Viu jsem slyลกela poprvรฉ tฤsnฤ po covidu v Palรกci Akropolis. Pลemรฝลกlรญm, kdy pลesnฤ jsem jim podlehla. Bylo to ve chvรญli, kdy jsem je vidฤla v Akropoli vyskoฤit na nivtec a tanฤit mezi kabely a nรกstroji? Na Budฤjovickรฉm Majรกlesu, kde se ztrรกceli v barvรกch a mlze? Nebo aลพ ve Fuchsu, kdyลพ zahrรกli cover Voda ฤo ma drลพรญ nad vodou a ฤas se na chvรญli zastavil.
Myslรญm ale, ลพe ze vลกeho nejvรญc to byla energie, kterรก kaลพdou jejich show provรกzela. Nฤha a vzruลกenรญ ve tvรกลรญch ฤlenลฏ Viah, zasnฤnรฉ vรฝrazy lidรญ v publiku โ jakoby se nachรกzeli a ztrรกceli v jednom a tom samรฉm okamลพiku.
Pokaลพdรฉ, kdyลพ jsem je poslouchala, mฤla jsem tolik otรกzek. Jak projekt zaฤal? Co je to zvlรกลกtnรญ viditelnรฉ pouto, kterรฉ ฤleny kapely spojuje? Jakรฝ je jejich tvลฏrฤรญ proces? Cรญtรญ se na koncertech na pรณdiu stejnฤ naลพivu jako jรก pod pรณdiem? Jak vnรญmajรญ sociรกlnรญ tlak na produktivitu? A je vลฏbec moลพnรฉ se v ฤesku uลพivit ฤistฤ jako nezรกvislรฝ umฤleckรฝ projekt?
Deep Dive w./ Vi z praลพskรฉ kapely Viah, kterou dnes tvoลรญ tลi hudebnรญci โ Huyen Vi Tranovรก, Rosalie Malinskรก, Tomรกลก Martรญnek a vizuรกlnรญ umฤlkynฤ Nina Sibinskรก, je o tom, jakรก cesta vedla k jejich aktuรกlnรญ tvorbฤ, co pro nฤ znamenรก hudba i o tom, jak v Portugalsku vznikalo jejich novรฉ album Saudade. Zaฤaly jsme vลกak od รบplnรฝch zaฤรกtkลฏ โ a jednรญm z nich byla รบฤast Vi v Superstar.
Letoลกnรญm rokem je to deset let od tvรฉ รบฤasti v Superstar โ jak tahle zkuลกenost ovlivnila Tvou hudebnรญ cestu?
Vi: Superstar pro mฤ neznamenala zaฤรกtek hudebnรญ kariรฉry, byla spรญลก osobnรญ vรฝzvou. V tรฉ dobฤ jsem sice zpรญvala a hrรกla na ukulele, ale nevnรญmala jsem se jako zpฤvaฤka nebo hudebnice. Potลebovala jsem zjistit, jestli mรก smysl se hudbฤ vฤnovat vรกลพnฤji โ a prรกvฤ to mi Superstar dala. Otevลela mi dveลe k hudebnรญ cestฤ.
Pamatujeลก si na moment, kdy ses zaฤala vnรญmat jako hudebnice?
Vi: Jako hudebnice jsem se zaฤala vnรญmat asi aลพ dรญky spoluprรกci s Jirkou Burianem. Jirka mฤ vidฤl v Superstar a rozpoznal ve mnฤ potenciรกl. Dal mi dลฏvฤru, vฤnoval mi spoustu ฤasu a pลizval mฤ do svรฝch dalลกรญch projektลฏ. Zaฤala jsem jezdit na koncerty s kapelou Republic of Two, a zรกroveล psala svoji prvnรญ desku. V tom obdobรญ mi zaฤalo dochรกzet, ลพe tohle moลพnรก mลฏลพe bรฝt moje cesta. Tehdy jsem se zaฤala vรญc vnรญmat jako hudebnice, i kdyลพ spรญลก jako zpฤvaฤka. Ze zaฤรกtku to u mฤ bylo hodnฤ o zpฤvu, protoลพe jsem nemฤla moc nรกstrojลฏ, se kterรฝmi bych mohla pracovat. Postupnฤ jsem se ale od zpฤvu zaฤala posouvat dรกl a dnes se vnรญmรกm hlavnฤ jako hudebnรญ producentka โ soustลedรญm se vรญce na zvuk neลพ na zpฤv samotnรฝ. To se ale opravdu naplno stalo aลพ v poslednรญch 5โ6 letech.
Viah zaฤala jako sรณlovรฝ projekt, kterรฝ se postupnฤ promฤnil v kapelu s volnฤ promฤnlivรฝm sloลพenรญm a neustรกle se vyvรญjejรญcรญm hudebnรญm stylem. Jak vnรญmรกลก tuto neustรกlou zmฤnu? Zaฤรญnรก bรฝt sloลพenรญ kapely poslednรญ dobou stรกlejลกรญ?ย
Vi: Tฤลพko ลรญct. S Rosou tvoลรญme urฤitรฝ zรกklad โ teฤ jsme si uvฤdomily, ลพe spolu hrajeme uลพ 6,5 roku. Vลกechno kolem se ale neustรกle mฤnรญ, stejnฤ jako my samotnรฉ. Moลพnรก prรกvฤ v tom je podstata Viy. Neustรกle hledรกme, kam dรกl, pลehodnocujeme, co dฤlรกme, a posouvรกme se. Mรกme v sobฤ prvek neustรกlรฉ promฤny. Akutรกlnฤ kapelu tvoลรญme jรก, Rosa, Tomรกลก a Nina.
