V 70. letech se v Itálii zrodila budoucnost supersportovního automobilu a vůbec směr, kudy se italské Lamborghini vydá. „Countach“ je výraz značící obdiv při spatření krásné ženy a když Lamborghini představilo tento futuristicky vyhlížející automobil, tak okamžitě ohromilo svět na Ženevském autosalonu již v roce 1971.
Překvapující počátky
Původně nebylo zamýšleno dostat vůz do sériové výroby, jenže na autosalonu sklidil Countach velký zájem a úspěch, takže v dubnu roku 1974 se mohl první zákazník, kterému byl automobil dodán, kochat rychlostí atakující 315 km/h a začít krmit tohoto čtyřlitrového dvanáctiválcového mazlíka benzínem.
LP500
Prototyp LP500, který měl vzadu uložený pětilitrový dvanáctiválec do V, dokázal vyprodukovat 440 koňských sil, tudíž zrychlil z 0-100 km/h pod 5,5 vteřiny a zastavil se až na hranici 300 km/h, přičemž objem nádrže byl neuvěřitelných 175 litrů. Do sériové výroby se však dostal trochu ochuzen. První verze Countach LP400 jenž byla vyrobena v počtu 158 kusů měla srdce o objemu 4.0 litrů s výkonem 375 koňských sil a také maximální rychlost 315 km/h. A spotřeba? Pohyblivá – mezi 20-30 litry na sto kilometrů. Nádrž byla na 120 litrů a hmotnost vozu 1065 kg.
LP400S
Na fotografiích je zachycen model LP400S, z části originál a částečně kopie. Na LP400S si již zákazníci rádi objednávali masivní zadní spoiler, což mělo za následek snížení maximální rychlosti o zhruba 16 km/h, ale výrazné zvýšení stability ve vysokých rychlostech. Koní tu taky ubylo, tento model jich měl 353, maximální rychlost 286 km/h, dále také trochu přibral na hmotnosti, která činila 1350 kg. 237 kusů LP400S šlo do světa a největší zajímavostí jsou tady pneumatiky. Přední mají totiž rozměr 205/70 R15 a zadní 345/35 R15, takže věřte, že sehnat na tento stroj pneumatiky je úkol více než obtížný a finančně taky nákladný. Přední letní pneumatiky, již by zvládly přes 270 km/h, jsou takřka nesehnatelné, a obutí na poháněná zadní kola cenově vychází přes 17 000 Kč za jeden kus.
Auto je dokonce tak extrémně nízké, že jej nebylo možné sundat z podvalu, na kterém přijelo. Tažným koněm byl FORD F-150 Raptor, na který Vám i přes jeho velikost a masivnost postačí, byť těsně, řidičské oprávnění skupiny B.
Prototypy a speciály
Až do roku 1990 následovaly další prototypy, tovární speciály a nástupci jako například LP5000S ,LP500 twinturbo, QV a mezi léty 1988 – 1990 se vyráběla poslední výroční edice 25th. Mechanicky byla podobná předchůdci QV, ovšem prošla výraznou změnou designu. Aerodynamičtější tvary ji však přidali 100 kg na hmotnosti, tedy vážila 1590 kg, takže byla o vteřinu pomalejší z 0–100 km/h , ovšem 4.9 vteřiny je pořád velmi slušný čas i na dnešní dobu.
Evoluzione
Posledním prototypem byla verze Evoluzione, která vznikla pod taktovkou tehdy neznámého člověka, dnes majitele jedné automobilky, která tvoří superdokonalá a nekompromisní hypervýkoná auta. Jeho jméno je Horacio Pagani. Ten u verze Evoluzione experimentoval s kompozitními materiály, jako byl uhlík nebo kevlar. Prototyp vážil 980 kg a maximální rychlost byla 330 km/h. Ve výbavě měl elektronicky stavitelné a kontrolované tlumiče, systém ABS a pohon všech čtyř kol s rozdělovačem točivého momentu. Do výroby se nikdy nedostal a to právě kvůli kompozitům. Tehdy bylo takřka nemožné díly opravit, proto by v případě nehody bylo nutné vyrobit všechny díly nové, což to bylo nepředstavitelně drahé. Prototyp se tedy vydal na svůj poslední test, kde se mělo objektivně zjistit, co nové materiály a provedení karoserie vydrží. Ano, posledním testem byl crash test…
Není všechno zlato, co se třpytí
Countach měl však i spoustu chyb. Kromě toho že se motor rád přehříval a bylo složité jej ve vysoké rychlosti řídit, tak z auta bylo velice špatně vidět, velmi stísněný prostor uvnitř, absence posilovače řízení a fakt, že ve zpětných zrcátkách nebylo nic vidět, způsobilo to, že při parkování bylo nutné otevřít typické výklopné dveře směrem nahoru a neustále se z automobilu vyklánět.
Ve své době se však stalo vzorem supersportovních vozů, ikonou dětských i dospěláckých plakátů, přičemž nejednu ratolest již omrzela jeho tapeta s helikoptérami. To byl Countach až do roku 1990, kdy Lamborghini vypustilo ďábla a objevil se model Diablo.