Do kin příchází “lingvistická” sci-fi Příchozí, nový a dlouho čekávaný film kanadského génia Denise Villeneuva. Dokázal snímek, s nímž se již od premiéry na benátském festivalu táhla příchuť naprosté senzace, naplnit očekávání?

Když na dvanácti různých místech světa přistanou tajemné kosmické lodě, je povolána lingvistka Louise Banks (Amy Adams), aby pomohla rozluštit mimozemský jazyk, a tak zjistila, za jakým účelem se zde vesmírní obyvatelé vůbec objevili. Pomáhá jí přitom také teoretický fyzik Ian Donnelly (Jeremy Renner) a společně se snaží přijít na tajemství, jež mimozemské lodě skrývají. Mezitím se však schyluje ke globální válce.

příchozí recenze

Ač se výraz lingvistická sci-fi může zdát skoro děsivým, je to téměř nepřesnější popis. Rozhodně se nejedná o film, ve kterém stále něco vybuchuje, i když bychom to určitě čekali, když jde o mimozemskou invazi. Především (a primárně v druhé polovině) racionální a vědecká linka ustupuje do pozadí a sledujeme především psychologickou odysseu hlavní hrdinky. V citové rovině se snaží přibližně o to stejné, o co se nedávno pokoušel Nolanův Interstellar. V tom ho ale Příchozí na celé čáře jasně poráží. Nejen, že jeho emocionální dopad je mnohem silnější, Villeneuvovi se podařilo také zatočit celý příběh mnohem uvěřitelněji a logičtěji.

Ačkoliv scénář není největší devízou filmu a ke konci se ubírá směrem ne úplně korespondujícím se zbytkem filmu, podařilo se Villeneuvovi z něj vykřesat maximum. Je to jeden z těch snímků, kdy máme celou pointu před očima, a přesto ji až do konce nevidíme. K až občas klaustrofobní atmosféře dopomáhá ohromující kamera Brada Younga, který nahradil zaneprázdněného Rogera Deakinse. Stejnou měrou také přispívá Jóhan Jóhannson se svým ambientním soundtrackem, který přímo vycházi z mimozemské řeči. Nemusím se snad opakovat, že Amy Adams zde podává svůj životní výkon.

Snad jako u každého filmu, kde se odehrává vesmírná invaze, i zde se nabízí silná paralela se současnou krizí. K té nám film předkládá vizi s velmi pozitivním sdělením, navíc s přihlédnutím k událostem minulého úterý velmi naléhavou.

Víc bohužel nemohu prozradit, poněvadž každá další věta by byla spoilerem. Snad jen že máme o důvod méně se bát toho, jak za necelý rok dopadne nový Blade Runner.