Psal se rok 1995 a na billboardech lákajících na brněnský autosalon se objevila fotografie tajemného futuristicky vyhlížejícího automobilu bez střechy a bočních oken.
Mysteriózní vůz
Dnes již víme, že v době reklamní kampaně nebyl koncept dokončen, takže na fotografiích byla vyfocena maketa v měřítku 1:8. Kdo jej na autosalonu spatřil na vlastní oči, mohl se kochat touto 4,65 m dlouhou a 2,04 m širokou elegancí o hmotnosti 1250 kg. Design zajistil Václav Král spolu s Jiřím Králem, iniciátorem byla společnost Innotech International sídlící v Jaroměři, což je od Hradce Králové, co by člověk ojnicí dohodil. Automobil nese doslova mysteriózní název, Mysterro.
Atypické superauto
Na první pohled je jasné, že se jedná o roadster, nehledejte tu žádnou střechu ani boční okna, protože tu nic takového není. Bystrému oku neunikne, že automobil nemá kliky dveří ani venkovní zámky přední a zadní kapoty. Důvod je prostý, jsou elektricky ovládané, do roadsteru se dá dostat jedním ladným skokem, takže zamykat dveře je tady celkem zbytečné. Čelní sklo je naprosto atypické a vyrobené pouze pro Mysterro. Původně se mělo do výroby dostat 25 kusů, jejichž cíl měla být Kalifornie (důvod absence střechy a bočních oken), a proto se původní koncept jmenoval California. Jenže když došlo ke zpřísnění emisních i bezpečnostních norem a objevily se i finanční problémy, které neumožnily vývoj dokončit, byl koncept Mysterro v roce 1995 pozastaven a prototyp uložen “k ledu.”
Jako Bugatti Veyron už v roce 1995
Takže by se zdálo, že tento skvost, jehož vrcholnou verzí měl být 9.8 litrový dvanáctiválec uložený do V, který poháněl zadní kola a měl mít výkon 1000 koňských sil, spolu s 1000 Newtonmetry točivého momentu a maximální rychlostí kolem 320 km/h, přičemž z 0-100 km/h se měl dostat pod 5 vteřin, bude zapomenut navždy. Jeho unikátní třídílné disky z dílny OZ Racing, vyrobené pouze pro Mysterro, jsou jediné na světě a po stranách motoru se nachází dva zavazadlové prostory, navržené tak, aby pojali dva golfové vaky. Mechanické části vozu, jako jsou nápravy, řízení, motor a brzdy, pochází pro snadnou servisovatelnost v USA z vozu Chevrolet Corvette C4.
Nelehká renovace
V druhé polovině roku 2014 se stal malý automobilový zázrak a společnost TAMRAK tento koncept získala a pustila se do prvních resuscitačních fází. Dokážete si představit, jaká náročná práci je čekala? Je třeba vědět, že vozidlo pravděpodobně nikdo nenastartoval od konce devadesátých let, údajně mělo najet pár testovacích kilometrů po letišti a poté jen dlouhá léta stálo. Když vozidlo dorazilo na dílnu, bylo v nepojízdném stavu, některé části vozu byly dokonce demontovány, ale naštěstí se bez větších oprav podařilo nastartovat, a tak po několika letech začal benzín protékat motorem V8 o objemu 5.7 litrů s výkonem přibližně 300 koňských sil. První metry po znovuzrození rozhýbalo auto i 5 stupňovou manuální převodovku. Celý vůz je postaven na trubkovém prostorovém rámu s laminátovou karoserií. Maximální rychlost znovuzrozeného prototypu má být kolem 270 km/h a z 0–100 má zvládnout kolem 5 vteřin.
Nejistá budoucnost
A jak dál? Cílem je auto prvně “naučit jezdit,” v ideálním případě dostat na SPZ, zachovat originální stav a další metou je vytvořit závodní kupé na bázi Mysterra, ovšem mezinárodní automobilová federace zpřísňuje pravidla a spolu s velkou finanční náročností to dalšímu projektu nehraje pozitivně do karet. V současné době je auto uložené v jedné dílně nedaleko Brna. Původní prodejní cena byla 150.000 amerických dolarů, což při průměrném kurzu 26.5 Kč v roce 1995 bylo 3.975.000 Kč. Pokud by byl Innotech Mysterro dnes na prodej, tak tato částka by byla horní hranicí prodejnosti a to pouze v případě že by vozidlo bylo homologované pro provoz na pozemních komunikacích, bez SPZ by stálo zhruba o 1/3 méně, tedy 2 623 500 Kč.