Viu jsem slyลกela poprvรฉ tฤ›snฤ› po covidu v Palรกci Akropolis. Pล™emรฝลกlรญm, kdy pล™esnฤ› jsem jim podlehla. Bylo to ve chvรญli, kdy jsem je vidฤ›la v Akropoli vyskoฤit na nivtec a tanฤit mezi kabely a nรกstroji? Na Budฤ›jovickรฉm Majรกlesu, kde se ztrรกceli v barvรกch a mlze? Nebo aลพ ve Fuchsu, kdyลพ zahrรกli cover Voda ฤo ma drลพรญ nad vodou a ฤas se na chvรญli zastavil.

Myslรญm ale, ลพe ze vลกeho nejvรญc to byla energie, kterรก kaลพdou jejich show provรกzela. Nฤ›ha a vzruลกenรญ ve tvรกล™รญch ฤlenลฏ Viah, zasnฤ›nรฉ vรฝrazy lidรญ v publiku โ€“ jakoby se nachรกzeli a ztrรกceli v jednom a tom samรฉm okamลพiku.

Pokaลพdรฉ, kdyลพ jsem je poslouchala, mฤ›la jsem tolik otรกzek. Jak projekt zaฤal? Co je to zvlรกลกtnรญ viditelnรฉ pouto, kterรฉ ฤleny kapely spojuje? Jakรฝ je jejich tvลฏrฤรญ proces? Cรญtรญ se na koncertech na pรณdiu stejnฤ› naลพivu jako jรก pod pรณdiem? Jak vnรญmajรญ sociรกlnรญ tlak na produktivitu? A je vลฏbec moลพnรฉ se v ฤŒesku uลพivit ฤistฤ› jako nezรกvislรฝ umฤ›leckรฝ projekt?

Deep Dive w./ Vi z praลพskรฉ kapely Viah, kterou dnes tvoล™รญ tล™i hudebnรญci โ€“ Huyen Vi Tranovรก, Rosalie Malinskรก, Tomรกลก Martรญnek a vizuรกlnรญ umฤ›lkynฤ› Nina Sibinskรก, je o tom, jakรก cesta vedla k jejich aktuรกlnรญ tvorbฤ›, co pro nฤ› znamenรก hudba i o tom, jak v Portugalsku vznikalo jejich novรฉ album Saudade. Zaฤaly jsme vลกak od รบplnรฝch zaฤรกtkลฏ โ€“ a jednรญm z nich byla รบฤast Vi v Superstar.

Letoลกnรญm rokem je to deset let od tvรฉ รบฤasti v Superstar โ€“ jak tahle zkuลกenost ovlivnila Tvou hudebnรญ cestu?

Vi: Superstar pro mฤ› neznamenala zaฤรกtek hudebnรญ kariรฉry, byla spรญลก osobnรญ vรฝzvou. V tรฉ dobฤ› jsem sice zpรญvala a hrรกla na ukulele, ale nevnรญmala jsem se jako zpฤ›vaฤka nebo hudebnice. Potล™ebovala jsem zjistit, jestli mรก smysl se hudbฤ› vฤ›novat vรกลพnฤ›ji โ€“ a prรกvฤ› to mi Superstar dala. Otevล™ela mi dveล™e k hudebnรญ cestฤ›.

Pamatujeลก si na moment, kdy ses zaฤala vnรญmat jako hudebnice?

Vi: Jako hudebnice jsem se zaฤala vnรญmat asi aลพ dรญky spoluprรกci s Jirkou Burianem. Jirka mฤ› vidฤ›l v Superstar a rozpoznal ve mnฤ› potenciรกl. Dal mi dลฏvฤ›ru, vฤ›noval mi spoustu ฤasu a pล™izval mฤ› do svรฝch dalลกรญch projektลฏ. Zaฤala jsem jezdit na koncerty s kapelou Republic of Two, a zรกroveลˆ psala svoji prvnรญ desku. V tom obdobรญ mi zaฤalo dochรกzet, ลพe tohle moลพnรก mลฏลพe bรฝt moje cesta. Tehdy jsem se zaฤala vรญc vnรญmat jako hudebnice, i kdyลพ spรญลก jako zpฤ›vaฤka. Ze zaฤรกtku to u mฤ› bylo hodnฤ› o zpฤ›vu, protoลพe jsem nemฤ›la moc nรกstrojลฏ, se kterรฝmi bych mohla pracovat. Postupnฤ› jsem se ale od zpฤ›vu zaฤala posouvat dรกl a dnes se vnรญmรกm hlavnฤ› jako hudebnรญ producentka โ€“ soustล™edรญm se vรญce na zvuk neลพ na zpฤ›v samotnรฝ. To se ale opravdu naplno stalo aลพ v poslednรญch 5โ€“6 letech.

Viah zaฤala jako sรณlovรฝ projekt, kterรฝ se postupnฤ› promฤ›nil v kapelu s volnฤ› promฤ›nlivรฝm sloลพenรญm a neustรกle se vyvรญjejรญcรญm hudebnรญm stylem. Jak vnรญmรกลก tuto neustรกlou zmฤ›nu? Zaฤรญnรก bรฝt sloลพenรญ kapely poslednรญ dobou stรกlejลกรญ?ย 

Vi: Tฤ›ลพko ล™รญct. S Rosou tvoล™รญme urฤitรฝ zรกklad โ€“ teฤ jsme si uvฤ›domily, ลพe spolu hrajeme uลพ 6,5 roku. Vลกechno kolem se ale neustรกle mฤ›nรญ, stejnฤ› jako my samotnรฉ. Moลพnรก prรกvฤ› v tom je podstata Viy. Neustรกle hledรกme, kam dรกl, pล™ehodnocujeme, co dฤ›lรกme, a posouvรกme se. Mรกme v sobฤ› prvek neustรกlรฉ promฤ›ny. Akutรกlnฤ› kapelu tvoล™รญme jรก, Rosa, Tomรกลก a Nina.