Projektem od jeho vzniku proลกlo hodnฤ lidรญ, nฤkdo odeลกel, nฤkdo pลiลกel, a s tรญm se mฤnรญ i energie. Nejvรญc je to znรกt v naลกich live setech โ kaลพdรฝ koncert mรก jinou atmosfรฉru. Kdyลพ jsme v รบnoru mฤli kลest v Arลกe, znovu mi doลกlo, jak moc se nรกลก zvuk za poslednรญ rok promฤnil. Nฤkdy jsme taneฤnฤjลกรญ, jindy minimalistiฤtฤjลกรญ, nikdy ale nezลฏstรกvรกme stejnรญ.
Myslรญm, ลพe klรญฤem k udrลพitelnosti Viy je prรกvฤ tahle schopnost neustrnout, mฤnit se, hledat novรฉ cesty a pลedevลกรญm nechat vฤci pลirozenฤ plynout. Mรกm pocit, ลพe prรกvฤ tahle neustรกlรก promฤna nรกs definuje โ a pro mฤ osobnฤ je to osvobozujรญcรญ.
Projekt Viah je teฤ sloลพenรฝ ze tลรญ hudebnรญch umฤlcลฏ โ Tebe, Rosy a Tomรกลกe a jednรฉ vizuรกlnรญ umฤlkynฤ, Niny. Jakรก byla cesta k tomuto sloลพenรญ?ย ย
Vi: Nejdรฉle je se mnou Rosa. V ฤervnu 2018 jsem odehrรกla prvnรญ sรณlovรฝ koncert jako Viah a mฤsรญc na to vyลกla deska. V srpnu tรฉhoลพ roku jsme se s Rosou potkaly na workshopu dokumentรกrnรญho divadla v Divadle Archa. Bฤhem tฤchto setkรกnรญ jsme zjistily, ลพe mรกme podobnรฝ pohled na performance, vystupovรกnรญ a tvorbu obecnฤ. I dรญky tomu mi doลกlo, ลพe by Rosa mohla bรฝt skvฤlou souฤรกstรญ Viah v ลรญjnu 2018 se stala souฤรกstรญ projektu.
S Tomรกลกem jsem se potkala na Lunchmeatu v roce 2020, a v rรกmci hudebnรญch kruhลฏ jsme se pak uลพ nepลestali potkรกvat na akcรญch. Po odchodu Veroniky Hurtovรฉ z kapely (na mateลskou) jsme si s Rosou zanalyzovaly prรกvฤ svรฉ spลรญznฤnรฉ pลรกtele-hudebnรญky, pลiฤemลพ jsme pรกtrali po nฤkom, s kรฝm bychom mohli najรญt tu sprรกvnou รบroveล kapelnรญho parลฅรกctvรญ. Napadl nรกs prรกvฤ Tomรกลก, kterรฝ na to naลกtฤstรญ teda kรฝvnul.
Nina nรกm sama napsala email v roce 2021, ve kterรฉm bylo pลiloลพenรฉ i jejรญ CV. Vytvoลila si tรญm vlastnฤ takovรฉ soukromรฉ pลijรญmacรญ ลรญzenรญ, a jeลกtฤ ลพe tomu tak bylo. Vytvoลila nรกm pak ilustrovanรฝ klip k naลกรญ oblรญbenรฉ skladbฤ NYE (feat. Aid Kid) a od tรฉ doby uลพ snad vลกechny kapelnรญ vizuรกly tvoลรญme v tomto spoleฤnรฉm rozpoloลพenรญ.
Co je tรญm hlavnรญm pojรญtkem, kterรฉ drลพรญ projekt pohromadฤ i pลes vลกechny zmฤny?
Vi: Myslรญm, ลพe je to naลกe vzรกjemnรก blรญzkost. Nejsme jen kapela, ale i jedni z nejlepลกรญch pลรกtel โ vลกichni ฤtyลi jsme do sebe zakleslรญ a to propojenรญ je pro Viu naprosto klรญฤovรฉ.
Dรญky tomu mezi sebou mรกme spoustu empatie a otevลenosti, coลพ nรกm dรกvรก prostor neustรกle experimentovat. Nฤkdy se vydรกme smฤrem, kterรฝ se od nรกs oฤekรกvรก, jindy jdeme รบplnฤ proti proudu, protoลพe to tak cรญtรญme. Ale i kdyลพ se nรกลก zvuk nebo smฤลovรกnรญ mฤnรญ, to mezilidskรฉ poutu a spoleฤnรก energie nรกs drลพรญ pohromadฤ.
Kapela pro nรกs nenรญ jen o hudbฤ, ale i o sdรญlenรฝch zรกลพitcรญch โ cestรกch, koncertech, debatรกch. Prรกvฤ tahle blรญzkost a vzรกjemnรฝ respekt nรกm umoลพลujรญ se neustรกle promฤลovat, aniลพ bychom ztratili podstatu toho, co Viu spojuje.
Jakรก je vnitลnรญ dynamika kapely?
Vi: Fungujeme trochu jako hลiลกtฤ โ projekt je prostorem pro experimenty, hranรญ a objevovรกnรญ. Naลกe blรญzkost nรกm dรกvรก svobodu zkouลกet novรฉ vฤci a obฤas si i รบplnฤ ulรญtnout. To se odrรกลพรญ i na naลกich koncertech โ ฤasto se navzรกjem pลekvapujeme, coลพ nรกs udrลพuje v napฤtรญ a nadลกenรญ.
