Všem všímavým a zkoumavým jistě neunikly reklamy v metru, billboardy na hlavních silnicích či plakáty na tramvajových zastávkách, které propagují výstavu Toyen v Museum Kampa. Pečlivě vybrané obrazy jsou zapůjčeny z mnoha českých i pařížských sbírek, a vy máte jedinečnou příležitost si je do 16. 2. všechny prohlédnout právě v uměleckém muzeu na Kampě.

Marie Čermínová, jež používá pseudonym Toyen, se narodila roku 1902 v Praze a byla to česko-francouzská představitelka evropského surrealismu. Toyen protestovala proti rodinným, společenským a kulturním autoritám a popřela tradiční ženskou roli právě přijetím bezpohlavního pseudonymu Toyen. Její život se přikláněl k anarchistickému hnutí, žila nezávislým životem, měla vysoké nároky na vlastní tvorbu a navzdory tehdejší společnosti chodila ve smokingu s krátkými vlasy. Zajímavostí je, že o sobě mluvila v mužském rodě.

Patří mezi nejvýznamnější a nejsvobodnější tvůrčí osobnosti umělecké avantgardy na počátku 20. století. Toyen byla jedinou plně respektovanou ženou předválečného českého umění. O jejím dětství toho není moc známo, jelikož Toyen o sobě prohlašovala, že „žádnou rodinu nikdy neměla a nemá“.

Zlom v její umělecké tvorbě představovalo seznámení a následné celoživotní přátelství s Jindřichem Štýrským, který se živil jako malíř, spisovatel a fotograf. Úzce umělecky spolupracovali a když odjeli do Paříže, vytvořili vlastní směr „artificialismus“, tedy spojení surrealismu a abstrakce. Mimochodem byli členy mnoha uměleckých skupin (Umělecký svaz Děvetsil, Skupina surrealistů v ČSR aj.). Toyen byla odpůrkyně nacismu a během války ukrývala surrealistického básníka Jindřicha Heislera, surrealismus byl totiž v té době pronásledovaným uměleckým směrem. Po válce Toyen vytušila komunistický puč a opustila Československo. V Paříži, kam se vrátila, dále tvořila, účastnila se kolektivních i samostatných výstav a zde také v roce 1980 zemřela.

Co se týče její tvorby po odjezdu do Paříže, změnila se v křehká a jemná díla, která byla v dalších letech nahrazena syrovými pastami a nepravidelně členěnými strukturami, které ujasňoval pouze metaforický název. Toyen vkládala reálné předměty do neskutečného prostředí, čímž předměty nabyly nových symbolických významů. V dílech namalovaných během války se projevuje její agresivní imaginace a zároveň obrovská zoufalost. Velmi význačný je v její tvorbě feminismus, obrazy byly plné erotických motivů, například i velkého tabu – lesbické touhy. Často není jasné, jestli jsou kresby určené pro ženy či pro muže.

12540135_966709573415648_630610812_n

Byli jste se už podívat na výstavě? Oslovila vás Toyenina tvorba? Napište nám do komentářů.

Zanechat komentář

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.