Projektem od jeho vzniku proลกlo hodnฤ› lidรญ, nฤ›kdo odeลกel, nฤ›kdo pล™iลกel, a s tรญm se mฤ›nรญ i energie. Nejvรญc je to znรกt v naลกich live setech โ€“ kaลพdรฝ koncert mรก jinou atmosfรฉru. Kdyลพ jsme v รบnoru mฤ›li kล™est v Arลกe, znovu mi doลกlo, jak moc se nรกลก zvuk za poslednรญ rok promฤ›nil. Nฤ›kdy jsme taneฤnฤ›jลกรญ, jindy minimalistiฤtฤ›jลกรญ, nikdy ale nezลฏstรกvรกme stejnรญ.

Myslรญm, ลพe klรญฤem k udrลพitelnosti Viy je prรกvฤ› tahle schopnost neustrnout, mฤ›nit se, hledat novรฉ cesty a pล™edevลกรญm nechat vฤ›ci pล™irozenฤ› plynout. Mรกm pocit, ลพe prรกvฤ› tahle neustรกlรก promฤ›na nรกs definuje โ€“ a pro mฤ› osobnฤ› je to osvobozujรญcรญ.

Projekt Viah je teฤ sloลพenรฝ ze tล™รญ hudebnรญch umฤ›lcลฏ โ€“ Tebe, Rosy a Tomรกลกe a jednรฉ vizuรกlnรญ umฤ›lkynฤ›, Niny. Jakรก byla cesta k tomuto sloลพenรญ?ย ย 

Vi: Nejdรฉle je se mnou Rosa. V ฤervnu 2018 jsem odehrรกla prvnรญ sรณlovรฝ koncert jako Viah a mฤ›sรญc na to vyลกla deska. V srpnu tรฉhoลพ roku jsme se s Rosou potkaly na workshopu dokumentรกrnรญho divadla v Divadle Archa. Bฤ›hem tฤ›chto setkรกnรญ jsme zjistily, ลพe mรกme podobnรฝ pohled na performance, vystupovรกnรญ a tvorbu obecnฤ›. I dรญky tomu mi doลกlo, ลพe by Rosa mohla bรฝt skvฤ›lou souฤรกstรญ Viah v ล™รญjnu 2018 se stala souฤรกstรญ projektu.

S Tomรกลกem jsem se potkala na Lunchmeatu v roce 2020, a v rรกmci hudebnรญch kruhลฏ jsme se pak uลพ nepล™estali potkรกvat na akcรญch. Po odchodu Veroniky Hurtovรฉ z kapely (na mateล™skou) jsme si s Rosou zanalyzovaly prรกvฤ› svรฉ spล™รญznฤ›nรฉ pล™รกtele-hudebnรญky, pล™iฤemลพ jsme pรกtrali po nฤ›kom, s kรฝm bychom mohli najรญt tu sprรกvnou รบroveลˆ kapelnรญho parลฅรกctvรญ. Napadl nรกs prรกvฤ› Tomรกลก, kterรฝ na to naลกtฤ›stรญ teda kรฝvnul.

Nina nรกm sama napsala email v roce 2021, ve kterรฉm bylo pล™iloลพenรฉ i jejรญ CV. Vytvoล™ila si tรญm vlastnฤ› takovรฉ soukromรฉ pล™ijรญmacรญ ล™รญzenรญ, a jeลกtฤ› ลพe tomu tak bylo. Vytvoล™ila nรกm pak ilustrovanรฝ klip k naลกรญ oblรญbenรฉ skladbฤ› NYE (feat. Aid Kid) a od tรฉ doby uลพ snad vลกechny kapelnรญ vizuรกly tvoล™รญme v tomto spoleฤnรฉm rozpoloลพenรญ.

Co je tรญm hlavnรญm pojรญtkem, kterรฉ drลพรญ projekt pohromadฤ› i pล™es vลกechny zmฤ›ny?

Vi: Myslรญm, ลพe je to naลกe vzรกjemnรก blรญzkost. Nejsme jen kapela, ale i jedni z nejlepลกรญch pล™รกtel โ€“ vลกichni ฤtyล™i jsme do sebe zakleslรญ a to propojenรญ je pro Viu naprosto klรญฤovรฉ.

Dรญky tomu mezi sebou mรกme spoustu empatie a otevล™enosti, coลพ nรกm dรกvรก prostor neustรกle experimentovat. Nฤ›kdy se vydรกme smฤ›rem, kterรฝ se od nรกs oฤekรกvรก, jindy jdeme รบplnฤ› proti proudu, protoลพe to tak cรญtรญme. Ale i kdyลพ se nรกลก zvuk nebo smฤ›ล™ovรกnรญ mฤ›nรญ, to mezilidskรฉ poutu a spoleฤnรก energie nรกs drลพรญ pohromadฤ›.

Kapela pro nรกs nenรญ jen o hudbฤ›, ale i o sdรญlenรฝch zรกลพitcรญch โ€“ cestรกch, koncertech, debatรกch. Prรกvฤ› tahle blรญzkost a vzรกjemnรฝ respekt nรกm umoลพลˆujรญ se neustรกle promฤ›ลˆovat, aniลพ bychom ztratili podstatu toho, co Viu spojuje.

Jakรก je vnitล™nรญ dynamika kapely?

Vi: Fungujeme trochu jako hล™iลกtฤ› โ€“ projekt je prostorem pro experimenty, hranรญ a objevovรกnรญ. Naลกe blรญzkost nรกm dรกvรก svobodu zkouลกet novรฉ vฤ›ci a obฤas si i รบplnฤ› ulรญtnout. To se odrรกลพรญ i na naลกich koncertech โ€“ ฤasto se navzรกjem pล™ekvapujeme, coลพ nรกs udrลพuje v napฤ›tรญ a nadลกenรญ.