Hudbu nedฤlรกme jen pro publikum, ale hlavnฤ pro sebe โ pro ten spoleฤnรฝ moment. Moลพnรก prรกvฤ tahle otevลenost a nespoutanost jsou klรญฤovรฉ. Vytvoลili jsme si prostลedรญ, kde se mลฏลพe stรกt cokoliv. Kam nรกs to zavede za pฤt let? To nikdo nevรญ. Mรกme sny a cรญle, ale zรกroveล jsme otevลenรญ cestรกm, kterรฉ se pลed nรกmi objevรญ.
Co pro vรฝvoj Viy znamenรก novรฉ album Saudade a jakรก k nฤmu byla cesta?
Vi: Myslรญm, ลพe pลedchozรญ album Crash Report z roku 2022 pลedstavuje meznรญk โ takovรฝ pลechod k tomu, kde jsme teฤ. Obecnฤ, kaลพdรก novรก deska je pro nรกs dalลกรญ krok, kterรฝ nรกs nฤkam posouvรก.
Momentรกlnฤ smฤลujeme ke klubovฤjลกรญm zvukลฏm a taneฤnฤjลกรญ hudbฤ, kterรก nรกs teฤ nejvรญc bavรญ โย coลพ je myslรญm na Saudade znรกt. Tentokrรกt mฤl na novรฝ zvuk velkรฝ vliv Tomรกลก, coลพ se v novรฝch skladbรกch silnฤ odrรกลพรญ. Dรญky tomu jsme se mohli vรญc soustลedit na zpฤv, na kterรฝ v poslednรญch letech nebylo tolik prostoru.
Hodnฤ jsme taky pลemรฝลกleli nad tรญm, jak budou novรฉ skladby fungovat naลพivo. Psali jsme je s vฤdomรญm, ลพe je budeme hrรกt na koncertech, coลพ znamenalo, ลพe jsme trochu opustili klasickรฉ struktury pรญsnรญ a nechali tomu volnฤjลกรญ tvar โ a pro mฤ to znamenรก obrovskรฝ pลรญnos.
Na pลedchozรญch albech ลกla vฤtลกina prรกce za Tebou, ale kdyลพ mluvรญลก o Saudade, znรญ to, ลพe jste na nฤm pracovali vรญc kolektivnฤ. Je to tedy vaลกe prvnรญ skuteฤnฤ spoleฤnรฉ album? A jak se tรญm zmฤnil proces tvorby?
Vi: Uลพ na Crash Report se Rosa zapojovala do psanรญ textลฏ, ale ano, Saudade je prvnรญ opravdu kolektivnรญ album. Viah uลพ nenรญ jen mลฏj projekt โ teฤ jsme kapela vรญc neลพ kdy dลรญv, a to se promรญtlo i do samotnรฉho procesu tvorby, na kterรฉm se podรญleli vลกichni.
Na desce je tลeba skladba, na kterou jsem skoro nesรกhla โ vznikla u Rosy s Tomรกลกem. Jinรก vznikla zase u Tomรกลกe, takลพe je tam hodnฤ otisknutรฝ jeho rukopis. Na jednรฉ pรญsni zpรญvรกm jen backing vokรกly, coลพ mi dalo vฤtลกรญ prostor soustลedit se na produkci. Celkovฤ je to opravdu spoleฤnรก prรกce a vลกechno do sebe pลirozenฤ zapadlo.
Velkรก ฤรกst alba vznikala v Portugalsku. Jak je Zambujeira do Mar propsanรก do celรฉho alba?
Vi: Do Zambujeiry do Mar jsme pลijeli kaลพdรฝ jinรฝm zpลฏsobem, v jinรฝ ฤas, v jinรฉm nastavenรญ. Jรก jsem dorazila v noci se sรฉgrou โ bylo to v zimฤ, v รบnoru pลed rokem. Pamatuju si, jak jsme pลijely do Zambujeiry a neporozumฤly jsme hned atmosfรฉลe toho mรญsta. V noci pลฏsobila jinak. Ale hned po pลรญjezdu jsme ve spฤchu odhodily vฤci a bฤลพely k oceรกnu vstลรญc vlnรกm. Dalลกรญ den jsme postupnฤ zaฤaly vnรญmat rytmus a energii vesnice.
Postupnฤ se k nรกm pลidรกvali dalลกรญ โ nejdลรญv Nina, pak Rosa a Tomรกลก. Bylo to plynulรฉ stลรญdรกnรญ, ale na pรกr nocรญ jsme se tam vลกichni seลกli a vytvoลili si vlastnรญ rezidenci. Celรฝ pobyt byl pomalรฝ, kontemplativnรญ. Nasรกvali jsme atmosfรฉru, chodili na dlouhรฉ prochรกzky v tichu, zkouลกeli performativnรญ vรฝstupy spojenรฉ s geniem loci. Veฤer jsme se schรกzeli v Case T (@oddodivi), improvizovali s nรกstroji a nahrรกvali jamy. Kaลพdรฝ z nรกs mฤl svลฏj vlastnรญ proces โ Rosa nahrรกvala zvuky, Nina sbรญrala materiรกly, Tomรกลก psal pรญsniฤky na รบtesech, jรก popsala strรกnky textu. Nebylo to o tom mรญstฤ samotnรฉm, ale spรญลก o tom, co v nรกs vyvolรกvalo โ a to se pak otisklo do naลกรญ hudby.
