Určitě taky rádi nakupujete oblečení přes internet, jako většina dnešní mladší populace. Já do tohoto kruhu patřím taky a přitom rád vyhledávám zajímavý a neotřelý nabídky. Jednu z nich jsem objevil nedávno u Freshlabels a shodou okolností jsem na ní narazil těsně před sepsáním článku o otevření jejich nové prodejny v Praze, zaměřené na udržitelnost. Tenhle opening a můj nákup mají jedno společný, šetrnost k přírodě.

Klasicky jsem po nocích brouzdal internetem a prohlížel si e-shopy s oblečením, abych obměnil můj skomírající letní šatník. Narazil jsem na Freshlabels na hezký triko a jak jsem si projížděl info ohledně značky, tak jsem zjistil, že švédská značka Dedicated je u Freshlabels lídrem v udržitelnost, zasluhuje si tzv. “Sustainable tag” a získala 7 ze 7 bodů udržitelnosti. Takže jsem začal zkoumat podstatu téhle věci…

O co ve skutečnosti jde?

Sustainable tag získávají značky, který splňují nadpoloviční většinu kritérií, kterýma se hodnotí aspekty udržitelnosti výroby. Mezi tyhle kritéria patří: materiál, barvení, výroba, znalost dodavatelského řetězce, rádius výroby, CSR a obdržené certifikáty udržitelnosti. 

Takže, vy si tak můžete koupit (třeba jako já) právě tričko, jehož výroba je v rámci možností co nejvíce šetrná k přírodě. Stanovení výsledné hodnoty udržitelnosti značky spočívá v ohodnocení všech 7 kritérií, teda zda je materiál organického původu, recyklovatelný, zda jeho barvení proběhlo pomocí látek, který neohrožují životní prostředí ani pracovníky, kteří s barvivem zachází. Co se výroby týče, pracovníci celého dodavatelského řetězce by měli mít zajištěné adekvátní pracovní podmínky, přičemž se posuzuje, zda daná značka spolupracuje s dodavateli, kteří jsou certifikovaní, veškeré výrobní továrny prochází auditem a splňují dodržování základních sociálních standardů a kodexu. Stejně tak se porovnává, zda tým za značkou je, z hlediska znalosti dodavatelského řetězce, plně informován o původu materiálu a surovin, použitých na výrobu trička. Radius výroby pak pojednává o kompletní cestě produktů, která by v rámci udržitelnosti měla být kratší než 10 000 km a snažila se tak minimalizovat dopady módního průmyslu a jeho distribučních cest na životní prostředí. Pokud značka splňuje CSR kritérium, přispívá k lepšímu životnímu prostředí skrze různé doprovodné činnosti, mezi něž patří například nadační aktivity, kompenzace uhlíkové stopy, ve formě výsadby stromů či podpora neziskových organizací. Certifikáty udržitelnosti se pak udělují například za to, že pracovníci dostávají spravedlivě zaplaceno, organické materiály se pěstují s ohledem na životní prostředí, látky neobsahují živočišné produkty a značka celkově klade důraz na recyklovatelnost materiálů, s ohledem na snížení škod způsobené výrobou.

Takže co si z toho všeho odnést?

Hodně sympatický fakt, že pokud jste fanouškem módy a nejlépe také šetrnosti k přírodě, můžete si dnes kupovat takový produkty, který vám udělají radost nejen z hlediska designu a potřeby, ale taky z hlediska toho, že jste chudáka přírodu svým nákupem zatížili méně, než je obvykle v rámci průmyslu zvykem.

Podpoříte nás?

“Alternativní sonda do hlubin české kultury.” Jak už náš slogan napovídá, snažíme se být magazínem, který přináší čtenářům alternativní pohled na život kolem nás. Už od roku 2014 fungujeme jako nezávislý projekt několika autorů a přinášíme reportáže ze špinavých a divokých hlubin undergroundu, natáčíme a informujeme o subkulturách, zajímavých projektech, akcích a osobnostech, nebo jen píšeme články vlastním stylem. Jedeme zkrátka autorskou tvorbu, kterou nyní můžeš podpořit. Odvděčíme se ti pravidelným přísunem kvalitního obsahu, zahrnujícího originální články, videa a podcasty. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Podpořit