Sedmdesátá léta pomalu končí. Mnohým muzikantům se definitivně omrzelo primitivní a syrové křičení Sex Pistols – podle nich se punk dostal do mainstreamu. Krom tří akordů a anti-politických klišé už žánr nemá co nabídnout. Vzniká tak nové hnutí, neurčitě označované za post-punk či novou vlnu, které ctí individualismus a DIY přístup punkerů. To následně hnutí kombinuje s neotřelými hudebními postupy. Vlivy nacházejí například v elektronice, jazzu nebo reggae.

Inspirace pro tuto novou scénu proudí ze všech směrů – zatímco někteří umělci se vypisují z pocitů beznaděje a frustrace z neoliberalismu, jiní se uchylují do vlastního ponurého a potemnělého světa. Svým způsobem se tak smiřují s tragédií reality skrz soužití s temnotou.

Nejen hudba

Vznikající subkulturu provázela jistá forma dekadentní a vyumělkované image, velkými vzory byli glamrockoví T. Rex či hudební chameleon David Bowie. Tento vliv lze vidět třeba v muzikálu Rocky Horror Picture Show z roku 1975, jehož děj může být tak trochu metaforou ke kolizi tradičního světa se světem subkultury, ale i manifestem eskapismu.

Mimo vlastní pomyslný svět se gothové stahovali také do klubů v tom skutečném. Častým útočištěm pro ně byl asi nejproslulejší klub Batcave v londýnském Soho. Mezi pravidelné návštěvníky patřili Nick Cave a Robert Smith, členové kapel Southern Death Cult, Alien Sex Fiend či Andi Sex Gang. V roce 1983 vyšlo kompilační album s písněmi zde působících kapel, součástí je i následující text:

„Podívej se za pomalý černý déšť chladné noci v Soho, nevšímej si vábení tisíců neonových ohnivých mušek, podlehni vzdechům sirén na rohu ulice – pojď se mnou mezi nebe a peklo. Tady je klub ztracený ve vlastním horečnatém limbu, kde se hřích stává spásou a kam šlapou jen temní andělé. Tady je totiž BATCAVE. Tato vřískající legenda rouhání, rozkoše a krve vytrvá i přes nepřízeň osudu.“

Report: Gotika žije i u nás

V tuzemské gotické komunitě určitě stojí za zmínku scéna kolem webu Sanctuary.cz. Ten funguje už od nultých let a krom promotérství, psaní článků a DJingu na koncertech s temnou tématikou vedou i dva větší projekty.

První z nich je Prague Gothic Treffen, dvoudenní hudební festival inspirovaný největší gotickou akcí Wave Gotik Treffen v německém Liepzigu. Druhá je pak hudební manifest Dark Tunes from Czech and Slovak Caves. Za report z akce tímto děkujeme Sébovi Vančurovi, který se zeptal Dantese, jednoho z členů Sanctuary.cz, za kterými jsme se stavili na Dark 80’s party v Klubu FAMU.

„Sanctuary dělá každé dva roky Dark Tunes kompilaci, kde jsou české a slovenské kapely. Na první ročník se jich přihlásilo jen pár, takže jsme dali dohromady třeba dvacet singlů. Na další pak přišlo třeba čtyřicet nebo padesát lidí o kterých jsme třeba ani nevěděli. Člověk si myslí, že tu scénu má zmapovanou a každého zná, ale pak mu začnou přicházet skladby, kapely a projekty o kterých neví, že existují. Letošní ročník byl fakt náročný na vybírání a byli jsme vlastně překvapený, kolik lidí se přihlásilo, takže ta scéna rozhodně nějak žije i mimo nás a je to výborný.“

To bylo vidět i při pohledu na další návštěvníky akce. Ti byli hlavně z počátku tvoření lidmi, kteří na akci Sanctuary nebyli poprvé, a vedle mladších i starších gothů byly vidět i celé rodiny. Starší mluvili o počátcích scény, která začínala v devadesátých letech souběžně s punkem a provázeli je obdobné činnosti jako pašování a kopírování kazet. Mladší pak vyprávěli o tom, jak ty samé kazety po letech objevili a posloužila jim jako vstupenka do gotické subkultury. Mnozí také jako inspiraci zmiňovali gotické motivy v populární kultuře, jako například ve filmech Addams Family nebo Střihoruký Edward.

„Gothi jsou jako profesionální pozéři, užívají si tu image a třeba i stereotypy co k ní patří,“ řekl nám k půvabu gotiky jeden z DJů večera BetPlug. „Zároveň mě baví, že vývoj té scény jakoby ustal. Jiné akce se třeba vyvíjí a končí v technu, ale tohle se nevyvíjí a drží se to svých hranic žánru. V tom jsou dobří Sanctuary, protože mají jasná hranice, nemění, co hrajou, drží se jedné hudební scény a pak to nevede k tomu elektru a EDMku, což se třeba většina akcí u nás takhle proměnila.“

Odkaz gotiky v současné kultuře

I po tolika letech gotika nepřestává být cool. Duchařské horory stále plní kinosály, dospívající dívky vyměnily Stmívání za American Horror Story. Na Netflixu bořila rekordy krvežíznivá Wednesday, track od Siouxie najdeme v oficiálním playlistu Stranger Things. Z gotické subkultury také každoročně čerpají všemožné hvězdičky Hollywoodu při tvorbě halloweenských kostýmů.

Také hudební vliv gotiky si nachází cestu i mimo hranice subkultury. Zdroj inspirace v ní našli třeba legendární Depeche Mode, či post-punkoví Molchat Doma z Běloruska. 

Co si poslechnout:

Zdroje, ze kterých jsme čerpali:

  • youtube.com
  • youtube.com
  • pitchfork.com
  • flashbak.com
  • Carpenter, Alexander (2012). “The ‘Ground Zero’ of Goth: Bauhaus, ‘Bela Lugosi’s Dead’ and the Origins of Gothic Rock”. Popular Music and Society. Abingdon, England: Routledge. 35 (1): 25–52.
  • Veselý, Karel a Miloš Hroch (2020). “Všechny kočky jsou šedé: Hudba úzkosti”. Praha: Paseka. ISBN: 978-80-7637-101-9.
  • Reynolds, Simon (2021). “Roztrhej to a začni znova: Post punk 1978-84”. Praha: Volvox Globator. ISBN: 978-80-7511-615-4.

autoři článku:
Vojtěch Ruda, Matěj Pavlík, Luděk Březina

Podpoříte nás?

“Alternativní sonda do hlubin české kultury.” Jak už náš slogan napovídá, snažíme se být magazínem, který přináší čtenářům alternativní pohled na život kolem nás. Už od roku 2014 fungujeme jako nezávislý projekt několika autorů a přinášíme reportáže ze špinavých a divokých hlubin undergroundu, natáčíme a informujeme o subkulturách, zajímavých projektech, akcích a osobnostech, nebo jen píšeme články vlastním stylem. Jedeme zkrátka autorskou tvorbu, kterou nyní můžeš podpořit. Odvděčíme se ti pravidelným přísunem kvalitního obsahu, zahrnujícího originální články, videa a podcasty. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Podpořit