Trend digitálního nomádství raketově roste a s nastupující generací mileniánů mají zaměstavatelé stále větší problémy udržet pracující v jedné kanceláři po 12 měsíců. Chceme častěji cestovat a práce na dálku se tak objevuje na našich seznamech požadavků. Spojení práce a cestování zní fajn, ale má velký přesah. O tom, jaké to je a jak vnímá digitální nomádství jako životní styl se rozepsal Martin Rosulek. Načerpejte inspiraci z pohledu digitálního nomáda, který je od roku 2011 na cestách a aktivně bloguje na DigitalniNomadstvi.cz.

Ve kterých zemí jsi jako digitální nomád byl a kterými všemi jazyky hovoříš? Považuješ za důležité naučit se jazyk dané země, ve které se zrovna nacházíš?

Strávil jsem téměř rok v Austrálii, ale tam jsem standardně pracoval na místě a u toho studoval. Měl jsem nějaké malé online projekty, ale to bylo hodně v začátcích. Obrovská zkušenost byla cesta do Kanady na working holiday víza, kde jsem strávil celý rok a pracoval jsem nejen na místě pro kanadského zaměstnavatele, ale také na dálku, pro české klienty – to už bylo hodně intenzivní. Od té doby se aktivněji cestovatelsky přesouvám, následovalo 5 měsíců v Latinské Americe, 3+3 měsíce v Asii a Indonésii, 2 měsíce v Maroku. Snažím se vždy mluvit lokálním jazykem, Latinská Amerika je skvělá, tam se člověk domluví téměř všude španělsky, Asie je na toto obtížná, protože každá země má jiný jazyk. V Thajsku sice rozumí anglicky poměrně dobře, ale pokud člověk mluví místním jazykem, má to jen výhody. Lidé jsou otevřenější. Než jsme odjížděli s přátelkyní do Maroka, učili jsme se pomocí YouTube základní fráze arabštiny. Mluvit místním jazykem považuju za něco, s čím bychom určitě měli pracovat, vždyť to jsme my, kdo zavítá do “jejich” země 😉

Co jako nomád získáváš z pobytu v dané zemi, kde žiješ?

Vstup do nového prostředí, ideálně neznámého, je pro mě nejhodnotnější. Začínám se opět učit a poznávat, nejen to, co je kolem mě, ale také sám sebe, jak reaguju na jiné prostředí a vlivy. Podněcuje to moji kreativitu i aktivitu, doslova 🙂 To mi pomáhá profesně i osobnostně. Zároveň poznávám, jak žijou lidé v jiných koutech světa, dostávám se ze své osobní a společenské bubliny. Uvědomuji si stále silněji, že jsme jako lidé velmi ovlivněni prostředím, ve kterém žijeme a kde vyrůstáme. Tím, že mohu takto nahlédnout, jak lidé žíjí a tráví svůj čas v jiných zemích, mi pomáhá uvědomit si, jaké jsou pro mě správné priority, co v životě chci a čeho bych se raději měl vyhnout. Rád proto zůstávám v zemích delší dobu, rok v Kanadě a Austrálii byl perfektní. Měsíční pobyty jsou také fajn, delší jsou lepší, za týden se toho naopak člověk moc nedozví. Rád jezdím tam, kde jsem ještě nebyl, v tomto roce jsem zkusil Kanárské ostrovy a překvapila mě rozmanitost ostrova Gran Canaria. Na jednom ostrově najdete pláže, písečné duny, možnost surfování, trekingu, poznávání vulkanických kráterů, můžete jezdit na kole, chillovat v kavárničkách, pařit venku na ulici, plavit se na lodi a kotvit v malebných přístavech,… Na konci roku 2016 jsem strávil 2 měsíce na Bali a bylo moc zajímavé nahlédnout do jejich všedního dne plného ceremonií a pravda – proloženého částečnou honbou a hladem za větším turismem. V únoru 2017 jsme odletěli do Panamy a pomalu jsme se přesouvali přes Kolumbii, Ekvádor, Peru až jsme skončili v srpnu v Bolívii. Neuvěřitelných 6 měsíců v Jižní Americe!

A co může daná země získat od tebe?

