Dystopické světy jsou mnohdy dosti děsivé. Ale co když se jeden svět z mnoha existujících dystopických knih stane skutečností? Něco vám povím – kdyby se to opravdu stalo, tak bych rozhodně nechtěla, aby to byl svět z knihy Only Ever Yours.

Debutový román spisovatelky Louise O’Neill se věnuje příběhu, v němž jsou dívky brány pouze jako méněcenné nástroje mužů. Šestnáct let navštěvují školu, která ovšem nemá stejná pravidla, na něž jsme zvyklí. Ne, v této škole se dívky místo matematiky a jazyků učí, jak být stále krásné a jak mají plnit každý požadavek muže. Je jasné, že ve škole plné mladých vzkvétajících dívek vzniká nevraživost a rivalita. Každá se snaží být tou nejlepší, nejhezčí, nejštíhlejší. A pro dokonalost udělají vše. Nikdo přece nemá rád ošklivé, oplácané holky, vštěpují jim vychovatelky odmala do hlavy. Sice byly dokonale navrženy, ale to, jak se o sebe budou starat, už je na nich. A co je vlastně čeká po těchto šestnácti letech? Deset “šťastných” je zvoleno jako partie mužům, kterým posléze rodí syny. Další skupina je zvolena do harému a jejich úkolem je obšťasňovat více různých mužů. A zbytek se stává vychovatelkami, což je tou nejhorší možnou volbou – kdo by chtěl po zbytek života zůstat ve škole a vychovávat další generace dokonale namyšlených dívek? Hlavní hrdinkou příběhu se stává freida (ano, už i psaní jména s malým písmenem má zřejmě značit jejich podřazenost), která udělá všechno proto, aby dosáhla svého snu stát se partií. Cokoliv proto, aby byla dokonalá

Kniha Only Ever Yours ve vás zaručeně zanechá neurčitý pocit. Líbila se vám kniha? Nelíbila? Jak můžete říct, že se vám líbila, když měla tak zvrácený příběh plný situací, nad kterými vám často rozum stál? Ale přitom jste naplněni pocitem, že tato kniha stála za přečtení? Na tyto otázky vám asi nikdo neodpoví, ale zaručuji vám, že vám po přečtení budou světélkovat v hlavě jako neonové ukazatele. Na začátku budete trochu zmatení z nového fiktivního světa plného zvláštních pravidel, ale když si na něj zvyknete, tak budete muset číst v každé volné chvíli. Alespoň já jsem to tak měla. Kniha byla tak moc zvrácená, až se mi líbila. Nevím, jak přesně to mám vysvětlit. Po většinu čtení budete mít neustále husí kůži, protože to, co se děje v tomto světě… je hrozné.

Dokonalost si vybírá své daně.