Měsíc květen nepolevuje a stejně jako předchozí měsíc pokračuje v nastoleném trendu a přináší pro fanoušky rapu mnoho nové muziky. Vysoce očekávané Rockyho album doprovází hned několik projektů, které si stojí za to připomenout.

A$AP Rocky – Testing

Releasem svého třetího alba vzbudil Flacko velkou vlnu nadšení. Obsah desky však podobné pocity vyvolává jen zřídka kdy.

O nejočekávanější release prvního půl roku se bezpochyby zasloužil Rocky, se svým třetím studiovým albem Testing. Jsou to už dlouhé 3 roky, kdy jsme se mohli těšit z Flackovy poslední tvorby, která přinesla desku At.Long.Last.ASAP. Z těchto důvodu bylo album Testing velmi ostře sledováno. Rocky ho sám začal poodhalovat velmi opatrně a vše nechával pod rouškou tajemství a očekávání. Jediným vodítkem byly všudypřítomné žlutočerné kombinace, podobající se radioaktivním symbolům a krátké teasery. Právě Rockyho originální promo se stálo jediným zdrojem informací, kdy svět spatřilo mnoho originálních grafických upoutávek. Slogany jako “TESTING PURPOSES ONLY” zase měly naznačovat, že se Rocky snaží pracovat na nových zvukových konceptech, což koneckonců potvrdil i na twitteru. Nedočkavost se snažilo zmírnit pár nových singlů, které sklidily poměrně pozitivní ohlasy, nicméně se nakonec nejednalo o skladby z přicházejícího alba.

Testing nabízí celkem 15 skladeb, do kterých je velmi decentně zakomponovaný optimální počet hostů. Album obohacuje účast mnoha jmen, ze kterých bych vyzdvihl především esa jako Cudi, Frank Ocean nebo Skepta. Hned úvodní banger “Distorted Records” naznačuje, že album přeci jen bude nabízet mnoho originality a experimentů. Bohužel se tento dojem postupně ztrácí v nezajímavých pasážích Rockyho splývavých singlovek. Autorovy experimentální rovnice desky po čase negenerují chtěné výsledky a po slušné první polovině album značně slábne a upadá do neatraktivních poloh, které vytváří jednu nekonečnou splývající pasáž. V porovnání s ALLA je to jednoznačně krok zpět, tam autorova kreativita vytvořila mnoho různorodosti a žánrové originality, která sklízela úspěch. Na Testing se to daří jen z poloviny, proto se k mnohým skladbám budete velmi těžko vracet a k poslechu zbude jen ta hrstka vyčnívajících.


Playboi Carti – Die Lit

Carti a pi’erre Bourne opět úřadují a dokazují, že někdy je jednoduchost tím nejzábavnějším prvkem alba.

Teprve 21 letý autor z Atlanty už má za sebou několik povedených singlů, které jej vystřelili na vrchol amerického mainstreamu. Bangery jako “Magnolia” nebo “Wokeuplikethis*” s Uzim sklízely obrovské úspěchy a Carti se tak mohl ze startu své kariéry těšit velké oblibě a slávě. Ta vyústila v jeho loňský mixtape, který byl věrným následovatelem autorovy dosavadní tvorby. Carti tak víceméně nadefinoval svojí vlastní rapovou kategorii, jejíž poznávacími znaky jsou minimalismus, melodické beaty, slangovost a všudypřítomné adlibs. V podobném znění přichází i Die Lit, které má tentokrát nálepku debutového studiového alba.

