Ondřej Prášek je zakladatelem organizace Business Academy, která kromě celoročních přednášek s předními českými leadery organizuje i největší business akci u nás. Koncentrují se převážně na studenty a mladé lidi a snaží se jim pomocí těchto projektů předat to, co potřebují v obchodní džungli nejvíce… know-how a informace, jak to v praxi skutečně chodí.

My jsme si právě na toto téma s Ondřejem popovídali a nakousli nejen letošní Glorious, ale i to, jak by měl absolvent na trhu začít, na co by měl myslet nebo jak dosáhne nejlépe progresu.

Hlavním cílem vaší Business Academy je zprostředkovat studentům praktické znalosti od těch nejlepších z českého business prostředí. V tomto duchu pořádáte v Brně na pravidelné bázi přednášky a besedy, díky nimž zájemci mají možnost získat toto kýžené know-how. Co je podle vás pro čerstvého absolventa s podnikatelskými ambicemi či cílem stát se úspěšným leaderem to nejdůležitější?

Především musí být odhodlaný a mít chuť něco řešit. Chtít “změnit svět”. Na lidech, kteří podnikají, nebo jsou vysokými manažery, je to opravdu hodně znát. Avšak jedná se o dva různé typy lidí. Oba dva, jak manažer, tak podnikatel, mají drive. Mají tu chuť uspět. Ale podnikatel má v sobě ještě něco jiného. To je člověk, který je fakt ochotný nést odpovědnost a nejenom té firmy, ale i životů lidí v ní. A právě k tomuto se manažeři postupně dopracovávají. Většina mladých manažerů tuto odpovědnost nemá a získává ji postupně až časem, kdy se z odpovědnosti za projekt stává odpovědnost za lidi ve firmě. Jenže než se k tomu všemu dopracují, je to dlouhá cesta. Kdežto podnikatel to má na stole od začátku a tenhle fakt ty lidi neskutečně zoceluje. Buďto je položí, anebo hrozně posílí. Je tedy důležité dobře vědět, co chcete a čeho jste schopen.

Často se ve velké míře zastáváte českého obchodního prostředí. Co se však týče naší studentské veřejnosti, mají podle vás čeští vysokoškoláci nějaké výhody oproti zahraničním?

Určitě jo, jsou to ale taková pozitiva, která si člověk zkrátka jen tak neuvědomí. Díky tomu, že tu školy nejsou zase až tak kvalitní a není zas tak náročné je dokončit, mají děcka hrozně moc času. A proto je super, když si člověk uvědomí, jak k tomu lze přistoupit. Vysoká škola může dát podle mě tři věci: hromadu času, hromadu super kontaktů, anebo vzdělání.

Je to vždycky o tom, co chcete získat. V Německu nebo v Británii buď podnikáte, nebo studujete. U nás však jde zvládat obojí. A to je ta velká výhoda. Pokud se nejedná o typ, který té škole fakt dává vše, je právě období studia fází s největším množstvím volného času.

Přístupy k vysokoškolskému vzdělání se různí. Na jedné straně jsou příznivci faktu, že univerzitní vzdělání je klíčové pro úspěšnou budoucnost. Na druhé se pak objevují zastánci vlastní píle a čím dál více oblíbeného trendu rozjíždění businessu již po střední škole. V jakém týmu se vy osobně vidíte spíše?

Podle mě je vysoká škola super. Dá člověku prostor podnikat. Pokud si student naseká všechny přednášky a cvika na jeden den a potom se zbytek času věnuje práci, tak to rozhodně zvládnout jde.

Fajn je i network, který na vysoké škole získá. I když dneska se tam dostane kde kdo, myslím si, že málo kde lze poznat tolik lidí na jednom místě jako právě tady. Network je hrozně užitečná věc. Nejen v rámci businessu, ale i feedbacku.

Já jsem tedy zastánce vysokých škol. Ačkoli na ně brutálně nadávám, je to o tom, pro co si na tu školu jdete. Když škola dostala atestaci na daný obor, dostala ji z nějakého důvodu.
Pokud tam jdete se něco naučit a budete sedět u skript a doporučené četby, odejde z ní dost obohacený o teoretické znalosti, o než se můžete pak v praxi opírat.

Podstata je v motivaci a důvodu, proč na tu univerzitu jdete. Je škoda, že si to hodně lidí neuvědomuje a vidí v tom jen ty znalosti. Třeba díky praxím se můžete i lépe rozhodnout, co chcete v budoucnu dělat.

Kromě úspěšné série přednášek a besed, jste také zakladatelem a organizátorem největší business konference v ČR, Glorious, a to již třetím rokem. Jedná se o 4 dny plné rozhovorů s osobnostmi tuzemského obchodu, workshopů a dalších aktivit, které mají za cíl popostrčit účastníky blíže ke hvězdám. Diváci zde tedy mají, v kostce řečeno, jedinečnou možnost načerpat během několika dní rady a typy, kterých by se člověk jen s těží sám dopátral. Zasáhla nějaká takováto myšlenka či doporučení i vás osobně? Byla zde taková, kterou byste nosil v hlavě doteď?

