Jedním z nejočekávanějších releasů letošního roku je bezesporu Travisova třetí studiová deska, nesoucí název Astroworld. Ta jakoby konečně opustila mlhovinu neznáma a snesla se zpět na Zem, aby napáchala pořádnou paseku. Povedlo se jí to?

Travis Scott aka La Flame je v posledních letech jedním z nejvíce hot interpretů zahraniční scény, resp. celého hip hopového průmyslu vůbec. Prozatímní skóre tohoto houstonského rodáka je tvořeno 2 mixtapy, 2 studiovými deskami (mimo Astroworld) a společným projektem z loňského roku Huncho Jack, Jack Huncho s Quavem. Nyní o něco detailněji. Travisovu kariéru pořádně nastartoval mixtape Owl Pharaoh z roku 2013. Z něj vzešly nesmrtelné hity jako “Quintana” nebo “Upper Echelon”. Debutovým albem se stalo v roce 2015 Rodeo, které představilo v plné kráse Travisovu doposud skrytou genialitu a tvůrčí schopnosti. Bylo plné překvapení, skvělých samples, featuringů a především neopakovatelné atmosféry. Právě tohle album se tak stalo doposud nepřekonaným projektem autorovy kariéry. Na tuto metu se nepovedlo dosáhnout ani předloňskému albu Birds In The Trap Sing McKnight, které sice obsahovalo několik bangerů jako “Goosebumps” nebo “Pick Up The Phone”, ovšem celkově působilo poměrně lehkovážným dojmem.

Astroworld nabízí rozsáhlý tracklist, který zabere bez dvou minut celou hodinu, 17 skladeb a ještě obsáhlejší zastoupení hostů. Těch je na albu o jednoho více, tedy 18. Travis tak zúročuje svoje vysoké postavení na scéně a charisma, díky kterému se sám stal v minulosti oblíbeným hostem snad každého velkého releasu. Jedná se skutečně o all-star tým, který na desku dorazil, navíc ještě ochuzený o přítomnost Lil Uziho a Kayneho, kteří se na desku nakonec nevešli. Podobně je na tom i zástup producentů, ze kterých vyzdvihnu ty nejznámější. Jsou to např. Murda Beatz, Gezin 808, Sonny Digital, Tay Keith, TM88 nebo Hit-Boy. Travisovi se povedlo album držet skutečně dlouho pod pokličkou, až na pár uniklých leaků a skladeb. Vše odstartoval velmi povedený teaser, který doprovázelo intro alba, skladba STARGAZING. Pochvalu zaslouží autor i za nenásilné promo. Travis tak dal jasně najevo, že albem chce oslnit až v den vydání a nechce v nikom vzbuzovat předčasné pocity. Dokládá to i skutečnost, že jedinou skladbou, která vyšla dříve než album, je BUTTERFLY EFFECT.

“Astroworld, my planet, my home”

Nejvýraznějším prvkem celého projektu, který je zároveň podvědomým lákadlem, je tématika. Ta se točí kolem zábavního parku v Houstonu – Astroworldu, který byl v roce 2005 zbourán, ale jak asi všem dochází, nesmrtelně se zapsal do autorovy paměti. A právě vztah k tomu parku má velký dopad na koncept alba a jeho tématiku. Sám Travis tuto skutečnost popisuje následujícími slovy:

“That’s what it’s going to sound like, like taking an amusement park away from kids. We want it back. We want the building back. That’s why I’m doing it. It took the fun out of the city”

Podobnou roli zastává i cover, který zobrazuje vstupní bránu do zábavního parku. Ta je tvořena podobiznou samotného autora, posluchači tak mohou vstoupit do autorova bizarního psychedelického světa. Není to tedy jen pouhá forma zábavního parku jako takového, ale také abstraktní obraz autorovy mysli, všech nadpřirozených prvků, událostí a skutečností, kterými se snaží Travis desku prezentovat – “Psychedelics got me goin´crazy” (STARGAZING). Alternativní cover už nabízí pohled na ty temnější stránky alba. Autor chce zkrátka vytvořit v posluchačích pocit, že při započatí poslechu alba vstupují do nového vesmíru, do nové dimenze, tedy do autorova světa.

