Jestliže hledáte ideální pracovní auto do náročného prostředí, jako jsou hory, doly nebo špatně přístupné oblasti, je na evropském trhu celá řada vozů Gazelle Business AMC. Otestovali jsme její čistou variantu, jedna kabina, tři místa a prázdné šasi, které je připraveno pro osazení takřka jakoukoli nástavbou. Gazella v sobě ukrývá vývoj a spolupráci s předními výrobci z celého světa, jejichž komponenty jsou do vozů montovány. Stále se však jedná o poctivý ruský stroj na rámovém podvozku, který vyniká zejména v terénu. Pokud máte raději kratší dodávku, sáhněte po voze GAZ Sobol.

gazelle_bussines_chassis1

Motor

Pohonná jednotka v tomto voze je dieselový řadový čtyřválec, který má objem 2.8 litru a výkon 88 kW. Motor je přizpůsobený pro pracovní využití, a proto poskytuje 270 Nm točivého momentu od 1600 do 2700 otáček za minutu. V praxi to znamená, že máte k dispozici maximální sílu motoru prakticky neustále. Dalším příjemným faktorem je průměrná spotřeba nafty, která činí 10 litrů na sto kilometrů. Dnes jsou všechny tyto motory vybaveny trvanlivým filtrem pevných částic (DPF) a životností přes půl milionu kilometrů. Výrobcem tohoto agregátu je americká společnost Cummins. Automobilka GAZ nezapomněla ani na benzínovou variantu, která je vhodná pro přestavbu na LPG či CNG. O přenos výkonu na kola se tu stará výhradně pětistupňová manuální převodovka.

gazelle_bussines_chassis9

Interiér

Gazelle Business AMC má přehledné uspořádání interiéru s mnoha praktickými úložnými prostory. Především výsuvné držáky nápojů jsou velmi užitečnou věcí. Použité materiály v Gazelle AMC jsou robustní a snadné na údržbu. Ačkoli se jedná o pracovní auto, lze jej osadit bohatou výbavou, proto ve voze nechybí denní svícení v předních mlhových světlech, multimediální rádio s ovládáním na volantu, elektricky ovládaná okna a zrcátka a digitálně ovládaná klimatizace. Pro bezpečnou jízdu byl do vozu namontován systém ABS a rozdělovač brzdné síly EBD od společnosti Bosh.

gazelle_bussines_chassis6

Podvozek

Tento model má zadní nápravu se zdvojenou montáží, redukční převodovku pro jízdu v terénu a úplnou uzávěrku zadního diferenciálu. Zajisté také disponuje mechanicky připojitelným pohonem předních kol. Velkou předností této Gazelly je příplatkový odpojitelný pohon AMC. V letních měsících, kdy není potřeba pohánět přední nápravu, dojde jednoduchým otočením přepínače k jejímu úplnému odpojení. Kardanová hřídel, diferenciál a poloosy, které by se jinak vlivem jízdy točily, se nyní zastaví a přední náprava se stará už jen o zatáčení. Odpojitelný pohon AMC výrazně snižuje spotřebu a opotřebení samotných dílů.

gazelle_bussines_chassis8

Nástavby

Automobil váží dvě tuny, tudíž lze jeho nosnost, rovných 1500 kilogramů, využít pro vybavení prakticky jakékoli nástavby, proto lze Gazellu Business AMC vybavit například:

valnik_s_rukou
Valníkem s hydraulickou rukou pro snadnou manipulaci s nákladem.
Třístranným hliníkovým sklápěčem s ochrannou kabiny, který je lehký a cenově výhodný.
Dále se nabízí hydraulický nosič kontejnerů a nosič výměnných nástaveb s vysokou nosností.
Ze skříňových nástaveb je možné Gazellu osadit isotermickou, chladírenskou či mrazírenskou skříní.
Jestliže potřebujeme převážet jakékoli kapaliny, je dostupná i cisternová nástavba.
plosina
Pro práci ve výškách je nejvhodnější nástavbou pracovní plošina.

Hydraulika

Pro ovládání hydraulického systému je tu speciální PTO systém, který je napojen na vstupní hřídel do převodové skříně. Ovládat lze speciální pákou přímo z interiéru vozu. PTO systém v praxi využívá sílu motoru a nevyžaduje složité konstrukční zásahy. Na plošině je také umístěný ovladač, proto je možné auto na dálku nastartovat a opětovně s plošinou manipulovat.

gazelle_bussines_chassis7

Sečteno, podtrženo

GAZ Gazelle AMC jsou vozy, které nabízí skutečné praktické využítí na silnici i v terénu. Tyto automobily pomáhají stavět horské cesty a stezky, po stavbách a v terénu odváží tuny materiálu a nepotřebují k tomu asfaltovou silnici. Gazellu můžete potkat i jako speciální hasičský či záchranářský automobil.

Zkrátka se jedná o vozidlo pro náročné, které vyniká nízkou cenou, spolehlivostí a schválením pro evropský provoz. Pro redakční test jej zapůjčila společnost AMC – Ruské vozy s EU homologací (www.russianvehicles.eu).

Foto:
AMC,
GAZ Auto Praha

Podpoříte nás?

“Alternativní sonda do hlubin české kultury.” Jak už náš slogan napovídá, snažíme se být magazínem, který přináší čtenářům alternativní pohled na život kolem nás. Už od roku 2014 fungujeme jako nezávislý projekt několika autorů a přinášíme reportáže ze špinavých a divokých hlubin undergroundu, natáčíme a informujeme o subkulturách, zajímavých projektech, akcích a osobnostech, nebo jen píšeme články vlastním stylem. Jedeme zkrátka autorskou tvorbu, kterou nyní můžeš podpořit. Odvděčíme se ti pravidelným přísunem kvalitního obsahu, zahrnujícího originální články, videa a podcasty. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Podpořit