Hudbu nedฤ›lรกme jen pro publikum, ale hlavnฤ› pro sebe โ€“ pro ten spoleฤnรฝ moment. Moลพnรก prรกvฤ› tahle otevล™enost a nespoutanost jsou klรญฤovรฉ. Vytvoล™ili jsme si prostล™edรญ, kde se mลฏลพe stรกt cokoliv. Kam nรกs to zavede za pฤ›t let? To nikdo nevรญ. Mรกme sny a cรญle, ale zรกroveลˆ jsme otevล™enรญ cestรกm, kterรฉ se pล™ed nรกmi objevรญ.

Co pro vรฝvoj Viy znamenรก novรฉ album Saudade a jakรก k nฤ›mu byla cesta?

Vi: Myslรญm, ลพe pล™edchozรญ album Crash Report z roku 2022 pล™edstavuje meznรญk โ€“ takovรฝ pล™echod k tomu, kde jsme teฤ. Obecnฤ›, kaลพdรก novรก deska je pro nรกs dalลกรญ krok, kterรฝ nรกs nฤ›kam posouvรก.

Momentรกlnฤ› smฤ›ล™ujeme ke klubovฤ›jลกรญm zvukลฏm a taneฤnฤ›jลกรญ hudbฤ›, kterรก nรกs teฤ nejvรญc bavรญ โ€“ย  coลพ je myslรญm na Saudade znรกt. Tentokrรกt mฤ›l na novรฝ zvuk velkรฝ vliv Tomรกลก, coลพ se v novรฝch skladbรกch silnฤ› odrรกลพรญ. Dรญky tomu jsme se mohli vรญc soustล™edit na zpฤ›v, na kterรฝ v poslednรญch letech nebylo tolik prostoru.

Hodnฤ› jsme taky pล™emรฝลกleli nad tรญm, jak budou novรฉ skladby fungovat naลพivo. Psali jsme je s vฤ›domรญm, ลพe je budeme hrรกt na koncertech, coลพ znamenalo, ลพe jsme trochu opustili klasickรฉ struktury pรญsnรญ a nechali tomu volnฤ›jลกรญ tvar โ€“ a pro mฤ› to znamenรก obrovskรฝ pล™รญnos.

Na pล™edchozรญch albech ลกla vฤ›tลกina prรกce za Tebou, ale kdyลพ mluvรญลก o Saudade, znรญ to, ลพe jste na nฤ›m pracovali vรญc kolektivnฤ›. Je to tedy vaลกe prvnรญ skuteฤnฤ› spoleฤnรฉ album? A jak se tรญm zmฤ›nil proces tvorby?

Vi: Uลพ na Crash Report se Rosa zapojovala do psanรญ textลฏ, ale ano, Saudade je prvnรญ opravdu kolektivnรญ album. Viah uลพ nenรญ jen mลฏj projekt โ€“ teฤ jsme kapela vรญc neลพ kdy dล™รญv, a to se promรญtlo i do samotnรฉho procesu tvorby, na kterรฉm se podรญleli vลกichni.

Na desce je tล™eba skladba, na kterou jsem skoro nesรกhla โ€“ vznikla u Rosy s Tomรกลกem. Jinรก vznikla zase u Tomรกลกe, takลพe je tam hodnฤ› otisknutรฝ jeho rukopis. Na jednรฉ pรญsni zpรญvรกm jen backing vokรกly, coลพ mi dalo vฤ›tลกรญ prostor soustล™edit se na produkci. Celkovฤ› je to opravdu spoleฤnรก prรกce a vลกechno do sebe pล™irozenฤ› zapadlo.

Velkรก ฤรกst alba vznikala v Portugalsku. Jak je Zambujeira do Mar propsanรก do celรฉho alba?

Vi: Do Zambujeiry do Mar jsme pล™ijeli kaลพdรฝ jinรฝm zpลฏsobem, v jinรฝ ฤas, v jinรฉm nastavenรญ. Jรก jsem dorazila v noci se sรฉgrou โ€“ bylo to v zimฤ›, v รบnoru pล™ed rokem. Pamatuju si, jak jsme pล™ijely do Zambujeiry a neporozumฤ›ly jsme hned atmosfรฉล™e toho mรญsta. V noci pลฏsobila jinak. Ale hned po pล™รญjezdu jsme ve spฤ›chu odhodily vฤ›ci a bฤ›ลพely k oceรกnu vstล™รญc vlnรกm. Dalลกรญ den jsme postupnฤ› zaฤaly vnรญmat rytmus a energii vesnice.

Postupnฤ› se k nรกm pล™idรกvali dalลกรญ โ€“ nejdล™รญv Nina, pak Rosa a Tomรกลก. Bylo to plynulรฉ stล™รญdรกnรญ, ale na pรกr nocรญ jsme se tam vลกichni seลกli a vytvoล™ili si vlastnรญ rezidenci. Celรฝ pobyt byl pomalรฝ, kontemplativnรญ. Nasรกvali jsme atmosfรฉru, chodili na dlouhรฉ prochรกzky v tichu, zkouลกeli performativnรญ vรฝstupy spojenรฉ s geniem loci. Veฤer jsme se schรกzeli v Case T (@oddodivi), improvizovali s nรกstroji a nahrรกvali jamy. Kaลพdรฝ z nรกs mฤ›l svลฏj vlastnรญ proces โ€“ Rosa nahrรกvala zvuky, Nina sbรญrala materiรกly, Tomรกลก psal pรญsniฤky na รบtesech, jรก popsala strรกnky textu. Nebylo to o tom mรญstฤ› samotnรฉm, ale spรญลก o tom, co v nรกs vyvolรกvalo โ€“ a to se pak otisklo do naลกรญ hudby.