Byli jsme tam na Lunรกrnรญ novรฝ rok, coลพ celรฉmu pobytu taky dodalo dalลกรญ rozmฤr. Dฤlali jsme rลฏznรฉ rituรกly, coลพ bylo oฤistnรฉ, zranitelnรฉ a hojivรฉ. Kaลพdรฝ z nรกs tam pลijel v jinรฉm rozpoloลพenรญ a v kapele probฤhly velkรฉ katarze. Jako bychom vyลกli z obrovskรฉho shonu a najednou se vลกechno zklidnilo. Otevลely se nรกm cesty zpรกtky k sobฤ samรฝm, zakoลenili jsme. Nฤkdy to bylo o vnitลnรญm dialogu, nฤkdy o pocitu svobody. Celkovฤ to bylo intenzivnรญ obdobรญ โ ani ne bod zlomu, ale restart. Moลพnost zaฤรญt zase trochu od nuly.
ฤeho je Saudade pลรญbฤhem?ย
Vi: Ta deska smฤลovala k tomu bรฝt intenzivnรญm emocionรกlnรญm uvolnฤnรญm โ takovรฝm, kdy se otevลe ventilek a vลกechno se vypustรญ ven.
Je v nรญ taky spousta radosti. Mรกme tendenci psรกt melancholickรฉ texty a pracovat se zasnฤnรฝmi zvuky, ale Saudade je moลพnรก naลกe nejspokojenฤjลกรญ deska. Tvorba nรกs nesmรญrnฤ bavila, byl to ฤistรฝ proces โ radost z hudby samotnรฉ. Celรฉ je to silnฤ propojenรฉ s mรญstem, kde album vznikalo, i s oฤistou, kterou jsme tam prochรกzeli.
Zรกroveล se do nฤj ale otiskly i ลกirลกรญ spoleฤenskรฉ otรกzky โ klimatickรก krize, nepokoje. Nฤkterรฉ tracky jsou hodnฤ politickรฉ, tahle tรฉmata v nรกs silnฤ rezonujรญ.
Myslรญm, ลพe samotnรฝ nรกzev alba ho dokonale vystihuje. Zachycuje urฤitรฉ obdobรญ, moลพnรก celou kapsuli jednoho roku. A zvukovฤ nรกm otevรญrรก รบplnฤ novรฉ moลพnosti pro ลพivรฉ hranรญ.
Je toto album osobnฤjลกรญ neลพ pลedchozรญ?
Vi: Jo, asi jo. A vlastnฤ se mi to lรญbรญ. Pลijde mi, ลพe se na tรฉhle desce vรญc otevรญrรกme a mรฉnฤ se hlรญdรกme. Dลรญv jsem mฤla pocit, ลพe je dลฏleลพitรฉ si urฤitรฉ vฤci nechรกvat pro sebe, ale teฤ vnรญmรกm, ลพe jeลกtฤ dลฏleลพitฤjลกรญ je nachรกzet blรญzkost s lidmi. Hudebnรญk mรก s posluchaฤem extrรฉmnฤ intimnรญ vztah โ kdyลพ si tฤ nฤkdo pustรญ do sluchรกtek, jste tam vlastnฤ jen vy dva. A jรก cรญtรญm, ลพe to nenรญ ani tak o tom, ลพe bych nฤco dluลพila, ale spรญลก o tom, ลพe do toho vztahu chci vstupovat s vฤtลกรญ otevลenostรญ a ryzostรญ.
Souฤรกstรญ Viy je i vizuรกlnรญ umฤlkynฤ Nina Sibinskรก. Jakou roli hraje vizuรกl ve vaลกรญ hudbฤ a jak se propisuje do tvลฏrฤรญho procesu?
Vi: Podle mฤ je souฤasnรก hudba mnohem vรญc neลพ jen zvuk โ je to audiovizuรกlnรญ zรกลพitek. Pro nรกs byl vizuรกl vลพdy dลฏleลพitรฝ, ale teprve teฤ ho ลeลกรญme souฤasnฤ s tvorbou hudby.
Nina s nรกmi pracuje uลพ nฤkolik let a dokonale rozumรญ tomu, co je pro Viu podstatnรฉ. Je souฤรกstรญ kapely, รบฤastnรญ se zkouลกek, podรญlรญ se na podobฤ naลกich live show, a dรญky tomu si spoustu vฤcรญ nemusรญme sloลพitฤ vysvฤtlovat na dรกlku slovy. Nina tรญm pรกdem spoustu vฤcรญ intuitivnฤ cรญtรญ a vnรญmรก, takลพe dialog mezi vizuรกlem a hudbou probรญhรก pลirozenฤ.
Vaลกe live shows nejsou obohaceny pouze o vizuรกl, ale i o performance โ kde se to vzalo?
Vi: Rosa vystudovala herectvรญ na konzervatoลi, takลพe mรก k vystupovรกnรญ mnohem blรญลพ neลพ tลeba ke sklรกdรกnรญ hudby. Jรก sama mรกm zkuลกenosti s divadlem i tancem, takลพe jsme obฤ vลพdycky vnรญmaly koncert nejen jako hudebnรญ, ale jako ลกirลกรญ umฤleckรฝ zรกลพitek.
