V pondělí 23. dubna zakončila pátý ročník multižánrového festivalu Spectaculare jeho největší avizovaná hvězda – německý “univerzalista” Nils Frahm.
Nils Frahm je hudebník původem z Hamburku, který se již dlouhá léta, i přes svůj stále mladý věk, snaží neustále objevovat nové možnosti současné vážné a elektronické hudby. Do Prahy přijel představit album All Melody, jež vyšlo v zimě tohoto roku pod labelem Erased tapes.
Přestože česká metropole není pro Frahma žádnou neznámou, tak velký sál, jakým “velká” Lucerna bezpochyby je, si vyzkoušel poprvé a lehká nervozita na něm mohla být zprvu znát. Po první písni si však našel velmi sympatickou cestu, jak koncert zpříjemnit nejen sobě, ale též posluchačům, kteří kvůli strohosti ochranky museli zaujmout vzdálená místa u zadního schodiště. Vyzval je totiž, aby postoupili dopředu, i přes protesty bezpečnostní agentury, a vytvořili tak v sále hutnější atmosféru, na kterou, jak sám přiznal, je zvyklý z komornějších prostorů. Nové turné pro něj skýtá řadu úskalí souvisejících s množstvím experimentů.
Německého hudebníka však nebyla schopna zastavit ani viróza, ani lehce neosobní prostor pražské Lucerny, a odehrál tak koncert na vysoké úrovni, který pro mnoho návštěvníků, kteří jej viděli poprvé, působil jako zjevení. Způsob, jaký Nils Frahm využívá při tvorbě své hudby a který naprosto stejně praktikuje i při svých živých vystoupeních, kdy neustále pobíhá mezi kombinací pián, pianin a všemožných syntezátorů, je skutečně naprosto ojedinělý a i proto se tomuto hudebnímu kouzelníkovi zaslouženě dostává více a více fanouškovské podpory.
Festival Spectaculare si nemohl na závěr letošního ročníku vybrat lepší jméno, klobouk dolů. Přesto však je nutné vytknout jednu věc, a to velkou neprofesionalitu samotné Lucerny, a především jejích barmanů, kteří naprosto ignorovali pravidla slušného chování, hlučeli i přes napomínání podstatnou část koncertu, a několika posledním sedícím řadám tak značně znepříjemnila jinak okouzlující hudební zážitek.
foto: Kryštof David