Tři kamarádky a pokojové rostliny. Anet, Rozi a Zuz stojí za úspěšným projektem Pokojovky. Jejich zelený e-shop je plný rostlinek, plakátů a zelených doplňků. Holky se nyní spojily se značkou Converse díky nové kolekci Renew. Jak se daly dohromady? A jaký je jejich názor na udržitelnost v módě?

 

Anet, Rozi a Zuz. Kdo jsou tyto holky kromě toho, že všechny tři stojí za projektem Pokojovky?

Jsme kamarádky z Prahy, které spolu tráví spoustu času, nejen pracovně. Obecně máme rády hezké věci, milé lidi a srdcové projekty. Hodně kávy a koláčů, slunce, úlovky ze sekáčů, farmářské trhy a samozřejmě rostlinky. Protože jsme ale pořád všechny tři individua, tak můžeme říct, že Anet zajímá politika, čmeláci a peče nejlepší buchty, Zuzka úspěšně bloguje o módě a udržitelnosti nebo si čte v hamace a Rozi kromě všeho zaměstnává její další šéf, syn Vilém, ale když může, vyráží na roadtripy nebo po výstavách.

Kde se zrodil váš nápad prodávat rostliny (a nejen to) a jak jste se daly dohromady?

Na začátku jsme uspořádaly Zelený Swap – výměnu řízků pokojových rostlin pro naše kamarády a známé. Tam taky Rozi se Zuz poznaly Anet, která se k nim později přidala. Hned po Swapu nás napadlo uspořádat festival Pokojovky. Z akce, na které původně prodávali svoje rostliny jiní prodejci, se nakonec vyklubal náš vlastní zelený byznys. Viděly jsme, že v zahraničí fungují podobné koncepty a u nás se toho zatím nikdo nechopil, tak jsme šly do toho.

V čem je podle vás a pro vás osobně projekt Pokojovky výjimečný?

Pro zákazníky je výjimečný v tom, že je naše nabídka pokojových rostlin a zelených doplňků kurátorovaná. Nejsme obyčejné květinářství, ale snažíme se mít zajímavé produkty s přesahem, včetně nejrůznějších služeb. Můžete si u nás koupit netradiční rostlinky i klasiku, naučit se vyráběr terária, půjčit si obří monsteru na focení nebo si zazelenit celou kavárnu. To své si u nás najde běžný zákazník i větší firma, začátečník i zkušený plantlover.

Pro nás jsou Pokojovky splněný sen, který se vyvíjel dost organicky. To, že budeme mít vlastní e-shop, vydáme knihu a budeme zazeleňovat obrovské workspacey a kavárny, by nás na začátku ani nenapadlo. I teď plánujeme v rámci Pokojovek další projekty. Náš koníček se prostě postupem času stal fulltime jobem. I když to všechno zabírá spoustu času, nepředstavujte si práci od 9 do 5, což je pro nás, které máme za sebou práci v korporátech, systém, ke kterému se už nechceme vracet. Poprvé pracujeme někde, kam se doopravdy těšíme a už v pondělí nesníme o víkendu. A snad je to znát i na naší práci.

Jak vybíráte své dodavatele? Jaký je rozdíl mezi rostlinami nakoupenými ve velkých řetězcích a u vás?

Pokojovky osobně vybíráme u našich ověřených dodavatelů, kteří se na pěstování a skladování pokojovek specializují. Není to jako ve velkých řetězcích, kde jsou rostliny zavřené v tmavých chladných skladech. Stojí sice pár korun, ale málokdy vydrží. Je to jako s bylinkami ze supermarketu – na jedno použití jsou fajn, ale nečekejte, že vám budou dělat radost moc dlouho. My dbáme na kvalitu. Nechceme brát pokojovky jako rychloobrátkové zboží. Proto od nás dostanete zdravou, přesazenou pokojovku spolu s instrukcemi, jak se o ni správně starat, aby vydržela co možná nejdéle. Sice stojí víc než ty v akci z obchodu, ale můžeme se za ně zaručit.

Jak moc ovlivňuje počet květin v našem bydlení na zdraví a kvalitu života?

Zelená prokazatelně uklidňuje. Obklopovat se rostlinami a mít zároveň o co se starat rozhodně přispívá k mentálnímu zdraví. Navíc je dokázáno, že hrabání se v hlíně spouští díky bakteriím obsaženým v zemině lavinu endrofinů. Dalším přínosem je schopnost vytvářet kyslík a některé dokonce čistí vzduch.

Móda, stejně tak jako design interiérů, se řídí aktuálními trendy. Existují trendy i v oblasti floristiky? Jaké jsou případně aktuální právě teď, nebo čemu předpovídáte budoucnost?