Nikdy jsme nebyly ฤistฤ hudebnice, nepochรกzรญme z akademickรฉho hudebnรญho prostลedรญ, a moลพnรก i proto jsme koncerty vลพdycky vidฤly spรญลก jako performance. Nejde jen o zpฤv โ na pรณdiu pracujeme s celรฝm tฤlem, pohybem a emocemi.
Pro mฤ osobnฤ je pลirozenรฉ hledat zpลฏsoby, jak koncerty obohatit o interakci s publikem a performativnรญ sloลพku. Neberu to jako nฤco navรญc, ale jako nedรญlnou souฤรกst naลกeho umฤleckรฉho vyjรกdลenรญ. Viah stojรญ na ลพivรฉm vystupovรกnรญ โ myslรญm, ลพe kdo nรกs vidฤl naลพivo, zaลพije รบplnฤ jinรฝ dojem neลพ jen z poslechu desky. A pลรกvฤ to je pro nรกs hodnฤ dลฏleลพitรฉ.
Kdyลพ jsi na koncertฤ โ cรญtรญลก se na ลพivu? Co dalลกรญho Ti dรกvรก ten pocit?
Vi: Na koncertฤ jsou chvรญle, kdy se cรญtรญm naprosto pลรญtomnรก โ jako bych vnรญmala kaลพdou buลku svรฉho tฤla. Je to podobnรฉ, jako kdyลพ vyjdeลก ze sauny a ponoลรญลก se do ledovรฉ vody. Najednou tฤ รบplnฤ zaplavรญ vjem vlastnรญho dechu, tepu, pulzuje ti tฤlo.
Fascinuje mฤ, ลพe tenhle stav ฤasto pลichรกzรญ s urฤitรฝm diskomfortem. Stojรญm pลed lidmi, kteลรญ ฤekajรญ, co se stane. Co udฤlรกm. Nฤkdy je ta pลedstava tak znepokojivรก, ลพe se mi do toho momentu ani nechce. Ale pak se podรญvรกm do publika, spojรญm se pohledem s nฤkรฝm a najednou cรญtรญm aลพ elektrizujรญcรญ propojenรญ. Je to krok mimo komfortnรญ zรณnu โ vystavit se, jรญt s kลฏลพรญ na trh, otevลรญt se. A kdyลพ se to povede, kdyลพ energie zaฤne proudit tam a zpรกtky, je to neskuteฤnฤ silnรฝ zรกลพitek.
Nenรญ to ale nฤco, co by se dalo zaruฤit. Jsou koncerty, kdy se to prostฤ nestane. Ale ฤรญm dรกl ฤastฤji cรญtรญm, ลพe to propojenรญ tam je, a ลพe mezi nรกmi probรญhรก krรกsnรก vรฝmฤna energie.
Vi, Ty jsi Djka, hudebnรญ producentka a manaลพerka โ jak to dฤlรกลก, ลพe neztrรกcรญลก hlavu?
Vi: Pro mฤ bylo zรกsadnรญ najรญt prรกci, kterรก nebude pลรญliลก kreativnรญ. Jsem dobrรก v organizaci, plรกnovรกnรญ a v ฤรญslech. Moje prรกce je zamฤลenรก na office management a koordinaci, coลพ hezky doplลuje moji hudebnรญ tvorbu. Pลes den pracuji s jinรฝm typem myลกlenรญ a veฤer, kdyลพ odchรกzรญm na zkouลกku a ลeลกรญm hudbu, pลepรญnรกm se do kreativnรญ hemisfรฉry. Kdybych se celรฝ den pohybovala jen v umฤleckรฉm prostลedรญ, nezvlรกdla bych to. Zรกroveล je pro mฤ tahle prรกce dลฏleลพitรก, jelikoลพ mi dรกvรก stabilnรญ finanฤnรญ pลรญjem, coลพ mi umoลพลuje vฤnovat se hudbฤ bez tlaku.
Snaลพรญm se netahat si prรกci domลฏ, i kdyลพ to nenรญ vลพdy jednoduchรฉ. Pomรกhรก mi v tom zejmรฉna pohyb, tลeba jรณga, a takรฉ vฤdomรฉ nastavenรญ hranic mezi pracรญ a volnรฝm ฤasem. Hudbu sklรกdรกm nejฤastฤji veฤer, ale nevnรญmรกm to jako povinnost nebo prรกci โ prostฤ tvoลรญm, kdyลพ mรกm chuลฅ.
Obecnฤ mi pomรกhรก urฤitรก struktura, ale zรกroveล se snaลพรญm nelpฤt na vฤcech, kterรฉ mi pลestanou dรกvat smysl. Pravidelnฤ si dรกvรกm prostor zastavit se, zhodnotit, jak se cรญtรญm, a uzpลฏsovit tomu svลฏj reลพim.
ฤekรก mฤ hodnฤ intenzivnรญ rok a jsem zvฤdavรก, jestli mi tahle rovnovรกha opravdu vydrลพรญ. Ale zatรญm to funguje.
Cรญtรญลก nฤjakรฝ sociรกlnรญ tlak na produktivitu?
Vi: Myslรญm, ลพe v umฤleckรฉ sfรฉลe je obrovskรฝ tlak na to, kolik toho ฤlovฤk vyprodukuje, kde se objevรญ a na jakรฝch projektech pracuje. Poลรกd trochu bojuju s hledรกnรญm vlastnรญch limitลฏ โ nฤkdy se mi stane, ลพe kรฝvna na pลรญliลก projektลฏ narรกz, protoลพe neumรญm ลรญct ne. Projekty jsou skvฤlรฉ, nabรญdky lรกkavรฉ, a tak se do toho vrhnu po hlavฤ, jenลพe pak nevyhnutelnฤ pลijde mฤsรญc, kdy se zcela vyฤerpรกm a musรญm si pak dรกt pauzu.