To je zajímavá otázka a jsem rád, že ji pokládáš, protože se o ní moc nemluví. V zemích jako je Asie a Latinská Amerika je pro místní téměř nemožné, aby si koupili letenku a přilétli do Evropy na pár týdnů či měsíců na nějaký výlet. Rádi si tedy povídají o tom, jaké to tam v Evropě vlastně je a jak nám to tam funguje a co nám naopak nefunguje. Když si povídám s místními, snažím se jim rozšířit možnosti, jaké mají, ukázat cesty, o kterých možná ještě nepřemýšleli. S místním týpkem, zaměstnancem z coworkingu (říkáte si, že ten je za vodou, ale i zaměstnanci coworkingů v destinacích jako je Bali finančně zápasí), jsme dlouho probírali možnost vycestování do zahraničí a získání práce. Přestože mají internet, mnozí jsou lapeni ve společenské náladě, že “je to těžké a nemožné” a je lepší zůstat vlastně tam, kde jsou a nikam se nehrnout. Někdy rád podpořím potulného prodejce, pokud cítím, že je to tak dobře. Mnohem častěji si dnes s nimi povídám a doporučuji jim, jak se odlišit od konkurence, dělat něco trochu jinak. Když potkáte za den 12 stejných prodejců s náramky, říkáte si, proč to všichni dělají stejně? Přestože si s nimi často povídám o prodejních technikách, nechci je učit, jak prodávat lépe, spíše se snažím, aby porozuměli, jak se v jejich krajině cítíme, co nám mohou nabídnout, co hledáme. Komunikace a spojení lidí je podle mě to, co posouvá svět výrazně kupředu.

Je podle tebe cílem digitálního nomáda cestovat levně a vydělávat více?

To určitě ne, o tom přece život není. Pokud už budeme povídat o penězích, ty by měly být jen prostředkem když už. Cílem každého asi bude trochu něco jiného, někdo to nazývá štěstí, jiný vnitřní spokojenost, naplnění smyslu života, atp. Já postupně směřuji k tomu, abych cítil větší a větší naplnění v činnostech, které dělám 24 hodin denně. To mě osobně naplňuje štěstím, pohodou a vnitřním klidem. Cestování je pro mě důležité, to určitě a v současné chvíli potřebuji určité peníze, abych mohl pokračovat na své cestě. Digitální nomádství ale podle mě není o tom cestovat levně a vydělávat si online. Okey, vydělávat si online je super fajnový a pokud člověk dokáže cestovat low-cost, pak to je parádní kombinace. Ale směřuje to ke štěstí a životnímu naplnění? Může, ale i nemusí. To už záleží právě na tom, co děláme za činnosti a čím že to plníme náš den. 

A jaký je tvůj recept, jak tento cíl dosáhnout?

Poznat, co nám dělá radost, kdy se cítíme ve flow a najít si čas rozvíjet tyto činnosti a vyplňovat jimi svůj den. Finanční jistota je důležitá, ale nesmíme skončit v krysím závodě, kdy se honíme za odpracovanými hodinami, protože nám dají více peněz (které zase utratíme). Myslím, že je potřeba najít si čas o takových věcech hodně přemýšlet. Vidím, že spousta lidí je pracovně tak zaneprázdněna, že přijdou domů a jsou unavení si udělat jenom večeři. A víkend na přemýšlení prostě nestačí, musíme s takovými myšlenkami pracovat každý den.

Vybíráš si destinace podle toho, zda tam je sezóna či mimo sezóna?

Malinko ano a musím přiznat, že spíše cestuji mimo sezónu. Pravda je, že počasí se mi zdá lepší v sezóně, ale na druhou stranu, když budu konkrétně mluvit např. o Thajsku, tak sezóna znamená obrovské množství turistů, zvýšené ceny a velký ruch. Thajské deště v září a říjnu ještě nejsou takovým strašákem (pravda, moře je více rozbouřené a longtail loďky nejezdí ke všem ostrovům a šnorchlování s potápěním nemají tak dobrou viditelnost). Na Bali v listopadu a prosinci je to s deštěm také snesitelné. Je potřeba zde pracovat s myšlenkou, že prostě člověk nejede na týden na dovolenou, jsme tu měsíc nebo dva, takže když prší, tak jdeme pracovat a výlet odložíme na další den (protože prostě můžeme).

Kde nejraději pracuješ?

