Kapitán Jack Sparrow a jeho pirátští kumpáni minulý týden vpluli do našich kin. Tentokráte popáté a s podtitulem Salazarova pomsta (či v originále Dead Man Tell No Tales).

Kapitán Jack Sparrow má opět potíže, tentokrát mu jde po krku nemrtvý kapitán Salazar, kdysi nechvalně proslulý lovec pirátů, a jeho krvežíznivá posádka. Jedinou šancí na záchranu se stává Poseidonův trojzubec, zbraň opředená mnoha mýty, která propůjčuje svému majiteli moc nad všemi moři. K jeho získání musí dát znovu dohromady posádku Černé perly. Novými pomocníky se stávají astronomka Carina Smyth a  Henry Turner, syn nynějšího kapitána Bludného holanďana.

Chtěli jsme natočit ten nejlepší díl Pirátů vůbec,“ říká režisér Joachim Rønning.

Tvůrci slibovali výpravnou podívanou a návrat ke svěžesti a neotřelosti prvních dvou dílů, čemuž mělo napomoci i norské režijní duo Joachim Rønning, Espen Sandberg, kteří už slavili úspěch s jiným “námořním” filmem Kon-tiki. Mimo nich Bruckheimer sáhl i po nových a neokoukaných tvářích (Brenton Thwaites), které doplnil Paul McCartney nebo Javier Bardem v roli Sparrowovi nemesis kapitána Salazara zvaného „El Matar Del Mar“ (Mořský řezník).

salazarova pomsta

K čemu to všechno ale, když ani nová krev, ani sebelepší triky nemohou zamaskovat fakt, že zkrátka pátí piráti jsou již jen znovu nastavovaná kaše? Sice se setkáváme s novými hrdiny, jež s velkou pravděpodobností budou tvořit ústřední dvojici v dalších dílech (ano, bohužel, pokračování se zdá téměř jisté), ale doopravdy to žádné nové charaktery nejsou, pouze kopírují zavedený model Swann – Turner z dílů minulých. Stejně tak Salazarova posádka nám dá připomenout Barbossu a kostlivce z prvního dílu.

Přibližně první půlhodina, ve které se dočkáme originálního vyloupení banky, vypadá že se piráti vrátili v plné síle, avšak s postupem toho, jak ubíhá přepálená stopáž, je stále zřejmější, že se ničeho nového nedočkáme. Salazarova pomsta je celá jedna velká sázka na jistotu, která se navíc řídí heslem “čím víc, tím líp”. Dočkáme se ještě epičtějších námořních bitev, množství nemrtvých paryb a také ještě otravnějšího a nesnesitelnějšího Deppa, který je naštěstí lehce upozaděn před mladou dvojicí. Sympatický je i fakt, že snímek naprosto ignoruje čtvrtý díl a přímo navazuje na deset let starý film s řadovým číslem tři.

Pokud se přesto chcete pátou obří pirátskou podívanou dopřát, což je heslo, kterému film rozhodně dostojí, 3D nebo dokonce IMAX není vhodný. Téměř polovina filmu se odehrává ve tmě či v šeru, což je na škodu, protože druhá (denní půlka) se zdát být pro tento formát jako stvořena.