Určitě ano. Naši starší zákazníci třeba nechápou, proč by si někdo kupoval tchýniny jazyky, vždyť je znají ze školních budov a socialistických úřadů. Ale my je milujeme. Takže “retro” kousky jako fíkusy, monstery, potosy nebo zmíněné tchýniny jazyky zažívají comeback. Naproti tomu se sem postupně dostávají neokoukané exotické kousky. Sběratelé po mánii s řasokoulemi a pileou shání begóniy maculata, fíkus lyrata nebo monsteru adansonii. Co bude dalším trendem? Předpokládáme, že po celozelených klasikách přijde na řadě barevný a žíhaný maximalismus.

Na svém webu zmiňujete, že “předáváte zelené know-how”. Co to v praxi znamená?

Naši zákazníci jsou převážně mladší lidé, kteří chtějí mít zelený byt, ale už tolik nevědí, jak se o zeleň starat – proto pro ně píšeme blog, pořádáme workshopy a vydaly jsme knihu, kde se naučí, jak se o pokojovky starat. U každé zakoupené rostlinky taky najdete kartičku s přiloženým “zeleným návodem”. Jde nám prostě o to, aby pokojovky u novým majitelů, kteří jsou třeba i úplní začátečníci, vydržely a dělaly radost co možná nejdéle.

Jaký je pro každou z vás osobně vztah k módě? Myslíte při nakupování na pojmy jako udržitelnost a ekologie? Máte, co se týká značek a obchodů, nějaké své favority?

Zuzka: Udržateľnosť a ekológiu riešim pri oblečení celom zásadne, nenakupujem v reťazcoch, snažím sa nekupovať to, čo naozaj nepotrebujem (aj keď je to náročné) a staviam na prírodné materiály. Mám rada sekáče, férovú módu (např. z NILA), španielske babaa svetre a za skvelo padnúce nohavice si nechám vŕtať do kolena. A rada si za férovo vyrobené veci priplatím.

Aneta: Snažím se nakupování omezovat a větší radost mi udělá kousek ze sekáče než nákup provedený jedním kliknutím na internetu. Zatím nemám vyloženě oblíbenou fér značku, ale v řetězcích vyjma Manga (který mám stále ráda) už nenakupuji. Postupně se snažím vytvořit si šatník z oblíbených kousků, které mi vydrží několik let.

Rozi: Seconhady milujeme všechny tři. Já pravidelně navštěvuju dobročinné obchody Sue Ryder a POP UPy výběrového sekáče 1981. Nemám hodně oblečení, ale postupně šatník obměňuju tak, aby byly kousky z dobrých materiálů a daly se jednoduše vzájemně kombinovat. Vyřazené oblečení zase posílám dál.

Pro spolupráci vás oslovila značka Converse, která přichází s novou kolekcí Renew, jež klade velký důraz právě na udržitelnost. Tenisky z této kolekce jsou vyrobeny z použitých PETlahví a 100% recyklovaného polyesteru. Co pro vás tato spolupráce znamená a jak vy osobně řešíte otázku udržitelnosti a třídění? Co ve vás evokuje pojem klimatická nouze?

Z oslovení Converse jsme byly nadšené, všechny tři máme totiž značku rády. A tenisky vyrobené z PET lahví jsou skvělý nápad. Klimatickou krizi bereme vážně a snažíme se ji neprohubovat tím, že omezujeme naše nákupy a spotřebu. Co jde, pořizujeme v bezobalových obchodech nebo z druhé ruky, skoro nejíme maso, recyklujeme. Těch dílčích kroků je hodně, věříme totiž, že i malá změna dokáže hodně. Udržitelně se snažíme přistupovat i k našemu businessu. Ať už se jedná o samotné pokojovky, u kterých chceme, aby u svých majitelů dlouho vydržely nebo u používaných recyklovaných a recyklovatelných obalů.

LIFE’S TO SHORT TO WASTE

Converse Renew je nová kolekce od Converse, která klade velký důraz na rozměr udržitelnosti. Všemi známá silueta Chuck Taylor All Star mění svrchní materiál. Nové unisexové modely jsou vyrobeny ze 100% recyklovaného polyesteru, který pochází zpoužitých PET lahví.

Značka Converse si dává za cíl vyrábět tenisky více udržitelně, a to používáním recyklovatelných materiálů a vynalézáním nových metod výroby. Vysoké i nízké Chucky mají recyklovaný nejen svršek, ale také tkaničky. Kolekce #converserenew obsahuje modely Chuck Taylor All Star a zaujme úderným nápisem “LIFE’S TOO SHORT TO WASTE”, který je umístěn zboku tenisky.

foto: Filip Poreba

Podpořte nás!

CZECHMAG funguje již od roku 2014 jako nezávislý a neziskový projekt několika tvůrců, kteří produkcí vlastního obsahu informují o zajímavých jménech, projektech, akcích a veškerém dění (nejen) na české undergroundové a alternativní kulturní scéně. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Nejčerstvější novinky do e-mailu?

CZECHMAG STORE