Je moลพnรฉ se v ฤeskรฉ republice uลพivit ฤistฤ jako nezรกvislรก umฤlkynฤ?
Vi: Myslรญm, ลพe bรฝt v ฤechรกch nezรกvislou umฤlkynรญ je nรกroฤnรฉ. Pokud se bavรญme konkrรฉtnฤ o hudbฤ, vฤtลกina hudebnรญkลฏ mรก pลรญjmy i z jinรฝch zdrojลฏ โ buฤ majรญ jinou prรกci, nebo ฤerpajรญ z dobลe placenรฝch zamฤstnรกnรญ, a pak berou koncerty za relativnฤ nรญzkรฉ honorรกลe. To pak ale ovlivลuje celou hudebnรญ scรฉnu, protoลพe kdyลพ nฤkdo bere hranรญ spรญลก jako konรญฤek a nepotลebuje se tรญm uลพivit, nastavuje tรญm nรญzkou laลฅku vรฝplat, kterรก mลฏลพe bรฝt pro profesionรกlnรญ hudebnรญky problematickรก.
Podobnฤ to vnรญmรกm i v divadle, kde je takรฉ extrรฉmnฤ mรกlo penฤz. Vidรญm to nejen ze svรฉ zkuลกenosti s hranรญm, ale i jako hudebnice, kterรก sklรกdรก pro divadelnรญ inscenace. Uลพ pลed lety jsme o tom vedli debaty pลi porovnรกvรกnรญ rลฏznรฝch kulturnรญch oborลฏ โ tลeba ve filmu existujรญ fondy, dรญky kterรฝm se daลรญ financovat projekty, ale hudba a divadlo takovou podporu zatรญm nemajรญ.
Co by se podle Tebe muselo v ฤesku zmฤnit, aby nezรกvislรญ umฤlci mohli ลพรญt jen ze svรฉ tvorby a nemuseli mรญt vedlejลกรญ prรกce?
Vi: Myslรญm si, ลพe v ฤesku chybรญ funkฤnรญ systรฉm grantลฏ a financovรกnรญ pro ลพivรฉ umฤnรญ. Divadlo mรก obฤas podporu od rลฏznรฝch partnerลฏ nebo sponzorลฏ, ale obecnฤ je nรญzkรฝ rozpoฤet na kulturu a ลพivรฉ umฤnรญ.
Kdyลพ tลeba tvoลรญme desku, moลพnosti financovรกnรญ jsou extrรฉmnฤ omezenรฉ. V praxi to znamenรก, ลพe album slouลพรญ spรญลก jako investice do budoucna โ nฤco jako odrazovรฝ mลฏstek, dรญky kterรฉmu pak mลฏลพeme vyjet na koncerty a tam si vlastnฤ vydฤlat zpรกtky nรกklady, kterรฉ jsme do nฤj vloลพili.
Vidรญลก nฤjakรฝ rozdรญl v pลรญstupu k nezรกvislรฝm hudebnรญkลฏm mezi ฤeskou republikou a zahraniฤรญm?
Vi: Myslรญm, ลพe zรกsadnรญ rozdรญl je v tom, ลพe nezรกvislรญ hudebnรญci jsou v zahraniฤรญ vรญc podporovanรญ uลพ ve fรกzi samotnรฉ tvorby. Kdyลพ se bavรญme tลeba o kapelรกch, tak u nรกs je problรฉm, ลพe spousta ฤasu a energie jde do tvorby hudby, ale chybรญ podpora, kterรก by ten proces udrลพela finanฤnฤ udrลพitelnรฝm. To je jeden z dลฏvodลฏ, proฤ tลeba naลกe kapela nevydรกvรก hudbu tak ฤasto โ prostฤ na to nemรกme kapacitu. Do poslednรญ desky jsme vloลพili spoustu ฤasu, ale kdyลพ odeฤteme nรกklady na postprodukci, promo a dalลกรญ vฤci, vlastnฤ nรกm z toho nezลฏstane skoro nic.
Ano, dostali jsme na ni nฤjakรฝ grant, ale ten sotva pokryl zรกkladnรญ vรฝdaje. V jinรฝch zemรญch ฤasto fungujรญ rลฏznรฉ systรฉmy podpory, aลฅ uลพ ve formฤ grantลฏ, nebo tลeba financovanรฝch umฤleckรฝch rezidencรญ. A prรกvฤ takovรฉ rezidence v ฤeskรฉm hudebnรญm prostลedรญ skoro neexistujรญ. Na rozdรญl tลeba od vรฝtvarnรฉho umฤnรญ nebo literatury ani nenรญ moc moลพnostรญ nฤkam odjet a mรญt zaplacenรฝ ฤas na tvorbu.
Proฤ se oฤekรกvรก, ลพe umฤlci budou ลพรญt z lรกsky k umฤnรญ?
