Note neboli nota či poznámka. Ani jedno slovo tento vůz necharakterizuje, jelikož je trochu jiný. Na první pohled malý automobil, takže s předsudkem o malém vnitřním prostoru usedáte dovnitř a poté zůstanete s podivem sedět.
Ve voze je totiž opravdu spousta prostoru a usednete-li i na zadní sedadla, kde bývá zpravidla utrpení sedět, zvláště u malých vozů, asi oněmníte. Japonskou šikovností totiž konstruktéři od Nissanu dokázali do malého vozu vtěsnat prostornost a pohodlí vozů o třídu výše.
Krok vpřed
Oproti minulé generaci, která by jistě vyhrála první místo v soutěži o nejkrásnější žábu, se nový NOTE zásadně změnil. Celá karoserie byla přepracovaná, elegantně omládla, ale zároveň si zachovala některé rysy předchozí generace. Výjimku tvoří zadní část vozu, která je naprosto odlišná. Především zaujmou zadní LED světla, lemující okolo pátých dveří. V přední části se nachází halogenové světlomety a světla pro denní svícení umístěná v mlhovkách. Světlomety jsou designově sladěny s maskou chladiče a slušivému chromovému lemování dominuje velké logo společnosti NISSAN. Ze dveří posléze „vyrůstají“ zpětná zrcátka s integrovanými LED směrovými světly.
Přeplňované srdce bijící pod kapotou
Ve standardu má NOTE benzínové tříválcové srdce o objemu 1.2 litru s přirozeným sáním. Tento motor má výkon 80 koní a snad kromě zátahu od spodních otáček nedisponuje nijak zajímavými vlastnostmi. Testovaný model měl sice také tříválcovou 1.2, ovšem vybavenou malým kompresorem. Zmíněným kompresorem tady vlastně vzniká kombinace výhod atmosférického malého motoru a přeplňování. V praxi se dá pocítit účinek především ve vysokých otáčkách, kdy kompresor jede naplno. Jakmile vyvine dostatečný tlak, NOTE chytne druhý dech a stane se z něj malý závodní vůz. Abyste tento potenciál využili naplno, je třeba se vůz naučit cítit, držet jej v otáčkách a správně řadit.
Co když často jezdíte městem, kde přeplňování nemá využití? Tam je přeci zbytečné namáhat motor pohonem samotného kompresoru a zvyšovat tím spotřebu. Tuto otázku si inženýři od Nissanu položili také a jako řešení se zrodilo tlačítko ECO. Tento knoflík totiž přes elektromagnetickou spojku odpojí kompresor a vůz začne opět přirozeně dýchat. Takto konstruovaný motor, je vlastně takové dva v jednom.
Staro-nové řazení
Na výběr je buď klasický 5 stupňový manuál a nebo bezestupňová převodovka CVT (Co to je CVT a jak funguje, se můžete dočíst v článku Nissan Qashqai CVT, nebo se podívejte na VIDEO). Řazení je jednoduché, rychlosti nemusíte „hledat“, čili je vhodné i jako vůz pro začátečníka. Co mi tu ale opravdu nesedí, jsou dlouhé řadicí dráhy. Páka je situovaná tam, kde byste ji čekali, ale při řazení dvojky, se dost natěsno potkáte se svým pravým stehnem, zvláště jste-li o něco mohutnější postavy. Samotný design páky byl používán ve vozech Renault už v roce 2003, tudíž je zastaralý a páka není nijak extra pohodlná. Na pohmat působí tak, že pokud by ji vzal do ruky železný Zekon, zřejmě by z ní nadělal prášek do pečiva. Dnes tuto páku můžeme najít například ve voze Dacia Duster.
Komprimovaná elegance uvnitř
První věc, na kterou vaše oko padne, je velký kulatý ovladač rozvodu vzduchu a automatické klimatizace. Ovládat se dá snadno jedním prstem bez nutnosti dát ruku z řadicí páky. Celý teplotní komfort je tak po ruce a graficky zobrazen na středové obrazovce. Pár centimetrů nahoru se nachází obrazovka systému Nissan Connect. Kompletní dotykový panel obsahuje kromě informací o voze či nastavení také navigaci, rádio a slouží pro zobrazení panoramatického parkovacího systému. Čtyři kamery vám totiž zobrazí vše, co se děje kolem vás. Parkování pohledem z ptačí perspektivy je pak mnohem snadnější. Pokud se nekamarádíte s podélným parkováním, lze stiskem jednoho tlačítka aktivovat pravou kameru a detailně vidět na přední kolo.
Tlačítka na jemně obšitém volantu ovládají rádio a slouží pro nastavení tempomatu. Na páčkách zapínáte světlomety a stěrače, přičemž NOTE může být dovybaven i senzory pro jejich automatické ovládání. Přístrojová deska je jedním slovem chytrá a podtrhuje kompaktnost celého vozu. Uprostřed tachografu se totiž nachází palubní počítač. Modré zbarvení indikuje míru ekonomické jízdy a nachází se zde dokonce graf míry sešlápnutí pedálu akcelerátoru. Ve finále je potom spotřeba při převážné jízdě po městě kolem 6 litrů na sto kilometrů. V příplatku nechybí ani bezklíčkový vstup a start či prosklená střecha.
Látkové sedačky se zvýšeným posezem mají příjemné boční vedení a nachází se zde dokonce i loketní opěrka. Zadní dveře lze otevřít kolmo k vozu, což výrazně usnadňuje nastupování. V neposlední řadě je zadní lavice posuvná a je zde dost místa pro nohy i pro dvoumetrového člověka. V tomto ohledu nemá NOTE ve své (ale i ve vyšší) třídě téměř konkurenta. Zavazadlový prostor pojme 2-3 objemná zavazadla, takže bez problémů i na velký nákup.
Komfortní pojezdění
Podvozkově je vůz nastaven na komfort, ale i při ostřejší jízdě rozhodně nepanikaří a to ani za špatného počasí. Pod 16 palcovými litými koly se ukrývají kotoučové brzdy vpředu a bubnové vzadu. Přední Mc Pherson náprava se spolu s dalšími komponenty stará a pohodlnou jízdu a přesnou odezvu řízení.
Individuální sportovec
Jestliže byste NOTE označili jako nudný, měli byste vědět o jednom Japonském institutu. Nissan Design Studio totiž umožní z vašeho NOTE udělat atraktivní podívanou. Kombinací doplňků černé, bílé, oranžové, červené a purpurové si totiž sestavíte automobil, který bude přitahovat pozornost. Sportovní paket obsahuje agresivní přední nárazník, boční prahy, zadní nárazník, který je z části z pravého uhlíkového vlákna a spolu se střešním spoilerem dávají NOTE nový svěží vzhled. Nákupem sady SPORT ještě získáte prémiový volant.
Atypický nákupní sporťák
Celkově atypické auto, které lze zařadit do kategorie MINI-MPV. Kombinuje vlastnosti a výbavu rodinných vozů v kompaktních rozměrech. Široká škála individuálních úprav z něj umožní udělat sportovně vypadající rodinnou raketu.
Jestli je nějaký vůz, který by zasloužil svoji vlastní kategorii, pak je to ve své třídě výjimečný Nissan NOTE.
Nepřehlédněte ani sérii dalších snímků z unikátního prostředí. Fotografie vznikly v Botanické zahradě léčivých rostlin Farmaceutické fakulty Univerzity Karlovy v Hradci Králové.