Téměř přesně po roce se vrací Logic s dalším, již čtvrtým sólovým albem, nesoucím název Sbohem Roxano. Nyní už jako „Yzomandias“ se snaží úspěšně navázat na předchozí, svoji doposud nejpovedenější desku Zhora vypadá všechno líp.

Po necelém roce od vydání alba Zhora vypadá všechno líp je Logicovou (nyní už Yzomandiasovou) další destinací čtvrté sólové album. Sbohem Roxano je velmi očekávaný projekt, jelikož je veřejnost velice zvědavá, jak se dokázal autor popasovat s předchozím úspěchem alba ZVVL a zda vznikl projekt, který by nabízel minimálně stejnou úroveň kvality. Že to nebude jednoduché mohou doložit velice pozitivní ohlasy na desku Zhora vypadá všechno líp, které ji pasovaly na dosavadní nejlepší autorův počin. Vyprodané zastávky tour a milionová zhlédnutí na YouTube mluví za vše. Logicova vybudovaná autorita a nabytý respekt mu ovšem nyní umožňuje zajít daleko dál, než tomu bylo dříve. Po vydání alba se stal z Jakuba jeden z lídrů místní scény a jeho osobnost dál rostla do takové míry, že se sám stal ekvivalentem celosvětové zahraniční rap star. Pokud porovnáme retrospektivním pohledem autora samotného – z rappera, který se proslavil nošením věcí ze sekáčů, je nyní komplexní umělec a zakladatel labelu Milion+, jehož životní úroveň mu dovoluje oblékat ty nejluxusnější značky módního průmyslu a pravidelně vyprodávat koncerty. Tento vysoký status mu dokonce vynesl i zahraniční spolupráci s italským labelem Dark Polo Gang, která se promítla i do novinky Sbohem Roxano.

Album nabízí přijatelných 14 skladeb a mnoho featuringů. Abych výčet všech autorů zkrátil, najdeme zde všechny aktuální členy labelu Milion+ v doprovodu autorů, jako jsou Viktor SheenZayo nebo Dark Side ze zmíněného Dark Polo Gang. Aby toho nebylo málo, Jakub si pro fanoušky připravil také dva velmi neočekávané hosty, kterými jsou slovenský Čist-T a král grime rapu v ČR Smack. Právě účast druhého zmiňovaného byla pro všechny, vzhledem k absenci na tracklistu velkým překvapením. Tato spontánní spolupráce je důsledkem Smackova pochvalného komentáře na Logicův instagramový leak skladby „Pojď blíž“ z připravované desky. Logic poté v reakci přizval Smacka na tuto skladbu a finální tracklist se musel kvůli novému featuringu přepisovat. Pokud někdo někdy pochyboval o důležitosti vzniku instagramových stories nebo Logicově vysokém postavení na scéně, nyní došel k prozření. Zvukovou stránku si vzalo na starost, podobně jako na ZVVL, hned několik producentů, těmi jsou už autorovy stálice Abe, Kyle Junior a Day Six. Nicméně se na desce nachází několik premiérových účastí, v zastoupení jmen jako Dokkeytino, Balla nebo další z členů italské crew – Sick Luke.

Projekt je zároveň doprovázen originální promyšlenou tématikou, která se promítá v rámci celkového konceptu alba. Jak napovídá název, autor se loučí s Roxanou, kreslenou  Disney postavou ze seriálu „Goofy na výletě“, která je (po menších editech) hlavní aktérkou coveru alba. Sám autor se pak chystá opustit tento svět skrze červí díru a nechává tak Roxanu opuštěnou v slzách. Právě Roxana je klíčovým metaforickým prvkem alba, kdy za sebou Jakub nechává minulost a otevírá tak bránu nové kapitole života/kariéry, kterou sám dokládá i změnou uměleckého jména. Tato metafora by se dala podle mého aplikovat i na více skutečností, jako je např. odchod dlouholetého parťáka Lvcase z labelu M+ nebo začátek nové „word wide“ éry, kterou Yzomandias dokládá i ve svých textech na albu.

