SYRE – a love letter to the world. Teprve devatenáctiletý Jaden Smith vydává svoje debutové studiové album. Je však SYRE dalším nevýrazným projektem nebo se Jadenovi skutečně povedlo vydat plnohodnotný seriózní projekt a umlčet tak kritiku?

Jaden Christopher Syre Smith, syn jednoho z nejslavnějších herců současné kinematografie, Willa Smitha, se pokouší už několik let prorazit na poli hudby. Jeho kariéra v hudební branži odstartovala už před několika lety, avšak vážnost jeho tvorby byla vždy zastíněna předsudky. Bohužel už bývá zvykem, že se potomci svých slavnějších rodičů setkávají s předčasnou kritikou a  serióznost jejich tvorby se předem odsuzuje. Navíc pokud je váš otec slavný hollywoodský herec, pak v očích většiny platí tato ohraná rovnice vícenásobně. I přes všechna úskalí, která tento showbyznys obnáší, se Jaden rozhodl do něj vstoupit. Mohli jsme ho zastihnout v několika filmových rolích a těšit se z počátků jeho hudební kariéry. Ta prozatím obnáší 2 projekty, které byly přijaty vcelku vřele, ovšem ani jeden z nich nedosáhl výraznějšího ohlasu.

Práce na SYRE započaly už v roce 2014, kdy Jaden ohlásil, že momentálně pracuje na svém debutovém studiovém albu. Že album ponese název SYRE, se veřejnost dozvěděla v prosinci loňského roku. Zároveň přišlo z Jadenovy strany hodně zajímavé prohlášení ohledně zvolení názvu, poukazoval na to, že se stále nemohl rozhodnout, až mu přišlo na mysl jeho třetí jméno SYRE a dodal:

“People love to just talk about me by name and say, “Oh, Jaden Smith this, Jaden Smith that.” It’s time for a new awakening and a new consciousness. Anybody who thinks they know me, this album is something completely different from what they think. So I’m excited.”

Tracklist alba je více než rozsáhlý a čítá celkem 17 skladeb, přičemž minutáž překračuje o deset minut celou hodinu. O featuringy se postarali ASAP Rocky, Raury a dalších pár hostů skrytých na desce, ze kterých jsem poznal např. Jadenovu sestru Willow. Před vydáním jsme se dočkali několika klipů, které sklidili hodně pozitivní ohlasy. Album bylo hodně povedeně a efektivně promováno, když Jaden přidal na Instagram celkem 12 krátkých hudebních vizuálů tvořící jeho postavu. Následně se dostal ven i trailer, který obsahoval krátký snippet s ukázkami tracků, točených v jeden krásný večer, v pozadí s ještě krásnějším západem slunce. Cover alba působí hodně emotivně. Jadenovi se perfektně povedlo zastihnout sílu momentu a přenést ho do výsledného “sunset/new awakening” konceptu svého alba → “SYRE Died In The Sunset Don’t Be Like Him”.

Hned po prvních pár minutách poslechu zjistíte, že vás pravděpodobně čeká značně odlišný projekt, než byste asi čekali. První 4 tracky B, L, U, E tvoří jeden velký celek a některé skladby z alba dokonce dosahují několik dlouhých minut (nejdelší 9:29!). Pokud bych měl nazvat album jedním slovem, asi bych vybral slovo “crazy”. Přesně takové totiž je. Jedná se o multižánrový projekt, kloubící dohromady několik forem rapu, r&b, popu, rocku, snad i metalu atd. Čím SYRE zaujme, je právě ta zmíněná bláznivost a divokost, která se projevuje prostřednictvím střídání nálad a emocí. Dočkáte se atmosferických a emotivních pasáží, ale stejně tak výbušností a pořádné dávky energie. Právě kontrast mezi zmíněnými prvky je to, co mě z alba na první poslech přitahuje nejvíce. Každá skladba není předem narýsována a dokáže se kdykoliv v průběhu zlomit a přeměnit dosavadní zážitek na úplně nový.

Celkově cítím z alba notnou dávku inspirace z tvorby několika autorů. V klipu “Fallen” Jaden tancuje a zpívá u desky Man on the Moon (Kid Cudi), track “Watch me” hodně připomíná “Black Skinhead” (Kanye West) a při poslechu konce skladby “The passion” se mi vrátily vzpomínky na desku Blond (Frank Ocean). V divokosti a mírné agresi bych našel i podobnost s XXXtentacionem. Není vůbec na škodu, že se v tak brzkém věku Jaden snaží najít inspiraci, která by určila směr jeho tvorby, přeci jen od koho jiného se nechat ovlivnit, než od samotných mistrů? Zároveň bych rád vyzdvihl Jadenovo osobní multikreativní pojetí, které se na albu projevuje. Důkazem jest klip ke skladbě “Icon”… Jaden vystoupí z automobilu Tesla, začne rapovat a během toho provede několik tanečních kreací. Pokud ještě někdy někdo pochyboval o jeho kreativních dovednostech, teď musí mlčet.

