Skupinu N.W.A zná nejspíš každý fanoušek rapu na světě. Teď se režiséři rozhodli o jejich začátcích a pozdější slávě natočit film, který se v Česku začal vysílat ve čtvrtek 17. 9. A kdo ho zatím neviděl, rozhodně by měl zajít do kina ještě dnes.

Jak jsem již zmiňoval výše, skupina N.W.A (niggaz with attitude = negři s postojem) je legendou ve světě rapu. Jejich první album, Straight Outta Compton, se prodalo přes 2 miliony kusů, což je na dřívější poměry opravdu úctyhodné číslo. Pojďme se podívat na kousek z historie a o čem vlastně film je.

Všechno to začalo láskou k hudbě. Parta mladých lidí, která se rozhodla upozornit veřejnost na sociální problémy, které tehdy panovaly v Los Angeles, konkrétně ve čtvrti města zvané Compton. Ten se tehdy hemžil gangy, drogami a prostitucí.
Eric “Eazy-E” Wright, zakladatel skupiny, se se svým kamarádem Andrem “Dr. Dre” Youngem rozhodli, že je čas upozornit společnost na zkaženost jejich rodného Comptonu. A jak lépe se vyjádřit, než prostřednictvím rapu. Časem se k nim přidali další umělci jako Ice Cube, MC Ren a DJ Yella, což bylo pro skupinu obrovským přínosem. Později se ke skupině přidal i manažer Jerry Heller, který se staral o publicitu.
Eazy-E založil nahrávací společnost Ruthless, pod kterou skupina zprvu vystupovala. Po nahrání pár úspěšných singlů se skupina pomalu dostala do povědomí společnosti a začali nahrávat na vinyl. Také koncerty se postupem času začínaly přesouvat do větších prostorů. Po vydání kompilační desky N.W.A and the Posse v roce 1987 přišla vlna pozitivních ohlasů a s ní i nabídka spolupráce s tehdy začínající nahrávací společností Priority Records, se kterou skupina vydala první album Straight Outta Compton.
To strhlo přímo lavinu nadšení nejen dosavadních fanoušků, ale i nových obdivovatelů, kteří v textech objevili vlastní příběh. Zejména pak singl “Fuck tha Police“, který kritizoval přehnané počínání policie, rozpoutal dvojí vlnu ohlasů. Fanoušci ho milovali, ale policii se logicky příliš nelíbil. Přišlo dokonce i varování od FBI, která N.W.A nutila přestat hrát tento song. Jak ale všichni víme, nic netrvá věčně.
V roce 1989 skupinu opustil hlavní rapper a textař Ice Cube, kterému se nelíbily smluvní podmínky. Sám Ice Cube rok poté vydal vlastní solo album AmeriKKKa’s Most Wanted, což bylo trnem v oku jeho bývalým spolupracovníkům. Po vydání dalších singlů, na kterých se obě strany vzájemně dissovali, přišlo prozření v podobě rozpadu N.W.A .
V roce 1991 odešel i Dr. Dre, který se opět s Eazy-Em nepohodl na smlouvách. Po opuštění skupiny založil vlastní label Death Row Records se Suge Knightem, pod kterým vydal své první solo album The Chronic. Na tomto albu se také poprvé představil Snoop Dogg, se kterým Dre od té doby často spolupracoval. Ve stejné době vydal v roce 1993 Eazy-E své EP It’s On, na kterém urážel Dreho i Ice Cuba. O 2 roky později však zemřel na následky AIDS.
Po jeho smrti už se N.W.A nikdy nedalo znovu dohromady, přesto však jeho bývalí členové urovnali své spory, s čímž přišlo pár dalších singlů, na kterých spolupracovali.

Pokud vás zajímá, jak to všechno vlastně bylo, milujete hudbu a nevíte, na co do kina, tento film je rozhodně pro Vás. Dle mého názoru se jedná o jeden z nejlepších filmů roku 2015.