Je to právě ona zmíněná tématika, která se na albu nejvíce podepisuje a nechává zde zřetelnou stopu. Deska se tématicky poměrně dost liší od předchozí a reflektuje jak zvolenou metaforu, tak autorův pokrok v uplynulém roce. Co mě na Jakubových deskách vždy bavilo, byla zmíněná jistá reflexe s jeho kariérním postupem a progresem. Zatím co Zhora vypadá všechno líp nabízelo mnoho osobních témat, poselství a vlastních kritických názorů, které Logica reprezentovaly, koncept desky Sbohem Roxano je odlišný. Autor se na tomto albu daleko více tématicky přiklání k trendům světových alb, mezi které patří bohatství, sláva, ženy a celkově užívání všech plodů, které úspěšná kariéra vynáší. Díky této skutečnosti tak na albu najdete často používané slůvko, které trefně definuje téměř celou povahu desky – a to slůvko je „ballin“. Logic tuto nabytou skutečnost dokládá sám na tracku „Www“ (World wide way), kde tvrdí, že je celosvětový. Důkazem tohoto tvrzení je již zmiňovaná spolupráce s italskou crew Dark Polo Gang, která se promítla jednak v produkci tracků „Andez“ a „Www“, ale také v klipu k druhému zmíněnému singlu, kde Yzomandiasovi sekundují všichni členové tohoto italského labelu.

Jistě se najde mnoho jedinců, kteří budou tvrdě zastávat názor, že posun k této „ověřené“ tématice je značným zlehčením, jelikož se texty točí jen okolo toho, jaký je teď Jakub baller, co všechno má na sobě a že je s labelem M+ v čele. Nicméně tento příklon k světovějším trendům reflektuje Logicův záměr od poslední desky a zároveň dokládá, že autorova osobnost zkrátka přerůstá pomyslné hranice ČR. Jak by řekl Durden, je to real. Jakub se zkrátka stal českým ekvivalentem amerických rapových stars, které žijí na vysoké úrovni. Proto se lyricky album točí především okolo nekonečného flexu a ballerství, což dokládají skladby jako „TTBB“ (Teprve teď budu baller) nebo „Spolu“. V podobném duchu se nesou i ostatní skladby, kterými autor barvitě opisuje všemožné krásy kariéry na vrcholu. Ač v menší míře, i tak se najdou Jakubova oblíbená skrytá poselství a statementy, za kterými si tvrdě stojí. Proto se na desce vyskytnou i texty, zabývající se klasickými autorovými termíny, jako jsou pokora, věrnost, priroty apod. „Žádná čubka mezi mnou a nima“ (Haló?). Tento standart nabourává skladba „Opozice“, která bezpochyby vzbuzuje mezi fanoušky největší ohlas. Tento track je věnován zradám a metaforickým hadům v trávě. I když se skladba obecně věnuje rozdílům, které Jakub vnímá na cizích osobách, místy se dost těsně otírá o určitou osobu, které je věnováno několik vět. Ano, mohlo by se jednat o Lvcase, ale tyhle (ač dost věrohodné) spekulace nechám na ostatních, obrázek si může udělat každý sám.

