Buchanka – Právě se díváte na vozidlo, které sjelo z výrobní linky ruského výrobního závodu UAZ ke konci roku 2015. Vy, co pamatujete povinnou vojenskou službu, víte, že tento automobil sloužil jako víceúčelový dopravní prostředek. Ať už s červeným křížem jako sanita, topopřipojovač, či klasická dodávka, byla to vždy Buchanka.

UAZ Buchanka - Avtoexport

Historie

Prvně je třeba vnést světlo o pojmenování Buchanka. V překladu to znamená bochník a tuto přezdívku si UAZ vysloužil díky svému nezaměnitelnému tvaru. Podívejte se na tento automobil znovu, nevidíte v něm klasický bochník chleba? K nakousnutí však tento chléb moc nebude, jelikož je na karoserii tolik kovu, co dluhů ve zdravotnictví. Rozhodně nedoporučuji bližší kontakt s chodcem, protože díky bytelnému kovovému nárazníku, jsou při srážce zlomeniny kostí takřka jisté. Pohledem ku přední části vozu, na vás dýchne naprosté retro, aby ne, když od prvopočátku (r. 1958 – UAZ 450) nezměnil vůz nijak zásadně svůj vzhled. Mezi předními světlomety se nachází manuálně ovládané náporové sání, tolik typické pro staré terénní automobily. V kruzích fanoušků a majitelů se tomuto náporovému sání přezdívá „klimatizace“. Protože tu mluvíme o opravdových terénních vozech, je uzavřená skříňová karoserie Buchanky AMC uložena na ocelovém žebřinovém rámu. Svým zaměřením si jej dnes pořizují nadšenci pro jízdu v terénu nebo slouží na stavbách či v dolech.

UAZ Buchanka AMC

Představení

Velkou předností Buchanky AMC jsou dvě palivové nádrže, které mají dohromady objem 77 litrů. Automobil je ultra-variabilní, proto jej lze mít v různých konfiguracích od valníku, přes mikrobus, až po vrtnou soupravu. Nejoblíbenějším je však zmíněný mikrobus, který disponuje 2 – 9 místy. Standardně má automobil poháněnou zadní nápravu a možnost mechanického připojení přední nápravy z místa řidiče. Pro jízdu v terénu je Buchanka vybavena redukční převodovkou. Světla výška k nejnižšímu bodu diferenciálu je 210 mm a po bližším pohledu zjistíte, že automobil má skvělý předpoklad pro dlouhodobé fungování i mimo silnice. Pokud tipujete dvě tuhé nápravy, máte pravdu. Na silnici tedy bude automobil plavat a vzhledem k výšce nápravy od karoserie je jízda po asfaltu značně houpavá, na druhou stranu vás vymetení kdejaké díry nebo kanálu vůbec nebolí. Za zmínku ještě stojí, že automobil byl za příplatek ošetřen proti korozi speciálním nástřikem podvozku a dutin.

UAZ Buchanka AMC

V České republice není tento stroj často k vidění, ovšem v Rusku jich jezdí, jak u nás Škodovky. Vzhledem k jeho jednoduchosti a spolehlivosti je ideálním partnerem pro jízdu v extrémních podmínkách. Nastartuje v hlubokých minusových teplotách a je vám jedno, jestli jedete po zledovatělé silnici nebo po poli. Do mrazů je Buchanka AMC vybavena vysoce výkonným topením, čili vytopit kabinu na +50 stupňů Celsia, není pro tento automobil žádný problém.

UAZ Buchanka AMC

Motor

V nabídce je pouze jediná pohonná jednotka, a to ruský benzínový motor ZMZ. Tento agregát disponuje šestnáctiventilovou technologií a je vybavený vícebodovým vstřikováním od společnosti BOSCH. Nevysoký papírový výkon 83 kW při  4250 ot./min. je vyrovnán točivým momentem 198 Nm/2500 ot./min. Točivý moment v nízkém spektru otáček je ideálním partnerem právě pro silniční i mimosilniční jízdu, protože poskytuje maximální sílu v běžných provozních otáčkách. Zvláštní je i jeho umístění, a to uprostřed vozu.

