Jízda bokem neboli “drift” je jízda v řízeném smyku. Původ má v japonských horách a nyní tento sport postupně dobývá i Českou republiku.

Jízda bokem neboli drift je jízda v řízeném smyku, která má své původy v horských průsmycích Japonska. Tamní pouliční jezdci se bavili rychlou jízdou, na hranici možností svých automobilů. To jim ovšem nestačilo a stejně jako v ostatních sportech se závodníci pokoušeli posouvat své vlastní hranice a posléze i hranice samotných aut. Každý jezdec si vyvinul specifickou techniku, která přerostla ve styl a tím vznikl nový a zcela ojedinělý druh motorsportu – drift.

Drifting lze provozovat pouze s vozy s pohonem zadní nápravy, s průměrným výkonem od 140 koní. Nejpoužívanější značka aut pro drifting v rámci Evropy je BMW, konkrétněji pak 3. řada, které je rozšířená, spolehlivá a levná. BMW e36 je pak tím nejpoužívanějším modelem. Další značky použitelné pro drift jsou například: Nissan, Mazda, Ford, Toyota, Mercedes, americký Chevrolet, ale například i Škoda 120, Trabant nebo Škoda Octavia. Světová špička jezdí v upravených speciálech, které mohou mít až 1000 koní, co změní zadní pneumatiky na prach během jediné minuty. V tomto sportu však nejde o čísla, ale o odvahu a um závodníka.

V moderním driftingu je hlavním soutěžním prvkem tzv. „battle“, při kterém proti sobě závodí dva vozy. Druhé vozidlo v pořadí má za úkol co nejpřesněji stínovat, resp. kopírovat vozidlo jedoucí před ním a snažit se udržet v těsné blízkosti prvního závodníka. V druhém kole si oba závodníci tyto role prohodí. Obě jízdy jsou bodově ohodnoceny a mezi oba závodníky se rozdělují body v rámci poměru, který musí vždy dát ve výsledném součtu 10 bodů. Závodníci tedy dostávají body v poměru k druhému závodníkovi stylem 8/2, 6/4 apod. Při remízovém stavu 5/5 nastává opakovací jízda, která určí vítěze. Všechny tyto závody jsou vedeny formou vyřazovacího způsobu.

Krásné na tomto sportu je, že pravidla jsou jednoduchá a porozumí jim kdokoli. Každý divák tak může být porotce a dokáže odhadnout výsledek takového „battlu“ aniž by byl školeným znalcem. Mnoho jezdců má svůj osobitý styl a každý fanoušek si tak může najít svého vlastního favorita. Závody jsou rozděleny do tří kategorií, na základě zkušeností jezdců a výkonu a úpravy auta. Jedná se o kategorie: Street, Semi-Pro a Pro. První ze zmíněných kategorií, tedy „Street“ je tou nejnižší a nenachází se v ní závody typu battle, a to z důvodu bezpečnosti. Před každými ostrými závody se trénuje a závodníci si tak mohou trať důkladně zmapovat. Následují kvalifikace do závodů a finální závody na body. Bodová ohodnocení jsou přiřazována na základě několika faktorů, jako jsou: styl jízdy, úhel v zatáčce a správnost projetí všech bodů tratě. Právě proto mají závodníci možnost si trať natrénovat, aby mohli svoje poznatky zúročit v ostrém závodě, kde často rozhodují centimetry.

Hradecké letiště tento rok pořádalo 4. kolo celorepublikové driftovací soutěže Czech Drift Series. Pro všechny vyznavače aut, vůně spáleného benzínu a gum se jedná o každoroční povinnost a účast si zkrátka nemohou nechat ujít. V Čechách obliba tohoto sportu každým rokem sílí a dostává se do podvědomí veřejnosti. V Hradci se jezdilo již od pátku, kdy probíhaly první tréninky a tzv. Drift taxi, kdy se mohou diváci za malý poplatek svézt se závodníky. Pro člověka, který nikdy v podobném autě nikdy nejel se jedná o skutečně syrovou zkušenost, která se dá přirovnat k jízdě na kolotoči, avšak divočejší a pouze pro dospělé.

Zážitek z této jízdy se vám nyní pokusím stručně popsat. Vyberete si auto, které se vám líbí, nasoukáte se do něj přes ochranný rám a pomocí několika bodových pásů se ukotvíte ve skořepinové sedačce. V ten moment se stáváte součástí auta, cítíte všechny vibrace a silnou vůni paliva. Vyjíždíte na trať, auto zrychluje za doprovodu hlasité zvukové kulisy motoru. Blíží se první zatáčka, tachometr ukazuje 130 km/h a vy si říkáte, kdy zpomalí. Před vámi je zatáčka a řidič prudce trhá volantem ze strany na stranu. Přitom tahá za hydraulickou ruční brzdu a tím uvádí auto do smyku. Dráha před vámi se najednou ocitá v bočním okně. Řidič zadupává plyn hluboko do podlahy, zadní pneumatiky se ztrácí v dýmu a vy za velkého burácení opouštíte zatáčku a blížíte se ihned k další. V tomto momentě má při své premiérové zkušenosti každý srdce v kalhotách a modlí se za brzký konec. Tyto pocity se však po odjetí pár zatáček mění v ty radostné, jelikož si uvědomíte váhu tohoto ojedinělého adrenalinového prožitku. Po odjetí vystupujete z auta a rekapitulujete si všechny nabyté pocity a zážitky a dochází vám, že chcete ještě. Uvědomíte si totiž, že se jedná o jedinečnou možnost a zkušenost, kterou v jiném motoristickém sportu zkrátka nezažijete.

Drift je především zábava, show, adrenalin a vášeň. Kalendář závodů je vyvěšen na stránkách drifting.cz.

Na závěr bych rád poděkoval driftingovému nadšenci @nemejan za poskytnutí obsahu k tomuto článku. Foto by @thomas_gif a @spalovski.