Karlo v březnu uzavřel svoji dlouhodobě rozpracovanou trilogii, když vydal poslední část z magické skládačky 333 / 666 / 999. Závěrečné trojčíslí se neslo v duchu velkého očekávání, jelikož Karlo je dobře znám pro svoji vytříbenou chuť přinášet fanouškům neotřelé a progresivní věci. Jak tedy dopadlo 999, završení pětileté trilogie?
O tom, že je label Milion + jedním z nejaktivnějších rapových uskupení v ČR se ví už dávno a důkazy lze najít na všech streamovacích platformách či YouTube. Karlo však v posledních třech letech patřil k těm méně aktivním členům labelu, jelikož jeho poslední studiový počin 666 se datuje až do roku 2017. Od té doby jsme mohli rodáka z Lučence zastihnout především jako hosta na releasech mnoha jeho rapových kolegů kolegů, labelovém KML, případně na některém z jeho povedených singlů: „Grappa“, „Faya“ nebo „Tuje“. Čekání na další velký release fanouškům mohla ukrátit kompilace „Sedel Som Na Káve“ ze září loňského roku, jenž obsahovala výběr všech autorových kousků napříč celou jeho kariérou, sahajíc až k jeho počátkům, kdy ještě Karlo existoval jako Gumbgu, byl členem A51 a do éteru vypouštěl legendární tracky jako „Pinocchio“ nebo „Armáda Psov“.
Závěrečného dílu trilogie se fanoušci dočkali vhodně na pátek 13., nicméně strachu z tohoto dne rozhodně propadat nemuseli. Karlo si totiž pro fanoušky připravil pořádnou nálož nového materiálu, konkrétně 27 skladeb (trojnásobek od prvního dílu trilogie). Pokud tedy někoho mrzelo, že se s Karlovou tvorbou v minulosti příliš nesetkal, teď mu celá deska vydržela hrát více jak hodinu. Neméně dlouhý je i seznam hostů, jenž přinesl zastoupení očekávaných jmen z Milion +, společně s potěšující účastí některých československých i zahraničních jmen. Patří mezi ně Viktor Sheen, DMS, ale také překvapení v podobě slovenských talentů Taomiho, Luisy, také AstralKida22, Fobia Kida, doplněných o několik dalších jmen, například o německého Eight O, kterého si mohou fanoušci pamatovat z Yzomandiasova DDSZZ. Celou přípravnou ságu před releasem desky odstartoval klip k jedné z nej skladeb na desce – „Benzo“ s Nik Tendem, společně se zábavnými záběry Karla, jakožto teleshoppingového prodavače, nabízejícího svoji novinku k prodeji. Neméně povedeným tahem bylo také zařazení novinky 999 do prodeje, jako součást kompletní trilogie, za velice přijatelnou cenu. Finální pochvalu si zaslouží také minimalistický cover, zachycující Karlův typický kousek ze šatníku a třpytící se zlaté chainy.
Úvod desky se odehrává ve svižnému tempu a velké porci energie, kterou vytváří skladby jako jsou „Oko“, „Zvedni telefon“ nebo „Chceme len zelené“. Slušně nastartované tempo desky pak postupným zvolňováním přechází do hlubších atmosferických poloh. Celkově jde z alba cítit velká rozmanitost, a to díky Karlově častému střídání flows, příjemně různorodé hudební složce a povedeným featuringům. Plusové body sbírá Karlo za snahu desku po celou dobu obohacovat, ať už prostřednictvím skladeb s odlehčeným projevem „Dealer, ktorý rapoval“, „Toč sa“, případně i „Pussykiller“, tak i skrze záležitosti vážnějšího a serióznějšího charakteru, mezi něž lze zařadit kupříkladu night drive track „Nonstop“ s Taomim a Luisou, “Maják v noci” s Jicksonem, pojednávající o přístupu k ženám nebo třeba upřímnou zpověď „Otčenáš“ s Yzomandiasem a opět Nik Tendem. K finální podobě desky je třeba přičíst i pár originálních skladeb, mezi něž patří drillem říznuté „Chingachgook“, zběsilé “Moneybag”, kde se skvěle střídá Goldcigo s AstralKidem, zpívané „Ela Ela“ (odkaz na Toxxxovo “Ela Ela” z Rok Psa?), kytarové „Dýcham“ nebo třeba atmosferický odkaz na skladbu Aladin “Aladin 2020″s Sheenem.
Z hlediska konceptu tak 999 nabízí slušně vybalancovanou poslechovou linii, jelikož deska si drží po celou dobu poslechu svoji ucelenost, zároveň však není příliš stejnorodá, což je v případě 27 skladeb více jak žádoucí. Takže souhlasím s výrokem z “Nikdy Nevieš” – “nemám ani jeden rovnaký track“. Je třeba vyzdvihnout také vysoce kvalitní příspěvky hostů, kteří do konceptu desky skvěle zapadají, zejména Nik Tendovi s Yzomandiasem se dostalo spoustu prostoru a skladby, na kterých se tato dvojice objevuje skoro zní, jako by byly jejich vlastní. Samozřejmě, nesmím opomenout také kvalitní hudební složku, kterou Karlo skvěle sladil s jeho potřebami. Nejen, že se mu pro účely desky povedlo vyselektovat konceptuálně skvěle fitující beats od producentů jako jsou Decky, Konex, Fvck_Kvlt, Special Beats, Sain, ale dokonce si sám vzal na starost jednu třetinu hudebních podkladů a pokračuje tak nadále i ve své úspěšné kariéře producenta. Díky tomu lze hudební stránku desky bezpochyby označit za jednoznačně dosud nejpropracovanější. Abych však z 999 nedělal ultimátní počin, je jí třeba přiznat pár hlušších míst, které se daly vzhledem k rozsáhlému tracklistu očekávat. Nejedná se vyloženě o nudné pasáže, které by poslech výrazně nabouraly, ale zkrátka se nelze zbavit pocitu, že delší minutáž desky přinesla, krom sympaticky dlouhé doby poslechu, také občasné méně výrazné skladby.
Ve výsledném součtu je 999 více než podařenou záležitostí, která disponuje uceleným konceptem, který nabízí různorodou a zároveň vyváženou poslechovou linii, ve které vyniká jak sám autor, tak všichni hosté. Kvalitu podtrhuje také hudební stránka, která je v perfektním souznění s autorem i povahou desky. Karlo tak přináší pravděpodobně nejpodařenější kapitolu ze svého života, které v sobě spájí různá témata, přístupy, přičemž v téměř každém momentě si zachovává zábavnost a autor svoji typickou originalitu, kterou se prezentuje po celé roky. Nakonec tedy i pár méně výrazných skladeb je lehce odpustitelných, jelikož se Karlovi odvážný krok s volbou rozsáhlého tracklistu přeci jen povedl a on sám tento tah dokázal zužitkovat v rámci velice kvalitního díla s dlouhou poslechovou dobou a vysokou mírou zábavnosti.
Hodnocení: 8,5/10
Nejlepší skladby: Benzo, Nonstop, Moneybag, Aladin2020, Otčenáš, Gang, Oko