Auta jsou rok od roku bezpečnější. Nejen že prochází nárazovými testy, ale spousta výrobců staví ochranu cestujících na první místo. V dnešní době hrají svou roli autonomní asistenční systémy. Ty dělají auta mnohem bezpečnější než před několika lety. Ovšem jaká úskalí s sebou nesou stále více populární SUV?

Kia Soul

Riziko převrácení

Přednosti SUV v oblasti vyššího posezu a rozhledu s sebou nesou také stinnou stránku. Čím výše se nachází těžiště auta, tím větší je riziko převrácení. Po svém se s tímto problémem popralo Subaru, které zastavuje do svých aut ploché motory BOXER. Spolu se stálým pohonem 4×4 umí SUV Subaru Forester řezat zatáčky s minimálním náklonem.

Subaru Forester

Slabé světlomety

Pomalu přecházíme na dobu diodovou, technologicky nejvyspělejší světla se postupně dostávají do všech aut. Jenže v základní výbavě většiny modelů najdeme pouze halogenové světlomety, podléhající úzkým módním trendům. Nedostatečná svítivost může být příčinou dopravní nehody. Téměř polovina smrtelných kolizí v USA se stane v noci a jejich důvodem bývá také slabé osvětlení.

Adaptivní Bi-LED světlomety Tiguanu

Boční náraz

Robustní SUV připomínají pojízdné tanky. Masivní příď i vyšší světlá výška dávají pocit bezpečí. Častokrát se opomíjí slabé místo některých aut, a to boční náraz. Ať už se jedná o honbu za nižší hmotností, boční vyztužení zkrátka hraje zásadní roli. Výrobci montují Airbagy, kam to jen jde. Díky nim dochází k výraznému zmírnění následků střetu.

Robustní Hyundai Grand Santa Fe

Špatná viditelnost

Bezpečnost aut prioritně zaměstnává stovky inženýrů. Výrobci také chtějí dosáhnout nejlepšího hodnocení při nárazových zkouškách. Když dojde na nejhorší, každý ocení fakt, že kinetickou energii pohltily deformační zóny. Existuje však druhá strana mince. Masivní A sloupky omezují výhled z kabiny. Někdy se tak stane, že si odřete nárazník nebo kolo. Leckdy však neviditelnost končí daleko hůře.

Ford Edge se širokými A sloupky

Autonomní asistenti

Poslední dobou nabízí automobilky systém prevence nehody a detekce chodců. Asistenti pomocí radaru či kamery sledují dění před autem. Když je rozdíl rychlostí mezi vámi a objektem vpředu příliš vysoký, spustí systém výstražný tón. V krajním případě začne auto samo brzdit. Technologie se zdokonalují, a proto se možné rychlostní rozdíly pro bezpečné zastavení zvyšují. Systém hlídání jízdních pruhů společně s adaptivním tempomatem fungují jako řidičovi co-piloti. Autonomní prvky však bývají součástí vyšších výbav nebo příplatků. V některých modelech se dokonce vůbec nenabízí.

Radar ukrytý v masce nového Nissanu Qashqai

Podpoříte nás?

“Alternativní sonda do hlubin české kultury.” Jak už náš slogan napovídá, snažíme se být magazínem, který přináší čtenářům alternativní pohled na život kolem nás. Už od roku 2014 fungujeme jako nezávislý projekt několika autorů a přinášíme reportáže ze špinavých a divokých hlubin undergroundu, natáčíme a informujeme o subkulturách, zajímavých projektech, akcích a osobnostech, nebo jen píšeme články vlastním stylem. Jedeme zkrátka autorskou tvorbu, kterou nyní můžeš podpořit. Odvděčíme se ti pravidelným přísunem kvalitního obsahu, zahrnujícího originální články, videa a podcasty. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Podpořit