Byli jsme tam na Lunรกrnรญ novรฝ rok, coลพ celรฉmu pobytu taky dodalo dalลกรญ rozmฤ›r. Dฤ›lali jsme rลฏznรฉ rituรกly, coลพ bylo oฤistnรฉ, zranitelnรฉ a hojivรฉ. Kaลพdรฝ z nรกs tam pล™ijel v jinรฉm rozpoloลพenรญ a v kapele probฤ›hly velkรฉ katarze. Jako bychom vyลกli z obrovskรฉho shonu a najednou se vลกechno zklidnilo. Otevล™ely se nรกm cesty zpรกtky k sobฤ› samรฝm, zakoล™enili jsme. Nฤ›kdy to bylo o vnitล™nรญm dialogu, nฤ›kdy o pocitu svobody. Celkovฤ› to bylo intenzivnรญ obdobรญ โ€“ ani ne bod zlomu, ale restart. Moลพnost zaฤรญt zase trochu od nuly.

ฤŒeho je Saudade pล™รญbฤ›hem?ย 

Vi: Ta deska smฤ›ล™ovala k tomu bรฝt intenzivnรญm emocionรกlnรญm uvolnฤ›nรญm โ€“ takovรฝm, kdy se otevล™e ventilek a vลกechno se vypustรญ ven.

Je v nรญ taky spousta radosti. Mรกme tendenci psรกt melancholickรฉ texty a pracovat se zasnฤ›nรฝmi zvuky, ale Saudade je moลพnรก naลกe nejspokojenฤ›jลกรญ deska. Tvorba nรกs nesmรญrnฤ› bavila, byl to ฤistรฝ proces โ€“ radost z hudby samotnรฉ. Celรฉ je to silnฤ› propojenรฉ s mรญstem, kde album vznikalo, i s oฤistou, kterou jsme tam prochรกzeli.

Zรกroveลˆ se do nฤ›j ale otiskly i ลกirลกรญ spoleฤenskรฉ otรกzky โ€“ klimatickรก krize, nepokoje. Nฤ›kterรฉ tracky jsou hodnฤ› politickรฉ, tahle tรฉmata v nรกs silnฤ› rezonujรญ.

Myslรญm, ลพe samotnรฝ nรกzev alba ho dokonale vystihuje. Zachycuje urฤitรฉ obdobรญ, moลพnรก celou kapsuli jednoho roku. A zvukovฤ› nรกm otevรญrรก รบplnฤ› novรฉ moลพnosti pro ลพivรฉ hranรญ.

Je toto album osobnฤ›jลกรญ neลพ pล™edchozรญ?

Vi: Jo, asi jo. A vlastnฤ› se mi to lรญbรญ. Pล™ijde mi, ลพe se na tรฉhle desce vรญc otevรญrรกme a mรฉnฤ› se hlรญdรกme. Dล™รญv jsem mฤ›la pocit, ลพe je dลฏleลพitรฉ si urฤitรฉ vฤ›ci nechรกvat pro sebe, ale teฤ vnรญmรกm, ลพe jeลกtฤ› dลฏleลพitฤ›jลกรญ je nachรกzet blรญzkost s lidmi. Hudebnรญk mรก s posluchaฤem extrรฉmnฤ› intimnรญ vztah โ€“ kdyลพ si tฤ› nฤ›kdo pustรญ do sluchรกtek, jste tam vlastnฤ› jen vy dva. A jรก cรญtรญm, ลพe to nenรญ ani tak o tom, ลพe bych nฤ›co dluลพila, ale spรญลก o tom, ลพe do toho vztahu chci vstupovat s vฤ›tลกรญ otevล™enostรญ a ryzostรญ.

Souฤรกstรญ Viy je i vizuรกlnรญ umฤ›lkynฤ› Nina Sibinskรก. Jakou roli hraje vizuรกl ve vaลกรญ hudbฤ› a jak se propisuje do tvลฏrฤรญho procesu?

Vi: Podle mฤ› je souฤasnรก hudba mnohem vรญc neลพ jen zvuk โ€“ je to audiovizuรกlnรญ zรกลพitek. Pro nรกs byl vizuรกl vลพdy dลฏleลพitรฝ, ale teprve teฤ ho ล™eลกรญme souฤasnฤ› s tvorbou hudby.

Nina s nรกmi pracuje uลพ nฤ›kolik let a dokonale rozumรญ tomu, co je pro Viu podstatnรฉ. Je souฤรกstรญ kapely, รบฤastnรญ se zkouลกek, podรญlรญ se na podobฤ› naลกich live show, a dรญky tomu si spoustu vฤ›cรญ nemusรญme sloลพitฤ› vysvฤ›tlovat na dรกlku slovy. Nina tรญm pรกdem spoustu vฤ›cรญ intuitivnฤ› cรญtรญ a vnรญmรก, takลพe dialog mezi vizuรกlem a hudbou probรญhรก pล™irozenฤ›.

Vaลกe live shows nejsou obohaceny pouze o vizuรกl, ale i o performance โ€“ kde se to vzalo?

Vi: Rosa vystudovala herectvรญ na konzervatoล™i, takลพe mรก k vystupovรกnรญ mnohem blรญลพ neลพ tล™eba ke sklรกdรกnรญ hudby. Jรก sama mรกm zkuลกenosti s divadlem i tancem, takลพe jsme obฤ› vลพdycky vnรญmaly koncert nejen jako hudebnรญ, ale jako ลกirลกรญ umฤ›leckรฝ zรกลพitek.

Nikdy jsme nebyly ฤistฤ› hudebnice, nepochรกzรญme z akademickรฉho hudebnรญho prostล™edรญ, a moลพnรก i proto jsme koncerty vลพdycky vidฤ›ly spรญลก jako performance. Nejde jen o zpฤ›v โ€“ na pรณdiu pracujeme s celรฝm tฤ›lem, pohybem a emocemi.

