Post turistika je celkem nový fenomén, který byl definován zhruba v polovině minulého desetiletí, avšak i v dřívějších časech lidé cestovali za nekonvenčními cíli. Někdy se můžeme setkat také s termínem turistika strachu, ale v takovém případě by se dalo říci, že jde jen o součást post-turismu, který je daleko obsáhlejší.

Karlův most? Ne, děkuji

Post-turista je člověk, který se záměrně vyhýbá turisticky exponovaným cílům, hotelovým komplexům nebo jiným věhlasným místům. Zajímají jej netradičnější zážitky, bizarnosti, pouliční umění a někdy i skutečné anomálie. Rozhodně necestuje s cestovkou a není to ani influencer na Bali.

Podle francouzského novináře Joëla Henryho je post-turismus jistou formou experimentu. Turista, který se za turistu nepovažuje, v podstatě vytváří novou podobu turisty. Je to takový souboj teze a antiteze, ze kterého vzejde nový, vyšší stupeň.

Jisté je, že popularita post-turismu ještě více vzroste po koronavirové krizi. Svět se mění před našima očima a lidé budou objevovat nové cesty, jak například trávit čas během cestování více o samotě, případně začnou objevovat nová, dosud méně lákavá místa. Jak to dlouho vydrží, je však ve hvězdách.

Formy post-turismu

Post-turistika ale funguje zcela reálně i během koronakrize. V Česku i jinde na světě existuje vcelku rozsáhlá urbex komunita. Tito lidé zkoumají rozpadlé objekty, fabriky, kostely, statky nebo domy. Další skupinou jsou lidé zajímající se o městský street art nebo graffiti. Dokonce se najdou i tací, kteří vymetají městská špinavá zákoutí (a nějaký Orloj je skutečně nezajímá). Asi nejstarší formou tohoto specifického cestování jsou fandové hromadné dopravy, ti jsou schopni fotit lokomotivy nebo autobusy i na druhém konci světa.

Již zmiňovaná turistika strachu je asi nejznámější součástí post-turismu. V tomto případě je lehké si představit, kam tito cestovatelé směřují. Typickými příklady jsou Černobyl nebo Osvětim. V naší republice pak třeba rozpadlý statek Pohádka, kde žil nechvalně proslulý vrah Roubal.

Někteří dokonce považují za jistou formu post-turismu i brouzdání v online satelitních mapách nebo v Google Street View. Jak je vidět, meze se fantazii nekladou, a tak turisté nového věku ani nemusí zvednout zadek ze židle.

Článek je reklamní sdělení

Podpoříte nás?

“Alternativní sonda do hlubin české kultury.” Jak už náš slogan napovídá, snažíme se být magazínem, který přináší čtenářům alternativní pohled na život kolem nás. Už od roku 2014 fungujeme jako nezávislý projekt několika autorů a přinášíme reportáže ze špinavých a divokých hlubin undergroundu, natáčíme a informujeme o subkulturách, zajímavých projektech, akcích a osobnostech, nebo jen píšeme články vlastním stylem. Jedeme zkrátka autorskou tvorbu, kterou nyní můžeš podpořit. Odvděčíme se ti pravidelným přísunem kvalitního obsahu, zahrnujícího originální články, videa a podcasty. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Podpořit