Sedmdesátá léta pomalu končí. Mnohým muzikantům se definitivně omrzelo primitivní a syrové křičení Sex Pistols – podle nich se punk dostal do mainstreamu. Krom tří akordů a anti-politických klišé už žánr nemá co nabídnout. Vzniká tak nové hnutí, neurčitě označované za post-punk či novou vlnu, které ctí individualismus a DIY přístup punkerů. To následně hnutí kombinuje s neotřelými hudebními postupy. Vlivy nacházejí například v elektronice, jazzu nebo reggae.
Inspirace pro tuto novou scénu proudí ze všech směrů – zatímco někteří umělci se vypisují z pocitů beznaděje a frustrace z neoliberalismu, jiní se uchylují do vlastního ponurého a potemnělého světa. Svým způsobem se tak smiřují s tragédií reality skrz soužití s temnotou.
Nejen hudba
Vznikající subkulturu provázela jistá forma dekadentní a vyumělkované image, velkými vzory byli glamrockoví T. Rex či hudební chameleon David Bowie. Tento vliv lze vidět třeba v muzikálu Rocky Horror Picture Show z roku 1975, jehož děj může být tak trochu metaforou ke kolizi tradičního světa se světem subkultury, ale i manifestem eskapismu.
Mimo vlastní pomyslný svět se gothové stahovali také do klubů v tom skutečném. Častým útočištěm pro ně byl asi nejproslulejší klub Batcave v londýnském Soho. Mezi pravidelné návštěvníky patřili Nick Cave a Robert Smith, členové kapel Southern Death Cult, Alien Sex Fiend či Andi Sex Gang. V roce 1983 vyšlo kompilační album s písněmi zde působících kapel, součástí je i následující text:
„Podívej se za pomalý černý déšť chladné noci v Soho, nevšímej si vábení tisíců neonových ohnivých mušek, podlehni vzdechům sirén na rohu ulice – pojď se mnou mezi nebe a peklo. Tady je klub ztracený ve vlastním horečnatém limbu, kde se hřích stává spásou a kam šlapou jen temní andělé. Tady je totiž BATCAVE. Tato vřískající legenda rouhání, rozkoše a krve vytrvá i přes nepřízeň osudu.“
Report: Gotika žije i u nás
V tuzemské gotické komunitě určitě stojí za zmínku scéna kolem webu Sanctuary.cz. Ten funguje už od nultých let a krom promotérství, psaní článků a DJingu na koncertech s temnou tématikou vedou i dva větší projekty.
První z nich je Prague Gothic Treffen, dvoudenní hudební festival inspirovaný největší gotickou akcí Wave Gotik Treffen v německém Liepzigu. Druhá je pak hudební manifest Dark Tunes from Czech and Slovak Caves. Za report z akce tímto děkujeme Sébovi Vančurovi, který se zeptal Dantese, jednoho z členů Sanctuary.cz, za kterými jsme se stavili na Dark 80’s party v Klubu FAMU.
„Sanctuary dělá každé dva roky Dark Tunes kompilaci, kde jsou české a slovenské kapely. Na první ročník se jich přihlásilo jen pár, takže jsme dali dohromady třeba dvacet singlů. Na další pak přišlo třeba čtyřicet nebo padesát lidí o kterých jsme třeba ani nevěděli. Člověk si myslí, že tu scénu má zmapovanou a každého zná, ale pak mu začnou přicházet skladby, kapely a projekty o kterých neví, že existují. Letošní ročník byl fakt náročný na vybírání a byli jsme vlastně překvapený, kolik lidí se přihlásilo, takže ta scéna rozhodně nějak žije i mimo nás a je to výborný.“
To bylo vidět i při pohledu na další návštěvníky akce. Ti byli hlavně z počátku tvoření lidmi, kteří na akci Sanctuary nebyli poprvé, a vedle mladších i starších gothů byly vidět i celé rodiny. Starší mluvili o počátcích scény, která začínala v devadesátých letech souběžně s punkem a provázeli je obdobné činnosti jako pašování a kopírování kazet. Mladší pak vyprávěli o tom, jak ty samé kazety po letech objevili a posloužila jim jako vstupenka do gotické subkultury. Mnozí také jako inspiraci zmiňovali gotické motivy v populární kultuře, jako například ve filmech Addams Family nebo Střihoruký Edward.
„Gothi jsou jako profesionální pozéři, užívají si tu image a třeba i stereotypy co k ní patří,“ řekl nám k půvabu gotiky jeden z DJů večera BetPlug. „Zároveň mě baví, že vývoj té scény jakoby ustal. Jiné akce se třeba vyvíjí a končí v technu, ale tohle se nevyvíjí a drží se to svých hranic žánru. V tom jsou dobří Sanctuary, protože mají jasná hranice, nemění, co hrajou, drží se jedné hudební scény a pak to nevede k tomu elektru a EDMku, což se třeba většina akcí u nás takhle proměnila.“
Odkaz gotiky v současné kultuře
I po tolika letech gotika nepřestává být cool. Duchařské horory stále plní kinosály, dospívající dívky vyměnily Stmívání za American Horror Story. Na Netflixu bořila rekordy krvežíznivá Wednesday, track od Siouxie najdeme v oficiálním playlistu Stranger Things. Z gotické subkultury také každoročně čerpají všemožné hvězdičky Hollywoodu při tvorbě halloweenských kostýmů.
Také hudební vliv gotiky si nachází cestu i mimo hranice subkultury. Zdroj inspirace v ní našli třeba legendární Depeche Mode, či post-punkoví Molchat Doma z Běloruska.
Co si poslechnout:
- Bauhaus – Bela Lugosi’s dead
- Siouxie and The Banshees – Spellbound
- The Cure – Forest
- XIII. Století – Elizabeth
Zdroje, ze kterých jsme čerpali:
- youtube.com
- youtube.com
- pitchfork.com
- flashbak.com
- Carpenter, Alexander (2012). „The ‚Ground Zero‘ of Goth: Bauhaus, ‚Bela Lugosi’s Dead‘ and the Origins of Gothic Rock“. Popular Music and Society. Abingdon, England: Routledge. 35 (1): 25–52.
- Veselý, Karel a Miloš Hroch (2020). “Všechny kočky jsou šedé: Hudba úzkosti”. Praha: Paseka. ISBN: 978-80-7637-101-9.
- Reynolds, Simon (2021). “Roztrhej to a začni znova: Post punk 1978-84”. Praha: Volvox Globator. ISBN: 978-80-7511-615-4.
autoři článku:
Vojtěch Ruda, Matěj Pavlík, Luděk Březina