Dnes si na trhu s dodávkami můžete hojně vybírat, ovšem pokud potřebujete dodávku, jež v sobě ukrývá opravdový offroadový potenciál, už tu moc možností není. Respektive je, ovšem dodávkové vozidlo s pohonem 4×4 a redukční převodovkou vyjde mnohdy hodně přes 1.000.000 Kč.
Představuji vám vůz GAZ Sobol, který vyniká odolnou rámovou karoserií a pohonem na všechna čtyři kola. Náš východní dělník je nabitý komponenty od světoznámých značek, jako jsou Bosh, Sachs, INA a další.
Motor
Benzín nebo nafta? To je věčná otázka, u vozu GAZ Sobol si můžete vybrat. Jestliže zvolíte naftový motor, bude pod kapotou ukryt americký motor Cummins o objemu 2.8 litru a výkonem 120 koňských sil. Velkou předností je točivý moment 270 Nm, který je k dispozici v rozmezí 1600 – 2700 otáček za minutu.
Testovaná varianta je osazena zmíněným dieselovým motorem, který je vybaven filtrem pevných částic a spotřebuje do 10 litrů nafty na 100 km. Jeho životnost, kterou udává výrobce GAZ, je přes 500 000 km. Alternativě je možné mít Sobol v benzínové variantě, jejíž největší předností je bezproblémová modifikace na pohon LPG či CNG. Oba motory jsou vždy v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou.
Interiér
Uvnitř najdete robustní plasty německé výroby a provedení interiéru na úrovni evropského standardu. Dostupný je ve 3, 7 nebo speciálně v 9 místné variantě. Tento model disponuje výbavou na přání, která zahrnuje: přední mlhovky s denním svícením, tempomat, elektricky ovládaná okna a zrcátka, rádio (včetně CD, MP3 a USB) s ovládáním na volantu.
Jelikož se jedná o pracovní vůz nechybí tu příplatkové solidní gumové koberce a nabízí se i ochranné potahy všech sedadel.
Podvozek
To nejlepší se ukrývá vespodu vozu, dvě tuhé nápravy a listová péra, které zajišťují dlouhou životnost, spolu s užitečným zatížením až 780 kg dělají Sobola velmi žádoucím, především u stavebních firem a hasičů.
Vozidlo disponuje pohonem zadních kol, s možností mechanického připojení přední nápravy. Do terénu je Sobol vybaven přídavnou redukční převodovkou. Kardanové tyče jsou vyrobeny v USA společností Spicer-Dana. Zadní diferenciál je vybaven 100% uzávěrkou a dodává jej firma EATON.
Vpředu se nachází kotoučové brzdy a vzadu bubnové. Sobol ve standardu disponuje systémem ABS a elektronicky řízeným rozdělovačem brzdného momentu od firmy BOSH.
Příplatkové zvýšené sání umožní brodivost až 80 centimetrů a v základu je vybaveno cyklónovým filtrem pro práci v prašném prostředí.
Pro redakční test jej zapůjčila společnost AMC (www.russianvehicles.eu).