Die Lit nabízí téměř dvouciferný počet tracků, které jsou plné mnoha velkých jmen. Mezi ty největší úlovky lze zařadit autory jako jsou Lil Uzi, Young Thug, Travis Scott, Skepta, Nicki Minaj nebo Chief Keef. Na desce plně vyniká provázanost melodického dua Carti x Pi’erre Bourne. Ten se postaral o téměř celou zvukovou složku alba, a proto se na něm nachází celkem 15 jeho vlastních produkcí. Stejně jako dříve i nyní tento chemický proces mezi těmito dvěma autory vytváří nesmírně chytlavé výsledky. V těch se také promítá zmíněná hojná účast featuringů, které perfektně zapadají. Nutno dodat, že se už dlouho se na scéně neobjevila takto skvěle kooperující dynamická dvojice, jakou je Carti a Pi’erre. Recept na tuto spolupráci znají jen samotní umělci, každopádně funguje na výbornou. Škoda je, že Carti podlehl trendu 2018 a zbytečně roztáhl tracklist. Nicméně ve finále se jedná o velmi povedené album, jak stvořené pro nenáročné posluchače. Carti tradičně sází na Pi’errovi barvité podklady a minimalismus, který jasně dokazuje, že i s jednoduchým schématem se dá stvořit zábavné album.


Pusha T – DAYTONA

21 minut kontroverze. tak by se dalo charakterizovat Pushovo nové album, Které přílivem vlny nevole přináší mimo jiné také kvalitní rapovou práci.

V Kanyeho zpovědním deníčku, tedy Twitteru, se našlo i několik zajímavých informací, mezi které patřilo například oznámení nového alba od King Pushy. Od něj jsme se dočkali naposledy před třemi roky poměrně povedeného počinu Darkest Before Dawn: The Prelude. Po velmi dlouhém období ticha si tak Pusha opět bere slovo, v této krátké sólové kapitole jeho kariéry, kterou si vzal celou do parády sám Kanye West. Ten se vžil do role producenta a obstaral hudební podkresy pro všech 7 skladeb na albu. Stejně tak se Yeezus rozhodl sáhnout do kapsy a zaplatit licenci v hodnotě 85 000 $ , na oficiální fotku koupelny Whitney Houston z roku 2006, posetou drogami (samozřejmě je řeč o koupelně). Což vzbudilo mírné vlny nevole, které předcházely těm větším, když se do sebe pustili Pusha a Drake, kvůli několika jasně zavádějícím řádkům na albu. A tak začaly éterem létat ostré disstracky a Drakeova faktura za “Promotional assistance and career reviving” v hodnotě 100 000 $, jejímž příjemcem byl označen Pusha T. A to vše kvůli jedné fotce a 21 minutám …

Ač krátké, album DAYTONA nabízí velkou porci kvalitního a různorodého materiálu. Pusha se vrátil ve velmi dobré formě a jeho flow se skvěle vyjímá v Kanyeho originálních multisampleových beatech. Do těch přispívá Pusha velmi bohatou lyrickou složkou, jak je u něj zvykem. Sedm skladeb na albu doplňuje účast právě Kaneyho a Rick Rosse, výsledkem tak je zhruba 21 minutová nahrávka, která nabízí malou porci kvalitní muziky, avšak velkého poprasku. Nicméně při ignoraci všech vzniknuvších skutečností, které Pushovy bars přinesly, se mohou fans těšit z autorovy tvorby, která na kvalitě rozhodně neztratila a přináší svojí poctivou porci kvality.


BlocBoy JB – SIMI

BlocBoy a jeho SIMI je Dalším důkazem, že moderní nenáročnost dokáže vygenerovat poměrně zábavné projekty.

I pro mě osobně nepříliš věhlasný interpret, jehož proslavila spolupráce s Drakem na bangeru “Look Alive”, si připravil svůj debutový mixtape “SIMI”. Právě po zmíněném počinu se autor dostal do širšího podvědomí všech milovníků nenáročného moderního rapu a neotřelých bláznivých tanečních kreací. Autor tedy ve výsledku splňuje všechny podmínky pro to, aby se stal plnohodnotným členem americké rapové scény. Výsledným stvrzením  tohoto členství jest mixtape SIMI, nesoucí název po zesnulém příteli.