Pro mฤ› osobnฤ› je pล™irozenรฉ hledat zpลฏsoby, jak koncerty obohatit o interakci s publikem a performativnรญ sloลพku. Neberu to jako nฤ›co navรญc, ale jako nedรญlnou souฤรกst naลกeho umฤ›leckรฉho vyjรกdล™enรญ. Viah stojรญ na ลพivรฉm vystupovรกnรญ โ€“ myslรญm, ลพe kdo nรกs vidฤ›l naลพivo, zaลพije รบplnฤ› jinรฝ dojem neลพ jen z poslechu desky. A pล™รกvฤ› to je pro nรกs hodnฤ› dลฏleลพitรฉ.

Kdyลพ jsi na koncertฤ› โ€“ cรญtรญลก se na ลพivu? Co dalลกรญho Ti dรกvรก ten pocit?

Vi: Na koncertฤ› jsou chvรญle, kdy se cรญtรญm naprosto pล™รญtomnรก โ€“ jako bych vnรญmala kaลพdou buลˆku svรฉho tฤ›la. Je to podobnรฉ, jako kdyลพ vyjdeลก ze sauny a ponoล™รญลก se do ledovรฉ vody. Najednou tฤ› รบplnฤ› zaplavรญ vjem vlastnรญho dechu, tepu, pulzuje ti tฤ›lo.

Fascinuje mฤ›, ลพe tenhle stav ฤasto pล™ichรกzรญ s urฤitรฝm diskomfortem. Stojรญm pล™ed lidmi, kteล™รญ ฤekajรญ, co se stane. Co udฤ›lรกm. Nฤ›kdy je ta pล™edstava tak znepokojivรก, ลพe se mi do toho momentu ani nechce. Ale pak se podรญvรกm do publika, spojรญm se pohledem s nฤ›kรฝm a najednou cรญtรญm aลพ elektrizujรญcรญ propojenรญ. Je to krok mimo komfortnรญ zรณnu โ€“ vystavit se, jรญt s kลฏลพรญ na trh, otevล™รญt se. A kdyลพ se to povede, kdyลพ energie zaฤne proudit tam a zpรกtky, je to neskuteฤnฤ› silnรฝ zรกลพitek.

Nenรญ to ale nฤ›co, co by se dalo zaruฤit. Jsou koncerty, kdy se to prostฤ› nestane. Ale ฤรญm dรกl ฤastฤ›ji cรญtรญm, ลพe to propojenรญ tam je, a ลพe mezi nรกmi probรญhรก krรกsnรก vรฝmฤ›na energie.

Vi, Ty jsi Djka, hudebnรญ producentka a manaลพerka โ€“ jak to dฤ›lรกลก, ลพe neztrรกcรญลก hlavu?

Vi: Pro mฤ› bylo zรกsadnรญ najรญt prรกci, kterรก nebude pล™รญliลก kreativnรญ. Jsem dobrรก v organizaci, plรกnovรกnรญ a v ฤรญslech. Moje prรกce je zamฤ›ล™enรก na office management a koordinaci, coลพ hezky doplลˆuje moji hudebnรญ tvorbu. Pล™es den pracuji s jinรฝm typem myลกlenรญ a veฤer, kdyลพ odchรกzรญm na zkouลกku a ล™eลกรญm hudbu, pล™epรญnรกm se do kreativnรญ hemisfรฉry. Kdybych se celรฝ den pohybovala jen v umฤ›leckรฉm prostล™edรญ, nezvlรกdla bych to. Zรกroveลˆ je pro mฤ› tahle prรกce dลฏleลพitรก, jelikoลพ mi dรกvรก stabilnรญ finanฤnรญ pล™รญjem, coลพ mi umoลพลˆuje vฤ›novat se hudbฤ› bez tlaku.

Snaลพรญm se netahat si prรกci domลฏ, i kdyลพ to nenรญ vลพdy jednoduchรฉ. Pomรกhรก mi v tom zejmรฉna pohyb, tล™eba jรณga, a takรฉ vฤ›domรฉ nastavenรญ hranic mezi pracรญ a volnรฝm ฤasem. Hudbu sklรกdรกm nejฤastฤ›ji veฤer, ale nevnรญmรกm to jako povinnost nebo prรกci โ€“ prostฤ› tvoล™รญm, kdyลพ mรกm chuลฅ.

Obecnฤ› mi pomรกhรก urฤitรก struktura, ale zรกroveลˆ se snaลพรญm nelpฤ›t na vฤ›cech, kterรฉ mi pล™estanou dรกvat smysl. Pravidelnฤ› si dรกvรกm prostor zastavit se, zhodnotit, jak se cรญtรญm, a uzpลฏsovit tomu svลฏj reลพim.

ฤŒekรก mฤ› hodnฤ› intenzivnรญ rok a jsem zvฤ›davรก, jestli mi tahle rovnovรกha opravdu vydrลพรญ. Ale zatรญm to funguje.

Cรญtรญลก nฤ›jakรฝ sociรกlnรญ tlak na produktivitu?

Vi: Myslรญm, ลพe v umฤ›leckรฉ sfรฉล™e je obrovskรฝ tlak na to, kolik toho ฤlovฤ›k vyprodukuje, kde se objevรญ a na jakรฝch projektech pracuje. Poล™รกd trochu bojuju s hledรกnรญm vlastnรญch limitลฏ โ€“ nฤ›kdy se mi stane, ลพe kรฝvna na pล™รญliลก projektลฏ narรกz, protoลพe neumรญm ล™รญct ne. Projekty jsou skvฤ›lรฉ, nabรญdky lรกkavรฉ, a tak se do toho vrhnu po hlavฤ›, jenลพe pak nevyhnutelnฤ› pล™ijde mฤ›sรญc, kdy se zcela vyฤerpรกm a musรญm si pak dรกt pauzu.

Je moลพnรฉ se v ฤŒeskรฉ republice uลพivit ฤistฤ› jako nezรกvislรก umฤ›lkynฤ›?

