Režisér Miloš Forman je nejslavnější český režisér, který režíroval filmy jako Amadeus, Přelet nad kukaččím hnízdem nebo Goyovy přízraky. Za svůj život obdržel desítky cen včetně dvou Oscarů. Velkou část svého života strávil v exilu, konkrétně ve Spojených státech amerických, kde vytvořil nezapomenutelná filmová díla.
Hádky přímo na place
Ve filmu Přelet nad kukaččím hnízdem, který Miloš Forman režíroval a obdržel za něj právoplatně Oscara, si zahrál slavný herec Jack Nicholson, který roli ztvárnil dokonale a shodou okolností za ní taktéž obdržel Oscara. Bohužel musel často řešit spory právě s Milošem Formanem. Nejednou se rozcházeli v názorech na to, jak danou situaci zahrát, Nicholson, proto vždy zahrál scénu na několik způsobů, aby si pak mohl Forman vybrat tu nejlepší. Dokonce se jejich hádky tak moc vyhrotily, že spolu během natáčení nakonec vůbec nekomunikovali, jednali spolu přes prostředníka, hlavního kameramana Haskella Wexlera.
Natáčení v totalitě
Když se Miloš Forman rozhodl režírovat film Amadeus, trval na tom, aby se snímek natáčel v Praze. Američtí producenti neměli žádnou námitku, ale jak se následně ukázalo, někdo námitku přece jen měl. Psal se totiž rok 1984 a v ČSSR byl totalitní režim. Komunisté odmítali připustit, že by tu měl Forman natáčet a už vůbec ne s Američany. Po několika měsíčním naléhání svolili, protože zjistili, že samotný štáb tu utratí hned několik miliónů korun. To ovšem nebylo všechno. Několik scén z filmu se natáčelo ve Stavovském divadle, ale málem k tomu nedošlo. Ředitel již zmiňovaného divadla byl totiž zapřísáhlý komunista a nechtěl, aby do divadla Forman vůbec vkročil. Nakonec musel zasáhnout tehdejší ministr kultury Milan Klusák a ředitele divadla přemluvil. Miloš Forman také musel slíbit, že během natáčení nebude vyhledávat a navštěvovat disidenty, jinak se natáčení ihned ukončí.
Konec hned na začátku
V roce 1971 dostal Forman zadání, aby natočil film o hnutí Hippies. Celkem rád se tohohle námětu ujmul, ale jak později zjistil, nebylo to pro něj to pravé. Hippiesáci byli totiž z jeho pohledu pro film naprosto nezajímavý a možná i nudní. Podle jeho slov jen “věčně leželi, brali drogy a žebrali o prachy”. Ale rozhodl se film zaměřit na ty rodiny, ze kterých tyhle květinové děti odešly. Vznikl tak film Taking Off, ale bohužel se v Americe moc velkého úspěchu nedočkal, publikum totiž film vůbec nezajímal. Miloš Forman díky tomuhle zjištění strávil několik dní v depresích. Později dokonce uvedl, že měl díky tomuhle filmu strach, aby neskončila jeho režisérská kariéra.
Výjimečný
Režisér Miloš Forman byl také známým svým excentrickým stylem režírování a natáčení, které v tehdejší době inspirovalo spousty mladých začínajících režisérů. Často například naléhal na herce, aby se co nejdokonaleji sžili se svými postavami. Proto například ve filmu Přelet nad kukaččím hnízdem strávil on a s ním téměř celý štáb několik dní v psychiatrické léčebně. Také často dělával to, že když v nějaké scéně bylo víc herců najednou, nikomu neřekl, koho kamera právě zabírá, aby to každý z nich zahrál tak, jakoby kamera zabírala právě jeho samého.
Citace
Na závěr bych si dovolil napsat ne tak úplně zajímavost, ale citát, který Miloš Forman řekl po jednom natáčecím dni:
“Když je člověk za kamerou, říká si ‘Vždyť to, co po nich chci, je tak jednoduše jednoduchý. Tak proč to nedělaj? Proč jsou tak tuhý?’ No a pak jsem se před kameru postavil já. Doprčic tohle by si měl povinně zkusit každej režisér.”