Francie je země gastronomie, vína, bohaté historie, stávek a egoismu. Namyšleně na první pohled působí i nový Espace, vypadá totiž jako prodloužený kombík, který má světlou výšku jako crossovery, dokonce i jeho cena v takzvané „plné palbě“ je 1 034 900 Kč, což odpovídá ceně dobře vybaveného SUV.
Namyšlený Francouz
Celá francouzská namyšlenost z auta přímo srší, na přední masce a na zadních dveřích najdete nápis „Initiale,“ znamenající označení nejvyššího výbavového stupně. Chromové dekorační pruhy sbíhající se ke střeše a zadní světla zasahující až na střechu dělají auto vizuálně vysoké, boční okna prodloužená až ke střešnímu spoileru, zase dává pocit, že tento až sedmi místný autobus bude dlouhý jako pracovní týden. Všechny tyhle nabubřelosti působí prvními dojmy trochu negativně, nafoukaný Renault za milión korun? To, zvláště nejste-li fanoušek značky, s novým Espacem nebudete kamarádi.
Překvapení uvnitř
Jenže naprosto vše se změní, když otevřete dveře, usednete za volant a zadíváte se kolem a sebe. Pak pochopíte cenu, namyšlenost a prostor. Je opravdu hodně prosklený a působí prostorně, jako první zaujme hlavice řadicí páky dvoustupňové automatické převodovky a drobný úložný prostor opatřený malou roletkou. Potom velký 8,7“ dotykový display palubního počítače, kde najdete ovládání nastavení vozu včetně satelitní navigace. Dole pod ním se nachází ovládání klimatu ve voze a za řadicí pákou je kruhový ovladač systému MULTI-SENCE. Tento systém dokáže komplexně nastavit vůz dle nálady, a to nejen režimy jízdy jako třeba SPORT, ale také osvětlení interiéru včetně podsvícení obrazovek na středovém panelu v barvách: zelená, modrá, bílá, červená nebo fialová, styl zobrazení informací, zvuku motoru, režimu klimatizace ale i intenzitu masážní funkce sedadla.
Pařížský interiér
Velmi pohodlná a luxusní sedadla verze Initiale Paris mají široké hlavové opěrky, jsou nastavitelné pomocí dotykové obrazovky v deseti směrech a to jak pro řidiče, tak pro spolujezdce. Celkem lze uložit 6 konfigurací. Materiály ve voze jsou příjemné a měkčené, o prvotřídní zvuk se postará čistá kvalita audio systému BOSE s 12 reproduktory. Když otevřete dveře zavazadlového prostoru, zjistíte, že ESPACE lze tradičně mít v 7 místné variantně. Sedadla jsou sklopná do roviny a pomocí systému jednoho dotyku je lze sklopit buď ze zavazadlového prostoru nebo přímo na obrazovce palubního počítače, jen jeden dotek a ve vteřině je sedadlo sklopené. Prostřední bezpečnostní pás se navíjí do stropnice, takže při jízdě vzadu nepřekáží, pohledem z druhé řady sedadel dopředu, uvidíte v hlavové opěrce odraz sebe samotného, na tomto místě by Espace slušely dvě obrazovky ke sledování filmů a televize, poslechu hudby s bezdrátovými sluchátky či v dnešní době stále populárnější brouzdání na internetu. Bohužel nic takového tam není a nelze ani dokoupit v příplatku, což považuji za jedno z podstatných negativ rodinného vozu v ceně SUV, při jízdě tak budete muset své děti zabavit jinak.
Inovace pro rodinný vůz
Technologicky je Espace na vysoké úrovni. Ultrazvukové senzory, radar, a kamery. Všechny tyto systému poskytují užitečné informace. Zobrazení na Head-Up displeji šetří oči, promítá informace o rychlosti, značkách. Adaptivní tempomat umí regulovat rychlost dle automobilu jedoucí před Vámi. Espace čte dopravní značky, dokáže varovat před opuštěním jízdního pruhu, upozornit na náhle brždění auta před Vámi a automaticky přepnout dálková světla na potkávací. Vozidlo má zadní parkovací kameru a samo zaparkuje, ISOFIX systém na uchycení dětské sedačky je samozřejmostí. V případě nehody tu máme 6 airbagů, předpínač pásů a aktivní opěrky hlavy. Pokud na voze najdete 4CONTROL, znamená to, že vůz je vybaven aktivní zadní nápravou, například při parkování se zadní kola natáčí opačně než přední. Při vyšších rychlostech to znamená lepší stabilitu a vedení stopy. Co trochu nechápu, je filcový podběh, v něm se bude neustále držet vlhkost, špína a v zimě sůl, zkrátka ideální podmínky pro budoucí korozi. Parkovací brzda je tu elektronická, takže v zimě žádné driftování.
Motorická dekadence
Downsizing postihl i tento rodinný autobus. Na výběr jsou tři motory, zážehový má objem 1618 cm3 a výkon 190 koní, lze jej mít pouze s automatickou 7 stupňovou převodovkou, která má však krátké řadící dráhy, takže akceleruje poměrně svižně, jelikož vychází z motorů řady Renault Sport. Vznětový motor dCi s objemem 1598 cm3 se 130 koňmi na palubě lze mít pouze se 6 stupňovým manuálem, je totiž určen pro řidiče, co jezdí na spotřebu, silnější 1618 cm3 „dCíčko“ disponuje 160 vznětovými koňmi a motor je přeplňovaný dvěma turbodmychadly přičemž jej pořídíte jen se 6 stupňovým automatem. Samotná dvoustupňová automatická převodovka je převzata z technologií Formule 1, není mechanicky propojená s řadicí pákou, řadí proto přesně a rychle.
Moc peněz, málo muziky
Namyšlený je Renault Espace právem, protože to jak působí zvenčí, tak takový je uvnitř i na silnici. Střídmé barvy laku karoserie na úrovni a 19“ palcová kola dodávají vozu eleganci, ovšem při konfiguraci vozu zjistíte, že si musíte připlácet na výhřevné sedačky v 1. a boční v 2. řadě, výhřevné čelní sklo a trysky ostřikovačů a to celkem 10 000 Kč, 30 000 Kč Vás čeká za třetí řadu sedadel, Head Up displej, plnohodnotná rezerva a panoramatická střecha s elektricky ovládanou proti sluneční clonou jsou také za příplatek.