La Flame se po celou dobu snaží ze všech skladeb vyždímat maximum, aby posluchače srazila vlna oslnění. Proto je především zvuková stránka alba neskutečně barvitá a vzbudí ve vás mnoho různorodých pocitů. To je koneckonců záměrem a důsledkem účastí více jak 30 producentů. Albem se prolínají povětšinou trapové beaty, které pořádně zpestřují atypické melodie a zvuky, společně s prvky, které atmosféru skladeb dokreslují. Z hlediska poslechu tady boduje nejvíc STARGAZING a SICKO MODE, zásluhou autorových oblíbených switches, které beaty přelomí a mění povahu skladeb. SICKO MODE je střela za 3 body, která se přelamuje hned na 3 různorodé části. Zároveň se jedná se o nejlepší okamžik alba a jeden z nejlepších počinů v autorově kariéře. Kvalitou oplývají také skladby jako SKELETONS, která je nasáklá nostalgickou atmosférou Rodea, dále vesmírné ASTROTHUNDER nebo harmonické STOP TRYING TO BE GOD. Celkově je zvuková složka neskutečně rozmanitá. Chvílemi energická, místy bizarní a občasně uklidňující.

Dalším významným prvkem alba jsou početné featuringy. Travis tak album nejen že obohacuje, ale především zkvalitňuje. Povedlo se mu totiž připravit ideální výchozí pozici pro téměř všechny featuringy a skvěle je zakomponovat. Na albu pak najdeme 6 skladeb, které hosta neobsahují. Krátký výčet nejpovedenějších kolaborací… jak jsem zmínil, SICKO MODE, kde hostují Swa LeeDrake. Drizzy dokazuje formu ze Scorpiona a potvrzuje porozumění s Tay Keithem na jeho hořlavém beatu. Kvalitně se prezentují také Cudi a pěvecké překvapení James Blake na STOP TRYING TO BE GOD, které navíc obohacuje harmonika Stevieho Wondera nebo uskupení Pharell, Impala a The Weeknd na SKELETONS. Nezklamal ani 21 Savage na melancholickém NC-17, nově vycházející hvězda Juice WRLD na BYSTANDERS nebo překvapení v podobě Don Tolivera. Naopak moc neoslnila obměněná účast Migos a senzace v podobě Franka Oceana by nejspíše zasloužila odlišné hudební ztvárnění.

Za jedno z mála negativ bych označil ten otravný trend letošního roku a to zbytečně rozsáhlý tracklist. I když jsou skladby kvalitně zpracovány, absence některých z nich by nebyla znatelná. Týká se to skladeb jako jsou např. 5% TINT, HOUSTONFORNICATION nebo WAKE UP. Chápu, že interpreti chtějí světu nadělit co možná největší porci nové muziky, každopádně výsledek je většinou takový, že desky obsahují slabší místa. Někomu by také nemusel sednout trošku rozházenější koncept. Ten ovšem tak nějak odpovídá konceptu a nabízí zážitek jak na horské dráze. Zároveň do něj vstupujete plní energie a očekávaní skrze skladbu STARGAZING a končíte potěšení a užíváte si chvilky odpočinku u COFFEE BEAN s nádechem oldschoolu.

Travisův Astroworld je rozmanité dílo, které nabízí nekonečnou porci různorodých zážitků. Ty odpovídají konceptu alba a vy se tak cítíte jako v zábavním parku. Každá skladba je vlastní atrakcí a vy se tak můžete svézt na vlnách autorova kvalitního příspěvku, mnoha povedených featuringů, které skvěle zapadají do atypických a originálně zbarvených beatů, nasáklých psychedelickou atmosférou. Album stejně jako na horské dráze střídá polohy, skladby se v průběhu mění a vy se tak máte vždy na co těšit. Dostaví se vám tak zážitky plné energie, emocí, uklidnění a občasné chvilky nostalgie. Jen je škoda, že v tomhle zábavním parku musíte vytrpět občasné stání ve frontách, než se opět začnete pořádně bavit. Je to důsledkem zbytečně rozsáhlého tracklistu, který zábavu brzdí svými hluššími místy. Ve výsledném součtu se však jedná o velmi povedené album, které se díky autorově velmi důslednému a originálnímu přístupu řadí mezi to možná nejlepší.

HODNOCENÍ: 8,5 / 10

Oblíbené skladby: SICKO MODE, STARGAZING, STOP TRYING TO BE GOD, BUTTERFLY EFFECT, YOSEMITE