UAZ Buchanka AMC

Průměrná spotřeba je 12.3 l/100 km, což je docela dost na dnešní poměry, ovšem řešení je jednoduché. Konstrukce motoru umožňuje bezproblémové a dlouhodobé použití systému LPG, čímž se provozní náklady značně snižují. Motor se při jízdě chová kultivovaně a je překvapivě tichý. Nenechte se také zmást nízkým papírovým výkonem, protože Buchanka AMC umí jet i přes 170 km/h. Dokážete si jistě představit pohledy ostatních řidičů na dálnici, když je předjede právě Buchanka AMC.

UAZ Buchanka AMC

Exteriér

Testovaná Buchanka AMC byla v devítimístném provedení s celou řadou příplatkové výbavy. Jako první nás zaujaly terénní pneumatiky na 16″ kolech. Hluboký vzorek nám dal jasně najevo, že tento automobil je připraven i na expedice do divočiny. Na střeše auta se vyjímala světelná rampa, za kterou byla umístěna nástavba s klimatizací. Nevydrželi jsme a nahlédli do prostoru pro pasažéry. V automobilu se nacházely dva hasicí přístroje, které byly připevněny pod sedačkami a vzadu jsme narazili na rozkládací kufřík s různým nářadím. Všech devět sedadel mělo tříbodové bezpečností pásy a zhruba uprostřed vozu se nacházely výdechy topení a klimatizace.

UAZ Buchanka AMC

Interiér

Opustili jsme zadní část a vydali se dopředu. Automobil je vyšší, proto se zde o něco obtížněji nastupuje, než do běžného osobního auta. Jednoduchá a přehledná palubní deska poskytuje všechny potřebné informace. K našemu překvapení jsme nalezli i ovladač nezávislého topení Webasto, autorádio a samotné ovládání klimatizace. Řadicí páka pětistupňové manuální převodovky je dostatečně dlouhá, takže se při řazení nemusíte krčit ani nijak ohýbat. Ruční brzda se zde ovládá zcela atypicky, a to tahem k sobě a od sebe. Dvě podélné páky slouží k připojení přední nápravy a redukční převodovky, zkrátka vše je tak nějak po ruce. Kromě manuálního stahování oken, lze ještě manipulovat s bočními trojúhelníkovými okénky. Zrcátka jsou nastavitelná manuálně a to zvenčí. Velká loketní opěrka pro řidiče a spolujezdce slouží zároveň jako kryt motoru a zvláštní umístění má i nádobka pro ostřikovací kapalinu, která je skrytá pod přístrojovou deskou v úrovni spolujezdce. Pokud jste vyššího vzrůstu, bude vám dělat problém spojkový pedál, jehož umístění vás nutí na pedál spíše našlapovat z vrchu. Jednotlivé pedály jsou poměrně blízko u sebe, proto jízdu s botou typu „loď“ nedoporučuji.

UAZ Buchanka AMC

UAZ 2206 Buchanka AMC 2016

Pro letošní modelovou řadu nám UAZ přichystal pár změn. Prvně se jedná o plastové podběhy a nový přední nárazník. Uvnitř nás čekají nové typy sedadel, které budou podélně nastavitelné a posuvné. Za příplatek jej bude možné mít i s vyhříváním. Největší změny dostala palubní deska, která má nyní tachometr, doplněný o integrovaný palubní počítač s digitálním ukazatelem teploty a paliva. Podívejte se sami na špionážní fotky převzaté z největšího UAZ klubu v Rusku www.uazbuka.ru.

Závěr

Automobil UAZ 2206 Buchanka AMC je takový typ vozu, který budete buď milovat nebo nenávidět. Má typický tvar dodávek pro východní oblasti, třebaže v Japonsku nedají na bochníkový tvar u užitkových automobilů dopustit. Pokud vozu odpustíte místy horší dílenské zpracování, jedná se o celkem zajímavého a cenově dostupného společníka pro práci v terénu. Aby jste si nemysleli, Buchanka je populární po celém světe, včetně západních zemí.

UAZ Buchanka AMC

Nový automobil UAZ 2206 Buchanka AMC byl zapůjčen pro test společností AMC. Cena za testovaný model, včetně příplatkové výbavy činila 460 000 Kč bez DPH. Jeho standardní varianta začíná na ceně kolem 320 000 Kč bez DPH (dle provedení). Fotografie a technická konzultace byla poskytnuta panem Kusým z Avtoexport – navštivte tyto stránky, pokud vás zajímají informace o ruských automobilech.

Přihlaste se k odběru novinek!

Zanechat komentář

Buďte první kdo bude komentovat!

avatar
wpDiscuz