Vi: Myslรญm, ลพe bรฝt v ฤŒechรกch nezรกvislou umฤ›lkynรญ je nรกroฤnรฉ. Pokud se bavรญme konkrรฉtnฤ› o hudbฤ›, vฤ›tลกina hudebnรญkลฏ mรก pล™รญjmy i z jinรฝch zdrojลฏ โ€“ buฤ majรญ jinou prรกci, nebo ฤerpajรญ z dobล™e placenรฝch zamฤ›stnรกnรญ, a pak berou koncerty za relativnฤ› nรญzkรฉ honorรกล™e. To pak ale ovlivลˆuje celou hudebnรญ scรฉnu, protoลพe kdyลพ nฤ›kdo bere hranรญ spรญลก jako konรญฤek a nepotล™ebuje se tรญm uลพivit, nastavuje tรญm nรญzkou laลฅku vรฝplat, kterรก mลฏลพe bรฝt pro profesionรกlnรญ hudebnรญky problematickรก.

Podobnฤ› to vnรญmรกm i v divadle, kde je takรฉ extrรฉmnฤ› mรกlo penฤ›z. Vidรญm to nejen ze svรฉ zkuลกenosti s hranรญm, ale i jako hudebnice, kterรก sklรกdรก pro divadelnรญ inscenace. Uลพ pล™ed lety jsme o tom vedli debaty pล™i porovnรกvรกnรญ rลฏznรฝch kulturnรญch oborลฏ โ€“ tล™eba ve filmu existujรญ fondy, dรญky kterรฝm se daล™รญ financovat projekty, ale hudba a divadlo takovou podporu zatรญm nemajรญ.

Co by se podle Tebe muselo v ฤŒesku zmฤ›nit, aby nezรกvislรญ umฤ›lci mohli ลพรญt jen ze svรฉ tvorby a nemuseli mรญt vedlejลกรญ prรกce?

Vi: Myslรญm si, ลพe v ฤŒesku chybรญ funkฤnรญ systรฉm grantลฏ a financovรกnรญ pro ลพivรฉ umฤ›nรญ. Divadlo mรก obฤas podporu od rลฏznรฝch partnerลฏ nebo sponzorลฏ, ale obecnฤ› je nรญzkรฝ rozpoฤet na kulturu a ลพivรฉ umฤ›nรญ.

Kdyลพ tล™eba tvoล™รญme desku, moลพnosti financovรกnรญ jsou extrรฉmnฤ› omezenรฉ. V praxi to znamenรก, ลพe album slouลพรญ spรญลก jako investice do budoucna โ€“ nฤ›co jako odrazovรฝ mลฏstek, dรญky kterรฉmu pak mลฏลพeme vyjet na koncerty a tam si vlastnฤ› vydฤ›lat zpรกtky nรกklady, kterรฉ jsme do nฤ›j vloลพili.

Vidรญลก nฤ›jakรฝ rozdรญl v pล™รญstupu k nezรกvislรฝm hudebnรญkลฏm mezi ฤŒeskou republikou a zahraniฤรญm?

Vi: Myslรญm, ลพe zรกsadnรญ rozdรญl je v tom, ลพe nezรกvislรญ hudebnรญci jsou v zahraniฤรญ vรญc podporovanรญ uลพ ve fรกzi samotnรฉ tvorby. Kdyลพ se bavรญme tล™eba o kapelรกch, tak u nรกs je problรฉm, ลพe spousta ฤasu a energie jde do tvorby hudby, ale chybรญ podpora, kterรก by ten proces udrลพela finanฤnฤ› udrลพitelnรฝm. To je jeden z dลฏvodลฏ, proฤ tล™eba naลกe kapela nevydรกvรก hudbu tak ฤasto โ€“ prostฤ› na to nemรกme kapacitu. Do poslednรญ desky jsme vloลพili spoustu ฤasu, ale kdyลพ odeฤteme nรกklady na postprodukci, promo a dalลกรญ vฤ›ci, vlastnฤ› nรกm z toho nezลฏstane skoro nic.

Ano, dostali jsme na ni nฤ›jakรฝ grant, ale ten sotva pokryl zรกkladnรญ vรฝdaje. V jinรฝch zemรญch ฤasto fungujรญ rลฏznรฉ systรฉmy podpory, aลฅ uลพ ve formฤ› grantลฏ, nebo tล™eba financovanรฝch umฤ›leckรฝch rezidencรญ. A prรกvฤ› takovรฉ rezidence v ฤeskรฉm hudebnรญm prostล™edรญ skoro neexistujรญ. Na rozdรญl tล™eba od vรฝtvarnรฉho umฤ›nรญ nebo literatury ani nenรญ moc moลพnostรญ nฤ›kam odjet a mรญt zaplacenรฝ ฤas na tvorbu.

Proฤ se oฤekรกvรก, ลพe umฤ›lci budou ลพรญt z lรกsky k umฤ›nรญ?

Vi: Myslรญm, ลพe problรฉm je v tom, jak spoleฤnost umฤ›nรญ vnรญmรก โ€“ jako nฤ›co nadstavbovรฉho, nฤ›co, co vlastnฤ› nenรญ nezbytnรฉ. ฤŒasto se na umฤ›lce pohlรญลพรญ tak, ลพe dฤ›lajรญ jen svลฏj konรญฤek, nฤ›co jako volnoฤasovou aktivitu, a mฤ›li by bรฝt rรกdi, ลพe se tรญm vลฏbec mohou zabรฝvat. Jako by to byla takovรก nedฤ›lnรญ zรกbava, nฤ›co, co si ฤlovฤ›k dฤ›lรก po veฤerech pro radost. Ale uลพ se nevidรญ ta obrovskรก prรกce, kterรก za tรญm stojรญ, mnoลพstvรญ rozhodovรกnรญ, รบsilรญ a energie, kterรฉ do toho vklรกdรกme.

