Zkratka OPC znamená Opel Performance Center. Zaměstnanci tohoto institutu mají za úkol vzít běžné auto, nabarvit ho na modro, dodat mu bodykit, rozumně snížit, použít výkonný motor a opatřit nálepkou OPC. Jenže brzy přišel úkol upravit i obývák na útěku.

IMG_0064

Karoserie, vzhled, design

Při pohledu na první generaci vozu Zafira OPC, která se vyráběla od roku 2001 do roku 2005, je hned jasné, že jde o plnohodnotné MPV, má 7 míst, spoustu prostoru a je velice variabilní. Vybrat jste si mohli ze čtyř prémiových barev a to černá, červená, stříbrná, ale hlavně perleťová Ardenská modrá, barva tak unikátní, že i dnes je jako ojetina výrazně cennější než ostatní OPC Zafiry. Nejtěžší úkol však byl, jak z rodinného obýváku udělat sportovní apartmán na kolech, který se v zatáčce nebude chovat jako podnapilý traktorista a na stovku akceleruje za 8.2 vteřiny.

IMG_0067

Motor, převodovka

Řešení se ukrývá pod kapotou. Benzínový dvoulitrový čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem, je nadopovaný výkonem 192 koňských sil a později dostal ještě o 8 koní navíc. Převodovka má 5 stupňů, takže na dálnici vám 6tka bude citelně chybět. Výhodou je však 250 Nm točivého momentu, který je k dispozici v 1950 otáčkách, čili motor táhne hned “odspoda” a není potřeba jej při ekonomické jízdě vytáčet, s lehkou nohou se dá jet za 7.5 litrů na sto kilometrů. Hříšné však je nevyužít potenciál motoru, od 2500 otáček začíná totiž turbodmychadlo dávat to nejlepší, co umí, takže při takovýchto automobilových radovánkách začíná spotřeba na 15 litrech na sto a strmě stoupá, protože maximální rychlost je 220 km/h.

IMG_0120

Jízdní vlastnosti, podvozek

Předem je třeba si uvědomit, že se jedná v podstatě o malou dodávku, takže zvýšený posez a hmotnost 1540 kg by v běžném autě typu MPV v ostré zatáčce způsobilo nechtěné vystoupení cestujících zavřenými dveřmi, proto tady byl nasazen snížený podvozek, 17 palcová litá kola doplněna o ESP a kontrolu trakce, ovšem stále je třeba počítat s jiným rozložením hmotnosti než u ryze sportovních “břichoplazů.” Citlivost brzd je tu taková, že do půlky nic a od půlky již silně brzdí, na to je třeba si zvyknout. Tvrdší podvozek o sobě sice dá znát, ale stále si zachovává dobrou úroveň komfortu, díky zvýšenému posezu a tedy dobrému výhledu z vozidla je potom radost na okreskách pořádně řezat zatáčky. Nicméně fyzikální zákony tady platí stejně a vzhledem k horšímu výhledu šikmo vpřed díky širokým A sloupkům, vyšší hmotnosti a tomu, že podvozek nemá pokročilé konstrukční prvky, je do určité míry limitovaný, protože nedotáčivostí trpí všechna vozidla s pohonem předních kol.

IMG_0070

Výbava, bezpečnost

Kromě velké variability jsou tu odkládací prostory na nápoje nebo všemožné přihrádky. U OPC verze byste asi čekali sportovní interiér, nicméně je až na pár výjimek stejný jako u sériové Zafiry. Jednou z nich jsou RECARO sedačky s pohodlným bočním vedením, sportovní volant s příjemnými bicepsy, sportovní pedály, hliníková hlavice řadicí páky a bílé budíky s logem OPC. V příplatku nechyběla automatická klimatizace, barevná navigace i xenonové světlomety. O bezpečnost se tu ještě stará systém ABS a 6 airbagů. Abych nepřišel o nohy, je tu technologie, co při nárazu uvolní pedály směrem ode mě.

6

Interiér

Velmi ale velmi užitečnou věcí je tu stropní DVD přehrávač, ke kterému jsou dodávány i bezdrátová sluchátka a dálkové ovládání, takže zabavit děti při delší cestě není problém, výdechy ventilace jsou vedeny i dozadu a zadní okna opatřeny dětskou bezpečnostní pojistkou, s autosedačkou se Zafira taky kamarádí a dalším plusem jsou 2 místa navíc zapuštěná v podlaze zavazadlového prostoru, takže odveze celkem 7 pasažérů, ovšem ony zadní sedačky jsou spíše nouzové nebo pro děti. 2. a 3. řadu sedadel lze sklopit úplně do roviny, proto případné přespání ve voze nebo převoz objemnějších věcí není problém.

7

Závěr

Chcete-li zkombinovat rodinný vůz, sportovní auto, malou dodávku, klimatizované kino a pohodlné posezení, máte možnost vše mít v kompaktním balíčku od OPELu, který se jmenuje ZAFIRA A OPC.  Stále má svoji exkluzivitu, na benzínkách zaujme a na silnicích překvapí. Servis je nákladnější než u běžných ZAFIR, i cena ojetiny je stále přes 100.000 Kč, za svoje peníze však získáte obývák na útěku, co umí 220 km/h, ale zároveň pohodlně a ekonomicky odvést děti do školy a Vás do práce.

IMG_0186

Na evropské poměry se jedná o exotické auto oděné do konvenčního kabátu, které však umí přinést i spoustu radosti.

IMG_0174

Podpoříte nás?

“Alternativní sonda do hlubin české kultury.” Jak už náš slogan napovídá, snažíme se být magazínem, který přináší čtenářům alternativní pohled na život kolem nás. Už od roku 2014 fungujeme jako nezávislý projekt několika autorů a přinášíme reportáže ze špinavých a divokých hlubin undergroundu, natáčíme a informujeme o subkulturách, zajímavých projektech, akcích a osobnostech, nebo jen píšeme články vlastním stylem. Jedeme zkrátka autorskou tvorbu, kterou nyní můžeš podpořit. Odvděčíme se ti pravidelným přísunem kvalitního obsahu, zahrnujícího originální články, videa a podcasty. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Podpořit