Jízda bokem neboli “drift” je jízda v řízeném smyku. Původ má v japonských horách a nyní tento sport postupně dobývá i Českou republiku.

Jízda bokem neboli drift je jízda v řízeném smyku, která má své původy v horských průsmycích Japonska. Tamní pouliční jezdci se bavili rychlou jízdou, na hranici možností svých automobilů. To jim ovšem nestačilo a stejně jako v ostatních sportech se závodníci pokoušeli posouvat své vlastní hranice a posléze i hranice samotných aut. Každý jezdec si vyvinul specifickou techniku, která přerostla ve styl a tím vznikl nový a zcela ojedinělý druh motorsportu – drift.

Drifting lze provozovat pouze s vozy s pohonem zadní nápravy, s průměrným výkonem od 140 koní. Nejpoužívanější značka aut pro drifting v rámci Evropy je BMW, konkrétněji pak 3. řada, které je rozšířená, spolehlivá a levná. BMW e36 je pak tím nejpoužívanějším modelem. Další značky použitelné pro drift jsou například: Nissan, Mazda, Ford, Toyota, Mercedes, americký Chevrolet, ale například i Škoda 120, Trabant nebo Škoda Octavia. Světová špička jezdí v upravených speciálech, které mohou mít až 1000 koní, co změní zadní pneumatiky na prach během jediné minuty. V tomto sportu však nejde o čísla, ale o odvahu a um závodníka.

V moderním driftingu je hlavním soutěžním prvkem tzv. „battle“, při kterém proti sobě závodí dva vozy. Druhé vozidlo v pořadí má za úkol co nejpřesněji stínovat, resp. kopírovat vozidlo jedoucí před ním a snažit se udržet v těsné blízkosti prvního závodníka. V druhém kole si oba závodníci tyto role prohodí. Obě jízdy jsou bodově ohodnoceny a mezi oba závodníky se rozdělují body v rámci poměru, který musí vždy dát ve výsledném součtu 10 bodů. Závodníci tedy dostávají body v poměru k druhému závodníkovi stylem 8/2, 6/4 apod. Při remízovém stavu 5/5 nastává opakovací jízda, která určí vítěze. Všechny tyto závody jsou vedeny formou vyřazovacího způsobu.

Krásné na tomto sportu je, že pravidla jsou jednoduchá a porozumí jim kdokoli. Každý divák tak může být porotce a dokáže odhadnout výsledek takového „battlu“ aniž by byl školeným znalcem. Mnoho jezdců má svůj osobitý styl a každý fanoušek si tak může najít svého vlastního favorita. Závody jsou rozděleny do tří kategorií, na základě zkušeností jezdců a výkonu a úpravy auta. Jedná se o kategorie: Street, Semi-Pro a Pro. První ze zmíněných kategorií, tedy „Street“ je tou nejnižší a nenachází se v ní závody typu battle, a to z důvodu bezpečnosti. Před každými ostrými závody se trénuje a závodníci si tak mohou trať důkladně zmapovat. Následují kvalifikace do závodů a finální závody na body. Bodová ohodnocení jsou přiřazována na základě několika faktorů, jako jsou: styl jízdy, úhel v zatáčce a správnost projetí všech bodů tratě. Právě proto mají závodníci možnost si trať natrénovat, aby mohli svoje poznatky zúročit v ostrém závodě, kde často rozhodují centimetry.

Hradecké letiště tento rok pořádalo 4. kolo celorepublikové driftovací soutěže Czech Drift Series. Pro všechny vyznavače aut, vůně spáleného benzínu a gum se jedná o každoroční povinnost a účast si zkrátka nemohou nechat ujít. V Čechách obliba tohoto sportu každým rokem sílí a dostává se do podvědomí veřejnosti. V Hradci se jezdilo již od pátku, kdy probíhaly první tréninky a tzv. Drift taxi, kdy se mohou diváci za malý poplatek svézt se závodníky. Pro člověka, který nikdy v podobném autě nikdy nejel se jedná o skutečně syrovou zkušenost, která se dá přirovnat k jízdě na kolotoči, avšak divočejší a pouze pro dospělé.

Zážitek z této jízdy se vám nyní pokusím stručně popsat. Vyberete si auto, které se vám líbí, nasoukáte se do něj přes ochranný rám a pomocí několika bodových pásů se ukotvíte ve skořepinové sedačce. V ten moment se stáváte součástí auta, cítíte všechny vibrace a silnou vůni paliva. Vyjíždíte na trať, auto zrychluje za doprovodu hlasité zvukové kulisy motoru. Blíží se první zatáčka, tachometr ukazuje 130 km/h a vy si říkáte, kdy zpomalí. Před vámi je zatáčka a řidič prudce trhá volantem ze strany na stranu. Přitom tahá za hydraulickou ruční brzdu a tím uvádí auto do smyku. Dráha před vámi se najednou ocitá v bočním okně. Řidič zadupává plyn hluboko do podlahy, zadní pneumatiky se ztrácí v dýmu a vy za velkého burácení opouštíte zatáčku a blížíte se ihned k další. V tomto momentě má při své premiérové zkušenosti každý srdce v kalhotách a modlí se za brzký konec. Tyto pocity se však po odjetí pár zatáček mění v ty radostné, jelikož si uvědomíte váhu tohoto ojedinělého adrenalinového prožitku. Po odjetí vystupujete z auta a rekapitulujete si všechny nabyté pocity a zážitky a dochází vám, že chcete ještě. Uvědomíte si totiž, že se jedná o jedinečnou možnost a zkušenost, kterou v jiném motoristickém sportu zkrátka nezažijete.

Drift je především zábava, show, adrenalin a vášeň. Kalendář závodů je vyvěšen na stránkách drifting.cz.

Na závěr bych rád poděkoval driftingovému nadšenci @nemejan za poskytnutí obsahu k tomuto článku. Foto by @thomas_gif a @spalovski.

Podpoříte nás?

“Alternativní sonda do hlubin české kultury.” Jak už náš slogan napovídá, snažíme se být magazínem, který přináší čtenářům alternativní pohled na život kolem nás. Už od roku 2014 fungujeme jako nezávislý projekt několika autorů a přinášíme reportáže ze špinavých a divokých hlubin undergroundu, natáčíme a informujeme o subkulturách, zajímavých projektech, akcích a osobnostech, nebo jen píšeme články vlastním stylem. Jedeme zkrátka autorskou tvorbu, kterou nyní můžeš podpořit. Odvděčíme se ti pravidelným přísunem kvalitního obsahu, zahrnujícího originální články, videa a podcasty. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Podpořit