Navรญc panuje pล™edstava, ลพe kdyลพ nฤ›kdo dฤ›lรก umฤ›nรญ, musรญ ho pล™edevลกรญm milovat โ€“ a ลพe pokud z nฤ›j nemรก radost, tak by se mu vลฏbec nemฤ›l vฤ›novat. A tak se oฤekรกvรก, ลพe se tรญm budeme ลพivit jen proto, ลพe to mรกme rรกdi. Minimรกlnฤ› v nezรกvislรฉ, autonomnรญ hudebnรญ scรฉnฤ› je to dnes v podstatฤ› nutnost โ€“ vฤ›tลกina lidรญ, kterรฉ znรกm, tvoล™รญ pล™edevลกรญm z lรกsky k umฤ›nรญ, protoลพe jinรก moลพnost prostฤ› nenรญ. A pak to pลฏsobรญ, ลพe je to jen hobby.

Narazila jsi pล™i svรฉ prรกci na situace, kterรฉ Tฤ› pล™ekvapily v rรกmci spoleฤenskรฉho fungovรกnรญ?

Vi: Jednou z vฤ›cรญ, kterou teฤ hodnฤ› ล™eลกรญm, je postavenรญ ลพen v kulturnรญm odvฤ›tvรญ. To tรฉma se nรกs s Rosou silnฤ› dotklo pล™i prรกci na projektu, do kterรฉho jsme byly pล™izvanรฉ โ€“ ลกlo o inscenaci opery Jenลฏfa v Olomouci v reลพii Veroniky Kos Loulovรฉ. Vytvoล™ily jsme k nรญ krรกtkรฝ elektronickรฝ dovฤ›tek, coลพ v kontextu opery v menลกรญm mฤ›stฤ› bylo nฤ›co dost neobvyklรฉho.

Celรฝ ten proces byl popravdฤ› vysilujรญcรญ a nรกroฤnรฝ. Pล™ekvapilo mฤ›, jak silnฤ› tam fungujรญ zavedenรฉ kolektivy a hierarchie โ€“ a my jako dvฤ› holky z Prahy, co dฤ›lajรญ elektronickou hudbu, jsme najednou pล™iลกly ‚zvenku‘ a mฤ›ly uzavรญrat Janรกฤkovu operu. ฤŒasto jsme mฤ›ly pocit, ลพe jsme vnรญmรกny jako takovรฝ vรฝstล™elek reลพisรฉrky, nฤ›co, co tam vlastnฤ› รบplnฤ› nepatล™รญ.

Do toho se pล™idalo i samotnรฉ prostล™edรญ. Olomouc je malรฉ mฤ›sto a tรฉma feministickรฉ opery tam vzbudilo dost rozporuplnรฉ reakce. Nฤ›kteล™รญ divรกci dokonce bฤ›hem pล™edstavenรญ buฤeli nebo vyjadล™ovali svou nevoli jinรฝmi zpลฏsoby. Celรฉ to pro nรกs byl hodnฤ› silnรฝ a intenzivnรญ zรกลพitek, kterรฝ v nรกs stรกle rezonuje a nutรญ nรกs pล™emรฝลกlet o tom, jak je postavenรญ ลพen v umฤ›leckรฉm svฤ›tฤ› vnรญmanรฉ a jakรฉ pล™ekรกลพky s sebou stรกle nese.

ฤŒรญm byla podle Tebe odmรญtavรก reakce okolรญ vyvolรกna?

Vi: Nemyslรญm si, ลพe to bylo jen tรญm, ลพe jsme ลพeny, ale spรญลก tรญm, ลพe jsme pล™iลกly jako dvฤ› holky s elektronickรฝmi nรกstroji a zaฤaly si dฤ›lat vฤ›ci po svรฉm. V opernรญm prostล™edรญ, kde se oฤekรกvรก klasickรฝ pล™รญstup, to vyvolalo silnou reakci โ€“ zvlรกลกลฅ kdyลพ ลกlo o Janรกฤka. Dotรฝkat se klasiky jinak neลพ klasicky je pro mnoho lidรญ spouลกtฤ›ฤ a my jsme najednou byly vnรญmรกny jako jeden z hlavnรญch prvkลฏ provokace celรฉho pล™edstavenรญ.

Zรกroveลˆ jsme se setkรกvaly s tรญm, ลพe nรกm nฤ›kteล™รญ muลพi chtฤ›li neustรกle vysvฤ›tlovat, jak co dฤ›lat โ€“ jak zapojit kabely, drลพet mikrofonyโ€ฆ To se nรกm teda dฤ›lo uลพ dล™รญv, kdyลพ jsme s kapelou cestovaly jako dvojice. ฤŒasto jsme slรฝchaly otรกzky typu: Jak je vลฏbec moลพnรฉ, ลพe jste se s tรญm projektem dostaly tak daleko?

Mฤ›la jsem pocit, ลพe se tyhle vฤ›ci postupnฤ› mฤ›nรญ, ลพe jsme si svรฉ mรญsto vydobyly a ลพe uลพ nรกs nikdo nebude zpochybลˆovat. Teฤ mi ale doลกlo, ลพe to moลพnรก byla jen bublina praลพskรฉho prostล™edรญ, kde uลพ existuje ลพenskรฝch projektลฏ vรญce a kde je to vnรญmรกno jako nฤ›co snad uลพ normรกlnรญho. Jinde to ale poล™รกd mลฏลพe pลฏsobit jako nฤ›co nezvyklรฉho a ruลกivรฉho.

Jak reagujeลก na situace, kdy nฤ›kdo zpochybลˆuje Tvรฉ schopnosti?

Vi: Mnฤ› se teฤ v procesu tvorby stala situace, kterรก mฤ› fakt zarazila. Jeden z technikลฏ se mฤ› zeptal, v jakรฉm programu jsem hudbu produkovala. Odpovฤ›dฤ›la jsem, ลพe v Abletonu, a on na to reagoval: โ€žAha, tak proto to znรญ jak z prdele.โ€œ

ล˜ekl to jako vtip, ฤekal, ลพe se zasmฤ›ju. A jรก jsem se nezasmรกla. Nechala jsem tu jeho poznรกmku viset ve vzduchu. Mฤ›la jsem pocit, ลพe kdybych se tomu zasmรกla, jen bych legitimizovala to, co ล™รญkรก.