Vi: Myslรญm, ลพe problรฉm je v tom, jak spoleฤnost umฤnรญ vnรญmรก โ jako nฤco nadstavbovรฉho, nฤco, co vlastnฤ nenรญ nezbytnรฉ. ฤasto se na umฤlce pohlรญลพรญ tak, ลพe dฤlajรญ jen svลฏj konรญฤek, nฤco jako volnoฤasovou aktivitu, a mฤli by bรฝt rรกdi, ลพe se tรญm vลฏbec mohou zabรฝvat. Jako by to byla takovรก nedฤlnรญ zรกbava, nฤco, co si ฤlovฤk dฤlรก po veฤerech pro radost. Ale uลพ se nevidรญ ta obrovskรก prรกce, kterรก za tรญm stojรญ, mnoลพstvรญ rozhodovรกnรญ, รบsilรญ a energie, kterรฉ do toho vklรกdรกme.
Navรญc panuje pลedstava, ลพe kdyลพ nฤkdo dฤlรก umฤnรญ, musรญ ho pลedevลกรญm milovat โ a ลพe pokud z nฤj nemรก radost, tak by se mu vลฏbec nemฤl vฤnovat. A tak se oฤekรกvรก, ลพe se tรญm budeme ลพivit jen proto, ลพe to mรกme rรกdi. Minimรกlnฤ v nezรกvislรฉ, autonomnรญ hudebnรญ scรฉnฤ je to dnes v podstatฤ nutnost โ vฤtลกina lidรญ, kterรฉ znรกm, tvoลรญ pลedevลกรญm z lรกsky k umฤnรญ, protoลพe jinรก moลพnost prostฤ nenรญ. A pak to pลฏsobรญ, ลพe je to jen hobby.
Narazila jsi pลi svรฉ prรกci na situace, kterรฉ Tฤ pลekvapily v rรกmci spoleฤenskรฉho fungovรกnรญ?
Vi: Jednou z vฤcรญ, kterou teฤ hodnฤ ลeลกรญm, je postavenรญ ลพen v kulturnรญm odvฤtvรญ. To tรฉma se nรกs s Rosou silnฤ dotklo pลi prรกci na projektu, do kterรฉho jsme byly pลizvanรฉ โ ลกlo o inscenaci opery Jenลฏfa v Olomouci v reลพii Veroniky Kos Loulovรฉ. Vytvoลily jsme k nรญ krรกtkรฝ elektronickรฝ dovฤtek, coลพ v kontextu opery v menลกรญm mฤstฤ bylo nฤco dost neobvyklรฉho.
Celรฝ ten proces byl popravdฤ vysilujรญcรญ a nรกroฤnรฝ. Pลekvapilo mฤ, jak silnฤ tam fungujรญ zavedenรฉ kolektivy a hierarchie โ a my jako dvฤ holky z Prahy, co dฤlajรญ elektronickou hudbu, jsme najednou pลiลกly ‚zvenku‘ a mฤly uzavรญrat Janรกฤkovu operu. ฤasto jsme mฤly pocit, ลพe jsme vnรญmรกny jako takovรฝ vรฝstลelek reลพisรฉrky, nฤco, co tam vlastnฤ รบplnฤ nepatลรญ.
Do toho se pลidalo i samotnรฉ prostลedรญ. Olomouc je malรฉ mฤsto a tรฉma feministickรฉ opery tam vzbudilo dost rozporuplnรฉ reakce. Nฤkteลรญ divรกci dokonce bฤhem pลedstavenรญ buฤeli nebo vyjadลovali svou nevoli jinรฝmi zpลฏsoby. Celรฉ to pro nรกs byl hodnฤ silnรฝ a intenzivnรญ zรกลพitek, kterรฝ v nรกs stรกle rezonuje a nutรญ nรกs pลemรฝลกlet o tom, jak je postavenรญ ลพen v umฤleckรฉm svฤtฤ vnรญmanรฉ a jakรฉ pลekรกลพky s sebou stรกle nese.
ฤรญm byla podle Tebe odmรญtavรก reakce okolรญ vyvolรกna?
Vi: Nemyslรญm si, ลพe to bylo jen tรญm, ลพe jsme ลพeny, ale spรญลก tรญm, ลพe jsme pลiลกly jako dvฤ holky s elektronickรฝmi nรกstroji a zaฤaly si dฤlat vฤci po svรฉm. V opernรญm prostลedรญ, kde se oฤekรกvรก klasickรฝ pลรญstup, to vyvolalo silnou reakci โ zvlรกลกลฅ kdyลพ ลกlo o Janรกฤka. Dotรฝkat se klasiky jinak neลพ klasicky je pro mnoho lidรญ spouลกtฤฤ a my jsme najednou byly vnรญmรกny jako jeden z hlavnรญch prvkลฏ provokace celรฉho pลedstavenรญ.
Zรกroveล jsme se setkรกvaly s tรญm, ลพe nรกm nฤkteลรญ muลพi chtฤli neustรกle vysvฤtlovat, jak co dฤlat โ jak zapojit kabely, drลพet mikrofonyโฆ To se nรกm teda dฤlo uลพ dลรญv, kdyลพ jsme s kapelou cestovaly jako dvojice. ฤasto jsme slรฝchaly otรกzky typu: Jak je vลฏbec moลพnรฉ, ลพe jste se s tรญm projektem dostaly tak daleko?
Mฤla jsem pocit, ลพe se tyhle vฤci postupnฤ mฤnรญ, ลพe jsme si svรฉ mรญsto vydobyly a ลพe uลพ nรกs nikdo nebude zpochybลovat. Teฤ mi ale doลกlo, ลพe to moลพnรก byla jen bublina praลพskรฉho prostลedรญ, kde uลพ existuje ลพenskรฝch projektลฏ vรญce a kde je to vnรญmรกno jako nฤco snad uลพ normรกlnรญho. Jinde to ale poลรกd mลฏลพe pลฏsobit jako nฤco nezvyklรฉho a ruลกivรฉho.