Já se přiznám, že jsem všechny ty přednášky nikdy neměl šanci jako organizátor vidět. Neděláme totiž z přednášek ani záznamy. Snažíme se, aby obsah byl pouze pro účastníky, kteří jsou si vědomi hodnoty svého času i peněz, investovaných do dané akce. Viděl jsem tedy jen pár, které jsme si nahrávali čistě pro nás, a právě z nich mi v hlavě uvízlo spousta dobrých rad. Byli tam přednášející, kteří mě do značné míry ovlivnili a podle jejich rad a doporučeních se snažím i já sám fungovat.

Vy sám už máte za sebou velký kus cesty. Existuje ve vašem životě okamžik, který pro vás byl zlomovým?

Řekl bych, že to bylo období, kdy jsem byl mezi jednou a druhou školou a působil jako živnostník v energetice. Jeli jsme v rámci naší firmy prezentovat před zastupitelstvo návrh řešení pro danou obec. Starosta byl z toho nadšený a bylo to téměř celé v kapse… tedy alespoň já jsem si to myslel. Byl to můj první větší business, jel jsem tam proto s nadšením, že se to v pohodě zvládne. Když jsem tam ale dorazil, oznámili mi, že je zde také zástupce konkurenční firmy.

A tehdy si mě právě tahle slečna takříkajíc namazala na chleba. Rozstřílela mě na věcech, o kterých jsem v té době neměl téměř žádné povědomí, takže jsem se před zastupitelstvem hodně shodil.

Pamatuju si ten moment, kdy jsem odjížděl naštvaný a rozrušený a nevěděl jsem, jak se to mohlo stát. Po chvíli jsem musel zastavit auto a vystoupit, abych to rozdýchal. Tehdy jsem se zasekl a řekl si, že už se mi to nikdy nesmí stát, že budu vždycky brutálně připravený a budu mít přehled o dané věci, jak to jen půjde.

A když se tam pak dělal obchod o rok později, už jsme jej vyhráli a i přesto, že jsme se s danou slečnou zástupkyní ještě několikrát potkali, bylo to tehdy naposled, kdy mě porazila. Začal jsem na sobě totiž opravdu tvrdě pracovat. Ať už na prezentačních, tak na vyjednávacích schopnostech.

Když nad tím teď tak přemýšlím, možná to byl právě ten okamžik, kdy jsem se začal soustředit i na osobní rozvoj. Dal jsem do toho tehdy hodně a na získaných zkušenostech jsme pak stavěli při vzniku Business Academy a Glorious.

Když mluvíme o zdokonalení manažerských skills, co vám tehdy nejvíce pomohlo?

Já bych řekl, že jedna jednoduchá věc – opakovat si. Témata přednášek se často opakují a lidi si říkají: “Na tom už jsem byl, na to už znova nepůjdu.” Myslí si, že když jdou na jeden workshop, že tím změní svět. To ale není pravda. Odnesou si maximálně 2-3 věci, jenže ono jich zazní 15.

Kdyby tomu ale věnovali čas znova, pozornost by se upnula na úplně jiné body, které tehdy neřešili, protože pro ně bylo v porovnání prioritní něco jiného.

Kromě třetího ročníku Glorious, co dalšího pro tento rok chystáte?

Teď je to hlavně o tom, udělat právě Glorious fantastickým. Máme před sebou velkou výzvu v podobě změny zacílení. Stále je hlavní cílovka do 30 let, soustředíme se převážně na studenty.

Naše síla je ve schopnosti hledat lidi, kteří dokážou posluchače posunout dál. Dbáme na to, abychom opravdu předávali info, ne aby to byl výdělečně prospěšný business. Tehdy by to vypadalo úplně jinak. Jenže potom tam musíme ale dostat i novou cílovku, profíky, C-level, který pomáhá akci financovat. Máme i ambice rozšířit Glorious mimo Česko. Přesto ale chceme dodržovat hodnoty, které jsme si stanovili na začátku – uspořádat vždy Glorious jen jednou za rok, v jednom státě a na maximum. Myslím si, že naše základy jsou pevné a zajímavé svým zdravým nacionalismem – chceme, aby vystupovali jen Češi. V roce 2019 se pak chceme rozšířit o Slovensko a pouze slovenské speakery. A konečně 2020 už by mohl být ve znamení 5 států.

Letošní ročník business “festivalu” Glorious se bude konat v Brně 3. až 5. května a vstupenky už jsou nějakou tu dobu v prodeji. Mrkněte tedy na oficiální stránky a neváhejte si zabookovat na toto datum termín. Bude to stát rozhodně za to.

autor: Kristina Klaudyová

Podpoříte nás?

“Alternativní sonda do hlubin české kultury.” Jak už náš slogan napovídá, snažíme se být magazínem, který přináší čtenářům alternativní pohled na život kolem nás. Už od roku 2014 fungujeme jako nezávislý projekt několika autorů a přinášíme reportáže ze špinavých a divokých hlubin undergroundu, natáčíme a informujeme o subkulturách, zajímavých projektech, akcích a osobnostech, nebo jen píšeme články vlastním stylem. Jedeme zkrátka autorskou tvorbu, kterou nyní můžeš podpořit. Odvděčíme se ti pravidelným přísunem kvalitního obsahu, zahrnujícího originální články, videa a podcasty. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Podpořit