Kde Jaden velice překvapuje a dokazuje že autorsky výrazně dozrál, je lyrická stránka. Témat, o která se Jaden na SYRE opírá, je skutečně nespočet. Vůbec se nebojí dát najevo sofistikovaný názor, ostřejší myšlenky nebo vytvořit hodně originální pasáže.

“Business is business I get it
I’m just wishing all these prisons
Was not independent
Lobbyists are in the senate
Lobbying to make it obvious
Innocent people are prosecuted for a living” (HOPE)

“Man I’m artichokin’, I can’t breathe, that’s the art of chokin” (U)

Kreativity v Jadenových textech najdete skutečně spoustu. “Sometimes I feel like a Polaroid picture, trapped inside space and time” (George Jeff). Stejně tak osobních výpovědí a ozvěn jeho milostných zážitků. Z tohoto hlediska nejvíce boduje skladba “Lost boy”, kterou Jaden označil za jednu z jeho nejoblíbenějších po čas jeho kariéry. “I was a lost boy, I was a lost boy in my room. Out in the shadows, out in the shadows in my room. Too much to handle, too much to handle on my own. I lit the candle, I lit the candle in my room”Určitě by bylo na místě namítnout, že autorův mladý věk tak trochu sráží věrohodnost hloubky textů, ale zase na druhou stranu se Jaden nachází v té nejvíce záludné životní části a se svým životním stylem je určitě o pár let napřed. Shrnuto podrženo, užijete si veliké rozmanitosti textů. Od hlubokých výpovědí, monologů, přes sofistikované názory a teze, až ke kreativním slovním hrám a výbušným výtryskům emocí.

Zvuková stránka alba je vynikající. Jaden si přivzal mnoho producentů a dokázal jejich práci skvěle zakomponovat do svého chaotického konceptu alba. Nejsilnější dojmy v tomto směru ve mě zanechaly skladby “Icon”, se skvělým samplem z písně “The Hi De Ho Man”, pouliční “Breakfast”, dojemná kytarová (téměř) desetiminutovka “Lost boy” nebo veselá a energická záležitost “Falcon”. Každý beat je originální, avšak nijak nevystřeluje z konceptu alba. Za celou dobu poslechu se vystřídá velké množství zvukových podkresů, z nichž některé zní opravdu velmi originálně a energicky.

Featuringy jsou na albu zastoupeny v hojném množství, avšak oficiální jsou pouze dva. ASAP Rocky má na tracku “Breakfast” mluvenou pasáž typickým ASAP – screwed hlasem. Druhý host na desce je můj velký oblíbenec Raury, který si na tracku “Falcon” s Jadenem velice sedl. Ostatní nevypsaná obsazení jsou naprosto v pořádku, pasují do konceptu alba a nenarušují jej. Jelikož se jedná o Jadenovu studiovou prvotinu, je příhodné, že se nesnažil posluchače zahltit featuringy a naopak si vybral jen pár potřebných. Co album poněkud sráží je celková délka a počet tracků, myslím si, že pokud by se tracklist zúžil, nebylo by to vůbec na škodu. Jaden se sice snaží mezery vyplnit svými monology, příběhy a melodiemi, ale v některých momentech vytváří album dojem přílišného natahování. Proto by třeba vypuštění skladeb, jako “Ninety” nebo “Rapper” bylo odpustitelné.

Jaden Smith si svým studiovým debutem vysloužil řádnou pozornost. Jeho divoké a emocemi nabité album baví a díky velice originálnímu konceptu se bezkonkurenčně jedná o jeho nejlepší projekt dosavadní kariéry. SYRE boduje především rozmanitostí nálad a emocí, gradacemi a atypickými beaty. S těmi se Jaden skvěle popasoval a dokázal každou sekundu využít na maximum. Zároveň těm znalejším neunikne notná dávka inspirace od světových autorů. Autorsky Jaden nesmírně dospěl a proto budete překvapeni, jak moc seriózní tento projekt je. Právě za to zvedám hodnocení, protože v době, kdy si většina jeho vrstevníků zakládá kariéru na opakování refrénů o jedné větě, se najde syn slavného herce, který se snaží vytvořit dílo, které má určitý smysl a hodnotu. Albem SYRE Jaden jasně dokazuje, že si právem zaslouží uznání a status umělce.

HODNOCENÍ: 8,5 / 10

Oblíbené skladby: L, Breakfast, Hope, Lost boy, Icon, Fallen, The passion.