Jak reagujeลก na situace, kdy nฤkdo zpochybลuje Tvรฉ schopnosti?
Vi: Mnฤ se teฤ v procesu tvorby stala situace, kterรก mฤ fakt zarazila. Jeden z technikลฏ se mฤ zeptal, v jakรฉm programu jsem hudbu produkovala. Odpovฤdฤla jsem, ลพe v Abletonu, a on na to reagoval: โAha, tak proto to znรญ jak z prdele.โ
ลekl to jako vtip, ฤekal, ลพe se zasmฤju. A jรก jsem se nezasmรกla. Nechala jsem tu jeho poznรกmku viset ve vzduchu. Mฤla jsem pocit, ลพe kdybych se tomu zasmรกla, jen bych legitimizovala to, co ลรญkรก.
A tohle nebyl ojedinฤlรฝ moment. Nejhorลกรญ na tom je, ลพe to nenรญ pลรญmรก agrese, kterou by ฤlovฤk mohl snadno pojmenovat a konfrontovat. Je to spรญลก takovรฉ lehkรฉ shazovรกnรญ, zabalenรฉ do vtipu nebo dobลe mรญnฤnรฉ rady. Jako kdyลพ ti nฤkdo vysvฤtluje vฤci, kterรฉ dรกvno vรญลก, protoลพe automaticky pลedpoklรกdรก, ลพe netuลกรญลก, co dฤlรกลก. A kdyลพ se ukรกลพe, ลพe mรกลก lepลกรญ ลeลกenรญ, nedokรกลพe to pลijmout.
V tom divadle pracuje jedna zvukaลka v naลกem vฤku a ลรญkala, ลพe pro ni bylo extrรฉmnฤ tฤลพkรฉ se v muลพskรฉm kolektivu prosadit. Kdyลพ nastupovala, rovnou jรญ doporuฤovali, aลฅ jde radลกi jinam, kde to pro ni bude โsnazลกรญโ. To mฤ dost zasรกhlo.
V Praze jsem si naivnฤ myslela, ลพe uลพ jsme jako spoleฤnost dรกl. ลฝe se vฤci zmฤnily. Ale staฤilo vyjet z hlavnรญho mฤsta a najednou to byla รบplnฤ jinรก realita.
Doteฤ pลemรฝลกlรญm, jak na takovรฉ situace reagovat, aby mฤ to jen nevyฤerpรกvalo. Je potลeba nebรกt se bรฝt naลกtvanรก. Nebรกt se konfrontovat lidi s tรญm, jakรฉ role od ลพen vlastnฤ oฤekรกvajรญ. Protoลพe kdyลพ se to nechรก bรฝt, nic se nezmฤnรญ.
A otรกzka na zรกvฤr โ co bys poradila nฤkomu, kdo chce zaฤรญt s hudebnรญ produkcรญ?
Vi: Nejdลฏleลพitฤjลกรญ je podle mฤ najรญt si jeden nรกstroj, kterรฝ ti bude nejbliลพลกรญ. A nemusรญ to bรฝt nutnฤ klasickรฝ hudebnรญ nรกstroj โ klidnฤ to mลฏลพe bรฝt i tvลฏj hlas. Jde o to, aby sis naลกel*a nฤco, na ฤem se ti dobลe sklรกdรก, co tฤ pลirozenฤ inspiruje a pomรกhรก ti hledat vlastnรญ zvuk.
Kdyลพ jsem zaฤรญnala, tvoลila jsem jen v poฤรญtaฤi, ale prรกvฤ ta nekoneฤnรก ลกkรกla moลพnostรญ mลฏลพe bรฝt i dost zahlcujรญcรญ. Programy jako Ableton nabรญzejรญ obrovskรฝ prostor pro experimentovรกnรญ, ale snadno se v tom dรก ztratit. Proto si myslรญm, ลพe nenรญ nutnรฉ hned znรกt vลกechno โ dลฏleลพitฤjลกรญ je postupnฤ si budovat vlastnรญ pลรญstup a workflow.
Hodnฤ mi pomohlo uฤit se od lidรญ kolem sebe. Trรกvila jsem ฤas s kamarรกdy, kteลรญ uลพ hudbu produkovali, sledovala jejich prรกci, ptala se a zapojovala se do spoleฤnรฝch projektลฏ. Jen vidฤt nฤkoho zkuลกenฤjลกรญho pลi prรกci mลฏลพe bรฝt obrovskรก ลกkola.
A hlavnฤ โ zkouลกet, hrรกt si a nebรกt se chyb. Nฤkdy staฤรญ jen na pรกr minut dennฤ sednout k tvorbฤ a nฤco udฤlat, i kdyลพ to tลeba nakonec smaลพeลก. Moลพnรก to nebude nic pลevratnรฉho, ale moลพnรก z toho vznikne nฤco, co tฤ posune dรกl.
Pokud se nฤkdy pลistihneลก, ลพe pลรญliลก analyzujeลก a pลemรฝลกlรญลก, jak by hudba mฤla teoreticky znรญt, mลฏลพe to bรฝt spรญลก brzdou. Hudba nefunguje jen v rovinฤ slov a myลกlenek โ dotรฝkรก se hlubลกรญch vrstev naลกeho vnรญmรกnรญ. Nฤkdy je nejlepลกรญ prostฤ ji nechat plynout a nechat se pลekvapit, kam tฤ zavede.