Stejně jako z autorovy osobnosti i z alba sálá velká porce energie a zábavy. Zbytečně přehnaných 18 skladeb doprovází hutné beaty a nenáročné texty. Nenáročná je i hostující část, která celkem čítá 5 jmen. Patří sem Drake, 21 Savage, YG, Lil Pump nebo Moneybagg Yo. Album doprovází trend posledních let, který se skrývá v nenáročnosti posluchače. BlocBoy proto servíruje víceméně podobné skladby, které ovšem z nějakého důvodu v zaběhlém schématu dobře fungují. Bude to asi právě autorova extravagance v kombinaci s povedenými beaty, která vytváří velmi zábavnou formu. Ta je předurčena především pro nenáročný poslech, hodící se do prostředí klubu nebo pokud se chcete v autě naladit na nějakou party.


Tee Grizzley – Activated

Ambice v tomto případě předchází autora. Ten se až moc drží obdobných schémat předešlých projektů.

Hodně ambiciózní autor z jednoho z nejproduktivnějších měst USA – Detroitu, si po dvou předešlých mixtapech připravil debutovou studiovou desku. Předešlé projekty se mnohdy topily pod hladinou stereotypu, kde občas spatřilo světlo několik povedených kousků. Grizzley sází především na lyrickou složku, která poskytuje značnou výpovědní hodnotu a především věrohodnost jeho autobiografických příběhů. Jak bývá u rapperů z prostředí Detroitu zvykem, předmětem většiny témat se stává velmi realistický pohled na životní strasti, zrady a zastávání určitých hodnot.

Activated takové skutečně je a svým konceptem a tématikou víceméně navazuje na autorovu dosavadní tvorbu. Opět zbytečně početný tracklist doplňuje několik autorů, kteří album značně obohacují. A to z toho důvodu, že jinak by celý koncept alba byl jeden velký stereotyp. Grizz sází na osvědčenou a funkční kolaboraci s Yachtym, kterou doplňuje o mnoho dalších autorů. Mezi ně patří jmenovitě Chris Brown, Lil Durk, Jeezy nebo Lil Pump. Deska velmi doplácí na zmíněnou monotónnost, která je z alba cítit. Autor často postupuje na mnoha skladbách podle stejného zaběhlého postupu a proto několik skladeb nenabízí (po hudební stránce) vůbec nic nového. Často se tak opakují pianová schémata, rychlé loops a hutné bassy. Výsledkem tohoto debutového počinu je tedy vesměs se opakující koncept z předešlých mixtapů, který obsahuje velmi bohaté lyrické obrazy pravého raperského života, které ovšem ve stereotypních beatech často zanikají.


Ostatní

Do výsledné pětky se nevešly projekty, které určitě stojí za poslech. Tím nejvýraznějším je hodně originální a divoký počin od autora, který si říká Ski Mask The Slump God. Jeho mixtape Beware The Book Of Eli nabízí velmi bláznivé počiny, za kterými stojí především kvalitní rapová složka autora a jeho rychlé flows. Projekt dokreslují všudypřítomné zábavné adlibs a vše tak působí velmi chaoticky, avšak společně výborně pracuje a působí chytlavě.

Jeden z tahounů letošního HIP HOP KEMPU v Hradci Králové, Chief Keef si připravil pro fanoušky hned dvojitou kompilaci The Glo Files. Ta nabízí typickou porci Keefovy jižanské trapové tvorby, mnoho různorodých skladeb, definující pojem “mixtape”. Ten poslouží jako vhodný nástroj pro místní posluchače, aby se s autorovou tvorbou o něco více seznámili.

Posledním zmíněným projektem je trošku rozdílné album, v porovnání s těmi zmíněnými. Jedná se producentskou desku světoznámého beatmakera Zaytovena, kterého může veřejnost znát především díky četným spolupracím s Gucci Manem nebo zásluhou typických pianových melodií. Na albu Trapholizay se nachází nespočet jmen americké vrcholné scény, proto by i tento projekt neměl ujít milovníkům moderních trapových projektů.

V červnu také určitě nebude nouze o zajímavé projekty, můžeme se těšit na desky od Kanyeho nebo Kid Cudiho. Takže stay tuned!