A tohle nebyl ojedinฤ›lรฝ moment. Nejhorลกรญ na tom je, ลพe to nenรญ pล™รญmรก agrese, kterou by ฤlovฤ›k mohl snadno pojmenovat a konfrontovat. Je to spรญลก takovรฉ lehkรฉ shazovรกnรญ, zabalenรฉ do vtipu nebo dobล™e mรญnฤ›nรฉ rady. Jako kdyลพ ti nฤ›kdo vysvฤ›tluje vฤ›ci, kterรฉ dรกvno vรญลก, protoลพe automaticky pล™edpoklรกdรก, ลพe netuลกรญลก, co dฤ›lรกลก. A kdyลพ se ukรกลพe, ลพe mรกลก lepลกรญ ล™eลกenรญ, nedokรกลพe to pล™ijmout.

V tom divadle pracuje jedna zvukaล™ka v naลกem vฤ›ku a ล™รญkala, ลพe pro ni bylo extrรฉmnฤ› tฤ›ลพkรฉ se v muลพskรฉm kolektivu prosadit. Kdyลพ nastupovala, rovnou jรญ doporuฤovali, aลฅ jde radลกi jinam, kde to pro ni bude โ€žsnazลกรญโ€œ. To mฤ› dost zasรกhlo.

V Praze jsem si naivnฤ› myslela, ลพe uลพ jsme jako spoleฤnost dรกl. ลฝe se vฤ›ci zmฤ›nily. Ale staฤilo vyjet z hlavnรญho mฤ›sta a najednou to byla รบplnฤ› jinรก realita.

Doteฤ pล™emรฝลกlรญm, jak na takovรฉ situace reagovat, aby mฤ› to jen nevyฤerpรกvalo. Je potล™eba nebรกt se bรฝt naลกtvanรก. Nebรกt se konfrontovat lidi s tรญm, jakรฉ role od ลพen vlastnฤ› oฤekรกvajรญ. Protoลพe kdyลพ se to nechรก bรฝt, nic se nezmฤ›nรญ.

A otรกzka na zรกvฤ›r โ€“ co bys poradila nฤ›komu, kdo chce zaฤรญt s hudebnรญ produkcรญ?

Vi: Nejdลฏleลพitฤ›jลกรญ je podle mฤ› najรญt si jeden nรกstroj, kterรฝ ti bude nejbliลพลกรญ. A nemusรญ to bรฝt nutnฤ› klasickรฝ hudebnรญ nรกstroj โ€“ klidnฤ› to mลฏลพe bรฝt i tvลฏj hlas. Jde o to, aby sis naลกel*a nฤ›co, na ฤem se ti dobล™e sklรกdรก, co tฤ› pล™irozenฤ› inspiruje a pomรกhรก ti hledat vlastnรญ zvuk.

Kdyลพ jsem zaฤรญnala, tvoล™ila jsem jen v poฤรญtaฤi, ale prรกvฤ› ta nekoneฤnรก ลกkรกla moลพnostรญ mลฏลพe bรฝt i dost zahlcujรญcรญ. Programy jako Ableton nabรญzejรญ obrovskรฝ prostor pro experimentovรกnรญ, ale snadno se v tom dรก ztratit. Proto si myslรญm, ลพe nenรญ nutnรฉ hned znรกt vลกechno โ€“ dลฏleลพitฤ›jลกรญ je postupnฤ› si budovat vlastnรญ pล™รญstup a workflow.

Hodnฤ› mi pomohlo uฤit se od lidรญ kolem sebe. Trรกvila jsem ฤas s kamarรกdy, kteล™รญ uลพ hudbu produkovali, sledovala jejich prรกci, ptala se a zapojovala se do spoleฤnรฝch projektลฏ. Jen vidฤ›t nฤ›koho zkuลกenฤ›jลกรญho pล™i prรกci mลฏลพe bรฝt obrovskรก ลกkola.

A hlavnฤ› โ€“ zkouลกet, hrรกt si a nebรกt se chyb. Nฤ›kdy staฤรญ jen na pรกr minut dennฤ› sednout k tvorbฤ› a nฤ›co udฤ›lat, i kdyลพ to tล™eba nakonec smaลพeลก. Moลพnรก to nebude nic pล™evratnรฉho, ale moลพnรก z toho vznikne nฤ›co, co tฤ› posune dรกl.

Pokud se nฤ›kdy pล™istihneลก, ลพe pล™รญliลก analyzujeลก a pล™emรฝลกlรญลก, jak by hudba mฤ›la teoreticky znรญt, mลฏลพe to bรฝt spรญลก brzdou. Hudba nefunguje jen v rovinฤ› slov a myลกlenek โ€“ dotรฝkรก se hlubลกรญch vrstev naลกeho vnรญmรกnรญ. Nฤ›kdy je nejlepลกรญ prostฤ› ji nechat plynout a nechat se pล™ekvapit, kam tฤ› zavede.

Podpoล™รญte nรกs?

Czechmag je nezรกvislรฝ magazรญn, kterรฝ od roku 2014 mapuje ฤeskou kulturu, subkultury, umฤ›nรญ a underground. Pรญลกeme ฤlรกnky vlastnรญm stylem, natรกฤรญme videa, pล™inรกลกรญme reportรกลพe z akcรญ i rozhovory se zajรญmavรฝmi osobnostmi.

Pokud se ti naลกe tvorba lรญbรญ, mลฏลพeลก nรกs podpoล™it a pomoci nรกm udrลพet Czechmag naลพivu. Kaลพdรฝ pล™รญspฤ›vek โ€“ malรฝ ฤi velkรฝ โ€“ nรกm dรกvรก sรญlu pokraฤovat a pล™inรกลกet ti jeลกtฤ› lepลกรญ obsah.

Chci vรกs podpoล™it!