I když bylo poslední zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku především ve znamení nové předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyen, zároveň probíhalo i hlasování s výrazným dopadem na kulturní život, hlasování o letošním laureátovi LUX Film Prize.

Letos byla již po třinácté udílena LUX Film Prize, cena za nejlepší evropský film, jež reflektuje současné evropské, ať už politické, sociální či socio-ekonomické problémy. Cena se odlišuje nejen svou definicí, ale též i odměnou. Tři finalisté, jež vzejdou z hlasování v průběhu léta, jsou přeloženy do všech 24 evropských jazyků a vítěz získá navíc ještě titulky pro sluchově postižené a audiopopis pro zrakově postižené. Za původní ideou totiž stála snaha přiblížit evropské filmy co nejvíce právě domácímu – evropskému publiku. Z původní selekce deseti snímků nakonec evropští poslanci letos vybrali makedonský snímek Bůh existuje, její jméno je Petrunija. 

Petrunya won an ecumenical award as well as arab critics award, finally both religion agreed on something. That God is a woman

Pro makedonskou kinematografii ocenění akorát potvrdilo velice silný rok, kdy po úspěchu dokumentu Honeyland na festivalu v Sundance, vyhrává Petrunija od své premiéry na Berlinale ceny po celém světě. Dojatá režisérka při přebírání ceny označila tento moment za klíčový bod pro renesanci makedonské kinematografie.

Hořkou satiru o absurditě toxické maskulinity a přežitého patriarchátu táhne kupředu především herecký výkon Zoricy Nushevy, která podrží snímek i ve chvílích, kdy jen troška chybí k tomu, aby lehce sklouzl do naivistické agitky. Apelativní tón ale přeci jen filmu v určitých pasážích (především ke konci) škodí, ale není daleko od pravdy domnívat se, že jasné a zřetelné poselství pro 21. století, je to, co oslovilo a stále oslovuje poroty i poslance po celém světě.

Druhým finalistou byl snímek dánského režiséra Madse Brüggera Cold case Hammaskjöld, podvratně vtipná a místy i velice překvapivá úvaha nad dominancí bílého muže a limity investigativní dokumentaristiky. Pátrání po dávném leteckém neštěstí a neobjasněném úmrtí vrchního představitele OSN dodává osobitou tváře právě režisérovy výstupy, které opakovaně prolamují čtvrtou stěnu a neustále zpochybňují samotné natáčení. Snímek, díky kterému se režisér dostal do mnoha nepříjemných situací, např. na premiéře jej vyvedla ostraha ze sálu, protože ve filmu poznala své bývalé spolupracovníky, Brügger si však myslel, že ho chtějí zatknout jako; jediný z trojice finalistů vstoupí do české distribuce, a to už 16. ledna pod hlavičkou Artcam films.

,,Being a leading character in your own movie can be criticised as an act of narcissism or self egoism, though in my case both of them might be true as well

Do příštích let by však měla současná koncepce dostát značných změn, místo tří filmů, by se na shortlistu mělo objevit dokonce pět titulů, které dostanou cizojazyčné titulky a diváci je budou moci vidět na promítáních po celém kontinentu.

Všechny tři finalisty bude možné shlédnout v rámci Lux film days, 13. – 15. 12. v brněnském kině Scala.

Podpořte nás!

CZECHMAG funguje již od roku 2014 jako nezávislý a neziskový projekt několika tvůrců, kteří produkcí vlastního obsahu informují o zajímavých jménech, projektech, akcích a veškerém dění (nejen) na české undergroundové a alternativní kulturní scéně. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Nejčerstvější novinky do e-mailu?

CZECHMAG STORE