Rád to střídám, postupně jsem toto na sobě objevil. Měl jsem období, kdy jsem pracoval dlouho v coworkingách, ale pak jsem to musel zaměnit za kavárny, jindy za jednoduchý pokoj. Blogové články rád teď píšu ve vlaku na cestách, jednoduché maily se dají vyřizovat odkudkoli, klidně z lobby či společenské místnosti hostelu, tvrdou práci si nechávám do kavárny, kde mám čas anebo coworku.

Kde ve světě jsi našel nejlepší co-working? Jaké to bylo?

Nejlépe na mě zatím zapůsobil coworking KoHub na Koh Lantě v období mimo sezónu. Ani v Dojo Bali se mi nelíbilo tak jako v KoHubu. Není to o tom, jak to tam vypadá, ale o tom, jaká se tam vytvoří komunita lidí – nejen organizátorů a event lidiček, ale především nomádů, kteří si vzájemně padnou do noty. Pravda je, že se destinace (zvyšující se turismus) i samotné coworkingy velmi dynamicky proměňují a už dnes jsou rozdílné reference a názory klidně na stejný coworking ale v období mimosezónu a sezónu.

Z čeho je tvůj hlavní nomádský příjem? A v kterých činnostech trávíš nejvíce času?

Dříve to byla práce pro klienty, a to konkrétní online marketing (SEO, copywriting, lead generation). V poslední době je to zejména affiliate z oblasti cestování a módy. Velkou energii jsem v druhé půlce roku 2016 věnoval psaní knihy Digitální nomád. Ta pojednává o tom, jak se připravit na cestu digitálního nomádství, značná část se věnuje právě možnostem výdělkům na cestách a výdělkům online. Krok po kroku zde rozebírám, jak překonat strach, zorganizovat si úřední i osobní záležitosti, připravit se na odlet, jaké možnosti a způsoby práce online existují, co nomádi nejčastěji dělají, jaké nástroje a vybavení budete potřebovat, jak si vytvořit online kancelář a pracovat s myšlenkou polo-pasivního příjmu.

Když jsem v Čechách, tak hodně přednáším, osobní kontakt mám velmi rád a doslova mě to nabíjí. Stále více konzultuji podnikatelské ideje, možnosti a realizaci práce na dálku a marketingovou strategii pro online projekty, to nejčastěji přes skype vzhledem k nevyzpytatelným destinačním přechodům. Pravda, že se nyní trochu posouvám také do technologií, tedy jak využít inovativní technologie a nástroje k tomu, aby podnikání fungovalo efektivněji.

Pracuješ jako nomád vždy na tom, co tě baví? Bylo to tak od začátku?

Upřímně, řada mých činností, které dělám, mě 100% nenaplňuje. Postupně se je snažím odstraňovat ze svého dne, ať už tím, že je dělat vůbec nebudu anebo je budu delegovat. Za důležité považuju, aby to, co dělám, mě celkově naplňovalo a těšilo. Myslím, že vždy v našich činnostech budeme objevovat dílčí části, které nás nebaví. To je v pořádku. Čeho bychom se měli ale vyvarovat, je to, že děláme práci, která nás nenaplňuje a směřujeme se v životě někam, kde nevidíme svůj potenciál a smysl života. Já toto aktuálně prožívám v oblasti marketingu, cítím, jak se posouvám, marketing mě aktuálně živí, ale nechci být markeťákem. Baví mě sdílení příběhů a předávání zkušeností, stále více konzultuji a přednáším. Určitě budu pokračovat v psaní, to je moje velká vášeň. Hodně mě naplňuje inspirovat a pomáhat lidem na jejich cestě k úspěchu, nacházení smyslu a vášně života i vnitřního štěstí.

Článek je reklamní sdělení

Podpoříte nás?

“Alternativní sonda do hlubin české kultury.” Jak už náš slogan napovídá, snažíme se být magazínem, který přináší čtenářům alternativní pohled na život kolem nás. Už od roku 2014 fungujeme jako nezávislý projekt několika autorů a přinášíme reportáže ze špinavých a divokých hlubin undergroundu, natáčíme a informujeme o subkulturách, zajímavých projektech, akcích a osobnostech, nebo jen píšeme články vlastním stylem. Jedeme zkrátka autorskou tvorbu, kterou nyní můžeš podpořit. Odvděčíme se ti pravidelným přísunem kvalitního obsahu, zahrnujícího originální články, videa a podcasty. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Podpořit