Není to jen tématika, která se na výsledném dojmu z alba podepsala. Tím druhým prvkem, který stejnou měrou ke kvalitě přispívá, je zvuková stránka. Zde autor učinil podle mě jeden zásadní krok, a tím nemyslím přizvání italského producenta z Dark Polo, ale je to účast beatmakera Dokkeytina, který podle mého názoru patří k jedněm z top trapových producers na CZ&SK scéně. To koneckonců dokazuje na mixtapech Justice 44 a i zde. Dokkey obstaral beaty u 5 skladeb a všechny jsou nesmírně kvalitní, přičemž beat k bangeru „KML“ patří k jeho nejlepším počinům vůbec. A pokud si někdo myslel, že Abeho beaty snad začnou postupem času na Jakubových projektech slábnout, asi neslyšel track „Halo?“. Abeho trapové piano, Yzomandiasova tvrdá gradující flow a klasický osobitý příspěvek Karla, přispívá ke vzniku poslechového atmosferického unikátu. Celkově se zvukově album posunulo do temnějších/hlubších trapových poloh, které zní náramně povedeně. Album tak sází na celistvou hudební složku a nabízí mnoho chytlavých melodií. Jakubovi se zároveň povedlo úspěšně adaptovat na hlubší sound a svojí flow a hlas o něco přitvrdit. I přes podobnou hudební ozvěnu nejsou zvukové podkresy stejnorodé, naopak nabízí značnou variabilitu, která se projevuje například na kytarami zbarvené skladbě „Oujeje“ nebo na zakončujícím atmosferickém „Rehab“.

Zmíněná hostující část alba je zastoupena opravdu početně a celkově album obohacuje. Mnoho zraků se upíralo na mezigenerační spolupráci s Čist-Tym, každopádně tato spolupráce přinesla spíše umírněný výsledek. Kolaborace na tracku „Pojď blíž“ byla doplněna o Smacka, který přispěl velmi kvalitně, ovšem celkově na mě track působí trošku utahanějším dojmem. Tématicky se skladba zabývá jednou z nejpohlednějších částí ženského těla, každopádně podobné ztvárnění předvedl už Tocccs na mixtapu Thrash Rap, tudíž mě osobně výsledek příliš neohromil. Ve výsledku předvedli všichni hosté velmi kvalitní výkony, z nichž bych vyzdvihl pár výjimečných. Tím prvním je italský interpret Dark Side, jehož přítomnost album velmi zpestřuje. Tím druhým, pro všechny překvapivým hostem, je Decky, který si tak střihl pěveckou premiéru a nutno dodat, že až neočekávaně kvalitní, palec nahoru. Podobně si vedl i Karlo, který opět nezklamal a v hutných beatech alba zní velice sebejistě. Velký počet featuringů do jisté míry staví autora do vůdčí role, když se například na jednom tracku nachází celý label Milion+ nebo trojice naprosto odlišných rapových osobností. I když se povedlo velký počet featuringů dobře zakomponovat, místy už je početná účast znát a ke konci už při několikátém hostovi zkrátka skladbě dochází šťáva.

Jakub to opět dokázal. Sbohem Roxano je projekt, který se odlišuje od všech předchozích a nabízí ojedinělý zážitek. Přispěl k tomu velmi povedený koncept alba, který vypovídá o autorově jistém přerodu v novou, daleko větší osobnost. Album vykresluje Jakuba jako celebritu, která si užívá slávy, peněz a se svými hudebními bratry zúročuje vše, co sama od základu vytvořila. Album tak dokonale mapuje nabytí Logicova vysokého postavení na scéně a jeho status. Zároveň však sám autor projevuje svoji pokoru, své názory a vytváří tak svůj vlastní osobní profil. Ke kvalitě alba značně přispívá skvěle provázaná zvuková složka, která vytváří kvalitní trapovou atmosféru s nádechem zahraničí. Do výsledku se promítá i nespočet featuringů, které album obohacují a snaží se přispět k výslednému různorodému dojmu. Nicméně místy je početná účast na některých skladbách na škodu, stejně jako výskyt často se opakujících témat. Jelikož neexistují žádná oficiální měřítka „světovosti“, nebál bych se tvrdit, že koncepčně nabývá Sbohem Roxano světových měřítek nebo se alespoň svojí povahou k těmto hranicím nezadržitelně přibližuje.

HODNOCENÍ: 9/10

Oblíbené skladby: TTBT, Kordylery, KML, Oujeje, Halo?

Zanechat komentář

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.