Legendární gangsterka, která ovlivnila nekonečno dalších gangsterek. Řeč je pochopitelně o filmu Kmotr, který se právem stal kultovním.

Nestárnoucí klasika v podobě filmu Kmotr, baví několik generací. Příběh rodiny Corleonů, rodiny, která vládla podsvětí obdržel několik desítek ocenění. Oprávněně je považován za jeden z nejlepších mafiánských filmů všech dob. Za to se vděčí nejen scénáristům, ale také božským hercům, kteří se svými rolemi vryli do paměti diváků. Dovolil jsem si o filmu napsat pár zajímavých věcí. Víte například, proč se ve filmu objevují pomeranče?

Skutečná mafie přímo na place

Filmaři si pro spoustu rad chodili přímo ke zdroji, resp. přímo k pravým nefalšovaným gangsterům a kmotrům. Mezi komparzem se tradovalo, že spousta členů mafie na natáčení přímo dohlíží a že se dokonce objevili i ve filmu jako například náhodní kolemjdoucí. Také se říkalo, že Al Pacino, který ztvárnil roli Michaela Corleoneho, používá v několika scénách gestikulaci, kterou od skutečných mafiánů odkoukal. Skuteční gangsteři měli i tu možnost vidět film ještě před samotným promítáním. Měli celkem zásadní námitky a tvrdili, že Marlon Brando ve filmu nevypadá ani trochu jako skutečný kmotr. Podle nich by měl být oblečený v luxusním oblečení se zlatými šperky či doplňky, které by dostatečně dávaly najevo jeho vysoké postavení.

Marlon Brando se svým filmovým synem Al Pacinem během natáčení. (zdroj: facebook.com)

Nápověda

Představitel hlavní role kmotra Marlon Brando byl známý tím, že téměř při každém natáčení používá takzvané “nápovědy” v podobě papírků se scénářem. Tyhle papírky byly nalepené na všemožných předmětech v místnosti, kde se zrovna točilo. Proto si ve filmu můžete snadno všimnout, že Brando někdy scénář doslova hledá a dívá se po místnosti. Nápovědy lepili scénáristé i na ostatní herce, aby to měl Marlon Brando snadnější. On sám byl zastáncem teorie, že má pak divák pocit, že daný herec skutečně pátrá po tom, co chce skutečně říct a hledá to správné slovo.

Díky práci maskérů, šel z Dona Corleoneho skutečně respekt. (zdroj: vintagenewsdaily.com)

Ne tak úplně chtěná improvizace

Hned jedna z úvodních scén, kdy je herec Lenny Montana, který si zahrál Lucu Brasiho, u kmotra Corleoneho a děkuje mu za pozvání na svatbu jeho dcery, je tak trochu “omyl”. V této scéně se Montana dost zakoktá a poplete i několik slov. Myslíte, že to bylo ve scénáři? Ani omylem. Byla to taková nechtěná improvizace. Původně se samozřejmě splést neměl a měl všechno říct přesně tak, jak to bylo napsané. Problém byl v tom, že Lenny Montana považoval herce Marlona Branda, s kterým scénu točil, za velkou legendu a bál se, že mu to pokazí, měl zkrátka obrovskou trému. Nakonec to stejně pokazil, ale režisérovi se scénka tak moc líbila, že se ji tam rozhodl nechat. Pak následně přidal záběr, kdy si Montana plánuje, co kmotrovi řekne, než ho k němu pustí. To aby dodal jeho nervozitě autenticitu.

Lenny Montana a Marlon Brando při natáčení. (zdroj: amazon.com)

Koňská hlava

Nechvalně proslulá scéna s uříznutou hlavou koně, kterou najde herec John Marley ve své posteli ihned po probuzení, byla skutečná. Původně se celou dobu zkoušelo s rekvizitou hlavy koně, ale režisér Francis Coppola trval na tom, že scéna není dostatečně autentická. On sám ještě před natáčení scény s koněm jel na nedaleká koňská jatka, kde mu skutečnou hlavu bez problému poskytly. Herec Marley o tomhle však vůbec nevěděl a celou dobu počítal s rekvizitou, režisér mu to totiž do poslední chvilky tajil. Když se proto herec ve filmu probouzí a spatří vedle sebe skutečnou uříznutou hlavu, spoustu krve a vnitřnosti, začne drasticky ječet. S něčím takovým doopravdy nepočítal, avšak svůj účel to splnilo a režisér byl více než spokojený.

Pomeranč jako předpověď smrti

Pomerančů, kterých je ve filmu více než dost, si můžete všimnout různě na stolech, v mísách a vlastně kdekoliv. To by asi nebylo nic až tak zvláštního, ale zvláštností zůstává to, že pokaždé, když je možné si ve filmu všimnout pomerančů, tak v následujících okamžicích někdo zemře. Diváci si toho začali všímat a trvali na vysvětlení od scénáristů, jestli to ve filmu má skutečně účelově předurčit blížící se smrt. Režisér sám tvrdí, že pomeranče jsou ve snímku používány z důvodu barevnosti, aby zkrátka film nebyl tak temný. Pomeranče v žádném případě neměly předvídat smrt, šlo prý pouze o shodu okolností, ale kdo ví…

V každé scéně, kdy se objeví pomeranče, tak v následujících scénách někdo zemře. (zdroj: gordonwillis.blogspot.com)

Hlas Franka Costella

Když si filmu Kmotr pustíte v originále, uslyšíte nezapomenutelného Marlona Branda mluvit temným “starým” hlasem, který dodává atmosféru. Brando se takto mluvit rozhodl naprosto sám. V době natáčení totiž četl různé policejní spisy a pouštěl si nahrávky výslechu zločinců. V jedné nahrávce uslyšel hlas gangstera Franka Costella, který byl obrovskou součástí amerického podsvětí. Jeho hlas se Brandovi natolik líbil, že se ho rozhodl ve filmu napodobit. Dopomáhal mu k tomu i náustek, který musel mít po celou dobu točení neustále v puse, který i zároveň sloužil jako úprava jeho vizáže.

Frank Costello. Spolu s Al Caponem je jedním z největších gangsterů dvacátého století. (zdroj: wikipedia.com)

Podpoříte nás?

“Alternativní sonda do hlubin české kultury.” Jak už náš slogan napovídá, snažíme se být magazínem, který přináší čtenářům alternativní pohled na život kolem nás. Už od roku 2014 fungujeme jako nezávislý projekt několika autorů a přinášíme reportáže ze špinavých a divokých hlubin undergroundu, natáčíme a informujeme o subkulturách, zajímavých projektech, akcích a osobnostech, nebo jen píšeme články vlastním stylem. Jedeme zkrátka autorskou tvorbu, kterou nyní můžeš podpořit. Odvděčíme se ti pravidelným přísunem kvalitního obsahu, zahrnujícího originální články, videa a podcasty. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Podpořit