Kritikou oslavovaný román Počátek veškeré lásky berlínské spisovatelky Judith Hermann vzal do svých rukou tým pod vedením dramaturga Matěje Samce a režiséra Filipa Nuckollse a převedl ho do divadelní inscenace. V sterilně čisté zkušebně divadla MeetFactory se rozehraje příběh stalkingu balancující na hraně strachu a slasti.

Hned několikrát se objevuje v souvislosti s premiérou inscenace Počátek veškeré lásky slovo první: jedná se o první román současné berlínské autorky Judith Hermann, který byl poprvé převeden na divadelní scénu; jedná se o první spolupráci Divadla MeetFactory a režiséra Filipa Nuckollse a bude to první premiéra Divadla MeetFactory v roce 2017.

Po úspěšných knihách povídek Sommerhaus, später (Letní dům, později, 1998) a Nichts als Gespenster (Nic než přízraky, 2003) se kritiky i čtenáři oslavovaná spisovatelka Judith Hermann pustila do svého prvního románu. Počátek veškeré lásky vyšel v roce 2014 a naplno se v něm rozezněl „zvuk nové generace“ jak byla spisovatelčina tvorba nazývána literárními kritiky.

Děj

Děj románu je poměrně jednoduchý, přesto velmi tísnivý a napínavý. Stella, její muž Jason a čtyřletá dcera Ava působí jako šťastná rodina. Až do okamžiku, kdy stiskne zvonek neznámý muž, Mister Pfister, stalker, který se objevuje a mizí. Zanechává vzkazy ve schránce, je stále neodbytnější a Stellin život a život její rodiny se mění v peklo.

Počátečním pocitem dramaturga Matěje Samce po dočtení Počátku veškeré lásky byla tíseň. „Tíseň dnešních třicátníků, kteří zdánlivě mají neomezené možnosti, ale přesto z nějakého důvodu nedokážou naplnit svůj život tak, aby byli spokojeni, je něco, co velmi dobře znám a o čem přemýšlím,“ popisuje Matěj Samec, co ho zaujalo na románu a přivedlo ho na nápad představit ho v MeetFactory.

Téma

Téma strachu je v románu Počátek veškeré lásky silné. Autorka považuje tento pocit za bytostnou součást nás samých: „Strach má tolik tváří, má tolik podob, nemyslím si, že sebou přináší zbytečné utrpení. Je to těžké a může to být děsivé, ale nakonec (…) se vždy rozední a máme nový den, takže to může být i pozitivní zážitek,“ řekla Judith Hermann v rozhovoru pro MeetFactory.

Příběh stalkingu je popisován osobitým literárním stylem autorky. Dlouhá souvětí nebo absence klasické přímé řeči by se mohly zdát jako překážka pro převedení textu do divadelní řeči. Matěj Samec ale slova uchopil a utvořil z nich zvláštní vír, který se kolem hlavní postavy nenápadně obtáčí, až ji najednou začne dusit. Pro dokreslení této stísněné nálady se inspiroval v dalších autorčiných povídkách a vypůjčil si z nich několik motivů, které postavám dodávají větší plasticitu.

Nové prostory

Představení se bude hrát v nově zrekonstruované zkušebně MeetFactory. Její zářící novota tak skvěle zastupuje sterilní prostředí satelitního městečka, kde se děj inscenace odehrává. Poprvé se v MeetFactory režie ujal Filip Nuckolls, který byl v letech 2011 – 2014 uměleckým šéfem Činoherního klubu v Ústí nad Labem a který v současnosti spolupracuje s např. Divadlem Josefa Kajetána Tyla v Plzni nebo s brněnským HaDivadlem. Hlavní postavu Stelly ztvární Anita Krausová, která v MeetFactory exceluje i v dalších hrách (za všechny jmenujme inscenace Hoří nebo Malina).

Premiéra proběhne v úterý 28. února 2017 a slavnostního večera se zúčastní i autorka románové předlohy Judith Hermann.

Přihlaste se k odběru novinek!

Zanechat komentář

Buďte první kdo bude komentovat!

avatar
wpDiscuz