jeden ฤas nebylo รบplnฤ dobrรฉ, UAZย upustil od vรฝroby vozu dle modelu 469 a pลedstavil jeho modernizovanรฉ verze. Zaฤal zde pouลพรญvat plasty a dalลกรญ „modernรญ“ materiรกly.
To mฤlo za nรกsledek รบpadek zรกjmu o auto. Vรฝchodnรญ trh a fanouลกci na zรกpadฤ prostฤ nechtฤli modernizovanou klasiku, ale poctivรฉ ruskรฉ ลพelezo. Naลกtฤstรญ to v Uljanovsku pochopili, pลiลกli zpรกtky s novรฝm Hunterem a modernizaci ลกikovnฤ ukryli jen tam, kde to normy ลพรกdajรญ. Pokud touลพรญte po UAZรกckรฉ modernฤ, pลeฤtฤte si nฤco o modelu PATRIOT.
Nรกvrat ke koลenลฏm zvedl okamลพitรฝ zรกjem o auto, do toho UAZ oznรกmil ลพe model Hunter konฤรญ a jako vzpomรญnku nabรญdl vรฝroฤnรญ edici k ukonฤenรญ vรฝroby a to verzi UAZ HUNTER Victory. To byla trefa do ฤernรฉho, protoลพe aktuรกlnฤ vรฝrobnรญ zรกvod nestรญhรก uspokojovat poptรกvku a pokud jste majitelem edice Victory, tak jste dobลe investovali svรฉ penรญze, jelikoลพย jeho hodnota bude jen stoupat.
Samotnรก modernizace probฤhla pลedevลกรญm pod kapotou. Hunter dostal novรฉ motory ZMZ (2.7 benzรญn 94 kW a 2.3 turbodiesel 83,5 kW), elektronickรฉ vstลikovรกnรญ BOSH, turbodmychadlo Garett, elektronickou ลกkrtรญcรญ klapku a novรฉ elektrickรฉ vedenรญ. Nevฤลili byste, jak moc rychle se za tฤmito vozy zaprรกลกรญ. Skladovรฝch vozลฏ s evropskou homologacรญ najdete jen pomรกlu.
ลฝebลinovรฝ rรกm, dvฤ tuhรฉ nรกpravy. Dva faktory, kterรฉ zaruฤรญ dlouhou ลพivotnost a odolnost. Na silnici takovรฉ auto zkrรกtka plave, proto se s nรญm nesmรญte prรกt, ale jen jej lehce korigovat. S pลekvapenรญm pak zjistรญte, ลพe pลedsudky o obtรญลพnฤ ลiditelnรฉm autฤ nejsou na mรญstฤ.
Interiรฉr je vรญcemรฉnฤ stejnรฝ jako u jeho pลedchลฏdce UAZ 469, jehoลพ vรฝroba zapoฤala v roce 1972, takลพe po usednutรญ na vรกs hned dรฝchne archivnรญ tajemstvรญ. Jestliลพe jste absolvovali povinnou vojenskou sluลพbu, jen sednete a jezdรญte, protoลพe aลพ na detaily je tu vลกe stejnรฉ.
Land Rover Defender
Jiลพ na jaลe roku 1947 se zaฤala formovat budoucnost tรฉto britskรฉ legendy, vznikl praotec Defender a to Land Rover sรฉrie 1. Ten dal technickรฉ ลeลกenรญ jeho dฤtem po dobu dalลกรญch 60 let. V jeho typickรฉ podobฤ jej znรกmรฉ uลพ od roku 1983 a v roce 1990 se vลกe zpeฤetilo jeho pลejmenovรกnรญ na DEFENDER.
Celรก karoserie je sestavena z jednotlivรฝch dรญlลฏ, proto lze celรก odstrojit a nastrojit jako dฤtskรก sklรกdaฤka. Je to zkrรกtka pracovnรญ auto a vลฏz pro armรกdnรญ รบฤely. Hlinรญkovรก karoserie mรก velkou vรฝhodu, nekoroduje. Mรก taky ale velkou nevรฝhodu, oxiduje a to pomฤrnฤ rรกda. Nabรญzรญ se v nฤkolika variantรกch, kterรฉ jsou oznaฤovรกny 90, 110 a 130. Toto oznaฤenรญ vzniklo podle dรฉlky rozvoruย v palcรญch.
Nejznรกmฤjลกรญm motorem je variantaย TD5, neboli vznฤtovรฝ ลadovรฝ pฤtivรกlec s turbem o objemu 2.5 litru a vรฝkonem 122 koลskรฝch sil.
Testovanรฝm modelem byl Defenderย z roku 1994 v rozsรกhlรฉ รบpravฤ pro expediฤnรญ รบฤely, zkrรกtka jen sednete a mลฏลพete jet klidnฤ na konec svฤta. Pod kapotou si bublรก ลadovรฝ ฤtyลvรกlec (300 TDi) o objemu 2.5 litru o vรฝkonu 83 kW, kterรฝ nese tฤลพkรฝ รบkol, utรกhnout tลi tuny tฤลพkรฝ offroad. Oproti sรฉriovรฉmu stavu je totiลพ o 10 cm zvรฝลกenรฝ, mรก dvojitรฉ tlumiฤe, pevnostnรญ prahy, navijรกk, zesรญlenou pลednรญ ฤรกst a ochranou externรญ klec.
