Značka THØMS si dala za cíl vytvářet jednoduché a čisté produkty a používat při tom ty nejlepší dostupné materiály. Zkrátka trochu odbočit od nastavených standardů na poli česko-slovenské módy a dělat věci trochu jinak.

Ruční výroba, materiály jako kůže nebo 100% organická bavlna, ze které jsou vyrobeny trička, a osobitý přístup týmu jsou přesně ty věci, které značku THØMS charakterizují. Jak na svém e-shopu píší, věří, že “pro vytvoření skvělého produktu se musí začít s jednoduchým nápadem a při realizaci pokračovat s řemeslnou zručností”. Co je motivovalo k založení značky a jaké postupy používají, na to jsme se ptali v rozhovoru se zakladatelem značky – Tomášem Mahútem.

Rozhodli jste se vydat cestou poctivé domácí výroby za použití kvalitních materiálů, jako je kůže nebo 100% organická bavlna. Proč jste se nenechali zlákat “pohodlnější” a zřejmě i ekonomicky výhodnější cestou oblíbených asijských sweatshopů? Jaký máte názor na současný textilní průmysl?

V první řadě musím zdůraznit, že nakupování zboží z Asie jsme jako variantu zavrhli hned na začátku. Úvodní kolekce triček byla sice vyráběna v Belgii, ale i od tohoto modelu již ustupujeme. Problém není v kvalitě ani v komunikaci a dokonce máme od dodavatele i certifikát k látkám i k výrobnímu procesu. Nicméně shodli jsme se na tom, že chceme podporovat lokální řemeslníky, ať již v Česku nebo na Slovensku. Rovněž tak i látky, které využíváme při přípravě nové kolekce, jsou vyráběny přímo v ČR. Kromě toho chceme mít pod kontrolou celý výrobní proces. Od první skici a konzultace s řemeslníkem, přes vytvoření střihů, otestování látek, až po finální produkt. Samozřejmě, totéž platí i v případě kožených výrobků.

Je jasné, že konečná cena takto vyráběných produktů je ve srovnání s nákupem v Asii vyšší. Na druhé straně, rozhodně to stojí za ten pocit, když vím, že každý kus byl vyroben ručně, a neoblékám se do asijské “rychlo” výroby, kterou najdeme u většiny značek.

Tím v podstatě navazuji na druhu otázku. Je smutné vidět, v jakých podmínkách pracují lidé, kteří vyrábějí produkty pro miliardy lidí. Ještě smutnější je zjištění, jaké renomované značky podobnou výrobu využívají. Otázkou ovšem zůstává, zda se to někdy reálně změní k lepšímu. Myslím, že tohle téma je na samostatný článek.

Osobně mě ale těší, že pomalu vznikají nám podobné značky, kterým jde o výrobu nefalšovaných produktů a snaží se přinášet zákazníkům poctivé řemeslo.

Kdo tvoří váš tým a kde se vzal nápad na založení módní značky THØMS? A proč THØMS – má to nějaký význam?

Základ našeho týmu tvořím já a manželka Sima (tehdejší přítelkyně). Jak to již ve většině případů bývá, měl jsem problém sehnat oblečení, které by mi sedělo nejen po kvalitativní, ale i vizuální stránce. Mám v oblibě minimalistické věci a kromě pár “basic” triček bylo těžké sehnat něco podobného za rozumnou cenu s dobrou kvalitou. Vyznávám názor, že člověk nemá sloužit jako reklama pro daný módní brand, ale oblečení, ať se již bavíme o tričku nebo o jakémkoli jiném kuse oděvu, má především dotvářet osobnost a individualitu svého nositele.

No, zpět k věci! Jednoho večera jsme se Simou seděli na gauči a u sklenky vína jsme si povídali o tom, že by bylo fajn vytvořit společný projekt, který by nás oba naplňoval. Tenhle nápad byl vlastně vzájemný a vyslovili jsme jej téměř jednomyslně 🙂 Samozřejmě, pak následovala dlouhá debata, v rámci níž jsme si ještě představovali, že všechno bude velice jednoduché. Tehdy jsme v podstatě vymysleli směrování a brand jako takový. THØMS je vlastně zkomoleninou našich jmen. Možná to bude znít trochu divně, ale líbila se mi představa, že budu mít uprostřed názvu znak Ø, který by se stal naším symbolem. Chtěl jsem jej mít v názvu za každou cenu. Až později jsem si uvědomil, že vlastně jde o symbol, resp. písmeno, které se používá v severských zemích. Jak všichni víme, severský design je minimalistický a funkční, takže tam ve výsledku můžeme najít i jisté propojení. Nešlo ovšem o plánovaný úmysl, i když se to tak může na první pohled jevit.

Jak vaše výrobky vznikají a co pro vás bylo v začátcích nejtěžší?

Nejtěžší bylo vůbec začít. Měl jsem již menší zkušenosti s prodejem módy pod vlastní značkou. Bohužel, šlo o projekt, který nevyšel, jak to již většinou při prvních pokusech bývá 🙂 Přesto jsem za tuto zkušenost vděčný. Neúspěch je totiž skvělá věc. Ze začátku sice deprimující, ale v delším časovém horizontu velmi užitečná.

Proces výroby, kterým jsme se vydali, je mnohem náročnější ve srovnání s objednáváním hotových produktů ze sweatshopu, jelikož kromě prvotního návrhu a vytvoření střihů nějaký čas sami na sobě testujeme výrobky (obvykle to trvá přibližně měsíc). Následně navrhujeme úpravy a konzultujeme s řemeslníky a lidmi z našeho okolí. Jde nám především o to, abychom byli maximálně spokojeni s tím, co vyrábíme.

Jak dostáváte své zboží k zákazníkům a kde všude se již vaše produkty, kromě e-shopu, prodávají?

Aktuálně stále zůstává naším jediným prodejním kanálem e-shop. Každopádně, už podnikáme první kroky v rámci budování obchodní sítě s partnery a v blízké budoucnosti chceme vstoupit i do off-line světa.

Pro účely dodání zboží z e-shopu k zákazníkovi využíváme výhradně kurýrní službu, kterou jsme poměrně dlouho vybírali. Všechny naše produkty dodáváme bez poplatku za dopravu a v rámci ČR se k zákazníkovi dostanou maximálně do 2 dnů. Zboží víme doručit i během víkendu a v případě Prahy dokonce již v den zakoupení, pokud nás o to zákazník požádá.

Chceme, aby celý nákupní proces – od otevření webu, přes zakoupení, vyzvednutí u kurýra, až po otevření balíčku byl pro zákazníka co nejpříjemnější.

Budete váš sortiment rozšiřovat, zavádět stále dostupné výrobky, nebo máte v plánu nabídku obměňovat formou menších, časově omezených kolekcí s menším množstvím produktů?

Chceme udržovat permanentní dostupnost našich výrobků a kolekce plánujeme, samozřejmě, postupně rozšiřovat ve všech směrech. Nedávno jsme představili nové kožené výrobky a další brzy uvedeme do prodeje. V rámci oblečení jsme již před dokončením testování a brzy začneme vyrábět. Plánujeme i časově omezené limitované edice, které budou navrženy ve spolupráci s lidmi působícími mimo náš brand. To už bych ale předbíhal události. Vše se dozvíte v pravý čas.

– advertorial –