Konečně jsme se dočkali dlouho slibovaného alba od Lil Uziho. Jeho debutový studiový počin Luv Is Rage 2 je bezpochyby jedním z nejočekávanějších projektů letošního roku. Hype kolem tohoto alba je obrovský a Uzi se musel hodně snažit, aby naplnil všechna očekávání. Povedlo se mu to ?

Lil Uzi Vert jednoznačně patří k ikonám dnešní doby, jeho tvorba, styl, osobnost a všechno ostatní z něj dělá jednoho z nejžhavějších interpretů této generace. Uzi má za sebou už několik povedených projektů, pojďme si je připomenout: Luv Is Rage, Lil Uzi Vert vs. The World a The Perfect LUV Tape. Mezi další patří mini EP’s, které však tvořily pomyslnou spojku vyplňující mezery mezi těmito projekty. Všechny tyto projekty sklidily  poměrně slušné ohlasy a některé skladby byly řádně oceněny a staly se jistotami všech DJských setů.

Tracklist alba prozrazuje, že nám autor připravil slušných 16 tracků s pouhými dvěma hosty. O tyto spolupráce se postaral The Weeknd a Pharrell Williams. Osobně jsem čekal více hostů, takže na společný track Uziho a Dextera si musím ještě počkat… Naopak produkce na albu jsou zastoupeny daleko početněji, najdeme zde Uziho stálice jako např. Maaly RawDJ PluggDon Cannon a další. Album LIR 2 bylo autorem oznámeno už v prosinci loňského roku a snad každou novou fotkou na instagramovém účtu Uziho bylo neustále (až křečovitě: “2”, “2 soon”) promováno. Postupem času už prvotní hype opadl, a slovo “soon” dostalo nový rozměr, přesněji 3/4 roku… Dokonce se mluvilo o určitých problémech při nahrávání alba, ačkoliv Uzi sám na ig stories dával ukázky na nové tracky. Nakonec z ničeho nic přistála na sociálních sítích autora zpráva, že album vychází.

Při prvním poslechu je jasné, že album bude následovníkem předchozích projektů. Uzi věrně pokračuje v nastoleném trendu. Originální střídavá flow, rap přecházející do zpěvu a trap sound, typický pro jeho tvorbu. V albu ovšem nacházím několik změn, první je ta skutečnost, že album je při poslechu o něco tvrdší/temnější. Zvuková stránka není už tak pestrá a barvitá jako tomu bylo dříve a i těch líbezných melodií přeci jen ubylo. Celkově jsem se zvukovou stránkou vesměs spokojen, skladby jsou na podobné vlně (někdy až moc) a příjemně plynou. Ze všech počinů vybočuje asi jen “For real” díky svému kosmickému beatu. Hlavně start alba se vyvedl a Uzi servíruje energické skladby s povedenými beaty. Nicméně jsem měl také dojem, že v polovině tracklistu přechází album do jemnějších poloh a zpomaluje. A na rovinu, od 11. tracku do konce mě album přestalo místy bavit. Možná tady LIR2 doplácí na rozsáhlejší tracklist.

Dalším progresivním prvkem je Uziho flow, která je někdy tvrdší a jednodušší. Např. u tracků “For real” nebo na satanickém “444+222”, kdy Uzi sází do rytmu krátké věty nebo jen slovní spojení: “breathe in, breathe out, shake that ass, speed up, go fast, slow down”. Příjemné zpestření. Jak jsem zmínil, album je temnější a troufám si říct, že osobnější a lyričtější, což reflektuje Uziho “rockstar” status a jeho lifestyle. Texty jsou hlubší a obsahují více výpovědí a příběhů. Samozřejmě se na mnoha skladbách potkáte s klasickými ego tripy a tématy točící se okolo drog, peněz, slávy, hoes, kopírování jeho osobnosti atd.

“Everyday I’m ballin’, so you know I’m scorin’, I feel so important, my pockets enormous, These niggas keep hatin’, this is their last warning.”

V daleko větší míře se Uzi vyzpovídává ze svého vztahu se svojí ex přítelkyní Brittany. Tohle téma se objevuje na mnoha skladbách a jde vidět, jak Uziho celý tento vztah poznamenal: “Gave me brain, was so insane that I made her my header, If she ever call my phone you know I gotta dead her, But I like that girl too much, I wish I never met her.” Takže co se lyrické stránky týká, nemám výhrad, LUV popisuje svůj život velmi pestře a přibližuje nám jeho lifestyle ve všech podobách. Nyní spíše z té temnější stránky, kde i ty navenek vysněné věci jako sláva a bohatství s sebou přináší temnotu.

Jak jsem zmínil, docela mě zklamala hostující účast. The Weeknd zní skvěle na potemnělém “UnFazed”, ale Pharrell je na tracku “Neon guts” naprosto postradatelný. Osobně si myslím, že chtěl Uzi dát na album co nejvíce sebe, což potvrzuje i nezvykle rozsáhlý tracklist a malý počet hostů. Asi se mu zkrátka do koncepce svého alba nehodila žádná jiná účast. Škoda, v tomhle případě by větší počet featuringů přišel určitě vhod.

Lil Uzi Vert se svojí deskou Luv Is Rage 2 nabízí velkou porci materiálu, která pokračuje v zajetých kolejích jeho dosavadní tvorby. Je o něco vyspělejší a dospělejší než tomu bylo dříve, ubylo líbezných tónů a tolik radosti ze života. Uzi sám sebe nazval “rockstar”, jelikož si tak připadá a deska tomu vesměs odpovídá. Servíruje osobní výpovědi, prožitky, příběhy v kombinaci se zajetými ego trips, na které jsme u něj zvyklí. Uzi umí dobře pracovat s hlasem a svojí flow zase posunul o něco dál. Progress, avšak menší, je z alba cítit, jenomže něco tomu chybí. Možná je to tím, že bylo album tak dlouho promováno a očekáváno, až se ve výsledku všechna očekávání nesplnila nebo jen prostě Lil Uzi nezvládl dát dohromady koncepčně dokonalé album, kde hlavně druhá polovina značně slábne.

HODNOCENÍ: 7,5 / 10

Oblíbené tracky: XO TOUR Llif3, Two, Sauce it up, No sleep leak, UnFazed.