Defender nabรญdne spoustu prostoru pro ลidiฤe, ovลกem jen pro domรกcรญ trh. ลidiฤ v levostrannรฉ variantฤ mรก mรกlo mรญsta na nohy, uvidรญte-li tedy, jak v -20 stupnรญch Celsia jede ลidiฤ s rukou vytaลพenou z okna, nejednรก se o frajerstvรญ, ale o nutnost vejรญt se do vozu. Originรกlnรญ volant je podobnรฝ tomu, jakรฝ najdete v autobusech, takลพe ve stรญsnฤnรฝch prostorech ลidiฤova kamrlรญku na mรญstฤ nepลidรก. Nenรญ proto s podivem, ลพe jej vฤtลกina Defenderistลฏ vymฤnila za jinรฝ – menลกรญ.
Brodivost je v sรฉriovรฉm stavu udรกvanรก kolem 65 cm. S opatrnรฝm ลidiฤem, se lze ponoลit aลพ do hloubky jednoho metru. Pokud budete disponovat sรกnรญm vyvedenรฝm na stลechu, mลฏลพete se s autem brodit do tรฉ mรญry, dokud vรกs neunese proud nebo neutopรญte ฤlena posรกdky.
Lesk a bรญda obou kontinentลฏ
UAZ Hunter vynikรก pลedevลกรญm jednoduchostรญ a spolehlivostรญ a dvฤma palivovรฝmi nรกdrลพemi, pลenos vรฝkonu zajiลกลฅuje vรฝhradnฤ 5 stupลovรฝ manuรกl. Fandovรฉ zaplesajรญ, jelikoลพ pลipojenรญ pลednรญ nรกpravy a redukฤnรญ pลevodovka se ลadรญ pฤknฤ mechanickyย druhou pรกkou. Benzรญnovรฝ motor je pลekvapivฤ tichรฝ a mรก velmi kultivovanรฝ chod. Vrcholovรก edice Victory mรก navรญc oproti standardu ochrannรฝ plech pod motorem,ย speciรกlnรญ polep a signaturu, ฤernรฉ disky, terรฉnnรญ pneumatiky a upomรญnkovรฝ batoh, kterรฝ obsahuje sekeru, celtu, pลรญbor a eลกus.
Jsou tu ovลกem i stinnรฉ strรกnky. Dรญlenskรฉ zpracovรกnรญ je mnohdy nepลesnรฉ, pลevodovka je hluฤnฤjลกรญ, spojkovรฝ pedรกl jde tฤลพce jako u kamionu, pedรกly jsou blรญzko sebe, volant je pลรญliลก velkรฝ a odklรกdacรญ prostor tvoลรญ pouze dveลnรญ schrรกnka.
Nejlevnฤjลกรญ Hunter stojรญ 331 300 Kฤ bez DPHย (benzรญn 10-13 l /100 km) , nejdraลพลกรญ pak 428 900 Kฤ bez DPHย (Victory – diesel 7-9 l/100 km). Za zmรญnku stojรญ, ลพe lze vozidlo dovybavit i klimatizacรญ. Pro redakฤnรญ test jej zapลฏjฤil autorizovanรฝ prodejce ruskรฝch vozลฏ pro evropskรฝ trh spoleฤnost AMC.
Defender se vyznaฤuje robustnรญ konstrukcรญ, tuhรฝmi nรกpravami a permanentnรญm pohonem 4×4. Ve standardu disponuje redukฤnรญ pลevodovkou a uzรกvฤrkou mezinรกpravovรฉho diferenciรกlu. Jรญzda po silnici i v terรฉnu je v Defenderuย pohodlnรก a svรฝm krabicovรฝm vzhledem vรกs prostฤ dostane. Land Rover Defender je srdcovรก zรกleลพitost a to hned z nฤkolika dลฏvodลฏ.
Prvnฤ je to bezednรก kasiฤka na penรญze, u Defendera platรญ: „Nenรญ to rozbitรฉ, je to jen britskรฉ.“ Bohuลพel je vลกe nฤkdy britskรฉ aลพ moc. Do vozu uลพ ve standardu zatรฝkรก voda, proto je tลeba po koupi vลฏz kompletnฤ odstrojit a zakonzervovat proti oxidaฤnรญ pรกrty na hlinรญkovรฉ karoserii. Nemocรญย kaลพdรฉho srdcaลe je potลeba svลฏj vลฏz vylepลกovat, proto do nฤj sypete penรญze po kรฝblech a neustรกle dovybavujete, vylepลกujete a opravujete. V neposlednรญ ลadฤ Land Rover oznรกmil jeho ukonฤenรญ vรฝroby.
Poslednรญm faktorem je cena. Za starรฝ Defender v nรกlezovรฉm stavu zaplatรญte klidnฤ 200 000 Kฤ, pokud budete chtรญt nฤjakรฝ starลกรญ ale udrลพovanรฝ kousek, pลipravte si 500 000 Kฤ. Pokud nevรญte, co s penฤzi, mลฏลพete si koupit Defender zcela novรฝ, jehoลพ cena zaฤรญnรก na 829 092 Kฤ.