Jméno Primera už od roku 1990 představuje kvalitu a vysokou technickou úroveň. Byly vyráběny celkem tři generace označované jako P10, 11 a 12. Toto je Nissan Primera P11C/144 verze kombi po výrazném faceliftu.
Vyráběla se od konce roku 1999 do roku 2002. Tenkrát měla dokonce takový úspěch a to především kvůli jízdním vlastnostem, že byla srovnávaná s vozy značky BMW. Primery byly totiž jednoznačně orientovány a konstruovány pro evropské řidiče.
Jízdní vlastnosti
Díky dobrému podvozku, ale především díky složité zadní nápravě Primera drží v zatáčkách stopu, a to i při vysokých rychlostech. Důvod je prostý, zadní kola zůstávají pořád kolmo k silnici a pokud přestřelíte pomyslnou hranici předního pohonu, přejde Primera do lehké nedotáčivosti. Jste-li zkušenější řidič, tak díky přesnému řízení dokážete onu nedotáčivost dorovnat. Největší slabinou podvozku jsou vůle uložení horních ramen, nicméně silentbloky v nich lze měnit i samostatně. Za zmínku stojí i dvoustupňový podtlakový posilovač brzd, který v kritickém momentě navýší brzdný účinek až od 40 %. Je čistě mechanický a nahrazuje elektronický brzdný posilovač.
Motory
Všechny motory v Primeře byly řadové čtyřválce. Pro pofaceliftové P11 byly připraveny 2x 1.6, 1.8. a 2.0 v benzínu. Tento kombík má v sobě benzínový 2.0 a 140 koní. Dvoulitrový agregát se v praxi osvědčil jako nejlepší volba pro Primeru. Je celohliníkový, má dostatečný zátah od nízkých otáček, ale i potřebný výkon ve vysokých otáčkách, při průměrné spotřebě 7-8 litrů na 100 kilometrů. Vzhledem k tomu, že je vybaven hydraulickými zdvihátky, musíte pro bezproblémovou funkci používat kvalitní olej a včasně jej měnit. U benzínové 1.8 si dejte pozor na snímač otáček motoru, pokud nefunguje, nenastartujete, protože řídící jednotka nepozná, který válec potřebuje zažehnout. Jste-li spíše na ropu, byl v nabídce pouze 2.0 turbodiesel o výkonu 90 koní, který nebyl oblíbený, protože byl hlučný, choulostivý na řemenový rozvod a díky komůrkovému vstřikování vysoce tepelně namáhaný. To má za následek praskání hlavy motoru nebo propálení těsnění.
Převodovka
Mezi hlavní výhody manuální převodovky patří krátké řadící dráhy, dvojitá synchronizace 1. a 2. rychlostního stupně a synchronní je i zpátečka. V automatu na vás čeká bezestupňová CVT převodovka. Mnozí z vás budou tuto převodovku znát pod pojmem variátor. Hlavní předností je plynulý nárůst rychlosti a tažné síly bez přerušení, nicméně byla dostupná pouze s dvoulitrovým motorem.
Interiér
Po faceliftu byla Primera sjednocena vzhledově s ostatními modely a konečně dostala xenonové světlomety. V příplatku nechyběl ani kožený interiér, který je dnes velice unikátní. Automobil byl nadupaný výbavou, nechyběla tu totiž elektricky nastavitelná sedadla, automatická klimatizace, ovládání rádia na volantu, palubní počítač či elektricky ovládané střešní okno.
Nemoci
Mezi největší neduhy tohoto vozu patří koroze. Rok výroby vozu prostě „nevytuníš“. Především lemy kol a prahy jsou častým místem, kde vozidlo tzv. kvete. Dvoulitrový motor disponuje poměrně trvanlivým řetězovým rozvodem, jenže jeho výměna je složitá a časově náročná, proto za práci zaplatíte o něco více. Další investice vás čeká i do podvozku, excelentní jízdní vlastnosti mají svou cenu ve složitosti šasi.
Bezpečnost
Na následujících fotkách můžete vidět jak dopadl čelní střet a následné odražení do boku Nissanu Primera se stromem v rychlosti přesahující 100 km/h. I přesto že nebyly aktivovány airbagy, vystoupil řidič zcela nezraněn a neotřesen. Automobil byl na odpis, avšak konstrukce a důraz na bezpečnost zajistil to, že řidič žije dál. Takže děkujeme Nissanu.