Znáte to, dnešní samočinné převodovky mívají 5-7 stupňů a ohlédneme-li se do minulosti, standardem byly pouze čtyř-kvaltové automaty. Jenže doba pokročila mílovými skoky a dnes se bez problému můžeme vozit v 9-stupňovém automatu a vyhlížet do budoucna převodovku 10-stupňovou. Přečtěte si však pár odstavců o tom, jaká je Honda CR-V 2015 s automatickou převodovkou.
Prvně však doporučuji přečíst si článek Honda CR-V 2015 – Cestovní sporťák, kde najdete redakční test verze s 6 stupňovým manuálem. Pokud se radši díváte, k dispozici je i videotest.
Automat ve službách maloobjemového dieselu
Testovaný model byl vybaven vznětovým motorem o objemu 1.6 litru a výkonem 160 koní. To by nebylo takové překvapení, pokud by se uvnitř neskrývala dvě turbodmychadla, která udávají motoru plynulý rytmus života. Když se zamyslíte nad touto kombinací, zdá se být 9 převodových stupňů poměrně zbytečných.
Jenže po pár kilometrech jízdy se samočinnou převodovkou zjistíte, že motor běží takřka na volnoběžné otáčky. Výjezd z parkoviště a za prvních 200 metrů už automat řadil třetí rychlostní stupeň. Jakmile se v provozu dosáhlo 2000 otáček, otáčkoměr klesl k volnoběžným hodnotám a motor si vesele ševelil na dalším stupni.
Systém Stop/Start si můžete částečně řídit sami, a to tlakem na brzdový pedál, jestliže jej sešlápnete naplno, systém se aktivuje. Do městského provozu je samozřejmě automat pohodlnější a lze jeho řadící činnost částečně regulovat plynovým pedálem.
Mimo město za legrací
Pokud opustíte hranice města a vydáte se na dálnice, pochopíte nákladný a náročný vývoj 9. stupňového automatu. Při tachometrových 130 km/h se opět pohybujeme pod 2000 otáčkami za minutu. K povedenému modernímu vozu byl přidán skutečně úsporný automat, jelikož spotřeba vozu při ekonomické jízdě je 6 litrů na 100 kilometrů.
Jeli jste už někdy 190 km/h na 2200 otáček za minutu? Ne? V CR-V je tohle totiž zcela běžné. Svižně, úsporně a pohodlně – to je devítistupňový automat Honda.
V článku o CR-V 2015 s manuální převodovkou jsem psal o sportovním duchu této nové Hondy. Model s automatem potěšil o moc víc. Důvodem jsou totiž pádla pod volantem pro ostřejší jízdu na okreskách nebo závodním okruhu. Na voliči rychlosti lze řadící páku s poměrně netradičním hranatým designem přesunout do polohy S, což bude mít za následek řazení ve vysokých otáčkách. Kdykoli a v kterémkoli režimu lze stisknout pádla pod volantem a vůz okamžitě zareaguje dle vůle řidiče.
Samotné řazení automatu není úplně nejhladší, zkrátka to, že automat změnil rychlost, dá pocítit za studena tedy o něco více, se zahřátým motorem se chod výrazně zjemní.
Opravdu úsporný automat
Komfortnějšími prvky oproti verzi s manuální převodovkou byly xenonové světlomety s LED přísvitem do zatáček. Tím se zlepšilo cestování v noci, oproti halogenovým, byť vysoce svítivým žárovkám, je xenon a LED přísvit o třídu výše. Jediné, co trochu zlobilo, bylo automatické přepínání dálkových/potkávacích světlometů. Za silného deště na dálnici senzor kolikrát nezaznamenal nákladní vůz před sebou či v protisměru, nicméně tento neduh platil pouze za těchto podmínek.
Již tak povedené CR-V dostalo se skutečně úsporným automatem status takřka univerzálního auta. Je použitelné jak pro městský provoz, tak jako cestovní auto. Samočinná převodovka mu dodá více komfortu, úsporu a větší možnost sportovního vyžití.