Přes hory, přes doly a ještě dále? Ano, řeč je o vozidlech, co jezdí ráda mimo silnici – OFFROAD. Nejúspěšnější terénní vozidla se zrodila na Východě, takže opomenu-li Mercedes-Benz třídy G, mohu vybírat z modelů asijských značek.

Populární a dodnes velmi ceněný je SUZUKI Samurai, malý terénní vůz, který projede snad vším. Podíváme-li se na mapu, najdeme zde nepřehlédnutelnou zemi o 146 milionech obyvatel. Tato země se jmenuje Ruská federace a automobilismu zde vládne pevně automobilka VAZ, tvůrce legendárního vozu LADA NIVA. Do Evropy se nám však přiřítil další ruský terénní vůz, jenž se opírá o letité zkušenosti s výrobou vojenských vozů, jmenuje se PATRIOT a matkou stvořitelkou je mu automobilka UAZ.

big06

Stačí jediný pohled na karoserii a můžete vidět, že se PATRIOT stal plně dospěláckým autem, který je připraven atakovat evropský trh. Nejvíce zaujme LED denní svícení a směrová světla ve zpětných zrcátkách. Design je celkově stvořený dle aktuálních módních trendů. Karoserie je zakulacená, tím pádem více aerodynamická. PATRIOT má protažená zadní světla, přední mlhovky v designových držácích a střešní nosiče, které potkáte na každém dnešním kombíku. Masce chladiče pak dominuje logo automobilky UAZ.

Pod kapotou ševelí vznětový motor o objemu 2.3 litru. Motor vyprodukuje 115 koní a točivý moment 270 Nm v rozmezí od 1800 – 2800 otáček za minutu. Takto široké spektrum má jen málokterý vůz. Spojením velkého objemu motoru a nižšího výkonu vytvoříme zcela zásadní element, a to životnost. Nájezd přes 700 000 km není pro tento motor žádný problém. Pohledem pod kapotu překvapivě zjistíte, že se nejedná o motorizaci z domácké dílny Ivana a Dmitrije, ale o robustní motor ZMZ, jemuž životní energii dodává turbodmychadlo Garett a vstřikovače z dílny firmy BOSH.

11218465_1637676263148628_2849117059680478861_n

K dispozici je pouze 5 stupňová manuální převodovka. Spojkový pedál jde hodně ztuha, takřka jako u kamionu, a samotné řazení je robustní, nemusíte se bát páku pevně chytit a rychle zařadit. Jedno překvapení vás čeká u třetího rychlostního stupně. Řadicí dráha “trojky” je poměrně dlouhá a vede diagonálně k pátému stupni, čili máte pocit, jako byste řadili “pětku”.

Jelikož se jedná o terénní vůz, disponuje samozřejmě pohonem všech čtyř kol. Pro stoupání do strmých kopců je tu přídavná redukční převodovka. Velké překvapení je fakt, že přepínání pohonu je zde řešeno elektronicky. Na elektronické hračky a vychytávky jsme dosud nebyli u ruských vozů zvyklí. Standardně jsou poháněna zadní kola a na pohled je viditelný masivní zadní diferenciál, jenž dodává vozu robustnost i zespoda. Obě nápravy jsou tuhé, to znamená, že na silnici se PATRIOT řídí o maličko hůře, nežli běžné vozy. Nerovnosti na silnici a díry ucítíte ve volantu, čili PATRIOT je třeba skutečně řídit. Rozhodně jej nedoporučuji jako vozidlo pro výcvik budoucích řidičů v autoškole.

11755141_1637676276481960_117817563820806720_n

Mimo silnici je PATRIOT doma. Na cestách a necestách, kde by vám po kilometru jízdy z vašeho SUV vylétaly čepy řízení a z ramen by se staly nové geometrické obrazce, se PATRIOT jen ladně houpe. Slušně zvládá i křížení náprav a to i přes to, že ve standardu nedisponuje uzávěrkou diferenciálu.

11800486_1637676289815292_4156950626883168724_n

Interiér nového UAZ PATRIOT ukazuje velký skok dopředu. Středovému panelu dominuje FULL HD dotyková obrazovka, která podporuje přehrávání hudby, filmů, obrázků, obsahuje satelitní navigaci a dokonce i couvací kameru. Dalšími prvky výbavy, které byste v ruském voze nehledali, je klimatizace, 4 vyhřívaná sedadla, vyhřívané čelní sklo či elektrické ovládání oken a zrcátek. Ve voze nechybí ani palubní počítač, loketní opěrka a výdechy topení vedou dokonce i na zadní sedadla. Pokud byste uvnitř čekali měkčené plasty, tak na ně zapomeňte. Uvnitř jsou robustní pracovní plasty, které se jen tak nepoškodí a jsou jednoduché na údržbu.

patr

PATRIOT disponuje rovnou dvěma nádržemi na palivo. Pokud si vůz objednáte se zážehovým motorem 2.7, lze jednu z nádrží odmontovat a nahradit ji LPG/CNG. Spotřebou 8-9 litrů na 100 kilometrů se hravě vyrovná konkurenčním terénním vozům. V ceně ale předčí naprosto všechny jiné vozy. Ve standardu stojí 399 200 Kč (bez DPH) benzínový model a za 532 500 Kč (bez DPH) získáte vůz s naftovým motorem, v nejvyšším výbavovém stupni, jenž vydrží 20 let a je osazen výbavou, jakou disponují dražší konkurenti. K tomu připočtěte úctyhodné terénní vlastnosti a máte o čem přemýšlet. Nutno dodat že automobil má všechny evropské homologace a pro redakční test jej zapůjčila společnost Auto Max Czech.

11822363_1637676283148626_4272824268529648537_n

Patriot je již plně vybavené vozidlo, připraveno konkurovat na evropském trhu, ale i přes novou elektroniku a další komfortní prvky, se stále jedná o dvě tuny nezničitelné ruské oceli.

Podpoříte nás?

“Alternativní sonda do hlubin české kultury.” Jak už náš slogan napovídá, snažíme se být magazínem, který přináší čtenářům alternativní pohled na život kolem nás. Už od roku 2014 fungujeme jako nezávislý projekt několika autorů a přinášíme reportáže ze špinavých a divokých hlubin undergroundu, natáčíme a informujeme o subkulturách, zajímavých projektech, akcích a osobnostech, nebo jen píšeme články vlastním stylem. Jedeme zkrátka autorskou tvorbu, kterou nyní můžeš podpořit. Odvděčíme se ti pravidelným přísunem kvalitního obsahu, zahrnujícího originální články, videa a podcasty. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Podpořit